108 577 läst · 922 svar
109k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Inte alls. Vad har du fått det ifrån? Det räcker att ha en gemensamt BRICS:index för oljehandeln till att börja med. Redan där kommer USA, du och alla andra investerare att få skrämselhicka.R RoAd skrev:
Jag är rädd för att du och många andra överskattar USA:s stabilitet. Ett land med en uppenbart förvirrad gammal man som ledare och ett skenande budgetunderskott i klass med vilken bananrepublik som helst. Till och med Fed flaggade nyligen för att deras pengapolitik går åt pipsvängen. Men det nämndes inte på SVT och då har det inte hänt. Eller hur.R RoAd skrev:
Usa har sedan andra världskriget varit inblandade i ca: 40 konflikter, oftast i militärt små nationer med demokratiambitioner. Sedan har vi Hawaii som hotades till underkastelse samt Irakkriget där USA fick ljuga ihop ett hot för att invadera bomba isönder allt förutom (oljedepartementets byggnad) och slakta lokalbefolkningen. Som bonus för deras inkompetens skapades IS. Sedan Afganistankriget och klassikern i dina hjältar korståg för fred, Vietnamkriget. Ja och även där åkte USA ut med huvudet före. Skall jag fortsätta eller räcker dessa för att kallas "skurkstaternas skurkstat"?
Så. TS som funderar på att placera långsiktigt i aktier. Nöj dig inte med SVT:s rapportering.
Ser att jag kom tvåa på lite här.
Jo men det är mer komplicerat än så och numera finns ju både OPEC samt OPEC+Intet skrev:
https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=56420
Nyckellandet då är SaudiArabien och megabolaget Aramco som balanserar mellan USA/väst och Brics.
Sen hittar man då ett flertal "rövarstater" bland OPEC's medlemmar men det är nog hög tid att börja prata med varandra oavsett höga demokratiska ideal.
Du kan väl skriva ut ditt personnummer och garantera x% avkastning kommande 30 åren.Intet skrev:
Nej trodde väl inte det.
Det beror givetvis på vad ditt alternativ är. Hur tänker du kring sparande, unna dig saker, resor etc. Om vi utgår enbart från sparandet och att du inte tänker använda pengarna på anna5t sätt, så är ju amortering alltd ett bättre alternativ till sparränta. Det alternativa sparandet är ju i såfall aktimarknaden. Många bolag på A-listan har ju en högre utdelning än bankernas utlåningsränta, men med risken att kursen kan sjunka och därmed gör en förlust på aktierna (dock förutsatt att du måste sälja). Aktieutdelningar är kvittningsbara mot utgiftsräntor fullt ut (upp till 10000). Så amortering är ett säkert sparande med hög ränta, vill du ha bättre avkastning är nog aktiemarknaden alternativet om du nu inte vill spendera meraP Peter321 skrev:Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.
Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?
Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.
Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.
Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Såklart. Det jag menade var att BRICS inte behöver en egen "Euro" utan de kan komma överens om en "valuta" endast för olja, till att börja med.P paralun skrev:Jo men det är mer komplicerat än så och numera finns ju både OPEC samt OPEC+
[länk]
Nyckellandet då är SaudiArabien och megabolaget Aramco som balanserar mellan USA/väst och Brics.
Sen hittar man då ett flertal "rövarstater" bland OPEC's medlemmar men det är nog hög tid att börja prata med varandra oavsett höga demokratiska ideal.
Sedan gammalt vet vi att när pengar är inblandat försvinner moralen. Under ww2 sålde Sverige glatt stål och kullager till båda sidorna 😇. När Ryssland testinvaderade Krim för att se vilka reaktionerna skulle bli, hände nästan ingenting. Vi stoppade lax och ostexporten samtidigt som vi importerade energi som aldrig förr, vilket "galningen" Putin såg som grönt ljus från EU.
Självklart skall vi prata med alla. Det var ju Obamas lovprisande motto. Ni vet. Han som fick Nobels fredspris innan han drog in USA i fyra nya krig. När Orban nyligen försökte "göra en Obama" genom att snacka med Putin. Ja, då var det tydligen inte längre på modet.
Jo och det som du kallar "testinvasionen" var då annekteringen av Krim som hände år 2014 och väst gjorde mnimalt eftersom Angela Merkel skulle ha sin fossilgas inkl Obamas välsignelse.Intet skrev:Såklart. Det jag menade var att BRICS inte behöver en egen "Euro" utan de kan komma överens om en "valuta" endast för olja, till att börja med.
Sedan gammalt vet vi att när pengar är inblandat försvinner moralen. Under ww2 sålde Sverige glatt stål och kullager till båda sidorna 😇. När Ryssland testinvaderade Krim för att se vilka reaktionerna skulle bli, hände nästan ingenting. Vi stoppade lax och ostexporten samtidigt som vi importerade energi som aldrig förr, vilket "galningen" Putin såg som grönt ljus från EU.
Självklart skall vi prata med alla. Det var ju Obamas lovprisande motto. Ni vet. Han som fick Nobels fredspris innan han drog in USA i fyra nya krig. När Orban nyligen försökte "göra en Obama" genom att snacka med Putin. Ja, då var det tydligen inte längre på modet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Men man bör hålla isär det som händer inom Brics och Ukraina, hursomhelst så måste man börja prata med varandra i världen och inte bete sig som tjurskalliga grannar här i forumet.
Det finns många aspekter att ta i beaktning..P Peter321 skrev:Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.
Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?
Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.
Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.
Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Visst kan det vara lockande att vara skuldfri 🙂 men om det innebär ett liv utan andra nöjen så kan man undra om det är värt det.
Det är ju oxå stor skillnad om man har någon som ärver en eller det man äger hamnar hos allmänna arvsfonden, dvs staten..
Själv har jag en äldre version av låneskydd som ersätter drygt 2 miljoner av min låneskuld om jag går bort innan jag fyllt 65..
Då jag har barn skulle jag hellre investera de pengarna än amortera, och låtit banken efterskänka bolånet då det gynnar barnen..
Sen kan jag ju amortera av skulden med besparingarna när jag fyllt 65 om jag vill.
Det är oxå bättre att ha besparingar + lån än inget av det, då det kan vara svårt att få lån som pensionär även om man sitter med en fastighet som är betald, tyvärr.
Ni som har bra koll och predikar "Bric".P paralun skrev:Jo och det som du kallar "testinvasionen" var då annekteringen av Krim som hände år 2014 och väst gjorde mnimalt eftersom Angela Merkel skulle ha sin fossilgas inkl Obamas välsignelse.
[länk]
Men man bör hålla isär det som händer inom Brics och Ukraina, hursomhelst så måste man börja prata med varandra i världen och inte bete sig som tjurskalliga grannar här i forumet.
Putin och Orban, amorterar dom?
Ingen aning men ställer till "oro" i världen.H Heidelbeere skrev:
Sen den senaste "oron" från USA, kraftig sänkning av inköpchefsindex och högre arbetslöshet som ledde till en störra global börsnedgång kommer nog marknaden att noggrant analysera och bakomliggande orsaker.
https://www.dn.se/ekonomi/experten-oroliga-veckor-vantar-efter-borsraset/
Allt hänger ju ihop numera i en global värld.....