108 587 läst · 922 svar
109k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Vi tar det i ordning.C Crank skrev:Låt säga att det blir krig och Sverige blir inblandade hade du i stället för att amortera så kanske du kanske haft några mille på bank/fond kontot och kunnat fly till ett annat land och köpt en fet bostad och lämna hus o lån hemma.
Tror inte alltid det är så bra att amortera Max.
Vad händer om du amorterar Max blir sjuk och behöver köpa en ny värmepump tex, då kommer banken neka dig lån och tvinga dig flytta.
Har redan lite pengar i madrassen. Men frågan är intressant. För det är inte helt självklart vad som är lättast att tömma på pengar. Hus eller värdepapper. Det beror nog på omständigheter vi inte kan förutse. Finansiell styrning. Hackerattacker osv. Finns huset i ett utsatt läge eller inte? Fyll gärna på med egna funderingar.
Jag har aldrig sagt att det alltid är bäst att betala av på lånen. Själv finner jag ett stort välbehag i att vara skuldfri, medans andra finner det värdelöst.
För egen del behöver jag inte låna. Men det är naturligtvis inte en fråga om svart och vitt. Man kommer alltid att vara efterklok. -jag skulle ha ...
Körde mycket daytrading förr men det kostade mycket tid, numera går jag all in på lysa som har funkat bra både i bra och dåliga tider.Excel skrev:
Vad man än väljer så ger det bättre avkastning an lånen kostar
Om det blir krig så är det inte bara att sticka.C Crank skrev:Låt säga att det blir krig och Sverige blir inblandade hade du i stället för att amortera så kanske du kanske haft några mille på bank/fond kontot och kunnat fly till ett annat land och köpt en fet bostad och lämna hus o lån hemma.
Tror inte alltid det är så bra att amortera Max.
Vad händer om du amorterar Max blir sjuk och behöver köpa en ny värmepump tex, då kommer banken neka dig lån och tvinga dig flytta.
Alla mellan 16 och 70 år som bor i Sverige ingår i Sveriges totalförsvar och måste vara med och förbereda Sverige för krig, om det behövs. Det kallas för att vara totalförsvarspliktig
okända människor ger nästangarantier om en okänd framtid. Det är lite det jag opponerar mig emot. Inte fonder eller amortering då båda har sina för och nackdelar. Själv har jag såväl global, Nordamerika och Sverigefonder. Index allesammans.Excel skrev:
Man drar direkt i sånt fall när det börjar hetta till, tyvärr blir dom fattiga kvar då och får skicka sina barn till ett NATO krig.A Argastesnickaren skrev:
OKC Crank skrev:Låser in nja på ett år kanske. Har halva bolånet inläst 1 år till 0.25% lägre ränta än i. Januari så samma bolånet idag.
har annat sparande också så skulle det bli kris så kan vi dra snabbt, behöver inte sitta hemma och vara stolta för vi inte har lån men måste skicka ungarna till en av NATOs mer grinder krig.
Alla gör sina val och prioriteringar, mitt val är att ha pengar och att kunna lämna landet snabbt.
Du menar när ryssen får för sig att avnazifiera fler länder och NATO utför sin plikt?C Crank skrev:
Ryssen har svårt att ta sig igenom Ukraina trotts landgräns, ser det som en omöjlighet att dom skall ta sig till Sverige me fullpackade färjor med soldater och ta över hela landet som inte har något stratigiskt vörda. Hela ryssskräcken har med att militären/vuxendagis vill kunna köpa in så många dyra leksaker som möjligt.
Det stora hotet finns redan innom landet och dyra Ubåtar och Jas flygplan hjälper inte mot det.
Me om det hettar det till så är jag och familjen redo att dra snabbt, vissa är redo och peppade att skicka sina barn och sig själva för att strida. Man gör vad man vill och inget vi behöver fortsätta diskutera i denna tråd.
Jag har valt att avvakta med amortering och sparat pengar i fonder och räntor så jagbhar tillgång till dessa i fall något dåligt händer. Mitt bolån är dessutom försäkrat ifall något händer mig. Ser ingen direkt fördel med att amortera hela lånet,
Det stora hotet finns redan innom landet och dyra Ubåtar och Jas flygplan hjälper inte mot det.
Me om det hettar det till så är jag och familjen redo att dra snabbt, vissa är redo och peppade att skicka sina barn och sig själva för att strida. Man gör vad man vill och inget vi behöver fortsätta diskutera i denna tråd.
Jag har valt att avvakta med amortering och sparat pengar i fonder och räntor så jagbhar tillgång till dessa i fall något dåligt händer. Mitt bolån är dessutom försäkrat ifall något händer mig. Ser ingen direkt fördel med att amortera hela lånet,
Det kan du inte vara så säker på. Vår regering kanske helt enkelt spärrar dina konton eller helt sonika tar pengarna med hjälp av undantagslagarC Crank skrev:
Du kan inte på riktigt anklaga folk för att ha "rysskräck" efter vad som hänt i Ukraina. De har ju visat att t.o.m de mest långsökta teorierna stämde. Fullskalig attack på ett grannland de kallat "bröder" och gett garantier för att deras gränser skall vara okränkbara (gränser som ryssland själva erkänt).C Crank skrev:Ryssen har svårt att ta sig igenom Ukraina trotts landgräns, ser det som en omöjlighet att dom skall ta sig till Sverige me fullpackade färjor med soldater och ta över hela landet som inte har något stratigiskt vörda. Hela ryssskräcken har med att militären/vuxendagis vill kunna köpa in så många dyra leksaker som möjligt.
De har en direkt, lång, landgräns mot Finland, vilket i sin tur leder rakt in i Sverige. Om det var sent att börja rusta upp försvaret efter februari 2022, så skulle det vara FÖR sent om de går in i Finland.
Även deras uttalade mål om att "befria" baltländerna skulle vara extremt besvärligt för sveriges försvar.
JAS och våra u-båtar kommer göra det mycket besvärligare för dem än utan.
Ja, de vill nog gärna det, men för att uppnå det så måste de ju först och främst ha en gemensam valuta. Tror du att de är nära att ha det?P paralun skrev:
Sedan måste den dessutom ha större förtroende än USD. Det har jag svårt att se en valuta som garanteras av ett gäng sk. skurkstater och dessutom inte gillar varandra ska kunna få.
Tycka vad man vill om USA, men deras valuta är ganska säker att göra affärer i.
Och en betydande del av de 28% består av att sälja saker till oss i väst. Ryssland har nog sågat av grenen de satt på, men kina och indien är nog inte lika självmordsbenägna.P paralun skrev:
Nej man behöver ingen gemensam valuta däremot så sätts ju mycket av jordklotets priser på råvarubörser i dollar vilket man aktivt försöker komma runt. Sen måste man nog även kunna prata med "skurkstater" som du benämner dessa. Medans Europa bryts sönder av politisk splittring så kör BRICS på och minskar sitt beroende av väst. Sen vill ju vissa inte se det här som händer.R RoAd skrev:Ja, de vill nog gärna det, men för att uppnå det så måste de ju först och främst ha en gemensam valuta. Tror du att de är nära att ha det?
Sedan måste den dessutom ha större förtroende än USD. Det har jag svårt att se en valuta som garanteras av ett gäng sk. skurkstater och dessutom inte gillar varandra ska kunna få.
Tycka vad man vill om USA, men deras valuta är ganska säker att göra affärer i.
Och en betydande del av de 28% består av att sälja saker till oss i väst. Ryssland har nog sågat av grenen de satt på, men kina och indien är nog inte lika självmordsbenägna.