110 260 läst · 922 svar
110k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
Amorterar dom?Intet skrev:
Visst är han det. Kinas marionett alltså. Galen. Knappast. Men det beror på vilken sida man står på. Är Hamas frihetskämpar eller terrorister.?
Är israeliska bosättare som stjäl palestinska bönders mark och eldar upp olivträden goda kristna eller blodtörstiga galningar? Vem som är vad, finns det inget exakt svar på. Det beror på vem man frågar. Skulle Putin sitta framför Konsum skulle han inte få mina pantkvitton.
Ursäkt.
Fortsätt.
Underbar kombination av ekonomisk analfabeter, Putin troll maskerade som foliehattar.
Världsklass.
Redigerat:
Hur lyckas du komma fram till denna knivskarpa observation?H Heidelbeere skrev:
Som TS undrar. Amortera eller satsa på börsen, är det inte helt ointressant att ha en så objektiv omvärldsbild som möjligt.
Vissa tror att Ukraina komma att vinna, andra Ryssland. Likadant med alla andra konflikter som ställer till det för oss som har lite pengar över att investera. Ja. Faktiskt mig själv i synnerhet som har allt betalt och pengar över som jag inte vet vad jag skall göra med. För mig är det av vikt att veta om det är en spritt språngande galning som har handen på den röda knapoen, eller en smart strateg.
Jag hoppas på det sistnämnda men säker. Det är jag inte. Likadant tänker jag om Ryssland.
Så vad du än tror, har det stor relevans för TS frågeställning.
P.s.
Putintroll är ett sammansatt ord 😉
Redigerat:
Underbart.Intet skrev:
Hur lyckas du komma fram till denna knivskarpa observation?
Som TS undrar. Amortera eller satsa på börsen, är det inte helt ointressant att ha en så objektiv omvärldsbild som möjligt.
Vissa tror att Ukraina komma att vinna, andra Ryssland. Likadant med alla andra konflikter som ställer till det för oss som har lite pengar över att investera. Ja. Faktiskt mig själv i synnerhet som har allt betalt och pengar över som jag inte vet vad jag skall göra med. För mig är det av vikt att veta om det är en spritt språngande galning som har handen på den röda knapoen, eller en smart strateg.
Jag hoppas på det sistnämnda men säker. Det är jag inte. Likadant tänker jag om Ryssland.
Så vad du än tror, har det stor relevans för TS frågeställning.
P.s.
Putintrollär ett sammansatt ord 😉
Hoppa ner från din höga häst och ta av dig foliehatten.
"knapoen, eller en smart strateg"
Schysst stavning.
Amorterar du?
Låt säga att det blir krig och Sverige blir inblandade hade du i stället för att amortera så kanske du kanske haft några mille på bank/fond kontot och kunnat fly till ett annat land och köpt en fet bostad och lämna hus o lån hemma.Intet skrev:
Tror inte alltid det är så bra att amortera Max.
Vad händer om du amorterar Max blir sjuk och behöver köpa en ny värmepump tex, då kommer banken neka dig lån och tvinga dig flytta.
Äntligen.C Crank skrev:Låt säga att det blir krig och Sverige blir inblandade hade du i stället för att amortera så kanske du kanske haft några mille på bank/fond kontot och kunnat fly till ett annat land och köpt en fet bostad och lämna hus o lån hemma.
Tror inte alltid det är så bra att amortera Max.
Vad händer om du amorterar Max blir sjuk och behöver köpa en ny värmepump tex, då kommer banken neka dig lån och tvinga dig flytta.
Låser in kapital.
Hög skuldsättning ska helt klart undvikas men den minskar radikalt med ett sparande i fonder eller aktier.
Låser in nja på ett år kanske. Har halva bolånet inläst 1 år till 0.25% lägre ränta än i. Januari så samma bolånet idag.H Heidelbeere skrev:
har annat sparande också så skulle det bli kris så kan vi dra snabbt, behöver inte sitta hemma och vara stolta för vi inte har lån men måste skicka ungarna till en av NATOs mer grinder krig.
Alla gör sina val och prioriteringar, mitt val är att ha pengar och att kunna lämna landet snabbt.
Sluta amortera, lägg in pengarna i indexfond med låg avgift. Kan nästan garantera att du tjänar på det i slutändan.P Peter321 skrev:Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.
Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?
Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.
Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.
Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?