108 608 läst · 922 svar
109k läst
922 svar
Borde vi sluta amortera?
S Staffan-N skrev:
Det var en kommentar till mitt inlägg.A AndersS skrev:Jag citerade bara att du skrev "NY".
Sedan anser jag att man ska hålla god ton och helt undvika personangrepp, helst även nedsättande kommentarer. Finns lite här i forumregler, som vägledning.
[länk]
Vet inte när jag ger upp, oftast när det övergår till personangrepp, vet inte bättre.
OT får man leva med, det är oundvikligt.
"Jag får andnöd när en NY" skriver.
Personen följde sedan upp med ett flertal DM till mig.
Där blir det inga hus byggda.
OK.Intet skrev:
Så någon som tröttnar på att vara anställd börjar "spekulera" genom att starta en egen verksamhet?
Vad det har med amortering är inte riktigt helt uppenbart.
I den här tråden bygger vi inget, bara spekulerar i hur pengar ska användas.H Heidelbeere skrev:
Välkommen i områden med byggande så finns det mycket att hämta. Här har jag fått mycket värdefull hjälp och kanske kunnat ge lite tillbaka. Under min profil kan du se de senaste trådarna jag skrivit om panelbyte, bygga friggebod, vedhantering, fiberbyggnad, wifi nät, etc.
Och så den svåra fråga " vad är framtid" om man vill spara/investera?Intet skrev:
2-5-10-20-30-40år. Jag började min resa på tidigt 80-tal med sparande och även aktier där jag sedan över tid ändrat med fonder, fastighetsköp, amortering, lite skog, ISK, etc
Så det är en balansgång att leva det liv man vill men även trygg ekonomi.
Varför amortera ? vi har samma ränta på sparkontot som på lånekontot, plus minus noll i utgift samt tillgång till pengarna om det skulle behövas
Väldigt intressant.H Heidelbeere skrev:
H Heidelbeere skrev:
Spara gör man på en gång, direkt.A AndersS skrev:Och så den svåra fråga " vad är framtid" om man vill spara/investera?
2-5-10-20-30-40år. Jag började min resa på tidigt 80-tal med sparande och även aktier där jag sedan över tid ändrat med fonder, fastighetsköp, amortering, lite skog, ISK, etc
Så det är en balansgång att leva det liv man vill men även trygg ekonomi.
Skiljelinjen mellan spara och investera för en normal privatperson är hårfin.
Jag försöker förstå ditt inlägg men tolkar det som att en ekonom inte gav ett entydigt svar.A AndersS skrev:
Kan bero på att personen vägde in flera faktorer eller inte hade ett fullständigt underlag.
Kunskap ger kunskap om okunskap.
Lycka till i forumet👍H Heidelbeere skrev:Väldigt intressant.
Spara gör man på en gång, direkt.
Skiljelinjen mellan spara och investera för en normal privatperson är hårfin.
Jag försöker förstå ditt inlägg men tolkar det som att en ekonom inte gav ett entydigt svar.
Kan bero på att personen vägde in flera faktorer eller inte hade ett fullständigt underlag.
Kunskap ger kunskap om okunskap.