R Rkarlsson skrev:
Jag är faktiskt lite nyfiken på de där 16000+4000 kr för 2 vuxna och ett barn. Alltså 20 000 för en familj, berätta vad som ingår i dessa 20 ?
Om du tittar på normen för försörjningsstöd (socialbidrag) så ligger det runt 16500kr för en familj med två vuxna och två tonårsbarn, exkl bokostnad. Man får väl anta att folk ändå vill leva lite bättre än de allra fattigaste i Sverige om de skall köpa hus? Ha lite marginal så man klarar några veckors sjukskrivning om man bryter armen, ha en ekonomi så man klarar av stora servicen på bilen, att kylskåpet går sönder eller man får en vattenskada med självrisk och åldersavdrag som skall betalas. Det skall ju inte vara så att man hamnar efter med räkningarna, eller måste leva på havregrynsgröt, om man måste laga en tand.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
#7b4solar
Vet du vad som hände på 90-talet? Vad som orsakade det? Vet du vad som hänt senaste åren och orsaken till det? Varför höjer RB räntan idag?
Det var för att bankerna lånade ut pengar till den komersiella fastighetsmarknaden, fastisägare buttre fastigheter med varandra till högre o högre belåning

S Sofinor skrev:
Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.

Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Swedbank är riktiga rövhattar. Min sambo och jag köpte hus 2015 och behövde ett tillfälligt lån tills husköpet på vårt andra hus var klart. Vi hade fått handpenning för det och hade inga lån att lösa plus 1,5 mille på banken. Fick inget lån pga att jag inte hade anställning. Jobbar i vår firma som är en enskild och räknas inte som anställd då och inte som firmaägare heller. Vi delar på vinsten i bolaget. Rådet från Swedbank var att bilda AB istället. Lite krånglig procedur för att köpa ett hus, så vi gick till Länsförsäkringar istället, inga som helst problem där.

S Sofinor skrev:
Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.

Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Ingen bil förvisso men avgiften till brf påverkade en hel del upp och ner när vi letade lägenhet.

När vi sökte lånelöfte på lägenhet så skrev vi in 5000kr i avgift och fick ett löfte baserat på det.

När vi sen gick på visning för en lägenhet med bara 2000kr i avgift så sa banken att vi fick låna 900 000kr extra om vi köpte den.

Baserat på den anekdoten så kanske banken räknar med att en bil motsvarar en fast kostnad på 1500-2000kr oavsett om du har lån eller ej.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Om du tittar på normen för försörjningsstöd (socialbidrag) så ligger det runt 16500kr för en familj med två vuxna och två tonårsbarn, exkl bokostnad. Man får väl anta att folk ändå vill leva lite bättre än de allra fattigaste i Sverige om de skall köpa hus? Ha lite marginal så man klarar några veckors sjukskrivning om man bryter armen, ha en ekonomi så man klarar av stora servicen på bilen, att kylskåpet går sönder eller man får en vattenskada med självrisk och åldersavdrag som skall betalas. Det skall ju inte vara så att man hamnar efter med räkningarna, eller måste leva på havregrynsgröt, om man måste laga en tand.
Jo men fortfarande säger det inte vad som ingår i 20 000 kr på 2 vuxna och ett barn.

Jag har en totalutgift (sambon tar hand om dagis och barnförsäkring som är några hundralappar) på 16687 kr för denna lönen vi fick i torsdags, inkl hus, inkl bil, inkl mat, inkl lite fast sparande (till son och en fond) Rälnat på en fast budget. Självklart kan jag sväva ut om jag vill, men detta är alltså inkl allt.

De 20 000 exkluderar huset?

• Gilla
kortis
  • Laddar…
De flesta som arbetar kan inte bo i no-go zoner för sin egen säkerhet och trivsel.
Tvång att köpa bostad där det är säkrare.
Detta har mångdubblat priserna.
Politikerna klagar trots att just politikerna själva har orsakat detta.
Själv köpte jag hus 2003, nu kostar liknande hus drygt det dubbla och mer. Min gamla lägenhet kostar idag 5-6 ggr mer än vad jag sålde den för.

På mitten av 80-talet köpte man här 1-2:surprised:r kontant eller lån man betalade inom 5-6 år.

Snart betalt huset helt.
Mycket värre för dem som vill köpa nu.

Det räcker inte att det skall byggas mer, politikerna måste göra bostadsområden säkra, avlägsna dem som skapar ghetton.

Bostäderna i säkra områden kommer bara att öka i pris oavsett räntor.
Folk måste påverka politikerna så de någon gång inser följderna av deras galna politik.
Alternativet är att emigrera från det kraschande en gång trygga Sverige.
Unga människor med utbildning bör göra det, ingen framtid här.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hemmamekaren skrev:
De flesta som arbetar kan inte bo i no-go zoner för sin egen säkerhet och trivsel.
Tvång att köpa bostad där det är säkrare.
Detta har mångdubblat priserna.
Politikerna klagar trots att just politikerna själva har orsakat detta.
Själv köpte jag hus 2003, nu kostar liknande hus drygt det dubbla och mer. Min gamla lägenhet kostar idag 5-6 ggr mer än vad jag sålde den för.

På mitten av 80-talet köpte man här 1-2:surprised:r kontant eller lån man betalade inom 5-6 år.

Snart betalt huset helt.
Mycket värre för dem som vill köpa nu.

Det räcker inte att det skall byggas mer, politikerna måste göra bostadsområden säkra, avlägsna dem som skapar ghetton.

Bostäderna i säkra områden kommer bara att öka i pris oavsett räntor.
Folk måste påverka politikerna så de någon gång inser följderna av deras galna politik.
Alternativet är att emigrera från det kraschande en gång trygga Sverige.
Unga människor med utbildning bör göra det, ingen framtid här.
Fast det är ett helt annat ämne. I våra "no go" zoner så finns där inga villor alls och de villakvarteren nära "nogozonen" är svindyra.

Du bor i sthlm, malmö eller göteborg?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Tack snälla för svar.

Ja, hårdade har de blivit och de är ju bra... Men precis som du säger känns de väldigt fyrkantiga...

Har hört från många att swedbank är sisådär. Själv har jag jag endast tagit ett litet bolån där för några år sedan som gick problemfritt men de förstår jag ju hade mycket att göra med att det va ett litet lån till en bostadsrätt med mycket låg avgift...

Att skriva över bilen kan va ett alternativ.
Den andra är ändå tänkt att säljas vid eventuell flytt till de områdena vi kollat på, isf skulle jag ha gångavstånd/cykelavstånd till jobbet.
Jag fick inte ens flytta ett befintligt lån till ICA banken pga av bilen. Att jag inte hade några problem att betala lånet på min förra bank hade inget värde.

K KarroZoo skrev:
I din gamla tråd skriver du om att 600 000 i kontantinsats motsvarar 15%. Vad ÄR det för hus ni funderar på att köpa?
Vad spelar det för roll vad för hus vi funderar på att köpa?

R Rkarlsson skrev:
Jo men fortfarande säger det inte vad som ingår i 20 000 kr på 2 vuxna och ett barn.

Jag har en totalutgift (sambon tar hand om dagis och barnförsäkring som är några hundralappar) på 16687 kr för denna lönen vi fick i torsdags, inkl hus, inkl bil, inkl mat, inkl lite fast sparande (till son och en fond) Rälnat på en fast budget. Självklart kan jag sväva ut om jag vill, men detta är alltså inkl allt.

Ja inget hus. Sambo och ett barn är 18900+4000 enligt finans inspektionen sammanställning 2023. https://www.fi.se/contentassets/a35...3153/den-svenska-bolanemarknaden-2023-ny2.pdf

Det är de som granskar alla Bankers KALP.

• Svensk text om bostadsmarknad, tabell visar levnadskostnader och bostadskostnader för åren 2020-2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B buffyin skrev:
Ja inget hus. Sambo och ett barn är 18900+4000 enligt finans inspektionen sammanställning 2023. [länk]

Det är de som granskar alla Bankers KALP.

Det är extremt mycket pengar om man inte bor inne i sthlm eller någon dyr stad. När alla våra utgifter inkl bil och hus ligger långt under =)

S Sofinor skrev:
Hej!

S Sofinor skrev:
Tack
Nej precis, ett par vänner va gravida när de gick till banken när de ville bygga hus. Där räknades inte de okmmande barnet in då han inte var född ännu men va beräknad att komma innan huset stod färdigt.

Jag får räkna med underhåll härda efter och va ärlig med att de är inräknat .
Jag hade Sw*db*** tidigare men dom var inte speciellt smidiga att ha att göra med. Provade Länsförsäkringar vilka är ägda av oss och därför inte betalar ut 5 miljarder till sina aktieägare utan ger en hyfsad rabatt samt återbäring varje år...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det är extremt mycket pengar om man inte bor inne i sthlm eller någon dyr stad. När alla våra utgifter inkl bil och hus ligger långt under =)
Detta är vad bankerna räknar på och vet att FI har blivit hårdare på KALP det senaste åren för banker och låneinstitut.

Man kan alltid diskutera från sin situation jämfört med siffrorna i KALP, men bankerna har bevisbörda att KALP gjorts korrekt och väljer att gå en schablon väg. Minskar också dokumentationen.

Många lever ganska frikostigt och de måste gå på något konkret. Banken litar aldrig på dig är en enkel regel :)

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:

20 000 är exkl boendekostnader. Det förväntas täcka allt utom just kostnaderna för själva boendet. Mat, hygien, kläder, telefon, internet, TV, resor, semester, fritid, nöje, försäkring, tandläkare, vård & medicin, glasögon/linser, hushållsel, skolgång, möbler, hushållsartiklar etc, Dvs allt som åker ut från kontot under en månad, utslaget över en längre tid.

Att man börjat räkna bil vid sidan av beror ju på de väldigt varierande kostnaderna för att ha bil. I t.ex. Stockholm med trängselskatt, dyr parkering och de i särklass högsta försäkringspremierna kostar bilen flera tusenlappar mer än i småstad.

R Rkarlsson skrev:
Det går så klart att leva billigare, men bankerna vill att det skall finnas marginal att ta av om inflationen fortsätter, om man blir sjukskriven, om man förlorar jobbet etc. Att tvingas realisera panten och sälja ett hus på exekutiv auktion innebär vanligen att man inte får ut mer än 50-60% av det potentiella värdet. Bankerna vill inte dit, för det genererar kreditförluster. De vill ha kunder som klarar av sina lån, som har möjlighet att renovera och uppdatera huset med tiden. Inte minst anser de inte att det är deras uppgift att lösa Sveriges bostadspolitik.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.