78 127 läst · 172 svar
78k läst
172 svar
Bolånet sjönk med 400k pga av bil
Låter generöst. 400k lån kostar 1k per månad i ränta efter ränteavdrag vilket motsvarar en väldigt billig och vänlig bil köpt cash. Sedan förväntas en del kostnader för drivmedel på det.S Sofinor skrev:Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?
Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.
Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?
Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.
Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Vår förra bil kostade oss 3200 kr/mån i skatt, försäkring, bränsle (100 mil/mån) och värdeminskning. Köpte den (kontant) när den var sju år gammal och hade de i fem år.
Underhåll, service och reparationer är inte medräknde eftersom jag gjort allt sånt själv och inte fört någon statistik på det.
Personligen förstår jag inte hur det kan vara så många vanliga arbetare som kör runt med bilar för långt över 500 000 kr.
Underhåll, service och reparationer är inte medräknde eftersom jag gjort allt sånt själv och inte fört någon statistik på det.
Personligen förstår jag inte hur det kan vara så många vanliga arbetare som kör runt med bilar för långt över 500 000 kr.
Vet / minns inte om SBAB hade bil med i kalkylen när vi sökte lånelöfte 2016 men de gav löfte om 500 tusen - 1 miljon mer än andra banker när jag fyllde i schablonen på nätet. Två låntagare med " fast" anställning , totalt brutto ca 55-60k/ månad.S Sofinor skrev:Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?
Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.
Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?
Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.
Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Hade de sett min bilkalkyl skulle -400k varit givmilt ( diesel 100 mil/vecka) inget billån kontant köpt begagnad .
Prova boka tid med personlig bankkontakt hos flera banker ( och testa formulären hos nischbanker som SBAB, Länsförsäkringar, Ikano etc). Vi hade fördelen med nysåld brf och möjlighet till handpenning på 800k vilket få lär ha.....
Rekommenderar dig att kolla med andra banker. Swedbank har blivit mkt svåra, tappar kunder pga det. Min dotter skulle köpa lägenhet, hade samma problem. Mäklaren påtalade att hennes sista försäljningar hade haft problem just med Swedbank. Bytte till Nordea. Personligt möte och genomgång av allt. Lyckad affär! Lycka till!S Sofinor skrev:Hej!
Räntan på 400000kr är 1333kr/mån vid 4% (exkl avdrag och ingen amortering). Äger man en helt betald bil som aldrig går sönder och aldrig lämnas in på service så kostar den ungefär så mkt bara för att tanka, försäkra och skatta. Nån gång ska bilen bytas ut, så värdeminskningen måste också räknas in. Så det verkar helt logiskt att låneutrymmet krymper motsvarande bilens månadskostnad.S Sofinor skrev:Hej!
Däremot varierar bilkostnaden extremt mycket beroende på bil och körsträcka, det borde vara med i kalkylen.
Redigerat:
Ja det är inte lätt att äga bil billigt. Köpte en 3 år gammal passat 2010 och den har kostat i genomsnitt 2000 per månad fullförsäkrad under 13 år utan drivmedel. Dessutom inte en enda reparation. Ren tur...D duell skrev:Vår förra bil kostade oss 3200 kr/mån i skatt, försäkring, bränsle (100 mil/mån) och värdeminskning. Köpte den (kontant) när den var sju år gammal och hade de i fem år.
Swedbank en usel bank. Jag var kund i flera decennier men de kunde inte ge vettigt huslån när jag bad dem matcha SBAB.
Kolla med SBAB som är mycket bättre. Lägre låneränta, högre sparränta.
Man slutar ju inte betala huslån bara för att bilen kostar.
Det är i så fall bilen som får gå eller stå.
Om man inte väljer bostad fjärran lokaltrafik och långt till jobbet. Cykelavstånd bra för plånbok, hälsa och miljö.
Luktar annat. Swedbank kanske är med i dagens galenskaper om att folk inte skall äga bil eller annat heller?
Kolla med SBAB som är mycket bättre. Lägre låneränta, högre sparränta.
Man slutar ju inte betala huslån bara för att bilen kostar.
Det är i så fall bilen som får gå eller stå.
Om man inte väljer bostad fjärran lokaltrafik och långt till jobbet. Cykelavstånd bra för plånbok, hälsa och miljö.
Luktar annat. Swedbank kanske är med i dagens galenskaper om att folk inte skall äga bil eller annat heller?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Det beror nog lite på hur man bor. Jag som bor där det finns kollektivtrafik skulle kunna sälja bilen (eller i mitt fall bilarna) men skulle man bo på en plats där bussen går en gång varannan timme i rusningstrafik blir det jobbigare.Siggelito3000 skrev:
Låneutrymmet som minskas pga bil är ändå väldigt lågt räknat.
Är det så? Är väl snarare så att det är först när barnen lämnar eller börjar jobba som man ser nån förändring. Fram tills dess ökar kostnaderna bara. Först ska det renoveras för varenda krona, sedan växer barnen med ökande utgifter, kläder, ökad matkonsumtion, dyrare vanor, idrotter osv. I slutfasen kommer "vuxengrejorna", körkort, kontantinsats till första bostaden osv.Siggelito3000 skrev:Ja, men hur lätt är det inte att göra sig av med bilen ifall man märker att kalkylen inte håller? Hellre att man får sälja bilen i efterhand än att man inte ens får chansen att köpa sitt hus. Men bankerna räknar det ju som att man aldrig någonsin kommer att kunna göra åtgärder som förbättrar ena ekonomi efter att huset köpta utan det är alltid tvärtom (att kostnaderna både består och ökar). Så ser oftast inte verkligheten ut, de flesta får bättre ekonomi med åren.
Shit vad det har blivit andra tider nu. När jag och min numera fru skulle köpa hus 2009 var jag lärling och hon pluggade heltid. Gick hur bra som helst att få lån.S Sofinor skrev:Åh :/ det hände en bekant till mig också. Eller hans flickvän hade säsongsjobb som hon jobbat på i 8+ år. Jobbade både vår/sommar och höst/vinter säsongerna. Något slags kontakt på 10mån om året men jobbade de andra två månaderna på samma företag med annat. Vet inte exakt hur de va upplagt men där vart det också nej och han fick stå på de själv...
Jag får nog ta och boka in ett möte ändå.
Egentligen vill jag inte gå till någon på min bank, swedbank, då jag endast hört negativt om dom vid bolån till villa. Har själv bara erfarenhet av ett mindre bolån till bostadsrätt...
När vi nu skulle köpa stuga 2020 frågade banken om vi inte ville låna mer än vi gjorde. Båda jobbar iofs nu heltid med bra löner båda två. Men ändå...
Lycka till och hoppas allt går vägen.
kör man 3000mil/år så kostar nog bara bensinen/dieseln mer än 3000kr/månad vid dagens bränslepriser och rätt normal bil.A AG A skrev:Det kunde egentligen ha varit mycket värre. Ett lån på 500.000 kostar runt 2000kr/månad. Det är väl ungefär vad en bil, utan lån, kostar varje månad. Om man kör 2-3000mil/år.
Men, hursomhelst, boka ett möte med en bankman istället, och gör upp en kalkyl. Då kan ni förklara era situationer bättre, och saker ses inte lika fyrkantigt.
Sen tillkommer reparationer och service på det
Men gå inte till Swedbank då Finns ingen anledning att vara kund hos ngn man inte vill ha att göra med Boka möte med flera banker och var öppen med att du kollar möjligheterna hos flera banker. Då får du veta vilka som verkligen vill ha dig som kund.S Sofinor skrev:Åh :/ det hände en bekant till mig också. Eller hans flickvän hade säsongsjobb som hon jobbat på i 8+ år. Jobbade både vår/sommar och höst/vinter säsongerna. Något slags kontakt på 10mån om året men jobbade de andra två månaderna på samma företag med annat. Vet inte exakt hur de va upplagt men där vart det också nej och han fick stå på de själv...
Jag får nog ta och boka in ett möte ändå.
Egentligen vill jag inte gå till någon på min bank, swedbank, då jag endast hört negativt om dom vid bolån till villa. Har själv bara erfarenhet av ett mindre bolån till bostadsrätt...
Alla storbankerna är bajsdåliga!
Hög ränta o dålig service!
Vi valde landshypotek o sänkte våra kostnader rejält!
Hög ränta o dålig service!
Vi valde landshypotek o sänkte våra kostnader rejält!