J Jaggatagga skrev:
Om den ena personen tex. är student eller arbetslös ökar det risken för banken och de föredrar att huset och lånet bara står på den arbetande personen.

En separation blir ju mycket mindre risk för banken om studenten bara flyttar snarare än att huset måste säljas.
Om studenten inte står på lånet men de är sambo är det ju en större risk för banken om de separerar då personen som står på huset då behöver lösa ut studenten och sedan stå för hela kostnaden...

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om studenten inte står på lånet men de är sambo är det ju en större risk för banken om de separerar då personen som står på huset då behöver lösa ut studenten och sedan stå för hela kostnaden...
Huset och lånet. Dvs. det måste till ett avtal om enskild egendom.

J Jaggatagga skrev:
Huset och lånet. Dvs. det måste till ett avtal om enskild egendom.
Och hur vet banken att det gör det? Det är mindre risk om båda står på lånet och huset...

J Jaggatagga skrev:
Om den ena personen tex. är student eller arbetslös ökar det risken för banken och de föredrar att huset och lånet bara står på den arbetande personen.

En separation blir ju mycket mindre risk för banken om studenten bara flyttar snarare än att huset måste säljas eller studenten lösas ut ur boendet.
Banken kan aldrig styra hur många ägare en fastighet har, flera kan äga och alla behöver inte stå med på lånen. Ex. kan person 1 köpa själv, studenten får sedan 10% år 2 utan att banken blir inblandad utan att ta över 10% av lånen för banken säjer nej om de frågar. I mina ögon hade bankens risk minskat om båda stod som låntagare för då kan banken kräva båda låntagarna solidariskt på ränta och kapitalbelopp. Om person 1 blir av med jobbet borde det vara säkrare för banken att veta att nr 2 kan hjälpa till att täcka upp...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Tack snälla för svar.

Ja, hårdade har de blivit och de är ju bra... Men precis som du säger känns de väldigt fyrkantiga...

Har hört från många att swedbank är sisådär. Själv har jag jag endast tagit ett litet bolån där för några år sedan som gick problemfritt men de förstår jag ju hade mycket att göra med att det va ett litet lån till en bostadsrätt med mycket låg avgift...

Att skriva över bilen kan va ett alternativ.
Den andra är ändå tänkt att säljas vid eventuell flytt till de områdena vi kollat på, isf skulle jag ha gångavstånd/cykelavstånd till jobbet.
Sen så ser man väl inte på kreditupplysningen om du har bil eller inte? Ha lite dåligt mlnne när du ansöker ;)

• Gilla
MsTake
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Bil kostar mycket mer än vad folk räknar med
Vilket skulle bevisas:

A AG A skrev:
Ett lån på 500.000 kostar runt 2000kr/månad. Det är väl ungefär vad en bil, utan lån, kostar varje månad. Om man kör 2-3000mil/år.
Bara bränslet till 2 - 3000 mil/år kostar 2500 - 3750 kr/mån. Tillkommer nedskrivning av värdet som stor kostnad, beroende på bil och ålder men räknar man 10 kr/mil så är man inte helt fel på det, det blir ytterligare 1700 - 2500 kr/mån. Tillkommer skatt, försäkring, service och underhåll som större poster vilket ytterligare lägger på runt 700 - 1000 kr/mån.

Alltså total kostnad för bilen ligger snarare i häradet 4900 - 7250 kr eller motsvarande lån på 1.200.000 - 1.800.000 kr enligt din räntesats.

Förutom spelberoende och droger verkar just bilägande vara det som folk mest vanligen bedrar sig ekonomiskt med. Få verkar vilja inse att den i plåt inklädda soffgruppen kostar oftast en hel arbetsdag av veckan.

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Alltså total kostnad för bilen ligger snarare i häradet 4900 - 7250 kr eller motsvarande lån på 1.200.000 - 1.800.000 kr enligt din räntesats.

Få verkar vilja inse att den i plåt inklädda soffgruppen kostar oftast en hel arbetsdag av veckan.
Jag spenderade en miljon extra på att bo gångavstånd från jobbet. Lönar sig alltså enligt ovan :)

• Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
Excel
T tompaah7503 skrev:
Vilket skulle bevisas:

Bara bränslet till 2 - 3000 mil/år kostar 2500 - 3750 kr/mån. Tillkommer nedskrivning av värdet som stor kostnad, beroende på bil och ålder men räknar man 10 kr/mil så är man inte helt fel på det, det blir ytterligare 1700 - 2500 kr/mån. Tillkommer skatt, försäkring, service och underhåll som större poster vilket ytterligare lägger på runt 700 - 1000 kr/mån.

Förutom spelberoende och droger verkar just bilägande vara det som folk mest vanligen bedrar sig ekonomiskt med. Få verkar vilja inse att den i plåt inklädda soffgruppen kostar oftast en hel arbetsdag av veckan.
Vad kostar i biljetter till buss, taxi och hyrbil i lånebelopp enligt dig?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
T tompaah7503 skrev:
Nog kostar det att ha bil, helt klart, men jag tycker nog det är rimligare att räkna på en kortare körsträcka då genomsnittet ligger runt 1200 mil om året, eller 100 mil/månaden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Patrik440
S Sofinor skrev:
sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil.
:thinking:

Hur mycket sjunker det om man har "flertalet" tro?

Lista över olika fordonsmärken och modeller, inklusive Scania, Volvo, Saab och Thule.

/ P

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
En bil är en tillgång som kan omsättas. Du bör ange att ni har två bilar och att de tillsammans är värda x hundra tusen. Förklara också att ni kan klara er med en bil om det kniper och då säljer den ena för att dels få in litet slantar och för att sänka utgifterna.

ullberg
Patrik440 Patrik440 skrev:
:thinking:

Hur mycket sjunker det om man har "flertalet" tro?

[bild]

/ P
Kul att det finns andra som inte nöjer sig med en utan har två 9-5: or (jag hade tre men när jag tog ut en personalbil blev det lite väl extremt och de mest bara stod…)

Listar bilmodeller och märken, blandat format, grå och beige bakgrund.

Tyvärr är varken min hjullastare eller grävmaskin registrerade så listan blir väldigt kort när man jämför med en så imponerande som din…

som svar på frågan är min uppfattning att man bortser från allt över två, har man en flotta är det kanske något som är ”genomtänkt” (säger inte att det är rätt, insåg från ovan screenshot att jag tydligen har en EU moppe - det hade jag glömt och undrar lite var jag ställt den för en sådär 5 år sedan…)

/U

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Äger man flertalet (dvs majoriteten) så blir det nog rätt extremt. Äger man däremot ett flertal så blir det lite rimligare. ;)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Äger man flertalet (dvs majoriteten) så blir det nog rätt extremt.
Då borde man inte behöva låna kan jag tycka. :thinking:

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Banken kan aldrig styra hur många ägare en fastighet har, flera kan äga och alla behöver inte stå med på lånen. Ex. kan person 1 köpa själv, studenten får sedan 10% år 2 utan att banken blir inblandad utan att ta över 10% av lånen för banken säjer nej om de frågar. I mina ögon hade bankens risk minskat om båda stod som låntagare för då kan banken kräva båda låntagarna solidariskt på ränta och kapitalbelopp. Om person 1 blir av med jobbet borde det vara säkrare för banken att veta att nr 2 kan hjälpa till att täcka upp...
Sant ...

I praktiken så är en extra vuxen i ett hushåll dessutom inte så kostsam för hushållets ekonomi. De stora posterna är ju underhåll av huset, värme och låneränta och andra fasta kostnader.

När jag sökte lån till mitt hus gav SEB (tror jag det var) mig ca 33% lägre lånelöfte än de andra bankerna för att de räknade min andel på 5% i föräldrarnas bostad som fritidsboende. Jag förklarade för banktjänstemannen i andra ordalag att om jag blir en utslagen pundare så kan de ju komma efter andelen i föräldrarnas bostad och att det borde öka lånelöftet. Han sa att han förstod vad jag menade (mellan raderna höll med) men att så är deras regler.

Bankerna kanske helt enkelt bara är väldigt godtyckliga i vad de ger för lånelöften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.