Vet inte om jag skulle kalla det godtyckligt, mer trubbigt.

Man vill ha en process som går att robotisera så man hämtar statistik från Konsumentverket etc. och sedan ska alla kunders ansökan pressas igenom samma kalkylverktyg och då blir det ju väldigt trubbigt och såklart passar siffrorna inte perfekt för någon.

Tror det skulle bli betydligt mer godtyckligt om man skulle försöka gå efter uppgifter som kunden uppger själv likt
-jag har inga matkostnader för jag är självförsörjande och odlar allt själv
-jag lagar allt på min bil själv och kör den aldrig så den kostnar mig inget
-den här fastigheten som jag har ägarandel i har jag inga kostnader för..

Det blir ju väldigt svårt att verifiera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
:thinking:

Hur mycket sjunker det om man har "flertalet" tro?


/ P
Det sjunker med 400k för varje bil såklart.
Till slut kommer du få ett negativt lånelöfte. Dvs banken kommer vilja låna pengar av dig :p
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.


Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Inget nytt med att bilägande tär på låneutrymmet, redan 2005 så undrade banken om jag ägde bil, enligt deras beräkningsmodell kostade en bil 3k i månaden, utan att bilen ens var belånad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Inse att ni inte har råd ‍♂️
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bilkostnaderna är underskattade. Vi har en 13 år gammal Skoda som vi köpte för 10 år sedan för 180k. Jag använder en app som heter RoadTrip för att spåra varje enskild kostnad. Vi har använt en 10-årig planavskrivning på den. Lägg till försäkring, registrering, däck, bränsle, olja (som jag gör själv) en och annan reparation (och detta har varit en mycket pålitlig bil) och i år en ny koppling och en ny kamrem, så kommer du till 45-50k per år när man kör cirka 14 mil per år. Så att ta av 400k verkar inte orimligt.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Sälj bilarna eller skriv över på någon annan under tiden ni köper hus. Förstnämnda ifall ni inte bryr er om just era bilar eller det andra alternativet ifall ni gärna vill ha kvar dem.

Bankerna har blivit mycket hårdare det senaste året och tyvärr har deras kalkyler en väldigt fyrkantig bild av hur en vardagsekonomi ser ut. Oftast har man själv mycket bättre koll på vad man klarar av och inte klarar av ekonomiskt. Barnen blir förstås desto svårare men ifall ni får underhållsstöd kan säkerligen kostnaden för barnen räknas om av en riktig bankman.

Har man två barn på halvtid räknas det t. Ex som att man har två barn på heltid men när jag lånade till bostad senast räknade bankmannen med två "halva" barn så bara ett barn räknades med i kalkylen.

Edit: Min erfarenhet säger också att Swedbank inte är den lättaste banken att få lån i.
Inte så smarta råd du ger. Bankerna har sina regler av en anledning. Man ska klara sina lån även när tiderna blir sämre.
 
  • Haha
  • Gilla
Siggelito3000 och 1 till
  • Laddar…
M
S Sofinor skrev:
Jag vart bara väldigt förvånad över att bolånet i kalkylen sjönk med 400 000kr för en bil som man inte har något lån på. Det kändes så mycket .

Jag vet att bilar kan kosta multum att laga om de går sönder. Jag har väl också både haft lite tur med mina bilar men även med att ha familj som mekar bilar. så även om jag gjort ett par större reparationer som kostat en hel del så har jag sluppit arbetskostnaden ... så ja, jag kanske är lite naiv då...

Och ja, jag skrev äger då vi äger bilarna. Ingen av oss har några lån på någon av dom.
Du skrev att du är intresserad av privatekonomi, då borde du relativt enkelt räkna ut kostnaden för bilen. Värdeminskning, bensin, reparation, skatt, försäkring osv. och ställa detta i relation till ränta och amortering för 400k. Min tolkning är att banken är relativt snäll i den bedömningen. Ett bolån på 400k ger i mitt huvud ca. 2300kr/mån i ränta och amort (7% och 50 år). Jag skulle nog se det som en väldigt snäll bilkalkyl, tom. avvikande faktist, att få den att gå ihop.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Jag tycker såklart att det är bra att bankerna är hårdare än de tidigare varit !
Jag vart bara väldigt förvånad över att bolånet i kalkylen sjönk med 400 000kr för en bil som man inte har något lån på. Det kändes så mycket .

Jag vet att bilar kan kosta multum att laga om de går sönder. Jag har väl också både haft lite tur med mina bilar men även med att ha familj som mekar bilar. så även om jag gjort ett par större reparationer som kostat en hel del så har jag sluppit arbetskostnaden ... så ja, jag kanske är lite naiv då...

Och ja, jag skrev äger då vi äger bilarna. Ingen av oss har några lån på någon av dom.

Tack för länken till mitt tidigare inlägg, jag känner mig rätt novis på de här med forum på nätet och hade svårt att leta upp de gamla inlägget.
Att en bil kostar på ett år som kostnaderna för ett lån på 400k på ett år låter rätt normalt tycker jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket skillnad anser bankens uträkning att månadskostnaden för maxlån blir med och utan bil? Där ser man väl direkt hur mycket banken anser att bilen kostar?

Mitt råd till TS: Istället för att titta hur mycket lån banken anser att dom är villiga att ge, koncentrera dig på månadskostnaden och om du anser att ni har råd med den. Och att ni fortfarande har råd om ni skaffar barn och räntorna går upp några procent ytterligare. Först och främst är det ju ni som ska fundera på hur mycket lån som är rimligt i er situation. Steg två är ju sedan att hitta en bank som är villiga att låna det.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det fanns inte tidigare men några år har det nog funnits. Helt klart en kostnad som skall in i kalkylen så inte orimligt, sen kanske man kan göra skillnad på privatleasad/bil md lån på och en betald bil. En betald bil kan du alltid ställa av eller sälja och få bort kostnaden snabbt om det kniper. Provade själv privatleasing första gången som nu är på 1,5år av 3år, inser snabbt när räntan går upp att man sitter i en rävsax då man har ett avtal. Min gamla Volvo hade jag kunnat ställa av och cykla till jobbet om det behövdes. Nu är det ingen ko på isen för mig ekonomisk men man inser ju snabbt hur det blir om man hade haft ett bolån på några miljoner och två lånade/leasade bilar och räntan tickar upp nån procentenhet.

Inte fel att räkna att klara 7-8% ränta på sitt bolån, så gjorde jag när vi köpte hus 2020 istället för att som många gör att maxa sitt lånelöfte för att bo på finaste stället. Jag bor inte på gräddhyllan men min ekonomi klarar tuffa svängningar. När min leasade bil går ut blir det att köpa en bil jag har råd med kontant, nu vet jag varför jag eg inte var förtjust i privatleasing.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skandiabanken har också börjat fråga om bilar (vid förfrågan om bolåneflytt), så det blir nog vanligare.
De vill dessutom veta exakt hur många bilar du har.

Jag har råkat ut för det under 2022 i samband med att jag tittade på att flytta mina bolån från Swedbank.
Det blir knas hos bankerna när man som bilintresserad äger många hobbybilar.
Det blir ännu mer knas om bilarna är av högt värde, som ökar för varje år.
Om de är 100% betalda, och du dessutom servar bilarna själv, är kaoset ett faktum.
Skandia visste inte alls hur de skulle hantera det, när man har många bilar som knappt körs.

De har sina mallar och förutsätter att alla använder bilar endast A-B, har lån på dem, de går ner i värde, ägaren har tummen mitt i handen (dyra verkstadsräkningar) och har alla bilar påställda 24/7/365.

Blev kvar hos Swedbank.
Det blev det fart på dem när jag begärde ut amorteringsplanen, då de begrep vad som var på gång.
Eftersom jag haft bolån där sedan 2007 hamnade ärendet hos en speciell avdelning som har möjlighet att ge högre ränterabatter än deras vanliga bolåneavdelning för att behålla kunder som varit med länge.
I det läget frågar de inte om bolån vs antal bilar.


Och ja, jag förstår varför bankerna vill veta. Det är nog många som dragit på sig kostnader gällande vardagsbilar när det var lågränteläge, som nu kanske blir ett problem när räntorna stiger.
Det blir dock lite knepigt för oss som har bilar som hobby, när kalkylen blir helt knas jämfört med verkligheten.
 
S Sofinor skrev:
Hej!
Är det något nytt att bankerna börjat räkna på om man äger en bil när man tar bolån?
Jag och min särbo har en önskan om att köpa hus inom snar framtid, eller helst igår, och jag har kikat på olika banker och fyllt i deras bolånekalkyler ett par gånger under de senaste 1-2 åren.
Idag gick jag in på swedbank och fyllde i en bolånekalkyl av ren nyfikenhet då räntorna stigit osv. Där fanns då en post om att fylla i om man äger eller leasar en bil. Denna post har jag inte sett tidigare.
Vi båda äger en varsin bil, inga märkvärdiga dyra bilar. Ingen av oss har lån på bilarna så därför fyllde jag inte i att det fanns övriga lån.
Vart lite smått förvånad när bolånet sjönk med 400 000kr när jag fyllde i att vi äger EN bil. Då en bil är vad vi kommer behöva om vi flyttar ihop till något av de områdena vi tänkt oss.
Jag vet såklart att det kostar att äga en bil med allt vad försäkring,drivmedel och reparationer osv heter. Men 400k ner för de?

Med inflationen, ökade räntor och nu det här så känns drömmen om hus så långt bort...
Min särbo har även 2 barn ensam på heltid som bankerna räknar på ska kosta 6000 kr/mån per barn så där sjunker bolånet flera hundra tusen också. Endast en bank har hittills haft en post där man får fylla i om man får underhållstöd, vilket han får fullt för båda.

Ska barnbidrag och underhåll läggas på under inkomst/mån på ena personen eller är det så enkelt att bankerna inte räknar med detta?

Är rätt intresserad av privatekonomi. Och tycker själv att jag ganska påläst om kostnader när jag suttit och räknat själv och genom kalkyler för bolån . Alltid haft tex pantbrev och lagfart med i beräkningar osv.


Men kände mig bara lite golvad av allt nu när kalkylen sänks med så mycket. Drömmen om hus och ett gemensamt hem känns så mer avlägsen nu.
Svar på dina frågor och lite till:

Tyvärr så har det ej varit sunt att ”låna pengar gratis”. Tidigare blev kunder arga och mer skratta åt bankernas kalkyler när dem räknade på 6-7% ränta vid ett lånelöfte och köp av hus alt brf.

idag speglar bankernas kalkyler mer verkligheten.

Räntesats på ca 6,5% (kan skiljas från bank till bank)
Barn ca 4000kr/st
Två vuxna ca 16000kr för båda.
Driftkostnad villa 58800kr/år
Bostadsrätt 16800kr/år + månadsavgift och ev påslag om föreningen har för hög skuldkvot per kvm.

Bil är något som banker har börjat räkna med. Äger du en bil utan lån blir det ett påslag på ca 2100kr
Leasar du en bil, påslag. Har du lån och en ränta på 6% så lägger bankerna till någon procent över dina 6%.
Amorteringen räknas som vanligt. Har du en skuldkvot som är över 450% så får du amortera ytterligare 1%.

Boka in ett möte och träffa en rådgivare så hoppas jag allt löser sig :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Att en bil kostar på ett år som kostnaderna för ett lån på 400k på ett år låter rätt normalt tycker jag.
Ja, men hur lätt är det inte att göra sig av med bilen ifall man märker att kalkylen inte håller? Hellre att man får sälja bilen i efterhand än att man inte ens får chansen att köpa sitt hus. Men bankerna räknar det ju som att man aldrig någonsin kommer att kunna göra åtgärder som förbättrar ena ekonomi efter att huset köpta utan det är alltid tvärtom (att kostnaderna både består och ökar). Så ser oftast inte verkligheten ut, de flesta får bättre ekonomi med åren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Johan H skrev:
Skandiabanken har också börjat fråga om bilar (vid förfrågan om bolåneflytt), så det blir nog vanligare.
De vill dessutom veta exakt hur många bilar du har.

Jag har råkat ut för det under 2022 i samband med att jag tittade på att flytta mina bolån från Swedbank.
Det blir knas hos bankerna när man som bilintresserad äger många hobbybilar.
Det blir ännu mer knas om bilarna är av högt värde, som ökar för varje år.
Om de är 100% betalda, och du dessutom servar bilarna själv, är kaoset ett faktum.
Skandia visste inte alls hur de skulle hantera det, när man har många bilar som knappt körs.

De har sina mallar och förutsätter att alla använder bilar endast A-B, har lån på dem, de går ner i värde, ägaren har tummen mitt i handen (dyra verkstadsräkningar) och har alla bilar påställda 24/7/365.

Blev kvar hos Swedbank.
Det blev det fart på dem när jag begärde ut amorteringsplanen, då de begrep vad som var på gång.
Eftersom jag haft bolån där sedan 2007 hamnade ärendet hos en speciell avdelning som har möjlighet att ge högre ränterabatter än deras vanliga bolåneavdelning för att behålla kunder som varit med länge.
I det läget frågar de inte om bolån vs antal bilar.


Och ja, jag förstår varför bankerna vill veta. Det är nog många som dragit på sig kostnader gällande vardagsbilar när det var lågränteläge, som nu kanske blir ett problem när räntorna stiger.
Det blir dock lite knepigt för oss som har bilar som hobby, när kalkylen blir helt knas jämfört med verkligheten.
fast om du har ett bolån hos Swedbank idag så ställer dem inga frågor om dina bilar? Då diskuterar man enbart omsättning av befintliga lån? Dvs ränterabatten. Men lånar du mer så kommer dem ställa frågor om ex bilar etc.
 
KalleKalkan KalleKalkan skrev:
fast om du har ett bolån hos Swedbank idag så ställer dem inga frågor om dina bilar? Då diskuterar man enbart omsättning av befintliga lån? Dvs ränterabatten. Men lånar du mer så kommer dem ställa frågor om ex bilar etc.
De gör dom säkerligen vid önskemål om höjt bolån, men det har inte varit aktuellt i mitt fall.
Jag ville bara belysa problemet att äga många bilar vs bolån, dvs ligga något utanför Svensson-normen.
 
  • Gilla
KalleKalkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.