M Matildamalte skrev:
Riktigt dåligt av Ikea. Hör av dig till mig via meddelande om du vill ha t ex vårt ärendenummer att hänvisa till. Självklart ska du erbjudas samma som oss.
Hej. Min process med IKEA pågår också. De har godkänt reklamationen vilket innebär att de erkänner att det är ett fel på produkten. Det är bra, men deras förslag på lösning är för dåliga tycker jag. IKEA erbjuder 1. ett återköp mot att vi monterarar ned köket och emballerar det. Alt 2 är att vi får 2400 kronor och behåller köket. Mitt svar till IKEA är att jag vill behålla köket för att sedan lackera om det. Jag vill dock ha en högre ersättning med tanke på att en omlackering kostar ca 10.000 kronor. Det har man, dvs någon i kundtjänst sagt nej till. Funderar nu på hur jag ska gå vidare. Beskedet från IKEA är att man inte tänker ändra på detta beslut. Man har också nekat mig att komma vidare upp i hierarkin och att få prata med någon med mandat. jag har dock inte gett upp och funderar vidare. Sammanfattningsvis tycker jag att det är bedrövligt att IKEA säljer en så dålig produkt och att vi som köpare och kunder ska drabbas av så mycket besvär och ökade kostnader för att deras produkt har en så dålig kvalitet. De fortsätter också att sälja det. Om detta blir offentligt kommer det att skada IKEA. Vore kanske lika bra...
 
  • Gilla
annalarsdotter och 2 till
  • Laddar…
Just monterat ett helt kök med Bodarp. Om jag bara vetat. Har inte vågat ta av plasten än. Hur ska jag göra? Står att man ska använda 1% tvållösning. Viljen sorts tvål? Hur ska den appliceras? Mycket orolig. Har frågat på IKEA - ingen vet. De flesta kökssäljarna har aldrig hört talas om problemet. IKEA:s kundtjänst återkommer inte.
 
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej. Min process med IKEA pågår också. De har godkänt reklamationen vilket innebär att de erkänner att det är ett fel på produkten. Det är bra, men deras förslag på lösning är för dåliga tycker jag. IKEA erbjuder 1. ett återköp mot att vi monterarar ned köket och emballerar det. Alt 2 är att vi får 2400 kronor och behåller köket. Mitt svar till IKEA är att jag vill behålla köket för att sedan lackera om det. Jag vill dock ha en högre ersättning med tanke på att en omlackering kostar ca 10.000 kronor. Det har man, dvs någon i kundtjänst sagt nej till. Funderar nu på hur jag ska gå vidare. Beskedet från IKEA är att man inte tänker ändra på detta beslut. Man har också nekat mig att komma vidare upp i hierarkin och att få prata med någon med mandat. jag har dock inte gett upp och funderar vidare. Sammanfattningsvis tycker jag att det är bedrövligt att IKEA säljer en så dålig produkt och att vi som köpare och kunder ska drabbas av så mycket besvär och ökade kostnader för att deras produkt har en så dålig kvalitet. De fortsätter också att sälja det. Om detta blir offentligt kommer det att skada IKEA. Vore kanske lika bra...
Hej, IKEAs pinsamt dåliga hantering fortsätter alltså. Mina luckor som jag skickade till ”testlabbet” i Älmhult har nu varit borta i ca 6 veckor utan någon återkoppling från IKEA.
Bra att de erkänner fel men så tråkigt att de inte tar sitt ansvar och ger dig en skälig kompensation. Tror tyvärr det inte går att lacka en plastfolieyta, men du kanske har fått annan info? Jag misstänker att jag inom en nära el avlägsen framtid kommer få samma dåliga förslag. Att de inte ens ändrar rengöringsinstruktionerna på hemsidan, eller påståendet om att luckorna är lätta att rengöra, skrämmande dåligt faktiskt. De fortsätter att lura folk att köpa dessa snygga men totalt värdelösa fronter/luckor. Jag kommer definitivt ta detta vidare till ARN om de inte erbjuder skälig kompensation el ersättningsprodukt.
 
Johanlars Johanlars skrev:
Hej, IKEAs pinsamt dåliga hantering fortsätter alltså. Mina luckor som jag skickade till ”testlabbet” i Älmhult har nu varit borta i ca 6 veckor utan någon återkoppling från IKEA.
Bra att de erkänner fel men så tråkigt att de inte tar sitt ansvar och ger dig en skälig kompensation. Tror tyvärr det inte går att lacka en plastfolieyta, men du kanske har fått annan info? Jag misstänker att jag inom en nära el avlägsen framtid kommer få samma dåliga förslag. Att de inte ens ändrar rengöringsinstruktionerna på hemsidan, eller påståendet om att luckorna är lätta att rengöra, skrämmande dåligt faktiskt. De fortsätter att lura folk att köpa dessa snygga men totalt värdelösa fronter/luckor. Jag kommer definitivt ta detta vidare till ARN om de inte erbjuder skälig kompensation el ersättningsprodukt.
Hej. kan man bara vända sig till ARN som enskild eller skulle man kunna gå ihop i en gemensam "aktion"? en annan tanke är om vi skulle kunna skriva till IKEA:s ledning på något sätt? Gäller nog att kunna komma förbi första linjen dvs kundservice.
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej. kan man bara vända sig till ARN som enskild eller skulle man kunna gå ihop i en gemensam "aktion"? en annan tanke är om vi skulle kunna skriva till IKEA:s ledning på något sätt? Gäller nog att kunna komma förbi första linjen dvs kundservice.
När det gäller att lackera på folien så känner jag mig också lite tveksam. Har fått lite olika besked från olika firmor.
 
M Matildamalte skrev:
Vi har satt in de grågröna köket Bodarp från Ikea. Luckorna har en plastfolie som framsida. Och det står på deras hemsida att ”Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra.”

MEN det är exakt tvärtom. Det blir jättelätt fläckigt och de är i princip omöjligt att torka/göra rent utan att de blir flammigt/torkränder. Dessa torkränder syns jättemycket när solen ligger på och förstör verkligen hela intrycket av köket..

I manualen står det ”Eftertorka med torr trasa. Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. rengöringsmedel utan slipmedel eller tvållösning.” Detta har jag givetvis testat och det blir ändå torkränder. Jag har också testat mirakeltrasa.

Någon här med Bodarps luckor? Hur gör ni för att göra rent och undvika att det blir flammigt/torkränder?

Jag har pratat med en bekant med samma kök som har samma problem. Hen har försökt reklamera köket pga detta.


Med vänlig hälsning, Matilda
Hej!
Jag har samma problem med Axstad köksluckor och sökte och hittade den här tråden. Det som funkar bäst på mina är ren linoljesåpa som jag sen torkar av med en fuktigt trasa. Men det känns väldigt trist att behöva hålla på och gnugga fläckar i tid och otid.
Med vänlig hälsning, Malin
 
  • Gilla
Matildamalte och 1 till
  • Laddar…
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej. kan man bara vända sig till ARN som enskild eller skulle man kunna gå ihop i en gemensam "aktion"? en annan tanke är om vi skulle kunna skriva till IKEA:s ledning på något sätt? Gäller nog att kunna komma förbi första linjen dvs kundservice.
Hej
Först tycker jag att du ska be IKEA om ett skriftligt besked innehållande de alternativ som de erbjuder som kompensation. Begär även ut den information som de har dokumenterat och angett på ditt ärendenummer. Då du har för avsikt att gå vidare till ARN så fråga även om vilken chef/person som ansvar för detta beslut. Redan här kommer de sannolikt att bli lite oroliga då ingen gissningsvis vill äga och ta ansvar för denna undermåliga produkt. Det kan givetvis vara en fördel att vara flera som står på anmälan men lite komplicerat då det krävs att alla turer i ärendet, mailkorrespondens, produktbeskrivning, kvitto etc skickas med som styrker den tes man driver, kan även vara så att man söker olika nivåer av kompensation. Om flera individuellt anmäler samma typ av ärende dvs reklamation av IKEA Bodarp kommer det ändå att ge önskad genomslagskraft.
 
Kan ni inte byta till en annan ikea lucka, tex lerhyttan som är gjord i trä istf mdf och plast?
 
Känner mig nedslagen,håller precis på att montera upp ett kök med den här luckan,letade efter inspiration till knoppar och hamnade här. Har än så länge inte tagit bort skyddsplasten. Någon som torkat av luckorna direkt efter att plasten tagits bort,med vad? Och hjälpte det? Har två småbarn så det känns ju hopplöst redan på förhand att hålla små kladdiga händer borta.
Har för mig att jag frågade något om detta när vi beställde köket,om det var svårare att få bort fettfläckar på matt yta men svaret var att det inte var något de hört...
 
Det är jätteviktigt att du torkar av luckorna med mild tvållösning (som det står i instruktionen) när du tagit av skyddsplasten. Annars kommer IKEA inte att godta om du skulle vilja reklamera. Däremot så gjorde de ingen skillnad för oss men tanke på hur lätt det blir fläckar, svårt att göra rent osv..

B Bouno skrev:
Känner mig nedslagen,håller precis på att montera upp ett kök med den här luckan,letade efter inspiration till knoppar och hamnade här. Har än så länge inte tagit bort skyddsplasten. Någon som torkat av luckorna direkt efter att plasten tagits bort,med vad? Och hjälpte det? Har två småbarn så det känns ju hopplöst redan på förhand att hålla små kladdiga händer borta.
Har för mig att jag frågade något om detta när vi beställde köket,om det var svårare att få bort fettfläckar på matt yta men svaret var att det inte var något de hört...
 
B Bouno skrev:
Känner mig nedslagen,håller precis på att montera upp ett kök med den här luckan,letade efter inspiration till knoppar och hamnade här. Har än så länge inte tagit bort skyddsplasten. Någon som torkat av luckorna direkt efter att plasten tagits bort,med vad? Och hjälpte det? Har två småbarn så det känns ju hopplöst redan på förhand att hålla små kladdiga händer borta.
Har för mig att jag frågade något om detta när vi beställde köket,om det var svårare att få bort fettfläckar på matt yta men svaret var att det inte var något de hört...
Byt nu, innan det flottar till sig!
 
Det blir så,vi får börja montera ner allt igen,suck. Orkar inte ha lagt en massa tid och pengar på nytt kök o sen blir det solkigt snabbt. Nu måste vi bara hitta nya luckor,vågar inte gå med ikea nu,någon som har erfarenhet av efsättningsföretag typ urbanfront och dylika?
 
Samma problem här...Köket har ni funnits ett år hos oss och problem uppstod direkt. Det är fullständigt omöjligt att få rena. Visst har vi räknat med fingertryck på matta luckor...men det ska väl gå att få de rena över huvudtaget? Reklamationsärande påbörjat här med. Ubertrist då Ett ljust kök med matta gröna skåpluckor, träbänkskiva och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en matt kökslucka med synliga fingeravtryck och en svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksluckor med matt yta täckta av fingeravtryck och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksluckor med fingeravtryck och fläckar som inte går att rengöra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökslådor med matta luckor och synliga fingeravtryck som är svåra att rengöra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi valde alla andra kökets dela utifrån den här färgen. Golvet, lampor, möbler osv. Dessutom har vi ett riktigt stort kök. Så ledsen över detta. Skriv gärna om fler har fått svar!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Kjellus och 1 till
  • Laddar…
Hej, ja det är så ledsamt att ha satsat på ett kök som inte håller för normal användning. Är så besviken på att IKEA säljer något som har en så dålig kvalitet. Man fortsätter också att sälja köket och marknadsför det som hållbart och tåligt. Det är falsk marknadsföring vilket påverkar mitt förtroende för företaget.

Min process med IKEA står still just nu och jag är inte nöjd. De har godkänt reklamationen vilket är bra, men med en kompensation som jag tycker är alltför dålig.

Alt 1 som jag erbjudits är att IKEA gör ett återköp men det förutsätter att vi monterar ned luckor, täcksidor och passbitar och emballerar det.

Alt 2 är att vi behåller luckorna och för 2.400 kronor i kompensation. En låg ersättning med tanke på att en omlackering kostar ca 10.000. Vill ha en högre kompensation med tanke på den merkostnad som IKEAS dåliga produkt orsakat oss men IKEA menar att man inte tänker ändra sig och att man håller sig till fastställda schabloner.
 
M Matildamalte skrev:
Det är jätteviktigt att du torkar av luckorna med mild tvållösning (som det står i instruktionen) när du tagit av skyddsplasten. Annars kommer IKEA inte att godta om du skulle vilja reklamera. Däremot så gjorde de ingen skillnad för oss men tanke på hur lätt det blir fläckar, svårt att göra rent osv..
Jag torkade av samtliga luckor med fuktig trasa direkt efter skyddsplasten var borttagen, står att man ska göra det eller med trasa med rengöringsmedel utan slipmedel vid behov. Hade lite svårt att se det behovet när luckorna var helt nya, dvs behovet av rengöringsmedel. IKEA menade initialt att detta var anledning till att fettfläckarna inte gick bort, men då menade jag att de inte skulle ha ”fuktig trasa el med rengöringsmedel utan slipmedel” som instruktion, om detta nu var så viktigt för luckornas hållbarhet. Efter att jag nu skickade in en lucka till IKEA och fick en ersättningslucka så är det bara att konstatera att rengöring efter skyddsplasten var borttagen, varken med el utan rengöringsmedel utan slipmedel gör någon som helst skillnad för möjligheten att torka bort fettfläckar. Således ytterligare en lam förklaring från Ikea utan förankring i verkligheten. Lider med er som nyligen köpt dessa luckor när IKEA utan tvekan bör ha varit medvetna om problemet. På chefsnivå saknas det uppenbart förmåga att fatta beslut, att man fortsätter sälja dessa luckor med samma beskrivning och samma felaktiga rengöringsinstruktion är under all kritik, den första reklamationen på dessa luckor bör ha ramlat in för längesedan, då borde de säljstoppat denna, och både sparat pengar, anseende och tid. Men det är för långt till en beslutsfattare om det ens finns någon tyvärr. Vi får bara hoppas att poletten tids nog trillar ner nånstans…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.