A annalarsdotter skrev:
Jag tror att en gemensam aktion är bättre. Vi verkar ju vara många med samma problem. Jag har inte talat med ARN men kan göra det och be dem om råd hur vi bäst går vidare. Det här känns jättetråkigt. Jag har inte talat med IKEA om det här än men blir klart bedrövad över att läsa om era erfarenheter. En rimlig lösning tycker jag är ersättning för omlackning av luckorna. Jag vill gärna ha den här färgen kvar. Någon här berättade om att han fått byta till Veddinge för att sedan lämna in för omlackning. Det framgår inte om han bekostar det själv eller om IKEA står för den merkostnaden.
Hej. min sega process med IKEA pågår. Är intresserad av att veta vad ARN säger. Det senaste för vår del att IKEA erbjuder ett återköp och är att man "bjuder" på uppmonteringen av nya dörrar, fronter och täcksidor om vi köper nya från IKEA. Det bygger dock på att vi kan påvisa att vi anlitat hanterverkare för uppmonteringen. Man säger dock tvärnej till ersättning för lackering och rabatt på nya luckor och fronter likt det som någon i denna tråd fått. Har drivit denna fråga men inte gått i mål... i alla fall inte än. Enligt den handläggare som jag senast pratade med har man strikta riktlinjer för sina beslut vid reklamationer. Det ena är återköp, det andra är att man behåller produkten och får typ 20% tillbaka. Några andra alternativ finns inte....
 
Düsseldorff
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej. min sega process med IKEA pågår. Är intresserad av att veta vad ARN säger. Det senaste för vår del att IKEA erbjuder ett återköp och är att man "bjuder" på uppmonteringen av nya dörrar, fronter och täcksidor om vi köper nya från IKEA. Det bygger dock på att vi kan påvisa att vi anlitat hanterverkare för uppmonteringen. Man säger dock tvärnej till ersättning för lackering och rabatt på nya luckor och fronter likt det som någon i denna tråd fått. Har drivit denna fråga men inte gått i mål... i alla fall inte än. Enligt den handläggare som jag senast pratade med har man strikta riktlinjer för sina beslut vid reklamationer. Det ena är återköp, det andra är att man behåller produkten och får typ 20% tillbaka. Några andra alternativ finns inte....
Men du skriver ju att du blev erbjuden återköp samt montering av nytt? Då finns ju uppenbarligen det alternativet också.
 
Hemmakatten
Tror nog ingen vill driva en process mot IKEA som kostar pengar. Det är ju det IKEA lever på. Alla deras produkter är billiga eller ännu mer billiga. Folk som vill köpa billiga produkter har inte råd att köpa bättre, och ännu mindre råd eller lust att driva krav gentemot IKEA.

Det är så företaget överlever, billiga produkter både i kvalité och pris som ingen orkar överklaga.
 
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej. min sega process med IKEA pågår. Är intresserad av att veta vad ARN säger. Det senaste för vår del att IKEA erbjuder ett återköp och är att man "bjuder" på uppmonteringen av nya dörrar, fronter och täcksidor om vi köper nya från IKEA. Det bygger dock på att vi kan påvisa att vi anlitat hanterverkare för uppmonteringen. Man säger dock tvärnej till ersättning för lackering och rabatt på nya luckor och fronter likt det som någon i denna tråd fått. Har drivit denna fråga men inte gått i mål... i alla fall inte än. Enligt den handläggare som jag senast pratade med har man strikta riktlinjer för sina beslut vid reklamationer. Det ena är återköp, det andra är att man behåller produkten och får typ 20% tillbaka. Några andra alternativ finns inte....
Det är förvisso bra ur det perspektivet att det inte blir en merkostnad, i och med att de står för arbetet. Jag är inne på att, om jag får samma deal, byta mot Vellinge, och lämna in de för lackering. Ska kolla det priset, men någon här sa att deras merkostnad blev 6.500:-. Det beror förstås på hur många luckor man har. Jag har 10 luckor och 9 dörrar samt en diskmaskinsfront. Önskvärt är förstås att det inte blir någon merkostnad för mig som kund överhuvudtaget. enligt Konsumentköplagen har säljaren rätt att erbjuda en ersättningsvara, vilket IKEA alltså gör i ditt fall.
 
God morgon!

Jag fick det här svaret från ARN och som jag ser det så uppfyller vi i den här tråden förutsättningarna för att de ska göra en prövning. Ska jag gå tillbaka till dem och be om en prövning, är ni med på det? Jag skulle tro att ju fler vi är desto bättre.
/Anna

Hej,

Vi kan i vissa fall pröva en tvist mellan en grupp konsumenter och ett företag. Tvister av detta slag tas upp till prövning efter anmälan av Konsumentombudsmannen eller, om Konsumentombudsmannen för ett visst fall har beslutat att inte göra någon anmälan, av en grupp konsumenter. Dessa förutsättningar ska vara uppfyllda för att prövning ska få ske:
  • Det finns flera konsumenter som kan antas ha anspråk mot företaget på väsentligen likartade grunder,
  • tvisten rör förhållanden som får prövas av oss,
  • och en prövning av tvisten är motiverad från allmän synpunkt.
 
A annalarsdotter skrev:
God morgon!

Jag fick det här svaret från ARN och som jag ser det så uppfyller vi i den här tråden förutsättningarna för att de ska göra en prövning. Ska jag gå tillbaka till dem och be om en prövning, är ni med på det? Jag skulle tro att ju fler vi är desto bättre.
/Anna

Hej,

Vi kan i vissa fall pröva en tvist mellan en grupp konsumenter och ett företag. Tvister av detta slag tas upp till prövning efter anmälan av Konsumentombudsmannen eller, om Konsumentombudsmannen för ett visst fall har beslutat att inte göra någon anmälan, av en grupp konsumenter. Dessa förutsättningar ska vara uppfyllda för att prövning ska få ske:
  • Det finns flera konsumenter som kan antas ha anspråk mot företaget på väsentligen likartade grunder,
  • tvisten rör förhållanden som får prövas av oss,
  • och en prövning av tvisten är motiverad från allmän synpunkt.
Hej
Vi har samma problem med våra luckor och är mer än gärna med på att gå till ARN. Vet att jag tog upp detta i Trendensers inredningstråd på facebook och då var det fler som hade samma problem. Jag kan ta kontakt med dem om det är fler som är med på detta. Hälsning Annika
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
A annalarsdotter skrev:
God morgon!

Jag fick det här svaret från ARN och som jag ser det så uppfyller vi i den här tråden förutsättningarna för att de ska göra en prövning. Ska jag gå tillbaka till dem och be om en prövning, är ni med på det? Jag skulle tro att ju fler vi är desto bättre.
/Anna

Hej,

Vi kan i vissa fall pröva en tvist mellan en grupp konsumenter och ett företag. Tvister av detta slag tas upp till prövning efter anmälan av Konsumentombudsmannen eller, om Konsumentombudsmannen för ett visst fall har beslutat att inte göra någon anmälan, av en grupp konsumenter. Dessa förutsättningar ska vara uppfyllda för att prövning ska få ske:
  • Det finns flera konsumenter som kan antas ha anspråk mot företaget på väsentligen likartade grunder,
  • tvisten rör förhållanden som får prövas av oss,
  • och en prövning av tvisten är motiverad från allmän synpunkt.
A annalarsdotter skrev:
God morgon!

Jag fick det här svaret från ARN och som jag ser det så uppfyller vi i den här tråden förutsättningarna för att de ska göra en prövning. Ska jag gå tillbaka till dem och be om en prövning, är ni med på det? Jag skulle tro att ju fler vi är desto bättre.
/Anna

Hej,

Vi kan i vissa fall pröva en tvist mellan en grupp konsumenter och ett företag. Tvister av detta slag tas upp till prövning efter anmälan av Konsumentombudsmannen eller, om Konsumentombudsmannen för ett visst fall har beslutat att inte göra någon anmälan, av en grupp konsumenter. Dessa förutsättningar ska vara uppfyllda för att prövning ska få ske:
  • Det finns flera konsumenter som kan antas ha anspråk mot företaget på väsentligen likartade grunder,
  • tvisten rör förhållanden som får prövas av oss,
  • och en prövning av tvisten är motiverad från allmän synpunkt.
A annalarsdotter skrev:
God morgon!

Jag fick det här svaret från ARN och som jag ser det så uppfyller vi i den här tråden förutsättningarna för att de ska göra en prövning. Ska jag gå tillbaka till dem och be om en prövning, är ni med på det? Jag skulle tro att ju fler vi är desto bättre.
/Anna

Hej,

Vi kan i vissa fall pröva en tvist mellan en grupp konsumenter och ett företag. Tvister av detta slag tas upp till prövning efter anmälan av Konsumentombudsmannen eller, om Konsumentombudsmannen för ett visst fall har beslutat att inte göra någon anmälan, av en grupp konsumenter. Dessa förutsättningar ska vara uppfyllda för att prövning ska få ske:
  • Det finns flera konsumenter som kan antas ha anspråk mot företaget på väsentligen likartade grunder,
  • tvisten rör förhållanden som får prövas av oss,
  • och en prövning av tvisten är motiverad från allmän synpunkt.
hej, Tolkar det hela som att vi i så fall först måste "passera" konsumentombudsmannen. Kanske inte helt omöjligt och IKEA.s kök borde ha ett stort allmänintresse.
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
hej, Tolkar det hela som att vi i så fall först måste "passera" konsumentombudsmannen. Kanske inte helt omöjligt och IKEA.s kök borde ha ett stort allmänintresse.
Jag kollar med Konsumentombudsmannen!
 
Vilken tur att jag hittade denna tråd. Vi har en beställning hos IKEA som innefattar Bodarp gröna luckor men som inte levererats ännu.
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
Är det någon som övervägt/testat att lämna in nya Bodarp-luckor till ett måleri för att lägga på ett ytterligare ytskikt som är blankare och lättare kan torkas av?
 
H Heimersson skrev:
Är det någon som övervägt/testat att lämna in nya Bodarp-luckor till ett måleri för att lägga på ett ytterligare ytskikt som är blankare och lättare kan torkas av?
Det är min tanke. Jag behöver bara få IKEA att godkänna det och stå för kostnaden. Likaväl smorde kan ge mig nya luckor tänker jag att de får ta den här kostnaden istället.
 
Det var vår tanke först men lackeraren tyckte inte det var en bra idé. Han menade på att han inte kunde garantera att lacken inte skulle släppa eftersom underlaget är plastfolie.

H Heimersson skrev:
Är det någon som övervägt/testat att lämna in nya Bodarp-luckor till ett måleri för att lägga på ett ytterligare ytskikt som är blankare och lättare kan torkas av?
 
M Matildamalte skrev:
Det var vår tanke först men lackeraren tyckte inte det var en bra idé. Han menade på att han inte kunde garantera att lacken inte skulle släppa eftersom underlaget är plastfolie.
Ah, bra att veta! Då ska min linje gentemot IKEA vara att de förser mig med annan lucka som jag får lacka om i rätt färg, och som de bekostar. Tack för infon!
 
Johanlars Johanlars skrev:
Hej, min teori är att dessa luckor inte kvalitetstestats på ett sätt som är nödvändigt för en matt lucka, således är detta fråga om ett produktfel, jag hoppas jag har fel. Är så otroligt osugen på att behöva byta ut allt, har massa täcksidor i bodarp, dessutom målat en del väggar i köket med samma färg . En sak är att luckor blir smutsiga, en annan sak att de inte går att rengöra. Det är inte rimligt att man som kund ska behöva torka varje lucka direkt efter användning för att inte riskera att fingeravtryck och ”smudges” blir permanenta. Det enda som egentligen kan styrka denna tes är att tillräckligt många väljer att reklamera sina luckor och fronter. Stå på er och använd sakliga argument, presentera en rimlig lösning som ni skulle vara nöjda med, då gör ni halva arbetet åt ikea och det blir bara fråga om ett ja el nej från en chef.
Håller helt med. Jag har designat mitt nya kök efter färgen på luckorna. Det är inte bara att byta ut dem mot en ny, annan lucka. Jag har ett pågående rekoamationsärende hos IKEA där de godkänt reklamationen och säger att jag kan ämna tillbaka luckorna. MEN, jag vill ju ha luckor i den här färgen och om jag behöver lämna in nya vita luckor för omlackning så innebär det en merkostnad, som jag vill att IKEA står för. Jag har slagit upp den bollen till dem men har inte fått återkoppling än. Sitter i telefonkö nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.