Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du är ju här. Ta tag i det du.
Tyvärr orkar jag inte, är lite för gammal för att göra det. Hade jag varit tio år yngre hade jag nog gjort det. Sorry, jag får väl leva med dessa skräp luckor.
 
M Matildamalte skrev:
Jag har fått skickat in en lucka som de tydligen skulle undersöka.. Väntar med spänning... Jag återkommer!
Uppdatering: Jag har fått min lucka i retur, rengjord, och skickat in bilder på resterande luckor hemma efter rengöring med galltvål. Nu får jag dem inte längre helt rena med galltvål ens. De mest utsatta luckorna är flammiga ändå. Så nu håller jag tummarna för att jag också får den här reklamationen godkänd och med resultat att jag får nya vita luckor som IKEA bekostar omlackering av. Någon annan som har något att rapportera? Jag tycker att det är skandal att de fortsätter att sälja de här luckorna. Det är alltför många konsumenter som inte orkar dra det här hela vägen utan accepterar en undermålig produkt. Även om jag själv är ganska outtröttlig när det gäller såna här saker så känner även jag ett visst mått av uppgivenhet. Jag har snart hållit på i två år...
 
L L8berg skrev:
Hej…jag har ett lika dant kök som jag får rent genom att blanda galltvål flyttande med vatten. Sprayar på och torkar och efter torkar med en microduk. Ett tips bara. För mig funkar det bra. (y)
Lyckliga dig, har nu spenderat 2 timmar för att få det rent enligt din metod men nu sååå flammigt. Suck!
 
Hej på er!
Vi planerar att köpa dessa köksluckor och har i förväg köpt hem en skåplucka i grågrönt för att se hur den passar hemma i vårt kök.
Nu har jag gjort egna tester på den luckan och smetat på både den ena och andra med luckan i horisontellt läge så att det fått torka in innan jag försökt ta bort spillet.
1. Rejäl smörklick (över natten)
2. Fettfläckar från mina händer som jag gnuggat in ordentligt (1 timme)
3. Ketchup och bostongurka (2 timmar)
4. Grillolja i stora pölar (2 timmar)
5. Stora saltvattendroppar (över natten)
Allt detta ficka jag bort utan problem genom att först försiktigt badda bort det värsta sållet, för att sedan använda en microfiberduk och ljummet vatten. Avslutade med att torka torrt med en ren microfiberduk.
Alltså inga rengöringsmedel alls.
För att minimera risken för ränder har jag avslutat med att spraya på avjoniserat vatten (batterivatten) och noga och försiktigt torkat torrt med microfiberduk.
Hur väl denna metod fungerar över tid kan jag inte säga något om, men jag gissar att luckorna med tiden kommer att bli något flammiga hur försiktig man än är. En matt yta är knepig, då den troligen kommer att bli blankare runt handtagen där man nöter med knogarna.
Vi kommer att chansa på att vi kan hålla våra Bodarp-luckor fräscha i några år i alla fall. Sen kanske man kan lacka om dom om det börjar se allt för sunkigt ut.
Hoppas detta kan vara till hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.