E emma.u skrev:
Ingen aning om de syns lika tydligt som Bodarp. Vi har de mörkgrå luckorna från Axstad och det syns väldigt tydligt. Och ja, fläckarna är väldigt svåra att ta bort.. Ska testa med de tips ovanför men vi får se.
Aha, jag har de vita Axstad. Borde synas mindre kan manhoppas.
 
M Martha Östlund skrev:
Hur har det gått för er alla med bodarp luckorna? Tyvärr gick jag på samma nit då vi nyligen köpte luckorna och upptäckte problemet. Har kontaktat Ikea men fått ungefär samma svar som er. Att prova galltvål och att jag skulle ha förstått att det var merjobb med matta luckor. Fick även tipset att använda galltvål men tycker inte det hjälper jättebra och gno får vi göra flera gånger om dagen. Jag har skapat ett reklamationsärende men det satt hårt fast innan jag fick det. Tycker att dom borde ha gjort något åt det med tanke på antal reklamationer.

Jag har haft ytterligare samtal med IKEA, efter att de monterade nya luckor hos mig i höstas. Det är, förstås, samma problem eftersom de inte har ändrat något i produktionen. Han var påstridig med att galltvål ska funka så jag har provat det. Och ja, det funkar, men inte långsiktigt. Nästa fläck ger ju nya fläckar och jag vidhåller att jag inte var beredd på att jag inte bara ska kunna torka av mina köksluckor med en fuktig disktrasa. Köksluckor FÅR fläckar på sig och de ska vara lätta att ta bort. Punkt. Jag ska kontakta IKEA en dag när jag har bra tid och tålamod och berätta att jag inte accepterar den här hanteringen med galltvål. Jag kommer försöka få en så bra rabatt som möjligt på en vit lucka som jag lämnar in för lackering. Om någon annan har samma tankar och bor i Stockholmstrakten så tar jag gärna emot tips på var man kan lämna in de till bra pris. Och, om vi är flera som gör samma kanske vi kan få ännu bättre pris!
 
  • Gilla
emma.u
  • Laddar…
Jag lämnade mina luckor till Swelack i Skogås, de gav mig bästa priset.
Men räkna med 300kr/lucka och 150kr/lådfront. På hemsidan finns en prislista från 2021.
Men jag hade inte Bodarps luckor.
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag lämnade mina luckor till Swelack i Skogås, de gav mig bästa priset.
Men räkna med 300kr/lucka och 150kr/lådfront. På hemsidan finns en prislista från 2021.
Men jag hade inte Bodarps luckor.
Det låter billigt tycker jag. Blev det bra?
 
Vi är
A annalarsdotter skrev:
Det låter billigt tycker jag. Blev det bra?
Vi är nöjda såhär 1,5 år senare.
Vi har spegeldörrar och det har spruckit lite i fogen, men det får man räkna med för spegeldörrar.
 
A annalarsdotter skrev:
Jag har haft ytterligare samtal med IKEA, efter att de monterade nya luckor hos mig i höstas. Det är, förstås, samma problem eftersom de inte har ändrat något i produktionen. Han var påstridig med att galltvål ska funka så jag har provat det. Och ja, det funkar, men inte långsiktigt. Nästa fläck ger ju nya fläckar och jag vidhåller att jag inte var beredd på att jag inte bara ska kunna torka av mina köksluckor med en fuktig disktrasa. Köksluckor FÅR fläckar på sig och de ska vara lätta att ta bort. Punkt. Jag ska kontakta IKEA en dag när jag har bra tid och tålamod och berätta att jag inte accepterar den här hanteringen med galltvål. Jag kommer försöka få en så bra rabatt som möjligt på en vit lucka som jag lämnar in för lackering. Om någon annan har samma tankar och bor i Stockholmstrakten så tar jag gärna emot tips på var man kan lämna in de till bra pris. Och, om vi är flera som gör samma kanske vi kan få ännu bättre pris!
Vi har blå matta Axstad med liknande problem med fläckar av vatten och fett .Idag köpte jag Vileda mirakelsvamp 4-pack och gnuggade lite lätt på alla fläckar i hela köket och döm av min förvåning så är alla fläckar spårlöst borta
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
NHL70 NHL70 skrev:
Vi har blå matta Axstad med liknande problem med fläckar av vatten och fett .Idag köpte jag Vileda mirakelsvamp 4-pack och gnuggade lite lätt på alla fläckar i hela köket och döm av min förvåning så är alla fläckar spårlöst borta
Den har väl en slipande effekt? Blir inte luckorna repiga istället?
 
Sorry men jag fattar inte vad alla i den här tråden håller på med.

Har haft luckorna i ett år, inte haft några problem med fläckar som inte går bort.

Det enda jag använder är en ren & fuktig fiberduk.

Aldrig använt någon form av rengöringsmedel och luckorna ser fortfarande nya ut.
 
V VDB90 skrev:
Sorry men jag fattar inte vad alla i den här tråden håller på med.

Har haft luckorna i ett år, inte haft några problem med fläckar som inte går bort.

Det enda jag använder är en ren & fuktig fiberduk.

Aldrig använt någon form av rengöringsmedel och luckorna ser fortfarande nya ut.
Vi har haft vårat kök i drygt ett år nu och vi fick våra första fläckar förra veckan, det rann fett utmed en lucka och det är omöjligt att få bort hur mycket man än gnuggar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Hej Matilda. Skulle du kunna tänka dig att skicka ett ärendenummer på reklamationen till mig? Allt de ger är nya städråd och det nöjer inte jag mig med… Haidie
M Matildamalte skrev:
Vi har satt in de grågröna köket Bodarp från Ikea. Luckorna har en plastfolie som framsida. Och det står på deras hemsida att ”Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra.”

MEN det är exakt tvärtom. Det blir jättelätt fläckigt och de är i princip omöjligt att torka/göra rent utan att de blir flammigt/torkränder. Dessa torkränder syns jättemycket när solen ligger på och förstör verkligen hela intrycket av köket..

I manualen står det ”Eftertorka med torr trasa. Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. rengöringsmedel utan slipmedel eller tvållösning.” Detta har jag givetvis testat och det blir ändå torkränder. Jag har också testat mirakeltrasa.

Någon här med Bodarps luckor? Hur gör ni för att göra rent och undvika att det blir flammigt/torkränder?

Jag har pratat med en bekant med samma kök som har samma problem. Hen har försökt reklamera köket pga detta.


Med vänlig hälsning, Matilda
 
Även jag har problem som de flesta med envisa fläckar på luckorna men tipset som någon skrev om, galltvål, fungerar verkligen! Testa det innan ni ger er in en evighetskamp med Ikea
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Även jag har problem som de flesta med envisa fläckar på luckorna men tipset som någon skrev om, galltvål, fungerar verkligen! Testa det innan ni ger er in en evighetskamp med Ikea
Ska man löddrar den på en fuktig trasa då? Vi har en tvål som inte är flytande.
 
M Moggelito81 skrev:
Ska man löddrar den på en fuktig trasa då? Vi har en tvål som inte är flytande.
Ja precis! Så gör vi i alla fall
 
Har någon anmält till ARN?
 
Haidie Adolfsson Haidie Adolfsson skrev:
Hej Matilda. Skulle du kunna tänka dig att skicka ett ärendenummer på reklamationen till mig? Allt de ger är nya städråd och det nöjer inte jag mig med… Haidie
inte inte jag heller. Jag har fått mina luckor bytta en gång. Trots att de inte har ändrat ngt i produktionen. Det funkar med galltvål men jag tycker inte att det är ok. Man ska kunna torka av en köksluckor med en vanlig trasa, utan medel alls för att få bort tex. En kaffefläck.

jag vill få nya vita luckor så pass rabatterade så att rabatten täcker kostnaden för att lacka dem.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.