Vi fick en godkänd reklamation där vi skulle beställa nya luckor och få våra gamla nedmonterade och dom nya uppsatta. Vi har trycköppning på överskåpen och när jag idag skrev att vi inte hittat några nya luckor än som passar resten av köket men att vi inte vill ha tryckfunktion på framtida luckor så vill vi ha överskåpen bytta också om det går iom där pushfästena sitter kommer det bli fula hål.

Då får jag svaret att dom tar tillbaka sin tidigare godkända reklamation och hänvisar till att vå ska använda galltvål. Jag svarade att vår familj är vegan/vegetarianer (vilket stämmer) så det är inget alternativ.

Fick svaret att det är så det är nu, men då är det fel i deras produktbeskrivning, dvs fel på produkten för galltvål kan inte räknas som "mild tvållösning"
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
Tur jag läste detta, hade ju tänkt köpa en köksö med bodarp-luckor,
 
Jag har!


Wultimurt Wultimurt skrev:
Titta här vad Ikea lagt till i sin beskrivning, är det någon som sitter inne med en skärmbild på deras "Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra"
 
  • Skärmdump från IKEA:s webbplats visar produktinformation om folie med 25 års garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Ingen som har en skärmbild med något artikelnummer synligt förresten?

Nu hänvisar jag i mailet att jag köpte luckor som skulle vara praktiska som står emot fläckar och är lätt att rengöra, inte en vara som behöver extra omsorg för att få bort fläckar. Och genom att Ikea själva ändrat produktexten medger dom indirekt att varan är fel.
 
M Matildamalte skrev:
Här är bilder på vårt kök efter omlackeringen. Den enda skillnaden tycker jag är att Veddingeluckorna är lite mer rundade i hörnen.
Vad heter färgen som ni använt. Är den matt, halvmatt eller vad. Ser fint ut. Lätt att torka av? För att byta helt måste ju golvlist, täcklist, täcksidor m.m. Bytas. Verkar som ett helt nytt kök. Vem betalar nedmontering och uppsättning. IKEA??? Tror knappast det.
 
Wultimurt Wultimurt skrev:
Vi fick en godkänd reklamation där vi skulle beställa nya luckor och få våra gamla nedmonterade och dom nya uppsatta. Vi har trycköppning på överskåpen och när jag idag skrev att vi inte hittat några nya luckor än som passar resten av köket men att vi inte vill ha tryckfunktion på framtida luckor så vill vi ha överskåpen bytta också om det går iom där pushfästena sitter kommer det bli fula hål.

Då får jag svaret att dom tar tillbaka sin tidigare godkända reklamation och hänvisar till att vå ska använda galltvål. Jag svarade att vår familj är vegan/vegetarianer (vilket stämmer) så det är inget alternativ.

Fick svaret att det är så det är nu, men då är det fel i deras produktbeskrivning, dvs fel på produkten för galltvål kan inte räknas som "mild tvållösning"
galet! Undrar om deras kvalitetschef känner till hur ärenden kring Bodarp hanteras? Och ur olika de behandlar kunderna. Vi fick ju alla luckor utbytta, både över- och underskåp. Men nu börjar fläckarna komma på de nya luckorna… vet inte om jag orkar dra det här med Ikea före jul. Behöver log samla lite energi först….
 
Wultimurt Wultimurt skrev:
Titta här vad Ikea lagt till i sin beskrivning, är det någon som sitter inne med en skärmbild på deras "Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra"
Var har de lagt till den?
Kan inte hitta den på de bodarp-delar jag kikat på.
 
Nu ser jag det, de har gömt den under "läs mer" och inte under "material och skötsel". :mad:
 
A annalarsdotter skrev:
Undrar om deras kvalitetschef känner till hur ärenden kring Bodarp hanteras
Har dom haft nån sån anställd med tanke på all skit dom säljer? :thinking:
 
Nu har de haft en av våra luckor på sitt ”labb” i tre månader. Det här fick jag som svar (se nedan). Det är alltså samma svar de har gett i mail innan. Vårt problem är inte att vi inte får bort fettfläckarna, problemet är ju att de kommer tillbaka så fort man gör nåt i köket. Kan ju inte vara rimligt att behöva tvätta luckorna dagligen.

Vi ger oss inte. Tycker ikea sköter det här otroligt illa.


I våra råd- och anvisningar hänvisar vi till att rengöra luckorna med en mild tvållösning, vi kan inte skriva ut olika medel då det finns så många ute på marknaden. Vi har nu själva testat rengöra med galltvål på din lucka och detta har gett fina resultat.

Därför rekommenderar vi dig att använda galltvål och följa nedan steg:
  1. Blöt en disktrasa och gnugga galltvålen i den så det bildas lödder
  2. Rengör Luckan/fronten
  3. Ta en ny fuktig trasa med bara vatten och torka bort allt medel.
  4. Använd en Microfibertrasa och torka luckan torr.”
 
Wultimurt Wultimurt skrev:
Titta här vad Ikea lagt till i sin beskrivning, är det någon som sitter inne med en skärmbild på deras "Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra"

Intressant! Extra kärlek… det är ju inte hållbart att man inte ska kunna torka av sina köksluckor med en disktrasa. Särskilt som det inte har kommunicerats vid köpet. Jag är inne på luckor nr två och ska nu reklamera dem också. Eftersom jag verkligen vill ha gröna luckor och IKEA inte kan erbjuda likvärdiga så är ju enda sättet att ta en vit lucka och lämna in för lackning. Det stör mig att Ikea inte vill betala för den omlackeringen. Men eftersom de har rätt att häva köpet om de inte kan erbjuda en likvärdig produkt så kommer det aldrig att ske. En strategi jag tänker mig är att få en bra rabatt på tex Veddinge så att den rabatten kan täcka en del av omlackningen.
jag är nyfiken på hur ni andra tänker kring det hela?
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Hej,

vi har precis köpt en tvättstuga med bodarp så blev lite orolig när jag gick in och läste här (dock borde tvättstugor vara mer förskonade mot matos och fett)

Men vet inte heller om Ikea har ändrat något i tillverkningen så att det ska bli bättre?
Jag gjorde nämligen ett test där jag hade en överbliven dörr som jag tog på smör, massageolja, citron samt handlotion och lät det ligga i några timmar i en klump och sedan smetade jag ut det och lät det vara under natten. I morse så testade jag först att bara torka av med vatten och mikrofiber, då försvann nästan allt förutom att man kunde se lite spår av massageoljan. Då tåg jag lite såpa och då försvann allt (vad jag kunde se)

före:
En ljusgrön skåplucka med fläckar av smör och massageolja, intill flaskor av såpa och citronsaft, test av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
En hand håller upp en ren ljusgrön skåpdörr i ett ljust rum, efter rengöringstestet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej. Det låter som en hyfsat bra lösning även om det förstås är väldigt trist att behöva byta ut köksluckorna pga av att det inte klarar av de krav som man som kund har rätt att ställa. Tror att man kommer att behöva göra något åt folien på Bodarp om den ska kunna säljas framöver. Tror att Veddinge är en både bättre och billigare lucka och att det är smart att lackera om dem. Funderar för egen del på hur vi ska gå vidare. Även om vi fått bort de värsta fläckarna med mirakelsvampen så oroar jag mig för hur många gånger man kan använda den utan att luckorna blir helt förstörda. Lycka till med era nya köksluckor!
hej. vi har Bodarp köket sedan augusti förra året. Och vi har haft väldigt jobbigt med fläckar och flammigt efter ”rengöring”. Vi har kärcher fönsterputs och när vi läste tråden tog maken och testade med vår Kärcher fönsterputs . De ser ut som nya. . Vi använder kärcher fönsterputs och späder ut som det står på förpackningen . Torkar och gör allt med körcherprodukterna och eftertorkade med mirakelduk. Som nya ☀️ Testa ni med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Git Sandström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.