M Matildamalte skrev:
Efter lite om och men.. Så har vi kommit överens med Ikea om att vi får göra återköp på luckorna, lämna in dessa i ett varuhus (dvs behöver inte emballeras), samt att vi får 20% rabatt på nya luckor.. Först ville de bara gå med på återköp av luckorna, och poängterade många gånger att det minsann var goodwill av Ikea.. Men stod på oss och poängterade att produkten inte håller måttet osv så de tog de högre upp och då fick vi tydligen 20% rabatt också.. De förnekade även att det var ett känt problem.. Vilket de uppenbarligen är.

Vi kommer nu att istället beställa den vita släta luckan ”Veddinge” och lämna in den på lackering så det blir samma färg som Bodarp...

Håller helt med dig.. känns så jobbigt och tråkigt allt detta....
Hej Matilda,

Hur har det gått för er? Blev det bra med omlackningen? Bor du i Sthlm? Tar gärna emot kontaktuppgift dit du lämnade in luckorna. Och täckte rabatten kostnaden för omlackningen?
 
A annalarsdotter skrev:
Hej Matilda,

Hur har det gått för er? Blev det bra med omlackningen? Bor du i Sthlm? Tar gärna emot kontaktuppgift dit du lämnade in luckorna. Och täckte rabatten kostnaden för omlackningen?
Jag har nu blivit ombedd av IKEA att skicka in en offert för omlackning av nya Veddinge-luckor. Tanken är att ev utverka en rabatt på dem så att det täcker kostnaden för omlackningen. Så nu letar jag efter omlackeringsfirma i Sthlms-området. Tar gärna emot tips!
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej!

Upplever exakt samma problem. Normala fett fläckar från händer osv är nästan omöjliga att få bort, har provat det mesta. Kör nu såpa och gnuggar rejält med blöt fibertrasa, sedan direkt på med torr fibertrasa. Att få rent en front på en låda tar ca 10 minuter och att göra rent alla skåpsluckor tar flera timmar och då blir det ändå inte bra! Så besviken på att ett nytt kök ser flera år gammalt ut. Känns inte som att det ska vara så här!
M Matildamalte skrev:
Vi har satt in de grågröna köket Bodarp från Ikea. Luckorna har en plastfolie som framsida. Och det står på deras hemsida att ”Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra.”

MEN det är exakt tvärtom. Det blir jättelätt fläckigt och de är i princip omöjligt att torka/göra rent utan att de blir flammigt/torkränder. Dessa torkränder syns jättemycket när solen ligger på och förstör verkligen hela intrycket av köket..

I manualen står det ”Eftertorka med torr trasa. Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. rengöringsmedel utan slipmedel eller tvållösning.” Detta har jag givetvis testat och det blir ändå torkränder. Jag har också testat mirakeltrasa.

Någon här med Bodarps luckor? Hur gör ni för att göra rent och undvika att det blir flammigt/torkränder?

Jag har pratat med en bekant med samma kök som har samma problem. Hen har försökt reklamera köket pga detta.


Med vänlig hälsning, Matilda
Jag har samma problem. Nytt kök i våras efter fuktskada. Har varit så ledsen för luckorna har varit flammiga och fläckiga. Av en händelse låg ett paket Mr Valet Interiör bilvårdsservetter i lådan, tänkte värt att pröva kan inte bli värre. Luckan blev ännu flammigare, tog då en allduk med riktigt varm vatten och torkade sedan torrt med en ren handduk. Tro det eller ej men luckan blev ren, inga flammor längre. Ett MIRAKEL! Får nu se hur det håller framöver.
 
Vi använder Grumme såpa på en fuktig trasa och torkar sen med en torr trasa. Jag har hittills fått bort alla fläckar.
 
  • Gilla
Amisk
  • Laddar…
Ja hittills är vi nöjda! Jag bor i Norrtälje. Gjorde omlackeringen i Rimbo. Du kan skicka PM till mig om du vill veta namnet på företaget.

Nej det gjorde den inte. Det blev allt som allt ca 6500kr dyrare för oss.

A annalarsdotter skrev:
Hej Matilda,

Hur har det gått för er? Blev det bra med omlackningen? Bor du i Sthlm? Tar gärna emot kontaktuppgift dit du lämnade in luckorna. Och täckte rabatten kostnaden för omlackningen?
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
[länk]
Detta måste ju ni som inte fått reklamationerna godkända kunna hänvisa till??
 
  • Gilla
fast
  • Laddar…
M Matildamalte skrev:
Ja hittills är vi nöjda! Jag bor i Norrtälje. Gjorde omlackeringen i Rimbo. Du kan skicka PM till mig om du vill veta namnet på företaget.

Nej det gjorde den inte. Det blev allt som allt ca 6500kr dyrare för oss.
Tack, jag har bett om en offert från en Stockholms-firma, men återkommer om det inte verkar funka.
 
Här är bilder på vårt kök efter omlackeringen. Den enda skillnaden tycker jag är att Veddingeluckorna är lite mer rundade i hörnen.



M Matildamalte skrev:
Ja hittills är vi nöjda! Jag bor i Norrtälje. Gjorde omlackeringen i Rimbo. Du kan skicka PM till mig om du vill veta namnet på företaget.

Nej det gjorde den inte. Det blev allt som allt ca 6500kr dyrare för oss.
 
  • Modernt kök med omlackerade grå Veddinge luckor och svart bänkskiva, integrerade vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med omlackerade grå skåpluckor, något rundade i hörnen, och svarta handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tack för tipset om grumme Såpa, äntligen har jag fått de rena....sedan försätter jag med Ikea för det är fortfarande för dålig,men just nu ser köket fräsch och ren ut igen sedan läääänge...
 
  • Gilla
Moggelito81
  • Laddar…
Hej,

Vi sitter på exakt samma problem hos oss. Monterade vårt nya kök för 1,5 års sedan och bodarps luckor ser nu för jäkliga ut!

Vi har nu fått igenom byte av luckorna till en annan kulör som vi själva får välja men vi hittar ingen annan som vi vill ha!
Vi som många andra har köket i centrum i huset..
Ikea går inte med på omlackering av andra luckor. Men om nu finns andra som har fått igenom det så ska jag ringa dom imorgon igen och göra ett nytt försök!

Tycker inte vi ska behöva byta färg på våra luckor för Ikea har gjort fel i sin produktion..
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
Hallå,
Skulle det göras någon gruppanmälan? Jag ska skicka in en lucka nu efter semestern och se vad dom säger.
Är jag inte nöjd med svaret från Ikea verkar det lovande att gå via ARN.

När/om Ikea bekräftar att det är en defekt, bör dom inte rimligtvis stå för alla omkostnader, som nedmontering och uppmontering av nya luckor? Och som många andra har vi valt bänkskiva, väggfärg och till viss del golv efter köket men det kanske är att dra det för långt att kräva ny bänkskiva och nytt golv.

En annan fundering om vi vill kräva uppmontering av nya luckor, läste att en annan här i tråden blev erbjuden detta mot uppvisande av kvitto etc. Ett handskrivet kvitto mot kontanter till svärfar bör väl duga? :)
 
  • Gilla
slm
  • Laddar…
Z Filip Johansson2 skrev:
Hej,

Vi sitter på exakt samma problem hos oss. Monterade vårt nya kök för 1,5 års sedan och bodarps luckor ser nu för jäkliga ut!

Vi har nu fått igenom byte av luckorna till en annan kulör som vi själva får välja men vi hittar ingen annan som vi vill ha!
Vi som många andra har köket i centrum i huset..
Ikea går inte med på omlackering av andra luckor. Men om nu finns andra som har fått igenom det så ska jag ringa dom imorgon igen och göra ett nytt försök!

Tycker inte vi ska behöva byta färg på våra luckor för Ikea har gjort fel i sin produktion..
Håller helt med. Ni, liksom jag och många andra, har ju designat köket efter färger och material.Närjag har talat med IKEA och de har sagt att jag får byta till annan lucka så har jag ställt frågan om detycker att att en vit lucka är en likvärdig produkt som en grön lucka, vilket de förstås inte tycker. Och enligt konsumentköplagens så är säljaren skyldig att ersätta kunden med en likvärdig produkt. Jag har nu ombetts av IKEA att ta fram en offert för omlackering så ska de titta på det. Mitt förslag är att de rabatterar Veddinge så att kostnaden för omlackering täcks av rabatten. To be continued.. Jag uppmanar alla att läsa konsumentköplagen, den finns sammanfattad på tex konsumentombudsmannens hemsida. Läs på och ta med argument därifrån vid samtal med IKEA. Fråga hur de tänker sig en lösning? Hur ska jag få nya luckor i samma nyans? Det är inte jag som kund som ska behöva fixa det utan de som säljare.
 
A annalarsdotter skrev:
Håller helt med. Ni, liksom jag och många andra, har ju designat köket efter färger och material.Närjag har talat med IKEA och de har sagt att jag får byta till annan lucka så har jag ställt frågan om detycker att att en vit lucka är en likvärdig produkt som en grön lucka, vilket de förstås inte tycker. Och enligt konsumentköplagens så är säljaren skyldig att ersätta kunden med en likvärdig produkt. Jag har nu ombetts av IKEA att ta fram en offert för omlackering så ska de titta på det. Mitt förslag är att de rabatterar Veddinge så att kostnaden för omlackering täcks av rabatten. To be continued.. Jag uppmanar alla att läsa konsumentköplagen, den finns sammanfattad på tex konsumentombudsmannens hemsida. Läs på och ta med argument därifrån vid samtal med IKEA. Fråga hur de tänker sig en lösning? Hur ska jag få nya luckor i samma nyans? Det är inte jag som kund som ska behöva fixa det utan de som säljare.

Hej,

Till oss har Ikea sagt att vi inte får omlackering utan vill vi ha likvärdig produkt så byter Ikea ut köket till ett nytt bodarp…
Vilket vi inte vill och som känns meningslöst för det kommer hända samma sak igen..
 
Nämner kort var vi är i vår Bodarps-process.

Hade just lagt en beställning när vi hittade denna tråd och insåg att det vore dumt att bygga klart köket med dessa luckor. Just nu står hela leveransen kvar i paket i vardagsrummet.

Igår kom jag till slut fram till IKEA kundservice, drog storyn och handläggaren hade hört talas om Bodarp. Det slutade med att dom kommer och hämtar Bodarp-luckor och täcksidor och fraktfritt skickar samma uppsättning vita Veddinge. Jag bad dessutom att få de nya luckorna levererade direkt till ett måleri här i Göteborg som jag hade talat med, och dom ska lacka om allt i samma färg som Bodarp men bättre ytkvalitet. Leveransdatum (till måleriet) redan nu på måndag. Sedan tar dom 12 dagar på sig att lacka om.

När det är klart ska jag kolla med målarn om det är OK att nämna deras namn här i forumet.

PS. Ja, Veddinge är billigare än Bodarp så bytet sker inte 1:1 men vi råkade ha några saker restnoterade som nu skickas med så därför går det (nästan) jämnt upp.
 
  • Gilla
annalarsdotter
  • Laddar…
Även jag har varit i kontakt med Ikea igen och vi ska lämna in en offert vad det kostar att få veddinge vita omlackerade till bodarps färg.
Så just nu finns det hopp om att allt ska gå vägen!
Ge er inte, stå på er med samma problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.