Fantastiskt forum detta!

Apropos, så blev jag lovad av IKEA kundtjänst att få skickad NCS-koden för Bodarp, men har inte hört något ännu.

Är det någon av er andra som har NCS-koden? @Matildamalte till exempel?
 
  • Gilla
Jill Widenberg och 1 till
  • Laddar…
NCS S 6005-G20Y

H Heimersson skrev:
Fantastiskt forum detta!

Apropos, så blev jag lovad av IKEA kundtjänst att få skickad NCS-koden för Bodarp, men har inte hört något ännu.

Är det någon av er andra som har NCS-koden? @Matildamalte till exempel?
 
  • Skärmavbild av IKEA METOD köksfronter med NCS-koder och glansvärden från ikea.com webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jill Widenberg
  • Laddar…
Z Filip Johansson2 skrev:
Även jag har varit i kontakt med Ikea igen och vi ska lämna in en offert vad det kostar att få veddinge vita omlackerade till bodarps färg.
Så just nu finns det hopp om att allt ska gå vägen!
Ge er inte, stå på er med samma problem.
Hej, innebär detta att de är öppna för att ta kostnaden för omlackeringen? Mycket intressant i så fall. Jag har lyft samma fråga men blivit hänvisad till att man har en mycket bestämd praxis för hur man hanterar reklamationerna och att man inte gör några avsteg.

Vet dock att man gjort det i ett annat fall vilket jag också sagt. Den information jag fått är att man " erbjuder"
1. Återköp med hämtning mot att vi nedmonterar själva. Man står dock för uppmonteringen ( en eftergift) om vi kan visa att vi anlitat hantverkare tidigare,
2. 30% rabatt på luckor, fronter och täcksidor om vi behåller dem.

Har ännu inte bestämt mig för hur vi ska göra och mitt ärende ligger öppet på IKEA:
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Efter att läst (alla), åtskilliga trådar om IKEAkök och deras bristfälliga kvalitet. Så undrar jag varför någon överhuvudtaget handlar deras kök.

Är det för att man oändligt många gånger vill åka dit för att byta, komplettera, ändra eller reklamera?

Vårt enkla platsbyggda, vitmålade, 15 år gamla kök är lika fint nu som när det installerades. Mycket stilrent, modernt än i dag. Allt fungerar, inga luckor som hänger snett, alla beslag är perfekta. Till en högst rimlig kostnad, utslaget på dessa 15 år betydligt billigare än IKEA.
Vad har du installerat för kök?
 
[I manualen står det ”Eftertorka med torr trasa. Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. rengöringsmedel utan slipmedel eller tvållösning.” Detta har jag givetvis testat och det blir ändå torkränder. Jag har också testat mirakeltrasa.

Någon här med Bodarps
M Matildamalte skrev:
Vi har satt in de grågröna köket Bodarp från Ikea. Luckorna har en plastfolie som framsida. Och det står på deras hemsida att ”Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra.”

MEN det är exakt tvärtom. Det blir jättelätt fläckigt och de är i princip omöjligt att torka/göra rent utan att de blir flammigt/torkränder. Dessa torkränder syns jättemycket när solen ligger på och förstör verkligen hela intrycket av köket..

I manualen står det ”Eftertorka med torr trasa. Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. rengöringsmedel utan slipmedel eller tvållösning.” Detta har jag givetvis testat och det blir ändå torkränder. Jag har också testat mirakeltrasa.

Någon här med Bodarps luckor? Hur gör ni för att göra rent och undvika att det blir flammigt/torkränder?

Jag har pratat med en bekant med samma kök som har samma problem. Hen har försökt reklamera köket pga detta.


Med vänlig hälsning, Matilda
luckor? Hur gör ni för att göra rent och undvika att det blir flammigt/torkränder?

Jag har pratat med en bekant med samma kök som har samma problem. Hen har försökt reklamera köket pga detta.


Med vänlig hälsning, Matilda[/QUOTE]

Hej!

Vi har bodarp och upplever samma problem med fläckar. Men igår kom jag på hur man ska rengöra dem - det funkar med galltvål! Blöt och löddra upp en galltvål, applicera på luckan (jag gjorde det med händerna, det behövs inte mycket tvål), torka bort tvålen med blöt trasa, torka torrt. Klart! De ser för första gången helt matta och nya ut igen.
 
  • Gilla
Jill Widenberg
  • Laddar…
Z Filip Johansson2 skrev:
Hej,

Till oss har Ikea sagt att vi inte får omlackering utan vill vi ha likvärdig produkt så byter Ikea ut köket till ett nytt bodarp…
Vilket vi inte vill och som känns meningslöst för det kommer hända samma sak igen..
Som sagt, så har de bett mig komma in med en offert för omlackning, då de INTE vill byta ut Bodarp. Vilket jag sa att jag kunde gå med på, även om jag tror att vi kommer hamna på samma ställe igen. Jag har fått en känsla av att de inte, rent administrativt, står för kostnaden av en omlackering. Men att den merkostnaden kan resultera i rabatt på Veddinge, och på så sätt hamnar jag som kund på plus minus noll. Återkommer när jag har haft förnyad kontakt med IKEA! Tack för din input. Det är värdefullt att veta vad IKEA säger till oss alla!
 
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej, innebär detta att de är öppna för att ta kostnaden för omlackeringen? Mycket intressant i så fall. Jag har lyft samma fråga men blivit hänvisad till att man har en mycket bestämd praxis för hur man hanterar reklamationerna och att man inte gör några avsteg.

Vet dock att man gjort det i ett annat fall vilket jag också sagt. Den information jag fått är att man " erbjuder"
1. Återköp med hämtning mot att vi nedmonterar själva. Man står dock för uppmonteringen ( en eftergift) om vi kan visa att vi anlitat hantverkare tidigare,
2. 30% rabatt på luckor, fronter och täcksidor om vi behåller dem.

Har ännu inte bestämt mig för hur vi ska göra och mitt ärende ligger öppet på IKEA:
Hänvisa till Konsumentköplagen vid kommunikation med IKEA. Se nedan, och särskilt där det står att säljaren kan bli skyldig att betala ersättning om kunden tvingas till en högre kostnad för att hitta en likvärdig vara.

/Anna



StartFör företagKonsumenträtt för företagFel på varan som kunden köpt

Fel på varan som kunden köpt

This article is also available in: English

Om du sålt en produkt till en konsument som det sen visar sig vara fel på, är du skyldig att ta emot konsumentens reklamation.

För företagare: Innehållet på den här sidan är riktat till företagare. Är du konsument och letar efter regler som gäller köp av varor, hittar du information på Hallå konsument, vår upplysningstjänst för konsumenter. Till Konsumentköplagen på hallakonsument.se

  • Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.

  • Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

  • För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.

  • De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.

  • Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.
Dina skyldigheter för ursprungliga fel

När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

  • reparera felet
  • byta till en ny, felfri vara
  • ge prisavdrag
  • låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
  • ge ersättning för reparation
  • låta konsumenten hålla inne betalning
  • ge skadestånd
Under reklamationen har konsumenten rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar konsumentens krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller summan som motsvarar kravet på önskat prisavdrag. Har konsumenten rätt att häva köpet kan konsument hålla inne hela köpesumman.

Åtgärda inom "skälig tid"

Du har rätt till att försöka avhjälpa felet. Det kan ske genom till exempel reparation eller byte till annan likvärdig vara. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att byta ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade. Skälig tid kan beskrivas som den tid det normalt sett ska ta att reparera eller ersätta en vara inom en viss bransch.

Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten.

Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan.

Prisavdrag istället för reparation eller ny vara

Om du inte kan reparera felet eller byta ut varan, kan konsumenten begära att få avdrag på priset. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Ni kan också komma överens om att konsumenten får ersättning för att reparera varan någon annanstans.



Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:

  • Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
  • Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.
  • Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.
  • Andra förluster. Till exempel om konsumenten inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på bilen.
  • Skador på annan egendom som konsumenten har. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
 
Z Filip Johansson2 skrev:
Även jag har varit i kontakt med Ikea igen och vi ska lämna in en offert vad det kostar att få veddinge vita omlackerade till bodarps färg.
Så just nu finns det hopp om att allt ska gå vägen!
Ge er inte, stå på er med samma problem.

Super, jag håller med. Och igen - ge dem konsumentköplagen, där det framgår att säljaren är skyldig att ersätta kund för prisändring, om det medför en sådan för att hitta en likvärdig vara.

Det voer bra när vi som har offerter ute, kan redogöra för dem här. Så kan vi jämföra, och om någon av dem får många beställningar så kanske de kan ge ett bättre pris också, vilket kan öka våra chanser mot IKEA.
 
A annalarsdotter skrev:
Hänvisa till Konsumentköplagen vid kommunikation med IKEA. Se nedan, och särskilt där det står att säljaren kan bli skyldig att betala ersättning om kunden tvingas till en högre kostnad för att hitta en likvärdig vara.

/Anna



StartFör företagKonsumenträtt för företagFel på varan som kunden köpt

Fel på varan som kunden köpt

This article is also available in: English

Om du sålt en produkt till en konsument som det sen visar sig vara fel på, är du skyldig att ta emot konsumentens reklamation.

För företagare: Innehållet på den här sidan är riktat till företagare. Är du konsument och letar efter regler som gäller köp av varor, hittar du information på Hallå konsument, vår upplysningstjänst för konsumenter. Till Konsumentköplagen på hallakonsument.se

  • Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. En produkt kan ha en garanti på ett år, men konsumenten har fortfarande rätt att reklamera produkten i tre år.

  • Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

  • För att du ska vara skyldig att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.

  • De första sex månaderna är konsumentskyddet extra starkt. Då är det du som måste bevisa att felet inte fanns vid köpet, om du ska undvika ansvar. Om du inte kan visa att felet uppstått på grund av konsumentens agerande ska du utgå från att felet är ursprungligt och att det är ditt ansvar.

  • Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten.
Dina skyldigheter för ursprungliga fel

När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är du skyldig att antingen:

  • reparera felet
  • byta till en ny, felfri vara
  • ge prisavdrag
  • låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
  • ge ersättning för reparation
  • låta konsumenten hålla inne betalning
  • ge skadestånd
Under reklamationen har konsumenten rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar konsumentens krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller summan som motsvarar kravet på önskat prisavdrag. Har konsumenten rätt att häva köpet kan konsument hålla inne hela köpesumman.

Åtgärda inom "skälig tid"

Du har rätt till att försöka avhjälpa felet. Det kan ske genom till exempel reparation eller byte till annan likvärdig vara. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att byta ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att konsumenten reklamerade. Skälig tid kan beskrivas som den tid det normalt sett ska ta att reparera eller ersätta en vara inom en viss bransch.

Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer.

Reparationer och byten ska alltid ske utan kostnad för konsumenten.

Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan.

Prisavdrag istället för reparation eller ny vara

Om du inte kan reparera felet eller byta ut varan, kan konsumenten begära att få avdrag på priset. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Ni kan också komma överens om att konsumenten får ersättning för att reparera varan någon annanstans.



Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:

  • Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
  • Inkomstförluster. Till exempel om konsumenten måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen.
  • Prisskillnad. Det vill säga om konsumenten efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara.
  • Andra förluster. Till exempel om konsumenten inte kunde använda en biljett till en bilfärja för att det blivit fel på bilen.
  • Skador på annan egendom som konsumenten har. Till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
Hej, Tack så mycket för denna info. Det ska jag ta med mig i min fortsatta diskussion med IKEA. Mitt ärende ligger öppet och jag funderar på vilken väg jag ska gå. Det bästa vore om IKEA gör återköpet av Bodarp, att vi sedan köper vita Veddige istället och att IKEA betalar för lackeringen till en" Bodarpgrön" färg.
 
Tack till dig som tipsade om galltvål. Har ni andra inte testat det gör det!!! Alla fläckar försvann. Jag som testat hur många olika rengöringsmedel som helst!
 
  • Gilla
Jill Widenberg och 1 till
  • Laddar…
F fast skrev:
Tack till dig som tipsade om galltvål. Har ni andra inte testat det gör det!!! Alla fläckar försvann. Jag som testat hur många olika rengöringsmedel som helst!
Använder du flytande galltvål på en trasa då?
 
M Moggelito81 skrev:
Använder du flytande galltvål på en trasa då?
Nej, hård galltvål. Luddrade upp, tog med händerna på luckorna. Torkade av med vatten och trasa. Putsade med trasa. Jag har testat allt innan men nu försvann ränder och fläckar som inte gått att rubba!!
 
  • Gilla
Luckan
  • Laddar…
F fast skrev:
Tack till dig som tipsade om galltvål. Har ni andra inte testat det gör det!!! Alla fläckar försvann. Jag som testat hur många olika rengöringsmedel som helst!
Ja, vad härligt att det funkade!
 
  • Gilla
fast
  • Laddar…
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej, Tack så mycket för denna info. Det ska jag ta med mig i min fortsatta diskussion med IKEA. Mitt ärende ligger öppet och jag funderar på vilken väg jag ska gå. Det bästa vore om IKEA gör återköpet av Bodarp, att vi sedan köper vita Veddige istället och att IKEA betalar för lackeringen till en" Bodarpgrön" färg.

Nu har jag haft några fler samtal med IKEA, efter att jag skickade in min offert för omlackering. Nu säger de att de INTE kan bekosta omlackering av tex Veddinge. Men de vill ersätta mig med nya Bodarps-luckor. något som de tidigare sagt att de inte vill göra. På min fråga om det har skett någon förändring i produktionen av luckorna då är svaret nej. Alltså, de skickar ut samma lucka igen. De har enligt konsumentköplagen rätt att göra så, så igår kom två hantverkare och bytte ut mina luckor. Vi får väl se om de här funkar bättre...
 
Här är ännu en som har samma problem med bodarp. Även vi har kontakta ikea för nån typ av kompensation. Vi upplever det stora problemet vara att man måste tvätta luckorna dagligen vilket inte är rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.