Lägger in bilder så de som funderar på att sätta in detta kök ser hur mycket fingeravtryck syns samt hur flammigt det blir/torkränder. Svårt att få på bild, ser värre ut i verkligheten.
 
  • Högblankt köksskåp med synliga fingeravtryck och torkränder på ytan som reflekterar ljuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökslucka med synliga fingeravtryck och fläckar trots suddig bildkvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med matt yta som visar märken efter fingeravtryck och torkränder, med svarta handtag och en fruktskål i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi har testat den här metoden och det funkar riktigt bra faktiskt. Kan varmt rekommenderas. Luckorna blir riktigt rena.

QUOTE="DahlEricsson1000, post: 4241297, member: 420442"]Nu har jag provat fram till bästa lösningen.
Kör fuktad mirakelsvamp, ganska löst och lite, därefter fuktad disktrasa (för att få bort det mesta av det blöta) och sist torr mirakeltrasa. Detta fungerar klockrent och blir bra. Men självfallet känns det inte rätt att skapa sig en procedur för att få köksluckor rent.[/QUOTE]
 
M MPinje skrev:
[länk]

Funkar förvånansvärt bra på det mesta.
Beträffande Bodarp kök- luckor, jag tycker att alla ska reklamera dessa luckor,!! Stå på er! Om IKEA lokalt försvarar sig lite kryyptiskt - fråga var nästa instans i koncernen finns för reklamation,. Självklart ska köksluckor tåla rengöring med typ Vettexduk och tork med kökshandduk!! Reklamera bara och stå på er,. Företaget bör hämta luckor etc. IKEA tjänar stort på köken och borde ta sitt ansvar,. Ge er inte Man säger att Ikeakök är billiga och bra. Jag tycker det är en sanning med modifikation. Man får hämta alla detaljer, ofta åka och komplettera det som inte fanns k lager då man behövde det,. Det kan. Li ett antal turer . Egen montering och emballage att ta hand om. Sedan är det alldeles för låg och plastisk golvsockel. Mellan bänkskiva i h överskåp är det ,56 cm vilket gör att överskåpen blir svårare att nå för personer och barn som är ca ,165 cm,, Andra svenska kökstillverksre har 50'- 51 cm som är bra mycket bättre,,. Denna erfarenhet har jag av en son som satt in ett Ikeakök. Jag tycker att man ska våga vägra de moderna hänförande reklamen om eleganta opraktiska drömkök, gärna med ett vinglas på bänken! Tacka vet jag en rejäl rostfri diskbänk där man kan slabba, baka, diska stora kastruller och plåtar utan att vara dörädd för spill på de fina ytorna,.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
M Matildamalte skrev:
Efter lite om och men.. Så har vi kommit överens med Ikea om att vi får göra återköp på luckorna, lämna in dessa i ett varuhus (dvs behöver inte emballeras), samt att vi får 20% rabatt på nya luckor.. Först ville de bara gå med på återköp av luckorna, och poängterade många gånger att det minsann var goodwill av Ikea.. Men stod på oss och poängterade att produkten inte håller måttet osv så de tog de högre upp och då fick vi tydligen 20% rabatt också.. De förnekade även att det var ett känt problem.. Vilket de uppenbarligen är.

Vi kommer nu att istället beställa den vita släta luckan ”Veddinge” och lämna in den på lackering så det blir samma färg som Bodarp...

Håller helt med dig.. känns så jobbigt och tråkigt allt detta....
Hej. Det låter som en hyfsat bra lösning även om det förstås är väldigt trist att behöva byta ut köksluckorna pga av att det inte klarar av de krav som man som kund har rätt att ställa. Tror att man kommer att behöva göra något åt folien på Bodarp om den ska kunna säljas framöver. Tror att Veddinge är en både bättre och billigare lucka och att det är smart att lackera om dem. Funderar för egen del på hur vi ska gå vidare. Även om vi fått bort de värsta fläckarna med mirakelsvampen så oroar jag mig för hur många gånger man kan använda den utan att luckorna blir helt förstörda. Lycka till med era nya köksluckor!
 
  • Gilla
Matildamalte
  • Laddar…
M Matildamalte skrev:
Efter lite om och men.. Så har vi kommit överens med Ikea om att vi får göra återköp på luckorna, lämna in dessa i ett varuhus (dvs behöver inte emballeras), samt att vi får 20% rabatt på nya luckor.. Först ville de bara gå med på återköp av luckorna, och poängterade många gånger att det minsann var goodwill av Ikea.. Men stod på oss och poängterade att produkten inte håller måttet osv så de tog de högre upp och då fick vi tydligen 20% rabatt också.. De förnekade även att det var ett känt problem.. Vilket de uppenbarligen är.

Vi kommer nu att istället beställa den vita släta luckan ”Veddinge” och lämna in den på lackering så det blir samma färg som Bodarp...

Håller helt med dig.. känns så jobbigt och tråkigt allt detta....
kr=

Vad bra, känns ändå som en ok lösning. Jag föreslog något liknande för ikea idag men med ringhult grå som ersättningslucka. Känns mycket mer lovande nu när ni fått den lösningen. Hoppas ni blir nöjda med veddinge.
 
  • Gilla
Matildamalte
  • Laddar…
Då har IKEA återkommit med besked till mig, de medger inget annat än 20% rabatt på Bodarp men inget byte till andra luckor. De menar att rengöringsinstruktionen som de kommit på är en lösning på problemet och därför finns ingen grund för återköp. Fruktansvärt dåligt i min mening, dels att de behandlar kunder med samma problem olika men även att de inte tar sitt ansvar gällande en folie med uppenbara kvalitetsproblem. Enkel att rengöra, ja kanske i ett laboratorium men inte i ett kök vilket ändå måste bedömas som korrekt miljö för användning. Nu blir det ARN, får se hur det går, intressant att få detta prövat oavsett.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Efter att läst (alla), åtskilliga trådar om IKEAkök och deras bristfälliga kvalitet. Så undrar jag varför någon överhuvudtaget handlar deras kök.

Är det för att man oändligt många gånger vill åka dit för att byta, komplettera, ändra eller reklamera?

Vårt enkla platsbyggda, vitmålade, 15 år gamla kök är lika fint nu som när det installerades. Mycket stilrent, modernt än i dag. Allt fungerar, inga luckor som hänger snett, alla beslag är perfekta. Till en högst rimlig kostnad, utslaget på dessa 15 år betydligt billigare än IKEA.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Hej, vi satte in samma kök för knappt ett år sedan och har samma problem. De märktes direkt och jag har nu ett pågående ärende med IKEA där man säger att mirakeltrasan ska lösa problemen med fläckarna. Ska testa detta i helgen men jag tvivlar utifrån vad jag läst i detta forum. Min hållning är att ett kök ska funka i ett kök. Jag kan förstå att fläckar lättare syns på matta luckor men det ska gå att få bort, och det ska inte IKEA försöka snacka bort.

Jag har också ringt till IKEA.s köksavdelning för att höra mig för om materialet utan att berätta om mina erfarenheter. Frågade om folien, känsligheten och om det finns några särskilda " förhållningsregler" gällande skötseln, av Bodarp Enligt uppgift från den jag talade med tål luckorna fukt och är tåliga. Man sa också tydligt på en konkret fråga att det inte finns något särskilt som man måste tänka på, och att köket är testa som alla andra och att det håller samma kvalitet. Det skulle inte heller behövas någon särskild hantering. Falsk marknadsföring från IKEA vilket jag tycker är allvarligt. Jag har nu ett pågående reklamationsärende.
Hej, Hur har det gått för dig?
 
Hej, väntar svar från IKEA, jag har inte fått någon respons på mitt senaste mejl Är nu uppe i vårt fritidshus där vi har Bodarpköket och ser oroväckande "torkfläckar" som är ljusare än luckorna. Kan vara på de ställen som vi på IKEA.s inrådan använt mirakelsvampen. Känns inte bra.

Har formellt ännu inte ställt något krav på IKEA mer än att garantin måste gälla även om man inte följer deras skötselanvisningar då de inte fungerar, samt att de är IKEA som muntligen rekommenderat användning av mirakelsvampen som det inte står någonting om i skötselhänvisningen. Framförde också att det i monteringsanvisningar står att man kan förbättra härdigheten med att tvätta av luckorna direkt efter det att filmen dragits bort. Det står dock inte att det är absolut nödvändigt för att inte skada dem/orsaka svåra fläckar som man muntligen påstår. Inget om detta står heller i produktinformationen på nätet om Bodarp.
 
  • Gilla
Molle2003 och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag har nu skriftligen via mejl till IKEA framfört att våra luckor och fronter behöver bytas ut. Ser att mirakelsvampen tar bort en del av fläckarna men den påverkar också ytan och gör den blek och flammig. Det kommer aldrig att hålla på sikt.
 
  • Gilla
Kristin 60 och 2 till
  • Laddar…
Johanlars Johanlars skrev:
Då har IKEA återkommit med besked till mig, de medger inget annat än 20% rabatt på Bodarp men inget byte till andra luckor. De menar att rengöringsinstruktionen som de kommit på är en lösning på problemet och därför finns ingen grund för återköp. Fruktansvärt dåligt i min mening, dels att de behandlar kunder med samma problem olika men även att de inte tar sitt ansvar gällande en folie med uppenbara kvalitetsproblem. Enkel att rengöra, ja kanske i ett laboratorium men inte i ett kök vilket ändå måste bedömas som korrekt miljö för användning. Nu blir det ARN, får se hur det går, intressant att få detta prövat oavsett.
Riktigt dåligt av Ikea. Hör av dig till mig via meddelande om du vill ha t ex vårt ärendenummer att hänvisa till. Självklart ska du erbjudas samma som oss.
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
M Matildamalte skrev:
Riktigt dåligt av Ikea. Hör av dig till mig via meddelande om du vill ha t ex vårt ärendenummer att hänvisa till. Självklart ska du erbjudas samma som oss.
Tack, vad snällt av dig. De hörde dock av sig igen, efter att jag bad dem skicka ett skriftligt besked varför de nekar min reklamation, och bad mig skicka in en lucka till ”testlabbet” i Älmhult. Förstår inte riktigt vitsen med det men jag avvaktar ett svar från dem. Undrar om det är någon som är nöjd med Bodarp och inte upplever de problem som flertalet av oss beskriver här. Jag återkommer om de fortsätter att neka reklamation och kompensation.
 
  • Gilla
Matildamalte
  • Laddar…
Man blir lite sugen på att åka till närmaste Ikea, gå upp till köksavdelningen och fråga hur man rengör de (förmodat) skitiga demoluckorna och sedan be dem visa. När de sen eventuellt svamlar om att de inte har rätt grejer trollar man fram dessa ur rockärmen. Jo, lite oschysst mot butikspersonalen, men ett effektivt sätt att visa att inte ens Ikea själva lyckas rengöra enligt instruktionerna.
 
  • Gilla
  • Haha
Jill Widenberg och 2 till
  • Laddar…
Man brukar ju använda ättika på rostfritt för o få bort fläckar kan va värt o prova
Men på ett ställe som inte syns så lätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.