Jag har ännu inte fått svar i ärendet.. Återkommer när jag har det såklart.

Men hoppas verkligen att ni alla gör ett reklamationsärende hos Ikea. Detta är verkligen inte ok..
 
  • Gilla
Kingofexpectation
  • Laddar…
M
Har ni förresten provat att rengöra med torr mikrofiberduk? Det brukar fånga upp både fett och damm bra.
 
Jag har dessa fronter i tvättstugan och är verkligen glad för att jag inte har dom i köket.
 
M Marcussjogren skrev:
Har ni förresten provat att rengöra med torr mikrofiberduk? Det brukar fånga upp både fett och damm bra.
Hej, jag har testat med allt. Finns liknande tråd i USA som beskriver samma problem, där finns det något medel som funkar, gissar att vi har lite hårdare miljökrav här...
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Hej. Har du varit i kontakt med Ikea angående problemet? Har du någon länk till tråden fr USA?

Johanlars Johanlars skrev:
Hej, jag har testat med allt. Finns liknande tråd i USA som beskriver samma problem, där finns det något medel som funkar, gissar att vi har lite hårdare miljökrav här...
 
Adam Wilhelm Adam Wilhelm skrev:
Hej. Har du varit i kontakt med Ikea angående problemet? Har du någon länk till tråden fr USA?
Ja, jag har varit i kontakt med dem. Ska åka in med en lucka men har inte haft tid ännu, tror tyvärr att det är ett produktfel vilket känns sjukt drygt. Vill mest hitta ett sätt att rengöra dem på. Powdered Tide är det som förespråkas i staterna, är ett tvättmedel med blekmedel som de blandar ut i vatten och sen torkar med. Kanske funkar med något via, Ariel el dylikt men har inte provat då jag bara har flytande tvättmedel.
https://www.houzz.com/discussions/6012053/has-anyone-actually-used-the-bodarp-ikea-cabinet-doors
 
Hej, nu har vi fått svar från Ikea. Vi har alltså skickat in en lucka som de har undersökt.

Detta är svaret som vi fått?
”Våra tekniker har tagit emot er reklamation och gjort en bedömning av ert ärende och det IKEA har kommit fram till är att vi inte kan se att det är något tydligt produktfel, utan era luckor är matta vilket dessvärre är svårare att hålla rena.

Men vi vill ändå gärna hjälpa er vidare med detta, och för att ni ska vara nöjd med ert kök så har vi här nedan skrivit 2 alternativ som ni kan välja mellan.



1. Vi kan erbjuda er 15% på alla BODARP dörrar, lådfronter och täcksidor. Det blir en prisreducering på 1970 SEK.

Skulle ni godkänna prisreducering så kommer ni tyvärr inte kunna reklamera samma fel igen eller andra fel som orsakats av detta i framtiden. Godkänner ni prisavdraget så innebär det att ni avsäger er reklamationsrätten och eventuell garanti på produkten.


2. Ett återköp av BODARP. Tänk på att vid ett återköp så behöver allt demonteras och emballeras vid retur.”

Vad har ni för tankar kring detta?

Med vänlig hälsning, Matilda
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Här kommer en tanke från någon med erfarenhet från mattfolierade/mattlackade bilar..

1: En matt bil ska man (helst) inte använda avfettningsmedel medel på, och OM man gör det måste man späda det extra mycket, annars skadar det den matta ytan..
Kan det vara så att det någon gång använts för starkt rengöringsmedel på luckorna?
På vissa bilder (uppladade av någon med grå luckor) ser man ju tydligt var rengöringsmedlet blivit påsprutat och sedan runnit på luckan.. Detta kan ha varit för starkt och skadat ytan på folien..

2: Bilar som är matta ska man BARA använda schampo utan vax på och sedan skölja med massa vatten..
Frågan är om det kan funka bättre med bilschampo utan vax på luckorna än några andra typer av rengöringsmedel?

3: Bästa sättet (av min erfarenhet) att rengöra matta bilar är fönsterputs på sprayburk, finns att köpa på ex biltema. Annan effekt än sådan man handlar i matvaruaffären..

4: Någon som provat att använda sämsskinn att eftertorka med?

Edit: Det är för mig en gåta hur man kan sälja matta luckor till kök..
 
  • Gilla
Gani
  • Laddar…
Hej Matilda,

Intressant. Då gör de en lite annan bedömning här än i vårt ärende. Är du/ni nöjda med detta?

QUOTE="Matildamalte, post: 4202168, member: 392428"]Hej, nu har vi fått svar från Ikea. Vi har alltså skickat in en lucka som de har undersökt.

Detta är svaret som vi fått?
”Våra tekniker har tagit emot er reklamation och gjort en bedömning av ert ärende och det IKEA har kommit fram till är att vi inte kan se att det är något tydligt produktfel, utan era luckor är matta vilket dessvärre är svårare att hålla rena.

Men vi vill ändå gärna hjälpa er vidare med detta, och för att ni ska vara nöjd med ert kök så har vi här nedan skrivit 2 alternativ som ni kan välja mellan.



1. Vi kan erbjuda er 15% på alla BODARP dörrar, lådfronter och täcksidor. Det blir en prisreducering på 1970 SEK.

Skulle ni godkänna prisreducering så kommer ni tyvärr inte kunna reklamera samma fel igen eller andra fel som orsakats av detta i framtiden. Godkänner ni prisavdraget så innebär det att ni avsäger er reklamationsrätten och eventuell garanti på produkten.


2. Ett återköp av BODARP. Tänk på att vid ett återköp så behöver allt demonteras och emballeras vid retur.”

Vad har ni för tankar kring detta?

Med vänlig hälsning, Matilda[/QUOTE]

M Matildamalte skrev:
Hej, nu har vi fått svar från Ikea. Vi har alltså skickat in en lucka som de har undersökt.

Detta är svaret som vi fått?
”Våra tekniker har tagit emot er reklamation och gjort en bedömning av ert ärende och det IKEA har kommit fram till är att vi inte kan se att det är något tydligt produktfel, utan era luckor är matta vilket dessvärre är svårare att hålla rena.

Men vi vill ändå gärna hjälpa er vidare med detta, och för att ni ska vara nöjd med ert kök så har vi här nedan skrivit 2 alternativ som ni kan välja mellan.



1. Vi kan erbjuda er 15% på alla BODARP dörrar, lådfronter och täcksidor. Det blir en prisreducering på 1970 SEK.

Skulle ni godkänna prisreducering så kommer ni tyvärr inte kunna reklamera samma fel igen eller andra fel som orsakats av detta i framtiden. Godkänner ni prisavdraget så innebär det att ni avsäger er reklamationsrätten och eventuell garanti på produkten.


2. Ett återköp av BODARP. Tänk på att vid ett återköp så behöver allt demonteras och emballeras vid retur.”

Vad har ni för tankar kring detta?

Med vänlig hälsning, Matilda
 
Adam Wilhelm Adam Wilhelm skrev:
Hej Matilda,

Intressant. Då gör de en lite annan bedömning här än i vårt ärende. Är du/ni nöjda med detta?

QUOTE="Matildamalte, post: 4202168, member: 392428"]Hej, nu har vi fått svar från Ikea. Vi har alltså skickat in en lucka som de har undersökt.

Detta är svaret som vi fått?
”Våra tekniker har tagit emot er reklamation och gjort en bedömning av ert ärende och det IKEA har kommit fram till är att vi inte kan se att det är något tydligt produktfel, utan era luckor är matta vilket dessvärre är svårare att hålla rena.

Men vi vill ändå gärna hjälpa er vidare med detta, och för att ni ska vara nöjd med ert kök så har vi här nedan skrivit 2 alternativ som ni kan välja mellan.



1. Vi kan erbjuda er 15% på alla BODARP dörrar, lådfronter och täcksidor. Det blir en prisreducering på 1970 SEK.

Skulle ni godkänna prisreducering så kommer ni tyvärr inte kunna reklamera samma fel igen eller andra fel som orsakats av detta i framtiden. Godkänner ni prisavdraget så innebär det att ni avsäger er reklamationsrätten och eventuell garanti på produkten.


2. Ett återköp av BODARP. Tänk på att vid ett återköp så behöver allt demonteras och emballeras vid retur.”

Vad har ni för tankar kring detta?

Med vänlig hälsning, Matilda
[/QUOTE]
M Matildamalte skrev:
Hej, nu har vi fått svar från Ikea. Vi har alltså skickat in en lucka som de har undersökt.

Detta är svaret som vi fått?
”Våra tekniker har tagit emot er reklamation och gjort en bedömning av ert ärende och det IKEA har kommit fram till är att vi inte kan se att det är något tydligt produktfel, utan era luckor är matta vilket dessvärre är svårare att hålla rena.

Men vi vill ändå gärna hjälpa er vidare med detta, och för att ni ska vara nöjd med ert kök så har vi här nedan skrivit 2 alternativ som ni kan välja mellan.



1. Vi kan erbjuda er 15% på alla BODARP dörrar, lådfronter och täcksidor. Det blir en prisreducering på 1970 SEK.

Skulle ni godkänna prisreducering så kommer ni tyvärr inte kunna reklamera samma fel igen eller andra fel som orsakats av detta i framtiden. Godkänner ni prisavdraget så innebär det att ni avsäger er reklamationsrätten och eventuell garanti på produkten.


2. Ett återköp av BODARP. Tänk på att vid ett återköp så behöver allt demonteras och emballeras vid retur.”

Vad har ni för tankar kring detta?

Med vänlig hälsning, Matilda
Jag tycker inte att IKEA.s alternativ är tillräckligt bra för er del. Alt 1 ger en för liten reduktion på priset. Man kräver dessutom att ni ska frånsäga er all reklamationsrätt framöver för en så liten summa. När det gäller alt 2 undrar jag om man verkligen behöver demontera allt, Det räcker väl med luckor och fronter? Tycker att de borde erbjuda er nya luckor eller åtminstone rabatterade nya luckor. IKEA behöver stärka sitt varumärke när det gäller sina köksserier. Det gör man inte på detta sätt.
 
M
ann-sofie1956 ann-sofie1956 skrev:
Jag tycker inte att IKEA.s alternativ är tillräckligt bra för er del. Alt 1 ger en för liten reduktion på priset. Man kräver dessutom att ni ska frånsäga er all reklamationsrätt framöver för en så liten summa. När det gäller alt 2 undrar jag om man verkligen behöver demontera allt, Det räcker väl med luckor och fronter? Tycker att de borde erbjuda er nya luckor eller åtminstone rabatterade nya luckor. IKEA behöver stärka sitt varumärke när det gäller sina köksserier. Det gör man inte på detta sätt.
Jag uppfattar det som att de i framtiden inte kommer kunna reklamera fläckar på luckorna, däremot kommer de kunna reklamera t ex sprickor eller annat vad det nu kan vara.
Därför skulle jag säga att 15% är ganska rimligt faktiskt.
 
  • Gilla
Stenshultaren och 1 till
  • Laddar…
Hej, min teori är att dessa luckor inte kvalitetstestats på ett sätt som är nödvändigt för en matt lucka, således är detta fråga om ett produktfel, jag hoppas jag har fel. Är så otroligt osugen på att behöva byta ut allt, har massa täcksidor i bodarp, dessutom målat en del väggar i köket med samma färg . En sak är att luckor blir smutsiga, en annan sak att de inte går att rengöra. Det är inte rimligt att man som kund ska behöva torka varje lucka direkt efter användning för att inte riskera att fingeravtryck och ”smudges” blir permanenta. Det enda som egentligen kan styrka denna tes är att tillräckligt många väljer att reklamera sina luckor och fronter. Stå på er och använd sakliga argument, presentera en rimlig lösning som ni skulle vara nöjda med, då gör ni halva arbetet åt ikea och det blir bara fråga om ett ja el nej från en chef.
 
  • Gilla
Odie76 och 2 till
  • Laddar…
  • Renoverade köksluckor med en renad högra lucka bredvid en orenad vänstra lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Megaman_k Megaman_k skrev:
Kan tipsa om ”mirakelsvampen”
Finns på alla möjliga ställen och märken.
Även kallade fläcksuddare. Är en vit skumsvamp som man fuktar lätt bara.

har tvättat av luckan till höger, jämför mot den vänstra.
[länk]
Spännande, ska provas.
 
Värt att tänka på att i takt med idogt gnuggande kommer ytan på luckorna bli blankare..

(Den blir helt enkelt polerad till sist)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.