86 509 läst · 198 svar
87k läst
198 svar
Bodarp kök - fläckar/flammor/torkränder på luckorna
Hej, jag testade också mirakelsvampen på våra luckor och fick bort de värsta fläckarna. Frågan är dock vad IKEA säger om att man behöver använda denna produkt regelbundet. Uppenbart räcker det ju inte med att torka med en svag tvållösning utan slipmedel som man enligt produktinformationen ska använda. Jag tänker ta upp denna fråga med IKEA.Megaman_k skrev:
Vi tycker inte heller att alternativen är tillräckligt bra och vi kommer att försök argumentera för vår sak och ge dem alternativet att vi ska få köpa nya luckor av dem till rabatterat pris (samt då få återköp på de gamla).
Så vår tanke är nu att antingen köpa någon av de billigaste luckorna på Ikea och sedan lacka om luckorna i samma kulör som Bodarp. Eller köpa ekluckorna voxtorp (och då ha kvar de gröna stommen/täcksidorna). Det skulle nog passa bra i vårt kök då vi har ekgolv.
Bra tips med mirakelsvampen, jag testade och de blev bra men var tvungen att rengöra hela luckan för att inte få torkränder. Men (som också nämnts i tråden innan) det är inte rimligt att lägga ned så mycket tid på varje lucka när den har fått minsta fingeravtryck, fett, annat smuts.. köket blir inte funktionsdugligt då..
Så vår tanke är nu att antingen köpa någon av de billigaste luckorna på Ikea och sedan lacka om luckorna i samma kulör som Bodarp. Eller köpa ekluckorna voxtorp (och då ha kvar de gröna stommen/täcksidorna). Det skulle nog passa bra i vårt kök då vi har ekgolv.
Bra tips med mirakelsvampen, jag testade och de blev bra men var tvungen att rengöra hela luckan för att inte få torkränder. Men (som också nämnts i tråden innan) det är inte rimligt att lägga ned så mycket tid på varje lucka när den har fått minsta fingeravtryck, fett, annat smuts.. köket blir inte funktionsdugligt då..
Hej. Jag har nu lämnat in luckor på Ikea.
Som tur är finns det ett sätt att rengöra dem som vissa av er hr mörkt. 1. Torka med mirakelsvamp och såpa, arbeta upp ett lödder över hela luckan. 2. Eftertorka med fuktig trasa. 3. Eftertorka med torr mikrofiberduk. Funkar bra, köket blir. Trots att detta kök beskrivs som lätt att rengöra samt att man endast behöver använda en fuktig trasa så vägrar Ikea att ge någon som helst kompensation för detta. De har sålt ett kök där beskrivning och behovet av underhåll framställs helt felaktigt. De tycker att jag ska gå vidare till allmänna reklamationsnämnden. Ikea fortsätter att vidhålla att detta inte är ett känt problem vilket denna tråd motbevisar. Hur har det gått för er andra? Har ni fått någon kompensation?
Som tur är finns det ett sätt att rengöra dem som vissa av er hr mörkt. 1. Torka med mirakelsvamp och såpa, arbeta upp ett lödder över hela luckan. 2. Eftertorka med fuktig trasa. 3. Eftertorka med torr mikrofiberduk. Funkar bra, köket blir. Trots att detta kök beskrivs som lätt att rengöra samt att man endast behöver använda en fuktig trasa så vägrar Ikea att ge någon som helst kompensation för detta. De har sålt ett kök där beskrivning och behovet av underhåll framställs helt felaktigt. De tycker att jag ska gå vidare till allmänna reklamationsnämnden. Ikea fortsätter att vidhålla att detta inte är ett känt problem vilket denna tråd motbevisar. Hur har det gått för er andra? Har ni fått någon kompensation?
Hej. Jag håller verkligen med om att det inte är rimligt att sälja ett kök som inte klarar de normala kraven för vad som görs i ett kök. Det är heller inte ok att framställa en produkt som hållbar och enkel att rengöra när det inte stämmer. För vår del fick vi bort de värsta fläckarna med mirakelsvampen och vi vårdar våra köksluckor på ett nästintill orimligt sätt. Till saken hör att vi är + 60 och har köket i vårt fritidshus vilket gör att påfrestningarna inte är så stora och att tiden finns för att torka, torka och torka.....
Oavsett detta kommer jag att kontakta IKEA och be om en redogörelse för de tester som deras kök genomgår. Tror att det är folien som är problemet. De enklaste och billigaste luckorna utan folie verkar inte alls vara problematiska. Kommer också att be dem att hålla mitt ärenden öppet med tanke på vad som händer när vi använder mirakelsvampen som de muntligen rekommenderar trots att det i skötselanvisningarna står att man endast ska använda fuktig trasa och ev någon mild tvållösning utan slipmedel,Tycker att det vore utmärkt att driva ärendet vidare till allmänna reklamationsnämnden. Tror mig ha sett att ett annat av deras kök hamnat där och att IKEA "förlorade". Tar dock inte gift på detta. Kollar och återkommer. .
Oavsett detta kommer jag att kontakta IKEA och be om en redogörelse för de tester som deras kök genomgår. Tror att det är folien som är problemet. De enklaste och billigaste luckorna utan folie verkar inte alls vara problematiska. Kommer också att be dem att hålla mitt ärenden öppet med tanke på vad som händer när vi använder mirakelsvampen som de muntligen rekommenderar trots att det i skötselanvisningarna står att man endast ska använda fuktig trasa och ev någon mild tvållösning utan slipmedel,Tycker att det vore utmärkt att driva ärendet vidare till allmänna reklamationsnämnden. Tror mig ha sett att ett annat av deras kök hamnat där och att IKEA "förlorade". Tar dock inte gift på detta. Kollar och återkommer. .
Jag är väldigt glad att jag hittade denna tråd. Hade tänkt köpa Bodarp till tvättstugan, men nu kommer jag att välja något annat.
Jag tycker att ni alla skulle vända ert till ARN med detta så det blir "ett känt problem". Sååå dåligt av IKEA att inta ta till sig detta.
Jag tycker att ni alla skulle vända ert till ARN med detta så det blir "ett känt problem". Sååå dåligt av IKEA att inta ta till sig detta.
Känner precis detsamma. Varit väldigt sugna på denna lucka till vårt nya kök.Mathildatiger skrev:
I Malmö ser det riktigt risigt ut iaf, man har dessutom valt att visa med ”läderögla” handtagen vilket såklart gör problemet ännu större. Ett visningskök ska, inom rimliga mått, alltid se rent och fräscht ut, det gör inte detta. Men dels är det inte samma ljusinsläpp i ett ikea varuhus som i många hem, syns inte lika mkt då. Dels tror jag många kunder litar på ikea när de säger att det är väldigt enkelt att rengöra denna lucka.Peterpettersson skrev:
Redigerat:
Hur löste sig detta för er? Sitter också med ett ljust ekgolv, dessutom svart bänkskiva, svarta handtag, och vissa svarta vitvaror. Har svårt att ens hitta ett alternativ som kan passa in ur Ikeas sortiment, bor i lgh så vill inte ha några fasade luckor vilket känns lite mer hus/lantligt. Ute efter en mer modern stil. Blir bara mer och mer uppgiven pga detta, har lagt ner otaliga timmar på all montering, täcksidor, belysning etc. Hann väl vara nöjd/stolt i ca 1 vecka, nu vill jag helst slänga ut allt. Gillar dock ikeas stommar och inredning, svårt att slå prismässigt. Så frustrerande detta.M Matildamalte skrev:Vi tycker inte heller att alternativen är tillräckligt bra och vi kommer att försök argumentera för vår sak och ge dem alternativet att vi ska få köpa nya luckor av dem till rabatterat pris (samt då få återköp på de gamla).
En nödlösning kan vara att ta enkla vita lackade luckor och lämna in direkt för omlackering till grönt. Så gjorde jag en gång när jag kompletterade platsbyggda köksskåp med IKEA-skåp. Då fick alla luckor samma färg.Johanlars skrev:Hur löste sig detta för er? Sitter också med ett ljust ekgolv, dessutom svart bänkskiva, svarta handtag, och vissa svarta vitvaror. Har svårt att ens hitta ett alternativ som kan passa in ur Ikeas sortiment, bor i lgh så vill inte ha några fasade luckor vilket känns lite mer hus/lantligt. Ute efter en mer modern stil. Blir bara mer och mer uppgiven pga detta, har lagt ner otaliga timmar på all montering, täcksidor, belysning etc. Hann väl vara nöjd/stolt i ca 1 vecka, nu vill jag helst slänga ut allt. Gillar dock ikeas stommar och inredning, svårt att slå prismässigt. Så frustrerande detta.
Jag tycker inte det är ok att ni ska behöva lösa detta själva, men det kan vara ett sätt att ändå få ett fungerande kök.
Ja, har haft den tanken, men är så osugen på att lägga ner ens 10 min på köket just nu. Vi får se hur det blir.Mathildatiger skrev:En nödlösning kan vara att ta enkla vita lackade luckor och lämna in direkt för omlackering till grönt. Så gjorde jag en gång när jag kompletterade platsbyggda köksskåp med IKEA-skåp. Då fick alla luckor samma färg.
Jag tycker inte det är ok att ni ska behöva lösa detta själva, men det kan vara ett sätt att ändå få ett fungerande kök.
Nu har jag provat fram till bästa lösningen.
Kör fuktad mirakelsvamp, ganska löst och lite, därefter fuktad disktrasa (för att få bort det mesta av det blöta) och sist torr mirakeltrasa. Detta fungerar klockrent och blir bra. Men självfallet känns det inte rätt att skapa sig en procedur för att få köksluckor rent.
Kör fuktad mirakelsvamp, ganska löst och lite, därefter fuktad disktrasa (för att få bort det mesta av det blöta) och sist torr mirakeltrasa. Detta fungerar klockrent och blir bra. Men självfallet känns det inte rätt att skapa sig en procedur för att få köksluckor rent.
Efter lite om och men.. Så har vi kommit överens med Ikea om att vi får göra återköp på luckorna, lämna in dessa i ett varuhus (dvs behöver inte emballeras), samt att vi får 20% rabatt på nya luckor.. Först ville de bara gå med på återköp av luckorna, och poängterade många gånger att det minsann var goodwill av Ikea.. Men stod på oss och poängterade att produkten inte håller måttet osv så de tog de högre upp och då fick vi tydligen 20% rabatt också.. De förnekade även att det var ett känt problem.. Vilket de uppenbarligen är.Johanlars skrev:Hur löste sig detta för er? Sitter också med ett ljust ekgolv, dessutom svart bänkskiva, svarta handtag, och vissa svarta vitvaror. Har svårt att ens hitta ett alternativ som kan passa in ur Ikeas sortiment, bor i lgh så vill inte ha några fasade luckor vilket känns lite mer hus/lantligt. Ute efter en mer modern stil. Blir bara mer och mer uppgiven pga detta, har lagt ner otaliga timmar på all montering, täcksidor, belysning etc. Hann väl vara nöjd/stolt i ca 1 vecka, nu vill jag helst slänga ut allt. Gillar dock ikeas stommar och inredning, svårt att slå prismässigt. Så frustrerande detta.
Vi kommer nu att istället beställa den vita släta luckan ”Veddinge” och lämna in den på lackering så det blir samma färg som Bodarp...
Håller helt med dig.. känns så jobbigt och tråkigt allt detta....