F
pacman42 pacman42 skrev:
Hundring? Vi pratar här om ca 3-4 tusen per person på resan. När jag sparar hundralappar så handlar det om hundralappar varje månad framöver, det blir fort tusenlappar.
Som sagt, det handlar om alla andra trådar med.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Det går att få rätt.
Försenades ett dygn från New York t Arlanda. Norwegian. Funderade om jag skulle orka söka ersättning vilket jag gjorde.

Information på ”hallå konsument” och EUs konsumentorganisation anger vilka regler som gäller.
”Svarta listan” i RådoRön listar vilka bolag som inte följer ARNs (allmänna reklamationsnämnde) rekommendation.

själv printade jag Norwegians formulär (eftersom allt ifyllt försvann, om man var tvungen att avbryta en stund), fyllde i alla detaljer och efter mycket mycket sökande efter en adress (som var en postboxadress på Oslos flygplats) kunde jag posta brevet.

Någon månad senare kom ersättningen som täckte hela resan tur o retur
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
När jag har anmält till sas enligt eu261 har det varit ett standardiserat formulär på hemsidan att fylla i. Sen fått flygcheckar (som varit lite pyssliga att använda) eller halva summan i cash direkt till kontot. Det har nog tagit lite tid innan utbetalning, men det har fungerat.
Lite fel uttryckt.
Du får hela summan I cash eller dubbla summan i Vouchers.
Sedan kan man även få det i poäng om man önskar
 
Z Zodde skrev:
”Att ta denna typ av samtal på engelska (bättre än den dansksvenska som erbjöds) är inte trivialt, men jag pratar och skriver engelska hela dagarna”

Pratar du engelska varje dag är ett sånt samtal a piece of cake , fattar inte att du gör en poäng av det. Själv är engelska huvudspråk på jobb UTAN att det för den skull har hjälpt mig å claima schablonersättning vid snöfall…
Jag nämner språket då det är ett hinder för många. Jag har hjälpt några grannar/bekanta med reklamationer och hotellbokningar etc då de inte klarat av/vågat att prata engelska. Bland dessa en ytligt bekant som blev ett dygn försenad från Irak och dessutom behövde ta hyrbil från Stockholm. Hans familj fick sina pengar, men där hjälpte jag bara till med det första samtalet, sedan löstes resten via mail som han skrev. Jag har därför ingen koll på detaljerna. Men poängen är den att många äldre och utlandsfödda jag känner inte vågar/kan prata engelska. Då är det inte lätt att föra fram sin sak, rörande min bekanta från Irak så var första kontakten det stora hindret.
 
12h försening med TAP till Brasilien, ersättning 826 EUR (min del) via EUCLAIM. Har en personlig uppfattning att de 27% som de tog som ombud sparade mig en hel del arbete och kanske frustration. Beror säkert på vilket flygbolag det är. Lycka till !
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nu är det iallafall reklamerat till flygbolaget. Jag har också anmält ”skada” till betalkortbolagets försäkringsbolag samt hemförsäkringsbolaget. Båda dessa har en transportförseningsersättning som är relevant i mitt fall. Om båda ersätter för samma skada återstår att se, det är inte enkelt läsa sig till.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns reseförsäkringar via betalkort och hemförsäkring, men jag kan inte det finstilta där. Det vore lite konstigt om jag fick dubbla ersättningar.
Jag har faktiskt fått ersättningar från både hemförsäkring, kreditkort och flygbolag vid bagageförsening.
 
G gravedigger skrev:
Jag har faktiskt fått ersättningar från både hemförsäkring, kreditkort och flygbolag vid bagageförsening.
För vissa delar av försäkringen ser jag begränsningar "om du inte fått ersättning från annat håll", men det gäller inte alla delar av försäkringen, så jag tror det är ok för just förseningsdelen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Åkte till Jamaica för några år sedan med Thomson Airvays och deras nya Dreamiiner
Ditresan gick bra men när vi skulle åka fick vi på morgonen veta att flyget var försenat men att vi skulle åka till flygplatsen. Väl där ingen info alls trots skyldighet att informera.
Till slut kom vi ivög efter ett antal timmars försening i en 20 år gammal Boeing 737 med nersuttna säten.
Sen fick vi dimpa ner i Mancester å vänta i ytterligare ett par timmar för personalen fick inte flyga längre ( max 23 timmar)
Att de bytte flygplan beridde på att en Dreamliner skulle köra folk från Mauritius till Stockholm och sen skulle den hämta oss på Jamaica men kaptenen blev sjuk och då skickade de 737:an från New York istället.Det är bara det att Dreamlinern har bara två klasser, Com
fort class och Business class medan 737:an har tre klasser, Business class, comfort class och tourist class och vi fick sitta i turistklass som sög.
Drev förseningen till ARN och vann men Thomson betalade inte, så jag stämde Thomson och då drig kag till inte bara med förseningen utan också ersättning för nedgraderingrn dp man ska få tillbaka 75% av resan.
Thomsons svenska advokat påstod att det inte var en nedgradering och hänvisade till en dom i ARN.
Det visade sig senare att denna advokat inte bara företredde Thomson utan också researrangörsföreningen och dessutom hade han varit med och fattat beslut i ARN-domen (jäv?).
När jag begärde ut handlingarna från domen så visade det sig att det ett par från Skåne och ARN hade flera ggr påtalat för mannen att de inte gör egna undersökningar utan att han måste inkomma med underlag. Det gjorde han inte utan börrjade yra om invandring och regeringen etc så han hade inga som helst bevis för att det var en nedgradering, så han förlorade, men det hade jag, allt fanns på Thomsons pressneddelanden.
Det slutade mdd att vi fick tillbka pengar a för hela resan ich de betalade till och med förseningen två ggr (ingen koll) Pengar som vi köpte en ny resa till Mauritius för..med samma bolag...
Driv ärendet själv om du orkar men se till att tvisten landar under ett halvt basbelop (FT-mål), då får motparten bara rätt till en timmes advokatersättning om du skulle förlora
Om du inte orkar själv finns det ett antal procentare dör ute men de tar rejält betalt (ca 30%) men det är bekvämt...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Varför ligger den posten på Byggahus.se? Hitta ett forum som är passande för din fråga.
 
  • Arg
Maria T och 3 till
  • Laddar…
A anjag skrev:
Varför ligger den posten på Byggahus.se? Hitta ett forum som är passande för din fråga.
Varför inte?

Som du ser i tråden var det klokt att göra inlägget här. Många kloka råd från många medlemmar.

Vill du inte bidra, klicka vidare bara och stör inte diskussionen med ditt tjafs.

Reflektera också över i vilken avdelning inlägget är gjort.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
F
A anjag skrev:
Varför ligger den posten på Byggahus.se? Hitta ett forum som är passande för din fråga.
Har du koll eller åtminstone nån idé på vad avdelningen övrigt Off topic eventuellt skulle betyda?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Status just nu.

Flygbolaget gör som strutsen och där lär man få kämpa lite för att få något öht. Långa handläggningstider och indikationer på hemsidan att det var "extraordinära omständigheter" som orsakade förseningen.

Hemförsäkringen (Hemförsäkring Stor hos Folksam) reglerade skadan idag, i hemförsäkringen finns ett Transportförseningsskydd som ger 600kr första 6h förseningen och därefter ytterligare 600 per 12h försening. Per person. I vårat fall blir det 14 400kr. De hade förvisso räknat fel första gången men i övrigt en väldigt smidig hantering utan tjafs - som väntat.

Kortförsäkringen (betalkort) går via Moderna/Trygghansa och därifrån är det ännu tyst, men det handlar också om småpengar där så det kanske man kan acceptera.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Status just nu.

Flygbolaget gör som strutsen och där lär man få kämpa lite för att få något öht. Långa handläggningstider och indikationer på hemsidan att det var "extraordinära omständigheter" som orsakade förseningen.

Hemförsäkringen (Hemförsäkring Stor hos Folksam) reglerade skadan idag, i hemförsäkringen finns ett Transportförseningsskydd som ger 600kr första 6h förseningen och därefter ytterligare 600 per 12h försening. Per person. I vårat fall blir det 14 400kr. De hade förvisso räknat fel första gången men i övrigt en väldigt smidig hantering utan tjafs - som väntat.

Kortförsäkringen (betalkort) går via Moderna/Trygghansa och därifrån är det ännu tyst, men det handlar också om småpengar där så det kanske man kan acceptera.
Se till att de kan motivera sina "extraordinära omständigheter". Det kan de troligen inte.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En del flygbolag struntar i vad Allmänna reklamationsnämnden säger. Råd & Rön har en lista på bolag som inte har följt ARNs beslut.
På listan finns bl.a. Lufthansa, Norwegian, Ryanair, British Airways, KLM, Qatar och Emirates.
[länk]

Att ett flygbolag inte har följt ett ARN-beslut någon gång tidigare gör förstås inte att det nödvändigtvis kommer att trilskas även i framtiden, men det är nog bra att veta att ARN inte är en domstol.
Du har helt rätt i att det inte är en domstol. Men det kan vara dålig reklam för många företag att hamna på svarta listan(inte bara flygbolag).
Det är nog tolkningen av EU261 som inte är helt glasklar i vissa fall. I de flesta fall har det varit väldigt enkelt för mig att få ersättning som jag är berättigad till. Dom enda som krånglat är SAS. Men å andra sidan har dom även varit exemplariska.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.