46 001 läst · 240 svar
46k läst
240 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Nu har flygbolaget triggat utbetalningen av 1230 eur, för omkostnader.
Totalt är ersättningen nu 31 468kr, från flygbolag och försäkringsbolag tillsammans.
Kompensation enligt eu261 fortsätter vi att vara osams om. När jag ser mina 1230eur skickar jag uppdraget till något av bolagen som lever på eu261…
Totalt är ersättningen nu 31 468kr, från flygbolag och försäkringsbolag tillsammans.
Kompensation enligt eu261 fortsätter vi att vara osams om. När jag ser mina 1230eur skickar jag uppdraget till något av bolagen som lever på eu261…
Nu har jag fått kostnadsersättningen enligt ovanstående på kontot och flygförsening.se har skickat sitt kravbrev till Eurowing där man begär ytterligare 1600 EUR i kompensation enligt eu261/204.
Av detta behåller flygforsening.se 30% i arvode om man vinner, förlorar man kostar det ingenting.
Av detta behåller flygforsening.se 30% i arvode om man vinner, förlorar man kostar det ingenting.
Å ena sidan, ingenting.P pmd skrev:
Å andra sidan - när jag skickat 53 mail under 5 månader och flygbolaget vägrar att svara på frågorna eller visa att de inte är kompensationspliktiga så återstår bara att dra bolaget till rätten. För mig blir det en rätt komplicerad sak som också kan bli dyrt. Via något av dessa flygförsenings-bolag, det finns ju många, så har de ett standardförfarande. De skickar en utbetalningsbegäran och får de inte svar inom en viss tid så stämmer de bolaget.
För mig blir det i den situationen rimligt att offra 30% av 1600EUR på att låta dem driva fråga, jag har inget att förlora.
Dessutom finns ju chansen att de får in ett antal förfrågningar för samma flight. Om de har 10 kunder med samma krav så är det bara att stämma flygbolaget, vinner man i ett fall pekar man på det och får ersättning för de 9 andra direkt. Flygbolagens stora fördel är ju att de sitter på all information medans kunderna är helt ensamma utan ens möjlighet att veta vilka alla andra passagerare som var med är.MathiasS skrev:Å ena sidan, ingenting.
Å andra sidan - när jag skickat 53 mail under 5 månader och flygbolaget vägrar att svara på frågorna eller visa att de inte är kompensationspliktiga så återstår bara att dra bolaget till rätten. För mig blir det en rätt komplicerad sak som också kan bli dyrt. Via något av dessa flygförsenings-bolag, det finns ju många, så har de ett standardförfarande. De skickar en utbetalningsbegäran och får de inte svar inom en viss tid så stämmer de bolaget.
För mig blir det i den situationen rimligt att offra 30% av 1600EUR på att låta dem driva fråga, jag har inget att förlora.
Jag har varit på flighter där jag har fått ersättning enligt EU261 men där kollegor som ansökt INTE fått ersättning. Förrän vi har kört en vända till och påpekat att jag redan fått.
Då bokade jag privat och kollegan via företagets resebyrå. Bolagen vet ju även mycket om oss som kunder, de SER i sina system att jag har rest mycket med dem, har krävt och fått EU261 flera gånger, har koll på reglerna så de bråkar inte. En sporadisk kund däremot som rest via resebyrå eller företag är mycket mer sannolik att godta ett avslag.
För några veckor sedan meddelade Flygförsening att de ser goda chanser att vinna i domstol och därför stämmer flygbolaget. Man har ytterligare klienter från samma flight. Man räknar med att denna process tar 6-8 månader.
Bumpar denna tråd, för jag behöver lite hjälp med länkar ...Drömmenomhus skrev:Finnair, försenat i mer än 24h men vi hade fått info i förväg om detta och stannade därför på hotellet. Ansökte själv via ECC (skickade alla dokument till handläggaren som var toppen) väl hemma och parallellt via Finnairs formulär på hemsidan. Finnair svarade efter 2 månader med att vi inte var berättigade ersättning. Via ECC gick det bättre. Fick pengar på kontot 8 månader efter förseningen, ca 12 000.
@Drömmenomhus Vilken ECC sida var du på ?
https://ecc.lt/ eller https://www.eccnet.eu/ ?
Försöker klura ut hur/vad du gjorde det via ECC.
Hamnade på ett SAS-flyg hem från USA, och blev 3h+ sen hem.
SAS säger att det inte är deras fel, därför att de i Maj ändrade flygtiderna, och jag
gjorde en ombokning, pga denna ändring gäller minsann inte EU261.
Redigerat:
Blev flyget försenat dagen för flygning eller visste du i förväg att ditt flyg var 3h senare än du hade bokat från början?F frollic skrev:Bumpar denna tråd, för jag behöver lite hjälp med länkar ...
@Drömmenomhus Vilken ECC sida var du på ?
[länk] eller [länk] ?
Försöker klura ut hur/vad du gjorde det via ECC.
Hamnade på ett SAS-flyg hem från USA, och blev 3h+ sen hem.
SAS säger att det inte är deras fel, därför att de i Maj ändrade flygtiderna, och jag
gjorde en ombokning, pga denna ändring, och då gäller minsann inte EU261.
Vi insåg det väl ombord, vi var 40 min sena ut från gaten, och anslutningen i CPH var 45 eller 55 min, förseningen åt mao upp transfertiden.Mrcuz skrev:
Det var naturligtvis inget de informerat om innan.
Har jag naturligtvis gjort, och det jag skrev tidigare var svaret på den anmälan.MathiasS skrev:
Jag tolkar det som att @Drömmenomhus använde någon mall att skicka till flygbolaget,
men det kanske är en missuppfattning.
Redigerat:
ok, jag fattar.
....men jag förstår nog inte omständigheterna. Det är ju inte så inihelsike svårt att lista ut om man faktiskt har rätt till ersättning eller inte.
Ni startade 40min sent på första sträckan och sedan ytterligare 45 min på nästa sträcka från CPH. Den totala förseningen var alltså 1h 25min? Hur blev det 3h?
Kan du förklara omständigheterna runt ändringen av flygtiden och din ombokning?
....men jag förstår nog inte omständigheterna. Det är ju inte så inihelsike svårt att lista ut om man faktiskt har rätt till ersättning eller inte.
Ni startade 40min sent på första sträckan och sedan ytterligare 45 min på nästa sträcka från CPH. Den totala förseningen var alltså 1h 25min? Hur blev det 3h?
Kan du förklara omständigheterna runt ändringen av flygtiden och din ombokning?
Att vi har rätt till ersättning är det nog inget tvivel om.MathiasS skrev:....men jag förstår nog inte omständigheterna. Det är ju inte så inihelsike svårt att lista ut om man faktiskt har rätt till ersättning eller inte.
Ni startade 40min sent på första sträckan och sedan ytterligare 45 min på nästa sträcka från CPH. Den totala förseningen var alltså 1h 25min? Hur blev det 3h?
Kan du förklara omständigheterna runt ändringen av flygtiden och din ombokning?
Allt CPH->ARN var fullbokat, fanns inte en flygstol ledig på hela dan, enligt SAS hemsida.
Det var Mån efter höstlovet i Sthlm, många som reste, gissar jag.
Vi blev initialt ombokade via Hamburg, det var fixat och klart när vi landade i CPH, då med 7h försening, lyckades via kund-disken i CPH få ner det till 3h+ via HEL.