42 970 läst · 187 svar
43k läst
187 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Nu har flygbolaget triggat utbetalningen av 1230 eur, för omkostnader.
Totalt är ersättningen nu 31 468kr, från flygbolag och försäkringsbolag tillsammans.
Kompensation enligt eu261 fortsätter vi att vara osams om. När jag ser mina 1230eur skickar jag uppdraget till något av bolagen som lever på eu261…
Totalt är ersättningen nu 31 468kr, från flygbolag och försäkringsbolag tillsammans.
Kompensation enligt eu261 fortsätter vi att vara osams om. När jag ser mina 1230eur skickar jag uppdraget till något av bolagen som lever på eu261…
Nu har jag fått kostnadsersättningen enligt ovanstående på kontot och flygförsening.se har skickat sitt kravbrev till Eurowing där man begär ytterligare 1600 EUR i kompensation enligt eu261/204.
Av detta behåller flygforsening.se 30% i arvode om man vinner, förlorar man kostar det ingenting.
Av detta behåller flygforsening.se 30% i arvode om man vinner, förlorar man kostar det ingenting.
Å ena sidan, ingenting.P pmd skrev:
Å andra sidan - när jag skickat 53 mail under 5 månader och flygbolaget vägrar att svara på frågorna eller visa att de inte är kompensationspliktiga så återstår bara att dra bolaget till rätten. För mig blir det en rätt komplicerad sak som också kan bli dyrt. Via något av dessa flygförsenings-bolag, det finns ju många, så har de ett standardförfarande. De skickar en utbetalningsbegäran och får de inte svar inom en viss tid så stämmer de bolaget.
För mig blir det i den situationen rimligt att offra 30% av 1600EUR på att låta dem driva fråga, jag har inget att förlora.
Dessutom finns ju chansen att de får in ett antal förfrågningar för samma flight. Om de har 10 kunder med samma krav så är det bara att stämma flygbolaget, vinner man i ett fall pekar man på det och får ersättning för de 9 andra direkt. Flygbolagens stora fördel är ju att de sitter på all information medans kunderna är helt ensamma utan ens möjlighet att veta vilka alla andra passagerare som var med är.MathiasS skrev:Å ena sidan, ingenting.
Å andra sidan - när jag skickat 53 mail under 5 månader och flygbolaget vägrar att svara på frågorna eller visa att de inte är kompensationspliktiga så återstår bara att dra bolaget till rätten. För mig blir det en rätt komplicerad sak som också kan bli dyrt. Via något av dessa flygförsenings-bolag, det finns ju många, så har de ett standardförfarande. De skickar en utbetalningsbegäran och får de inte svar inom en viss tid så stämmer de bolaget.
För mig blir det i den situationen rimligt att offra 30% av 1600EUR på att låta dem driva fråga, jag har inget att förlora.
Jag har varit på flighter där jag har fått ersättning enligt EU261 men där kollegor som ansökt INTE fått ersättning. Förrän vi har kört en vända till och påpekat att jag redan fått.
Då bokade jag privat och kollegan via företagets resebyrå. Bolagen vet ju även mycket om oss som kunder, de SER i sina system att jag har rest mycket med dem, har krävt och fått EU261 flera gånger, har koll på reglerna så de bråkar inte. En sporadisk kund däremot som rest via resebyrå eller företag är mycket mer sannolik att godta ett avslag.
För några veckor sedan meddelade Flygförsening att de ser goda chanser att vinna i domstol och därför stämmer flygbolaget. Man har ytterligare klienter från samma flight. Man räknar med att denna process tar 6-8 månader.
Liknande trådar
-
Deras hus kan drabbas av giftiga nedfall från intilliggande fabrik
Artikelkommentarer -
Ska byta friskluftsventil från tallriksventil till TL100DE tvättstuga
Ventilation -
Patriks drömhus vid havet: Så byggde han A-framehus från grunden själv
Artikelkommentarer -
Råd från en elektriker?
El -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G