46 004 läst · 240 svar
46k läst
240 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Resan bokades från EU, då gäller EUs regler.F fsn skrev:
Läs och begrunda:
- https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm
Edit: Det gäller även inrikes USA-flyg om det går som en code-share (exempelvis att det har en flight-kod för LH och det är denna du reser på). Har testat det också, jag hade en tre-delad resa där ett ben var inom USA men det var bokat på samma biljett hos Lufthansa.EU air passenger rights apply:
- If your flight is within the EU and is operated either by an EU or a non-EU airline
- If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline
- If your flight departs from the EU to a non-EU country operated by an EU or a non-EU airline
- If you have not already received benefits (compensation, re-routing, assistance from the airline) for flight related problems for this journey under the relevant law of a non-EU country.
Kreditkort är en sak, där har jag fått ersättning flera gånger.pacman42 skrev:Jag fastnade ett dygn i London pga snöväder (ca 3cm på marken, men kraftiga förseningar och man ville inte ha någon som helst trafik till Frankfurt där jag skulle mellanlanda). Lufthansa knorrade först och försökte skylla ifrån sig, men jag pekade bara på EU261 och fick rätt efter ett par samtal. Vi passade under det extra dygnet på att köpa lite märkeskläder (eftersom vi inte hade rena kläder kvar) som vi fick betalda av kreditkortsförsäkringen. Jag kollade upp deras villkor innan vi handlade.
Just Lufthansa har fått betala många gånger till mig då jag oftast flyger med dem (det är ont om bra anslutningar med andra bolag från Göteborg).
I juni blev jag 121 minuter sen med SJ, fick tillbaka halva biljettpriset efter anmälan via nätet.
Jag har även fastnat ett dygn i Chicago pga åska i Los Angeles (missade anslutningen i Chicago). Även då fick jag ersättning för kläder och EU261-pengar. Senast jag flög till Dallas så fastnade jag några timmar i Chicago pga tornado varningar i Dallas. Även då pengar. Gången innan då jag var i Dallas fastnade jag två dygn där pga snöstorm (även då några centimeter snö), även då ersättning utan något gnäll.
Det är dock svårt att bevisa utbetalningarna, det enda som händer är ju att man får utbetalda pengar på bankkontot som man anger. De erkänner aldrig något "fel" utan de säger oftast "vi betalar ut den här gången". Man måste bara stå på sig, flera gånger har de först nekat ersättning. Nu på slutet har de inte ens gnällt när jag krävt ersättning, jag misstänker att de har en flagga i databasen som visar att jag fått ersättning många gånger förr...
Edit: särskilt gången i London så försökte de med force majeure, men jag hävdade att man kan starta och landa i betydligt sämre väder i Sverige utan problem, det var då de gav med sig den gången. Att hantera dessa ärenden är väldigt dyrt för flygbolagen, de ger därför gärna med sig om man bara är tydlig. De erkänner dock som sagt aldrig sitt ansvar. Och försäkringarna är ännu lättare att få ersättning av. De kollar bara upp om du varit försenad och sedan betalar de ut om du har kvitton. Tänk på att just omkostnader kan du inte få betalt för två gånger, så välj rätt försäkring för dessa.
Jag rekommenderar alla att kolla försäkringsvillkoren på kreditkortet noga redan innan man beställer, de är olika bra på olika kort.
Schablonersättning när flygplats är stängd pga snö har jag aldrig fått och tvivlar starkt på att nån får det får det definitivt är utanför flygbolagens ansvar. Står även i reglerna.
Samt. Jag la in dessa flighter hos proffsens appar på nätet och hos alla kom de ut att jag INTE hade rätt till schablonersättning. Varför skulle de säga nej om de visste de kunde driva in pengar och ta din feta ersättning …?
Men fint du lyckas med sånt som ingen annan klarar…🤔
Konstigt att du misslyckas med det. Det beror kanske på förutsättningarna. Det kan bero på om andra plan startar och landar. I de fall jag har varit med om det har inte flygplatsen stängt, men kapaciteten har varit reducerad. Läs mer här:Z Zodde skrev:Kreditkort är en sak, där har jag fått ersättning flera gånger.
Schablonersättning när flygplats är stängd pga snö har jag aldrig fått och tvivlar starkt på att nån får det får det definitivt är utanför flygbolagens ansvar. Står även i reglerna.
Samt. Jag la in dessa flighter hos proffsens appar på nätet och hos alla kom de ut att jag INTE hade rätt till schablonersättning. Varför skulle de säga nej om de visste de kunde driva in pengar och ta din feta ersättning …?
Men fint du lyckas med sånt som ingen annan klarar…🤔
https://airadvisor.com/en/flight-delays-due-to-weather
Om jag bokar en resa med Quantas mellan Sydney å Melbourne gäller inga EU regler ÄVEN om den bokads från Sverige (EU)pacman42 skrev:Resan bokades från EU, då gäller EUs regler.
Läs och begrunda:
- [länk]
Edit: Det gäller även inrikes USA-flyg om det går som en code-share (exempelvis att det har en flight-kod för LH och det är denna du reser på). Har testat det också, jag hade en tre-delad resa där ett ben var inom USA men det var bokat på samma biljett hos Lufthansa.
Sluta sprid Desinformation
Inte alls konstigt.pacman42 skrev:
Så här står det i vad du själv länkade
”It’s true that EC 261/2004 offers an exemption for airlines from paying flight delay compensation in the event of severe and unexpected weather conditions”
Om flyget inte får starttillstånd pga snö, tror du då att du får schablonersättning…?
Skett mig flera gånger. Force majeure heter det och är vanligt förekommande även om du försöker sprida att det knappast åberopas längre.
Om flyget inte får starttillstånd pga snö och man kan förvänta sig lite snö (som i London där det var tre centimeter), då har flygbolaget inget case. Överklaga och be dem motivera sitt beslut.Z Zodde skrev:Inte alls konstigt.
Så här står det i vad du själv länkade
”It’s true that EC 261/2004 offers an exemption for airlines from paying flight delay compensation in the event of severe and unexpected weather conditions”
Om flyget inte får starttillstånd pga snö, tror du då att du får schablonersättning…?
Skett mig flera gånger. Force majeure heter det och är vanligt förekommande även om du försöker sprida att det knappast åberopas längre.
Som sagt. När inte ens proffsen på nätet, som lever av sin cut av lyckade claims tar det, så är det meningslöst för en lekman å försöka.pacman42 skrev:
Det är skillnad på snö och snö. Kommer det 20cm i London så är det antagligen Force Majeure. Inte med tre centimeter.Z Zodde skrev:
Åska i Los Angeles skall också kunna förväntas. Vill de slippa ersättningen så får de hålla nästa anslutning (vilket de oftast gör numera).
De är smarta nog att inte ge dig ett telefonnummer. Det brukar gå att komma fram via deras växlar också. Det jobbet hade inte jag velat ha, jag brusar ytterst sällan upp men där har jag gjort det (med framgång). De är väldigt duktiga på att avfärda legitima ansökningar, men har du det minsta case så ger de sig.MathiasS skrev:
Två gånger har jag behövt ringa flera gånger till olika personer för att till slut få rätt. Ena gången var pga snön i London, den andra kommer jag inte ens ihåg vad det handlade om men planet från San Francisco till Tyskland var så sent (sent inkommande flyg) att jag missade anslutningen till Göteborg och fick flyga inrikes i Tyskland för att sedan flyga till Köpenhamn och sen flyga till Göteborg därifrån. Men för det mesta så har jag inte behövt tjafsa alls.
Jag reser väldigt mycket i jobbet...
...även om plan också varit sena vid privata resor. Jag får förseningsersättningen från flygbolagen vid jobbresorna, de pengarna finns ju inte och är inte spårbara. Det kostar mer än det smakar för arbetsgivaren att driva in dem.
Får de inte start/landningstillstånd av flygplatsen är det force majeure oberoende snödjup. Du verkar ha egna hemmasnickrade krav för vad som kan kallas fm.pacman42 skrev:Det är skillnad på snö och snö. Kommer det 20cm i London så är det antagligen Force Majeure. Inte med tre centimeter.
Åska i Los Angeles skall också kunna förväntas. Vill de slippa ersättningen så får de hålla nästa anslutning (vilket de oftast gör numera).
De är smarta nog att inte ge dig ett telefonnummer. Det brukar gå att komma fram via deras växlar också. Det jobbet hade inte jag velat ha, jag brusar ytterst sällan upp men där har jag gjort det (med framgång). De är väldigt duktiga på att avfärda legitima ansökningar, men har du det minsta case så ger de sig.
Två gånger har jag behövt ringa flera gånger till olika personer för att till slut få rätt. Ena gången var pga snön i London, den andra kommer jag inte ens ihåg vad det handlade om men planet från San Francisco till Tyskland var så sent (sent inkommande flyg) att jag missade anslutningen till Göteborg och fick flyga inrikes i Tyskland för att sedan flyga till Köpenhamn och sen flyga till Göteborg därifrån. Men för det mesta så har jag inte behövt tjafsa alls.
Jag reser väldigt mycket i jobbet...
...även om plan också varit sena vid privata resor. Jag får förseningsersättningen från flygbolagen vid jobbresorna, de pengarna finns ju inte och är inte spårbara. Det kostar mer än det smakar för arbetsgivaren att driva in dem.
Läser man reglementet så är det den som har drabbats av förseningen som har rätt till ersättningen, inte den som betalat resan.pacman42 skrev:
Det är också därför frugan kommer behålla ersättningen, om den nu kommer, trots att jag pyntade resan
Redigerat: