46 006 läst · 240 svar
46k läst
240 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Du fick alltså ersättning i USA på EU261. Tycker du själv att det låter rimligt?pacman42 skrev:Jag fastnade ett dygn i London pga snöväder (ca 3cm på marken, men kraftiga förseningar och man ville inte ha någon som helst trafik till Frankfurt där jag skulle mellanlanda). Lufthansa knorrade först och försökte skylla ifrån sig, men jag pekade bara på EU261 och fick rätt efter ett par samtal. Vi passade under det extra dygnet på att köpa lite märkeskläder (eftersom vi inte hade rena kläder kvar) som vi fick betalda av kreditkortsförsäkringen. Jag kollade upp deras villkor innan vi handlade.
Just Lufthansa har fått betala många gånger till mig då jag oftast flyger med dem (det är ont om bra anslutningar med andra bolag från Göteborg).
I juni blev jag 121 minuter sen med SJ, fick tillbaka halva biljettpriset efter anmälan via nätet.
Jag har även fastnat ett dygn i Chicago pga åska i Los Angeles (missade anslutningen i Chicago). Även då fick jag ersättning för kläder och EU261-pengar. Senast jag flög till Dallas så fastnade jag några timmar i Chicago pga tornado varningar i Dallas. Även då pengar. Gången innan då jag var i Dallas fastnade jag två dygn där pga snöstorm (även då några centimeter snö), även då ersättning utan något gnäll.
Det är dock svårt att bevisa utbetalningarna, det enda som händer är ju att man får utbetalda pengar på bankkontot som man anger. De erkänner aldrig något "fel" utan de säger oftast "vi betalar ut den här gången". Man måste bara stå på sig, flera gånger har de först nekat ersättning. Nu på slutet har de inte ens gnällt när jag krävt ersättning, jag misstänker att de har en flagga i databasen som visar att jag fått ersättning många gånger förr...
Edit: särskilt gången i London så försökte de med force majeure, men jag hävdade att man kan starta och landa i betydligt sämre väder i Sverige utan problem, det var då de gav med sig den gången. Att hantera dessa ärenden är väldigt dyrt för flygbolagen, de ger därför gärna med sig om man bara är tydlig. De erkänner dock som sagt aldrig sitt ansvar. Och försäkringarna är ännu lättare att få ersättning av. De kollar bara upp om du varit försenad och sedan betalar de ut om du har kvitton. Tänk på att just omkostnader kan du inte få betalt för två gånger, så välj rätt försäkring för dessa.
Jag rekommenderar alla att kolla försäkringsvillkoren på kreditkortet noga redan innan man beställer, de är olika bra på olika kort.
Frugan + son fick ett flyg från Skavsta till Spanien inställt av Norwegian i slutet på Juni.
Norwegian sköt på starten med ~5h pga tekniska problem, sen ställde dom in flyget,
och skicka folk till kringliggande hotell för övernattning. De kom iväg ~17h senare än
vad som var planerat.
Hon hade extra kostnader för mat osv på Skavsta innan de ställde in flyget, dessa
var det inga problem att få ut, men kompensationen för att flyget var försenat, där
var det tvärstopp .De hävdar att de minsann inte alls hade tekniska problem, trots
att vi har SMS från dom på det, så nu går vi via Airhelp.
Vi har använt Flightright tidigare, mot Ryan, och fått rätt, men det var innan de svenska
sidorna poppade upp.
Notera att man numera bara har två månader på sig att begära ersättning från
flygbolaget, detta efter ett domslut för några år sedan.
Norwegian sköt på starten med ~5h pga tekniska problem, sen ställde dom in flyget,
och skicka folk till kringliggande hotell för övernattning. De kom iväg ~17h senare än
vad som var planerat.
Hon hade extra kostnader för mat osv på Skavsta innan de ställde in flyget, dessa
var det inga problem att få ut, men kompensationen för att flyget var försenat, där
var det tvärstopp .De hävdar att de minsann inte alls hade tekniska problem, trots
att vi har SMS från dom på det, så nu går vi via Airhelp.
Vi har använt Flightright tidigare, mot Ryan, och fått rätt, men det var innan de svenska
sidorna poppade upp.
Notera att man numera bara har två månader på sig att begära ersättning från
flygbolaget, detta efter ett domslut för några år sedan.
Ett annat tips är vid försenat bagage. Du har ofta rätt till ganska ordentlig ersättning för tex kläder du behöver köpa. Jag var på arbete i Skottland och köpte skor, skjorta, mm. Gränsen för det bolaget var 5’. Förseningen i mitt fall var ett dygn. Pengarna kom efter några veckor utan strul.
Man kan dra ärendet till ARN och i detta fall har ni ganska klara bevis på att det var en försening och att dom inte meddelat er minst 2 veckor i förväg.F frollic skrev:Frugan + son fick ett flyg från Skavsta till Spanien inställt av Norwegian i slutet på Juni.
Norwegian sköt på starten med ~5h pga tekniska problem, sen ställde dom in flyget,
och skicka folk till kringliggande hotell för övernattning. De kom iväg ~17h senare än
vad som var planerat.
Hon hade extra kostnader för mat osv på Skavsta innan de ställde in flyget, dessa
var det inga problem att få ut, men kompensationen för att flyget var försenat, där
var det tvärstopp .De hävdar att de minsann inte alls hade tekniska problem, trots
att vi har SMS från dom på det, så nu går vi via Airhelp.
Vi har använt Flightright tidigare, mot Ryan, och fått rätt, men det var innan de svenska
sidorna poppade upp.
Notera att man numera bara har två månader på sig att begära ersättning från
flygbolaget, detta efter ett domslut för några år sedan.
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
Jag tror inte du har hela bilden här. Där är inte som att byta hjul på en 740. Förmodligen måste flygplanet bogseras till hangaren eller till apron, passagerare ut, utbildad personal fram, säkerhetsrutiner efter bytet, kanske inträder nattflygförbud på platsen eller besättningen kommer in i lagstadgad vilopaus.MathiasS skrev:
Du vet för litet om det.
Flygbolaget väljer inte frivilligt att stranda 250 personer varav kanske 100 är oförskämda och giriga och kräver mer ersättning än vad dom är berättigade till, bara för att.
Fick tips om ECC här i tråden, inget jag tidigare testat, så det får bli dom som 1a steg nästa gång vi får ett nej direkt från flygbolaget.HJS skrev:
ARN kan vara bra till mycket, men de är ju trots att en rådgivande instans (iofs troligen samma sak med ECC), inget bolagen måste följa.
Finns en anledning till att Ryan och Wizz toppade den svarta listan pre Covid ...
Klart att jag inte har hela bilden här. Det är inte speciellt komplicerat att byta ett hjul (och, jo det är väldigt likt att byta hjul på en 740, men hjulen har centrummutter). Passagerarna var inte på planet. Att man inte kan byta ett hjul på frankrikes tredje största flygplats på en Airbus 320 handlar bara om dålig planering. Ja man kan ha problem med besättningen efter en tid men det är inte mitt problem. Varken personalbrist eller tekniska problem klassas som "extraordinära omständigheter" som fritar bolaget från lagkravet på kompensation.T Thomas_Blekinge skrev:Jag tror inte du har hela bilden här. Där är inte som att byta hjul på en 740. Förmodligen måste flygplanet bogseras till hangaren eller till apron, passagerare ut, utbildad personal fram, säkerhetsrutiner efter bytet, kanske inträder nattflygförbud på platsen eller besättningen kommer in i lagstadgad vilopaus.
Du vet för litet om det.
Flygbolaget väljer inte frivilligt att stranda 250 personer varav kanske 100 är oförskämda och giriga och kräver mer ersättning än vad dom är berättigade till, bara för att.
Man har uppenbarligen chansat på att inte behöva serva sina plan på denna flygplats och därför kunde man inte få det gjort snabbt. Därefter, efter fullbordat faktum är det tydligt att man sket fullständigt i när passagerarna kom hem - man har istället prioriterat sin egen ekonomi. Första budet till mig var att jag flyger hem onsdag denna vecka i stället för fredag förra veckan - denna fånigt långa försening beror på att man först prioriterade att boka om till bolag i Lufthansa-koncernen och först när det inte längre fanns några lediga platser där bokade man passagerare på andra bolag som kunde transportera hem snabbare. Hade jag insett att det var så man gjorde hade jag kommit hem tidigare - nu råkade jag av en slump vara snabb till felhanteringsdisken vilket då innebar 4 dagars försening eller, vilket jag valde, 3 dagar men transport till GBG istället för stockholm. Hade jag köpt biljetterna själv hade jag kunnat komma hem tidigare, men jag litade inte alls på att få ersättning för ett sådant utlägg på 30kkr, så jag fick snällt invänta den ombokade flighten.
Många jobb måste utföras av personal som jobbar för just det flygbolaget. Det kan komplicera saken en aning...och skapa förseningar.MathiasS skrev:Klart att jag inte har hela bilden här. Det är inte speciellt komplicerat att byta ett hjul (och, jo det är väldigt likt att byta hjul på en 740, men hjulen har centrummutter). Passagerarna var inte på planet. Att man inte kan byta ett hjul på frankrikes tredje största flygplats på en Airbus 320 handlar bara om dålig planering. Ja man kan ha problem med besättningen efter en tid men det är inte mitt problem. Varken personalbrist eller tekniska problem klassas som "extraordinära omständigheter" som fritar bolaget från lagkravet på kompensation.
Man har uppenbarligen chansat på att inte behöva serva sina plan på denna flygplats och därför kunde man inte få det gjort snabbt. Därefter, efter fullbordat faktum är det tydligt att man sket fullständigt i när passagerarna kom hem - man har istället prioriterat sin egen ekonomi. Första budet till mig var att jag flyger hem onsdag denna vecka i stället för fredag förra veckan - denna fånigt långa försening beror på att man först prioriterade att boka om till bolag i Lufthansa-koncernen och först när det inte längre fanns några lediga platser där bokade man passagerare på andra bolag som kunde transportera hem snabbare. Hade jag insett att det var så man gjorde hade jag kommit hem tidigare - nu råkade jag av en slump vara snabb till felhanteringsdisken vilket då innebar 4 dagars försening eller, vilket jag valde, 3 dagar men transport till GBG istället för stockholm. Hade jag köpt biljetterna själv hade jag kunnat komma hem tidigare, men jag litade inte alls på att få ersättning för ett sådant utlägg på 30kkr, så jag fick snällt invänta den ombokade flighten.
Vi kan räkna upp tusen ursäkter till att flyget blev inställt, men nästan inga av dem är relevanta ur kompensationsperspektiv. Men du har rätt, uppenbarligen hade man inte betalat för att ha någon på denna flygplats som kunde göra jobbet, för då hade inte denna tråd behövt skapas. Hjul till en 320 kan knappast vara en bristvara på en flygplats av Arlandas storlek.HJS skrev: