46 007 läst · 240 svar
46k läst
240 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Du skulle ju haft ersättning enligt EU261 också, om orsaken inte var i princip force majeure. Att bara få tillbaka biljettpriset är ju en tröst, men en klen sådan kanske...D Ducceper skrev:Hej, jag hade ett inställt Ryanair flight för ca två år sedan. Jag sparade screenshoot på att de/Ryanair ställde in flighten.
Man får ju/kommer inte i kontakt med Ryanair (bara rundgång) utan till slut krävde jag pengarna tillbaks på det kortet (VISA/MasterCard) jag betalat med.
I och med att jag via screenshot kunde bevisa att tjänsten inte blev utförd som jag betalat för så krävde VISA/MasterCard Ryanair på pengarna och jag fick tillbaks alla pengar.
Allt enligt svensk lagstiftningen och enligt konsumentköplagen.
Hade en extremt dålig upplevelse av SAS förra sommaren. Flyget till Berlin blev avbokat dagen innan. Några timmar senare besked om ombokning via CGD istället för CPH.
Allt frid och fröjd. Tog oss till Berlin några timmar sent men vi slapp vaska frugans 40-års present Cold Play-biljetter.
Hemresan däremot... sent på kvällen innan kom SMS om att CPH-ARN var inställt. Åkte ut till flygplatsen, checkade in väskorna, flög till CPH. Väl framme blev vi informerade att nästa leg var inställt och i princip lämnade i sticket - med besked om att lösa hemresan själva... efter lite diskussion lyckades tanten boka om oss dagen efter via MMX-ARN-SFT och sedan buss till Luleå.
Sparade alla kvitton, vilket var tur.
Väl hemma fyllde i SAS claim-form på hemsidan om ersättning för inställda flyg + utlägg och fick efter några månader besked - NEJ! Vad-i-he???? SAS vägrade ersätta något alls. Hornen växte i pannan, så det blev anmälan till fogden... vilket inte var det lättaste då SAS är ett konsortie, och då blir det svårt med att veta vem som är delgivningsbar person mm. Men efter lite google-fu och en tidigare dom i Svea HR löste det sig. SAS svar efter 2 månader... blankt NEJ igen!!!!
Gudförbannat!
Drog ärendet vidare till Attunda TR i sinne och stämde dem rakt upp och ned. Efter en vecka ringde en tant från SAS upp mig och undrade var hon kunde betala in pengarna 😁👊🏻 Fick igen varenda krona + ansökningsavgifterna + ränta på pengarna.
Så ge inte upp, även om de kategoriskt nekar ersättning
Allt frid och fröjd. Tog oss till Berlin några timmar sent men vi slapp vaska frugans 40-års present Cold Play-biljetter.
Hemresan däremot... sent på kvällen innan kom SMS om att CPH-ARN var inställt. Åkte ut till flygplatsen, checkade in väskorna, flög till CPH. Väl framme blev vi informerade att nästa leg var inställt och i princip lämnade i sticket - med besked om att lösa hemresan själva... efter lite diskussion lyckades tanten boka om oss dagen efter via MMX-ARN-SFT och sedan buss till Luleå.
Sparade alla kvitton, vilket var tur.
Väl hemma fyllde i SAS claim-form på hemsidan om ersättning för inställda flyg + utlägg och fick efter några månader besked - NEJ! Vad-i-he???? SAS vägrade ersätta något alls. Hornen växte i pannan, så det blev anmälan till fogden... vilket inte var det lättaste då SAS är ett konsortie, och då blir det svårt med att veta vem som är delgivningsbar person mm. Men efter lite google-fu och en tidigare dom i Svea HR löste det sig. SAS svar efter 2 månader... blankt NEJ igen!!!!
Gudförbannat!
Drog ärendet vidare till Attunda TR i sinne och stämde dem rakt upp och ned. Efter en vecka ringde en tant från SAS upp mig och undrade var hon kunde betala in pengarna 😁👊🏻 Fick igen varenda krona + ansökningsavgifterna + ränta på pengarna.
Så ge inte upp, även om de kategoriskt nekar ersättning
Jag mailade bara customer care, såhär:
"
Dear Qatar Airways,
Me and my girl traveled XXXX (in business class) on reservation xx and arrived about 5 hours late. The flights and service was very good but the delay caused quite a headache. As we originated from the EU we see it as we have right to cash compensation according to EU261.
Booking reference was:
XXXXX
Flight number that was delayed:
XXXXX
I was booked as:
XXXXX
My girl:
XXXXX
We are looking forward to the flight back home! Lets hope for no delays."
De svarade dagen efter och ville ha mitt kontonummer. Så prova det först, man kan bli positivt överraskad.
"
Dear Qatar Airways,
Me and my girl traveled XXXX (in business class) on reservation xx and arrived about 5 hours late. The flights and service was very good but the delay caused quite a headache. As we originated from the EU we see it as we have right to cash compensation according to EU261.
Booking reference was:
XXXXX
Flight number that was delayed:
XXXXX
I was booked as:
XXXXX
My girl:
XXXXX
We are looking forward to the flight back home! Lets hope for no delays."
De svarade dagen efter och ville ha mitt kontonummer. Så prova det först, man kan bli positivt överraskad.
Då hade du mer tur än jag. Vi skulle fått 14 000 kr (gruppresa) och utlägg för taxi till/från hotell vid mellanlandningen i Berlin, men de hann gå i konkurs innan vi fick pengarna.tttomten skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
Jag gillar inte det sättet som en del här förespråkar att man ska berika sig så mycket som möjligt på ersättningar. Fär det första är det oetiska, möjligen även försäkringsbedrägeri (t ex om man begär ersättning från hemförsäkring och flygbolaget).
Det är OK att få ersättning för faktiska skäliga kostnader och lite för besväret. Men att skryta med hur mycket man lyckats klämma ut är bara så lågt.
Det är OK att få ersättning för faktiska skäliga kostnader och lite för besväret. Men att skryta med hur mycket man lyckats klämma ut är bara så lågt.
Vi använde airhelp och fick tillbaka 16000 för 4 personer för charterresa till gran canaria. Förseningen berodde på väder och slarvig personal på vår egna sunkiga Dala airport. Strulade både innan start vid frånresan när de avisade planet. Vilket senare ledde till mellanlandning och byte av piloter(Max arbetstid uppnådd). Och även innan landning på hemresan då piloterna tvingades till Go-around och cirkulering pga snö(!!) på banan. Som flygplatspersonalen glömt att informera om…
Sällan man ser barndomshemmet från den vyn så det var egentligen rätt trevligt. Kände mig lite som en bandit då besättning alltså skött säkerheten för oss klanderfritt…Men vad gör man inte för lite extra klirr i kassan. Fy Ove!
Sällan man ser barndomshemmet från den vyn så det var egentligen rätt trevligt. Kände mig lite som en bandit då besättning alltså skött säkerheten för oss klanderfritt…Men vad gör man inte för lite extra klirr i kassan. Fy Ove!
Ser inte att någon förespråkat att man ska berika sig eller begå bedrägeri? Eller?T Thomas_Blekinge skrev:Jag gillar inte det sättet som en del här förespråkar att man ska berika sig så mycket som möjligt på ersättningar. Fär det första är det oetiska, möjligen även försäkringsbedrägeri (t ex om man begär ersättning från hemförsäkring och flygbolaget).
Det är OK att få ersättning för faktiska skäliga kostnader och lite för besväret. Men att skryta med hur mycket man lyckats klämma ut är bara så lågt.
Ersättningar är helt enkelt pengar man får återbetalt för att man haft kostnader på grund av flygbolagen. Schablonersättningar får man som plåster på såren.
Har man sen extra försäkringar som ger ännu mer plåster på såren så är det ju upp till var och en. Man kan ju exempelvis ha två livförsäkringar, dör man så får ens förmånstagare givetvis ut båda. Däremot kan man ju inte begära att få middagen betald från två ställen, därför får man ju också skicka in kvitton...
Medlem
· Blekinge
· 10 505 inlägg
EU261 handlar inte om extrakostnaderT Thomas_Blekinge skrev:
Det är plåster på såren för att man tvingas vänta, missar semester/jobb/vad-man-nu-ska osv.
Alternativet är ju att varje passagerare ska bevisa vad man förlorat. Person A har tagit semester á 2000.- om dagen, person B missar ett affärsmöte och förlorar 2000 000:-, person C är egenföretagare och förlorar 1000:- i timmen i förlorad arbetsinkomst.
A bryr sig inte för några timmar, B är allt eller inget efter 2 timmar, person C är 1000 per timme.
Hur mycket ska var och en få?
Då är det enklare med en schablon.
Force majeure gäller i princip aldrig, du skall ha ersättning enligt EU-reglerna. Jag har fått pengar många gånger vid snöfall, åska, trasiga flygplan mm. De försöker alltid komma undan, men de ger direkt upp när man visar att man är påläst. Glöm inte att begära ersättning av kreditkortsbolagen också. Och kolla hemförsäkring också.
EU261 gör att flygen nästan alltid är sena numera, de väntar alltid in anslutande passagerare uppåt en timme i alla fall. Senast jag flög så hade jag 45 min byte i Bryssel och planet var en timme sent, fick ändå vänta på planet då ytterligare plan inväntades...
EU261 gör att flygen nästan alltid är sena numera, de väntar alltid in anslutande passagerare uppåt en timme i alla fall. Senast jag flög så hade jag 45 min byte i Bryssel och planet var en timme sent, fick ändå vänta på planet då ytterligare plan inväntades...
HejMathiasS skrev:Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?
Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.
Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.
Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Jag har flugit en hel del och det är som många säger väl reglerat inom, in till och ut från EU. Det beror också på om anledningen till förseningen är flygbolagets eller om det är utom flygbolagets kontroll. Jag tror att den högsta ersättningen ligger på 650 EUR /passagerare.
Jag skulle ta hjälp av de existerande tjänsterna varje gång även om de tar 30% av ersättningen.
Lycka till.
Den bästa ersättningen är när bagage glöms bort. Nu senast i NYC så var bagaget borta i över 24H. Det resulterade i ersättning på 18000 till oss tre. Det vart en trevlig shoppingtur.
För ett par år sedan innan covid så fick jag inte mina skidor och en utav resväskorna på en skidresa i Japan. Det var dessutom snöstorm så man lyckades inte leverera min väska förens sista dagen. Så skidhyra, skidkläder och lite andra kläder. Då maxade jag taket som gick in på 28k. Dessutom påvägen hem så var planet fullbokat vid mellanlandningen i London. Så där fick vi 24h extra och 800€ för sveda och verk.
Kontentan är att jag tycker inte att man skall hålla tillbaka så flygbolaget får ersätta så lite som möjligt. Varför köpa billiga kläder när det är dyra kläder som ligger i väskan. Samma sak vid förseningar varför skall jag bonineyt rappligt hotel på en flygplats. Nä då tar jag hellre kostanden själv nu och sedan kräver det utav bolaget, aldrig ligga och sova på en flygplats. För det är också en sak folk glömmer. Det är du som gör om det blir bra eller inte. Personalen i disken har inte speciellt höga ambitioner.
För ett par år sedan innan covid så fick jag inte mina skidor och en utav resväskorna på en skidresa i Japan. Det var dessutom snöstorm så man lyckades inte leverera min väska förens sista dagen. Så skidhyra, skidkläder och lite andra kläder. Då maxade jag taket som gick in på 28k. Dessutom påvägen hem så var planet fullbokat vid mellanlandningen i London. Så där fick vi 24h extra och 800€ för sveda och verk.
Kontentan är att jag tycker inte att man skall hålla tillbaka så flygbolaget får ersätta så lite som möjligt. Varför köpa billiga kläder när det är dyra kläder som ligger i väskan. Samma sak vid förseningar varför skall jag bonineyt rappligt hotel på en flygplats. Nä då tar jag hellre kostanden själv nu och sedan kräver det utav bolaget, aldrig ligga och sova på en flygplats. För det är också en sak folk glömmer. Det är du som gör om det blir bra eller inte. Personalen i disken har inte speciellt höga ambitioner.
Har sett ett Tv program från England. På samma sätt har bolagen inte velat betala ut. Då är det typ fogden som går ut på landningsbanan och blockerar flygplanet och piloterna fick själva dra sina visakort för att ersätta en passagerare. Sjukt att vi har så lama myndigheter att de gärna ger sig på den lille och stora drakar smiter ifrån.F fsn skrev:Inom EU är det väl väldigt väl reglerat med redan fastställda belopp mm.
Har du redan ett försenat flyg att claima för eller förbereder du dig bara?
Vi flög från asien med Turkarna för några år sen och blev ett dygn sena pga två 5cm blötsnö dagen innan i Istanbul. Noll kommunikation, inga kompensationer på plats, ingen hjälp. Ett dygn på en flygplats är rätt lång tid. Jag hade matutlägg på 2000kr. Turkarna hade inte tänkt betala nåt. Jag fick hjälp att anmäla det på nåt sätt, det ringde upp otrevliga jävlar från bolaget och käftade. Turkarna skulle till slut betala oss nästan 8000kr tror jag, har inte fått en spänn. Kommer aldrig att få det heller.
Jag har aldrig fått pga snö.pacman42 skrev:Force majeure gäller i princip aldrig, du skall ha ersättning enligt EU-reglerna. Jag har fått pengar många gånger vid snöfall, åska, trasiga flygplan mm. De försöker alltid komma undan, men de ger direkt upp när man visar att man är påläst. Glöm inte att begära ersättning av kreditkortsbolagen också. Och kolla hemförsäkring också.
EU261 gör att flygen nästan alltid är sena numera, de väntar alltid in anslutande passagerare uppåt en timme i alla fall. Senast jag flög så hade jag 45 min byte i Bryssel och planet var en timme sent, fick ändå vänta på planet då ytterligare plan inväntades...
Inte ens när jag provat via bolag på nätet så säger
de att man inte har rätt till ersättning pga storm/snöoväder. Ingenstans jag sett står det att försening pga snöoväder kvalificerar till schablonersättning.(motbevisa gärna)
Att du lyckas å få ersättning där inte proffsen får det är däremot i linje med mycket annat tveksamt du skrivit i andra trådar.