F fsn skrev:
Inom EU är det väl väldigt väl reglerat med redan fastställda belopp mm.

Har du redan ett försenat flyg att claima för eller förbereder du dig bara?
Vi flög från asien med Turkarna för några år sen och blev ett dygn sena pga två 5cm blötsnö dagen innan i Istanbul. Noll kommunikation, inga kompensationer på plats, ingen hjälp. Ett dygn på en flygplats är rätt lång tid. Jag hade matutlägg på 2000kr. Turkarna hade inte tänkt betala nåt. Jag fick hjälp att anmäla det på nåt sätt, det ringde upp otrevliga jävlar från bolaget och käftade. Turkarna skulle till slut betala oss nästan 8000kr tror jag, har inte fått en spänn. Kommer aldrig att få det heller.
Har varit med om samma med Turkish Airline. Flyger aldrig med dom...skitbolag !
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag fick bra hjälpa av ARN.
Skickade in all info om ett inställt Norwegian flyga som inte ville betala ut förseningsavgiften på 250Euro samt min nya biljett från SAS (1600:)
Det tog 3 månader så fick jag alla pengar på kontot.
Det sjukaste var nog motiveringen från Norwegian att inte betala ut någonting:
"Unfortunately, Norwegian flight D84036 (LLA-ARN) 2023-01-27 was cancelled. This disruption was caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.
Disruption type: Cancelled
Reason for disruption: This disruption was caused by an inspection of the aircraft following a possible technical fault. During inspection no technical defect was found. The aircraft was then released for operation without the need to replace any components
"

Man behöver inte anlita de som tar 20-30%, bara att använda sig av ARN som sagt var:
https://arn.se/om-arn/anmalan/
 
  • Gilla
Smajk och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Vi ringde novair och fyllde i deras blankett och fick de pengar vi var berättigade till för ett dygns försening. Klockrent bemötande.
 
Begärt och fått ersättning två gånger. En gång på charter, 24 h försenat. Om jag minns rätt så var det något fel med planet så vi fick gå av efter boarding. Företaget som ordnade resan var snabba att betala 1/7 av totalkostnaden inklusive boende osv. Skickade ett mail och begärde ytterligare 1200 EUR av flygbolaget (reste med sambo). De svarade att de nu satt in 800 EUR på kontot. Smart drag, jag orkade inte tjafsa och tog det. Var magsjuk hela resan så det var skönt att det inte blev så dyrt.

Andra gången, några år senare, var flyget försenat så jag missade mitt byte. Väntade ca 16 h på flygplats. Begärde åter igen 600 EUR från flygbolaget. Fick svar att det inte var flygbolagets fel och att jag inte har rätt till ersättning. Jag argumenterade för min sak men de stod på sig. Skickade ärendet till en "flygadvokat" som skickade mig ca 250 EUR några dagar senare.

Summa summarum, pengar finns att hämta men flygbolagen kan försöka slingra sig.
 
Senast råkade jag ut för en längre försening, Qatar airways.

Hela processen var väldigt smidig, och skedde via chat och sedan mail. Det tog lite tid, några veckor att få klart kommunikationen men allt var genomtänkt och lede till slut till att vi fick hela summan tillbaka. 8000 sek x4!

Vet inte hur mycket detta hjälper dig i ditt case... Men lycka till.
 
Jag har fått ersättning av SAS då strjken gjorde att vi missade planet med 1,5 timmar. Det var ett standardformulär och så bifogade man kvitton. Man får bara igen kostnader för mat och kostnader relaterade till själva resandet. Så bokat boende som man missar tid på får man inte igen. Jag fick pressa på en gång då de svarade med att de skulle återkomma och så en gång till då jag hotade med rätten. Då kom pengarna ganska snabbt efter det.

Det blev återbetalning av resan plus schablon i ersättning för missat flyg. Vi la till taxin till flygplatsen och lite mat. Jag har ingen aning om man kan få schablonersättning för mat och dylikt, men med kvitton så går det bra så länge man inte beställt lyxmat eller alkohol. Rimliga saker mao.
 
Birdstrike cancellerade sista flyg hem från liten ort i Norge (Widerøe/SAS). Hotell Plus middag Plus 2500NOK per pers förra året. (Ersättning via hemsidan.

Oslo-Pisa försinkat 4 timmar (via London istf Amsterdam) med KLM.
Igen FULL standard-ersättning via hemsidan.
Skulle fått vouchers för mat på flygplatsen men KLM hade inte representanter där så gick miste om extra 150 NOK per pers men ändå peanuts i sammanhanget

Var en kort stund lockad att använda firmorna på nätet som hjälper dig men varför ge bort 1/3 av dina pengar när det ändå är ganska lätt ändå…


Dock kan man använda sig av deras app för att kolla upp om man öht har rätt till ersättning
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Flyger du med ett riktigt flygbolag som KLM och har köpt biljet i Europa så är är det jätte enkelt att begära ersättning direkt på deras sida utan att behöva ge bort pengar till dom där företagen som kommer ta en del av ersättningen från dig.
Hade en försenad flight hem i torsdags så jag blev ett dygn sen hem, får 2900 förseningen, bolaget betalade hotel och mat under tiden, jag behövde inte köpa nått så har inget att begära där.
Saknar dock förra jobbets reseförsäkring för då hade jag kunnat begära 8000:- från dom med.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Javisst det är vad jag ska göra. Min fråga rör alltså vilka typiska schabloner som används, utöver det som man kan räkna ut (läsa i tabell) baserat på flygsträckan.
De vill i allmänhet ha kvitton på att du verkligen haft utläggen och sedan görs en skälighetsbedömning. Tömd minibar, champagnefrukost och limousineservice till flyget brukar de stryka. Det är svårt att hävda högre kostnader än traktamentsnivåer. Försäkringsbolaget vill också se kvitton, så lämna bara ifrån dig kopior.

Generellt sett brukar flygbolagen göra rätt om man själv gör rätt. Det kan dock vara lite svårt att ibland sätta sig in i vad som skall göras, och vilken dokumentation som krävs. Jag pendlade ett par år Stockholm - Malta och fick då se de flesta av Europas flygplatser... Det blev en och annan försening och missade anslutningsflyg, för att inte tala om försenat bagage.

Agenterna som claimar pengar är bra om man bara blivit några timmar försenad och det handlar om några hundra euro i ersättning. De är helt värdelösa om man som du blivit flera dagar sen. Glöm inte din reseförsäkring i hemförsäkringen och via kortföretagen. De är ofta hyggligt förstående, och mycket enklare att ha att göra med än flygbolagen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
C
Askmolnet från Island 2012... Fastnade på Barcelonas flygplats...Buss från Barcelona o diverse övernattningar på vägen hem...Flög med insomnade Spanair....Bra hjälp från konsument Europa(gratis) d.v.s. ARN i Sverige fick till sist cirka 20-25.000:- för allt....Vi är/var pensionärer redan då, så det var helt O.k.Nu hör det till saken(kanske) att jag är juridiskt bevandrar o hade väl klarat det själv,men varför skulle jag det när ARN finns?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
För ett antal år sedan råkade vi ut för flera förseningar och inställda flyg och satte ett sånt där företag på att driva in det. Till och med efter provisionen gick vi plus - dvs. kompensationen blev betydligt större än vad själva resorna hade kostat. Tillkom även en del ersättning via reseförsäkringen. Viktigt att inte ta emot någon annan kompensation/lösning från flygbolaget.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det handlar om 20-25tuseni mitt fall om jag räknat rätt, så jag kan nog tänka mig att lägga ett par timmar på det. Dessutom är jag fortfarande lite sur på hela hanteringen så det är en principsak också.
Ok, då kan det absolut vara värt att lägga lite tid.
Lycka till
 
  • Gilla
Jesper943 och 1 till
  • Laddar…
Ok, detta är lite av min expertis även om det var ett par år sedan jag bråkade med EU261/2004 sist. I praktiken är det den förordningen som beskriver vilken ersättning du har rätt till - allt du får utöver är mer att se som goodwill och det beror på flygbolaget hur pass intresserade de är av sådant.

Börja med att sammanfatta exakt vilka flighter du skulle ha rest med, datum och tider för planerade avgångar, hur allt bokades (dvs direkt hos ett flygbolag eller en resebyrå) samt vilka som blev påverkade och när du fick reda på detta. Vilken kommunikation förekom mellan dig och flygbolaget kring lösningar på förseningen?

Att ”sätta dit” ett flygbolag är nästintill omöjligt. De har friskrivningar för allt, så den approachen kommer inte fungera. Du måste bygga ett sakligt case för att ha en chans att få tillbaka dina pengar.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Har haft ett tjugotal case med främst SAS de senaste 10 åren, alla har jag fått vad jag haft rätt till. Visst har det hänt att jag varit sen 2 timmar och 55 minuter och att det då är surt men hade jag varit sen 3 timmar och 1 minut hade jag ju förstås varit stenhård själv...

Har deltagit i en hel del diskussioner på flygforum under åren och varje gång någon varit missnöjd med ersättning (pengar/flyg/hotell/mat) från de stora bolagen så har det varit på grund av felaktiga förväntningar, överdrivna utgifter, avbokning istället för inväntande av inställda flyg eller liknande. Man har helt enkelt inte haft koll på vad som gäller, hur man ska gå tillväga och/eller haft för bråttom för att ta till sig information som ges. I princip alla fall där det till slut blivit lyckliga slut är de fall då folk tar reda på vad som gäller och håller sig till sakliga fakta, är trevlig i kontakt med bolagen och visar tålamod. Mina 10 claims med SAS under covid tog sin lilla tid men varje krona fick jag åter, dessutom fick jag statuspoäng för mina missade flighter så helt klart bra service (om än långdragen).

Så, ta reda på fakta, fyll i dina claims och begär bara vad som är rimligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Hej, jag hade ett inställt Ryanair flight för ca två år sedan. Jag sparade screenshoot på att de/Ryanair ställde in flighten.
Man får ju/kommer inte i kontakt med Ryanair (bara rundgång) utan till slut krävde jag pengarna tillbaks på det kortet (VISA/MasterCard) jag betalat med.
I och med att jag via screenshot kunde bevisa att tjänsten inte blev utförd som jag betalat för så krävde VISA/MasterCard Ryanair på pengarna och jag fick tillbaks alla pengar.

Allt enligt svensk lagstiftningen och enligt konsumentköplagen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.