M Mortsken skrev:
Skulle jag gissa, och gå runt till varje gate och fråga om vi var med på planen?
Jag fick ingen som helst information om detta från SAS. Att få kontakt med dom lyckades jag inte heller med.

2022-06-19 17:06
Dear Traveler,
Your flight SK1517 Copenhagen (CPH) - London (LHR) 19 June, with scheduled time of departure 16:40 is delayed to: 17:40, 19 June

Nästa information jag fick från SAS var:

2022-06-24 10:21
Important information about your SAS booking
Dear Traveler,
Thank you for flying SAS.
Your flight SK1508 London (LHR) - Copenhagen (CPH) 24 Jun has been cancelled.

"Ringde du inte SAS då och frågade om de gjort något misstag som bokat dig till den 25e?"
Det gjorde jag inte. När den informationen kom så bokade jag snabbast möjligt biljetter med KLM för att slippa riskera att de tog slut då det stod att det var bara någon enstaka plats kvar. Det var dessutom då när det skulle snart bryta ut strejk om jag minns rätt. Så ville inte direkt chansa.
När fick du detta? Ser ju ut att ha blivit ombokad till den 20e där?

Dear Traveler,
Thank you for flying SAS.

Due to earlier flight disruptions, you have been rebooked. Your new itinerary is:
SK1517 19 Jun
CPH 16:40
LHR 17:40

EI0937 19 Jun
LHR 19:20
BHD 20:45

EI0931 20 Jun
LHR 11:05
BHD 12:30

Ok, var det orsaken till att du var bokad den 24e då, att det var strejk på gång?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När fick du detta? Ser ju ut att ha blivit ombokad till den 20e där?
Jag fick detta 2022-06-24 10:21

Mellan 2022-06-19 17:06 och 2022-06-24 10:21 fick jag ingen som helst information från SAS

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ok, var det orsaken till att du var bokad den 24e då, att det var strejk på gång?
Det vet jag inte.
De kanske inte har så många egna plan som går från Edinburgh.
Att boka in på tex KLM (som jag gjorde) skulle säkert kosta de mer pengar än att bara låta kunden vänta och stå för sina egna kostnader under tiden.
Om jag minns rätt så skulle strejken börja 27:e, och vi då bokade 29:e. Kändes som väldigt stor risk att 29:e dessutom också skulle ställas in. Så, det var jag inte redo att chansa på.

M Mortsken skrev:
Jag fick detta 2022-06-24 10:21

Mellan 2022-06-19 17:06 och 2022-06-24 10:21 fick jag ingen som helst information från SAS

Det vet jag inte.
De kanske inte har så många egna plan som går från Edinburgh.
Att boka in på tex KLM (som jag gjorde) skulle säkert kosta de mer pengar än att bara låta kunden vänta och stå för sina egna kostnader under tiden.
Om jag minns rätt så skulle strejken börja 27:e, och vi då bokade 29:e. Kändes som väldigt stor risk att 29:e dessutom också skulle ställas in. Så, det var jag inte redo att chansa på.
Jo, men du skrev först ovan att du inte fick någon info om din flight LHR-BHG och att du därför fick boka om själv, vilket du verkar ha fått. Men jag kan ha missförstått det inlägget.

Sen vilken info skulle du fått mellan 19-24e egentligen? Planet har väl inte varit inställt förrän då så det är ju svårt att informera i förväg?

De bokar självklart inte om via andra bolag eller reseslag. Är det dessutom strejk på gång släpper inga bolag biljetter särskilt billigt, framförallt inte några timmar före avgång.

Har du fått ersättning för hotell och taxi som du bokade själv än eller vägrar de betala det med? Har de gett dig svar att du skulle få stå för kost och logi till den 29e?

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, men du skrev först ovan att du inte fick någon info om din flight LHR-BHG och att du därför fick boka om själv, vilket du verkar ha fått. Men jag kan ha missförstått det inlägget.
Eftersom vi missade vårt connecting flight den 19:e, så hade det ju varit trevligt med informationen att de bokat om oss till den 20:e någon gång tidigare än den 24:e. Eller vad tycker du?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De bokar självklart inte om via andra bolag eller reseslag. Är det dessutom strejk på gång släpper inga bolag biljetter särskilt billigt, framförallt inte några timmar före avgång.
Jag lyckades i alla fall boka till fullt normal priser.
Kanske bara var SAS som strejkade. Minns inte det.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har du fått ersättning för hotell och taxi som du bokade själv än eller vägrar de betala det med? Har de gett dig svar att du skulle få stå för kost och logi till den 29e?
Har efter mycket tjat och sura mail fått lite. Långt ifrån att täcka de riktiga kostnaderna.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Eftersom vi missade vårt connecting flight den 19:e, så hade det ju varit trevligt med informationen att de bokat om oss till den 20:e någon gång tidigare än den 24:e. Eller vad tycker du?
Ok, uppfattade det som att du fått två mail om ombokningen. Ett den 19e att du var ombokad den 20e och ett den 24e att du var ombokad till den 29e.

Jo, allt handlar om skäliga pengar. Bara för att man är van vid att bo på lyxhotell får man inte ersättning för det. Antingen bokar de in folk på hotell eller så får man för enkla standardrum. Detsamma gäller transporter och sånt. Man brukar exempelvis få nån hundralapp i matvouchers på flygplatsen, räcker ju inte till en middag och en öl ens. Men det är tillräckligt för att man inte ska behöva vara hungrig.

Alternativet hos många bolag är att man försöker med "ja, vi kan inte flyga er hem, ni får tillbaka biljettpriset så hörs vi kanske nån annan gång"... Det är sådär skoj när man flygit till Los Angeles på en 5000:- ToR biljett och får köpa en enkelbiljett för 25000 hem :)
( eller köpa en ToR biljett LAX-CPH-LAX för 15000 och vaska returen)

MathiasS MathiasS skrev:
Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?

Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.

Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.

Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Du kan gå in på bolagets egna hemsida och göra en egen anmälan hur lätt som helst.

• Gilla
Yderfält
  • Laddar…
Har dålig erfarenhet av SAS och deras hantering vid inställning av resa. Inte heller hemförsäkringen var till hjälp. Tog hjälp av en extern kraft och fick tillbaka utläggen men lite avgift fick man förstås betala.

Rik och ersättning är nog fel ord. Jag har bra inblick i IATAs styrsystem och där flygbolagen måste följa Minst deras riktlinjer. Mycket åsikter/kompetenser från privatpersoner här.

Det som presenteras på flygbolagens hemsida är det de måste följa minst, handlar om olika konventioner. Bolag som hjälper privatpersoner med ersättning översätter egentligen bara flygbolags hemsidor till läslig text. Men skulle man hitta någon som kunde läsa de möjliga konventionerna kan man alltid hitta kryphål.

Kolla IATA (SAS är med där)

Med vänlig hälsning, en del av IATA

mexitegel mexitegel skrev:
Har precis fått ersättning av Lufthansa, 400 EUR per resenär och utläggen för övernattning och levnadsomkostnader.

inga problem egentligen mer ett telefonsamtal och några mail.
Hur stor var ersättningen för omkostnader (mat)?

Jag har sökt ersättning två gånger, båda direkt till flygbolaget utan problem. Tänk på att det ska skickas in senast två månader efter flygningen!

Ena gången var med Ving (Thomas Cook), där flyget blev 38 timmar försenat. Den gången stod de för hotell med all inclusive, dock tog maten slut/var oätlig så vi handlade mat separat. Jag skickade in både kvitton för mat samt intyg för förlorad arbetsinkomst som min chef skrev, och fick ersättning för båda (dock tror jag att de drog av 30% för ”skatt”). Fick även ersättningen på 400 euro där.

Andra gången var med Eurowings, då var planet först försenat och fick sedan inte landa på ordinarie flygplats då klockan var för mycket. Planet landade istället på en flygplats ca en timme bort, mitt i natten och noll hjälp från flygbolaget utan alla blev ombedda att lösa det själva. Jag behövde komma med ett flyg på morgonen efter, så fick lov att ta en taxi mellan flygplatserna. Fick dels ersättningen på 250 euro pga förseningen, samt ersättning för både taxi och mat utan problem. Skickade alltså in kvitton på maten och fick samma summa tillbaka

Jag har jobbat i flygbranchen i 10+ år och skulle säga att jag har hyffsad koll.

När det kommer till EU kompensation så spelar det ingen roll vilket flygbolag du har rätt till, sett många som klagar på SAS men dom är ett av få bolag som faktiskt relativt enkelt skyltar med hur man går tillväga för att söka ersättning för försenat/inställt flyg.

Ersättning för missad arbetstid får man aldrig.

Nu var det ett tag sedan, men för ett par år sedan så hade man statistik från Danmark som sa att kompensation som EJ hämtas ut från passagerare vid inställda/försenade flyg uppgick till 1 miljard svenska kronor per år.

EU kompensation är inget flygbolaget kommer erbjuda dig, du måste fråga efter det. Ju mer rättigheter man har koll på desto mer pengar brukar man få. Jag har sett exempel där förseningen har betalat hela resan och lite till.

Hojta till om ni har en specifik fråga så svarar jag på den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mrcuz Mrcuz skrev:
Jag har jobbat i flygbranchen i 10+ år och skulle säga att jag har hyffsad koll.

När det kommer till EU kompensation så spelar det ingen roll vilket flygbolag du har rätt till, sett många som klagar på SAS men dom är ett av få bolag som faktiskt relativt enkelt skyltar med hur man går tillväga för att söka ersättning för försenat/inställt flyg.

Ersättning för missad arbetstid får man aldrig.

Nu var det ett tag sedan, men för ett par år sedan så hade man statistik från Danmark som sa att kompensation som EJ hämtas ut från passagerare vid inställda/försenade flyg uppgick till 1 miljard svenska kronor per år.

EU kompensation är inget flygbolaget kommer erbjuda dig, du måste fråga efter det. Ju mer rättigheter man har koll på desto mer pengar brukar man få. Jag har sett exempel där förseningen har betalat hela resan och lite till.

Hojta till om ni har en specifik fråga så svarar jag på den.
Äntligen en som inte kill-gissar

Stefflo Stefflo skrev:
Frågan är om det är värt arbetet?
Jag flög till tyskland för ett år sen och det strulade med ett flyg så jag fick ta tåget istället.
Blev kontaktad av något sånt bolag som hjälper en med att få tillbaka pengarna och nu efter nästan ett år så fick jag tillbaka 1200kr.
Tror de skickat 10 mail under denna tid och jag har skickat olika handlingar till dem och svarat på frågor.
Om de nu tog 30% av pengarna så tror jag ändå de inte gjorde någon stor vinst på detta även om de säkert drev samma fråga för flera samtidigt.

Du kommer få slåss mer än vad du får tillbaka men är du arbetslös och har jävligt tråkigt hemma så varför inte.
Det handlar om 20-25tuseni mitt fall om jag räknat rätt, så jag kan nog tänka mig att lägga ett par timmar på det. Dessutom är jag fortfarande lite sur på hela hanteringen så det är en principsak också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jansav Jansav skrev:
Du kan gå in på bolagets egna hemsida och göra en egen anmälan hur lätt som helst.
Javisst det är vad jag ska göra. Min fråga rör alltså vilka typiska schabloner som används, utöver det som man kan räkna ut (läsa i tabell) baserat på flygsträckan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.