46 004 läst · 240 svar
46k läst
240 svar
Blir rik på ersättning från flygbolag…..
Min erfarenhet är arr flygbolagen generellt dissar alla rättmätiga krav. Om du skulle få kontakt så mynnar det ut i goddag yxskaft. Det är illa
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Du har fel, regelverket inom aerospace är extremt, mycket värre än för bilar. Finns det inte rätt däcktyperna som är godkänt för just din totalvikt eller memen inte har rätt certifikat blir det inget däckbyte. Eller vad det nu är.MathiasS skrev:Klart att jag inte har hela bilden här. Det är inte speciellt komplicerat att byta ett hjul (och, jo det är väldigt likt att byta hjul på en 740, men hjulen har centrummutter). Passagerarna var inte på planet. Att man inte kan byta ett hjul på frankrikes tredje största flygplats på en Airbus 320 handlar bara om dålig planering. Ja man kan ha problem med besättningen efter en tid men det är inte mitt problem. Varken personalbrist eller tekniska problem klassas som "extraordinära omständigheter" som fritar bolaget från lagkravet på kompensation.
Man har uppenbarligen chansat på att inte behöva serva sina plan på denna flygplats och därför kunde man inte få det gjort snabbt. Därefter, efter fullbordat faktum är det tydligt att man sket fullständigt i när passagerarna kom hem - man har istället prioriterat sin egen ekonomi. Första budet till mig var att jag flyger hem onsdag denna vecka i stället för fredag förra veckan - denna fånigt långa försening beror på att man först prioriterade att boka om till bolag i Lufthansa-koncernen och först när det inte längre fanns några lediga platser där bokade man passagerare på andra bolag som kunde transportera hem snabbare. Hade jag insett att det var så man gjorde hade jag kommit hem tidigare - nu råkade jag av en slump vara snabb till felhanteringsdisken vilket då innebar 4 dagars försening eller, vilket jag valde, 3 dagar men transport till GBG istället för stockholm. Hade jag köpt biljetterna själv hade jag kunnat komma hem tidigare, men jag litade inte alls på att få ersättning för ett sådant utlägg på 30kkr, så jag fick snällt invänta den ombokade flighten.
Jag har inga problem med att man ställde in flyget, med då skall givetvis flygbolaget ta sitt ansvar och kompensera resenärerna fullt ut. Men det är inte så att flygbolaget gillar det som hände.
Det är som med bilar, alla tillverkare gör vad de kan för att undvika fel men ibland går det fel och då får man återkalla bilar. Det är inte krångligare än så.
Man får vad man betalar för? Men hur är det med tågen då?S Staffan-N skrev:
Dyrare och dyrare men extremt dålig pålitlighet?
Man märker här, och på alla andra trådar du skriver i också fö att du är beredd att jobba hur länge som helst för 100 spänn bara du kan hävda att du hade rätt.pacman42 skrev:Det är skillnad på snö och snö. Kommer det 20cm i London så är det antagligen Force Majeure. Inte med tre centimeter.
Åska i Los Angeles skall också kunna förväntas. Vill de slippa ersättningen så får de hålla nästa anslutning (vilket de oftast gör numera).
De är smarta nog att inte ge dig ett telefonnummer. Det brukar gå att komma fram via deras växlar också. Det jobbet hade inte jag velat ha, jag brusar ytterst sällan upp men där har jag gjort det (med framgång). De är väldigt duktiga på att avfärda legitima ansökningar, men har du det minsta case så ger de sig.
Två gånger har jag behövt ringa flera gånger till olika personer för att till slut få rätt. Ena gången var pga snön i London, den andra kommer jag inte ens ihåg vad det handlade om men planet från San Francisco till Tyskland var så sent (sent inkommande flyg) att jag missade anslutningen till Göteborg och fick flyga inrikes i Tyskland för att sedan flyga till Köpenhamn och sen flyga till Göteborg därifrån. Men för det mesta så har jag inte behövt tjafsa alls.
Jag reser väldigt mycket i jobbet...
...även om plan också varit sena vid privata resor. Jag får förseningsersättningen från flygbolagen vid jobbresorna, de pengarna finns ju inte och är inte spårbara. Det kostar mer än det smakar för arbetsgivaren att driva in dem.
Men en fråga bara.. om det har snöat 3cm och planet inte lyfter och DU hävdar att det borde dom förutse och bolaget naturligtvis tycker att du har helt fel. Vad gör du då?
Jag har råkat ut för några förseningar som jag claimat utan problem. Senast var det en försening när vi flög hem från Kap Verde. Totalt blev det 4h och vi fick 600€ per person utbetalat, Inga konstigheter alls. Gången innan var det med SAS inom EU och fick då välja mellan 250€ cash eller 500€ SAS-vouchers för en försening på 3-4h.MathiasS skrev:Har någon praktisk erfarenhet av att kräva ersättning från flygbolag vid förseningar och inställda flyg?
Laddar för en fight…. All-in rättshaverist-nivå.
Jag hittar många bolag som gör jobbet åt mig, men de tar 30% av stålarna så det kan jag prova i fas 2 om det inte går som jag tänkt mig.
Jag har hittat kalkylatorn och råden på Hallåkonsument-sidan men söker fler exempel på vad praxis är, tex för ersättning för mat som jag antar sker via någon schablon för landet där jag fastnade.
Kolla på Hallåkonsument så hittar du som du skrev en hel del info. Finns också lite mera text att hänvisa till på länken nedan:
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/sv/sheet/48/passagerares-rattigheter
Till slut gäller det att hitta rätt väg in till det skyldiga flygbolaget när du väl skall claima. Men som någon skrev finns det säkert en hel del flygbolag som gör allt för att j-vlas med dig som kund.
Lycka till 😀
Redigerat:
Nja. Att flygplatser stänger ett antal timmar för att hinna ploga har jag varit med om uppåt 10 gånger. Mest hör i Norge men även både Heathrow å Gatwick. Man blir kompenserad för mat/ får hotell etc (plus försäkring på kreditkort) men tro att man ska få schablon av flygbolag ska man nog glömma om man inte kan trolla à la pacmanJ Jeppson skrev:
Reklamerar med hänvisning till EU-reglerna, hittills har jag alltid fått ersättning.F fsn skrev:Man märker här, och på alla andra trådar du skriver i också fö att du är beredd att jobba hur länge som helst för 100 spänn bara du kan hävda att du hade rätt.
Men en fråga bara.. om det har snöat 3cm och planet inte lyfter och DU hävdar att det borde dom förutse och bolaget naturligtvis tycker att du har helt fel. Vad gör du då?
Jag har behövt kämpa lite ett par gånger, den ena av dessa (London-resan jag nämnt tidigare) så genererade det ca 16000 kr (hela familjen) så det var värt tiden och alla samtalen till Spanien samtalen som krävdes (Lufthansa hade sin kundsupport i Spanien då, jag tror de har det fortfarande). Att ta denna typ av samtal på engelska (bättre än den dansksvenska som erbjöds) är inte trivialt, men jag pratar och skriver engelska hela dagarna.
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt, men jag har haft extrem tur alltså?
Om de inte kan starta och landa pga att plogning krävs så är det utöver det vanliga (Force Majeur). Det är inte detta som varit fallet för mig. Starter och landningar har skett, men kapaciteten på flygplatsen har gått ned pga att avisning krävs, inte alla banor är öppna osv. Det jag har hört är att så länge plan startar och landar så gäller inte force majeur rörande vädret, jag kan dock inte bedöma detta. Jag har dock hävdat detta och jag fick rätt...Z Zodde skrev:Nja. Att flygplatser stänger ett antal timmar för att hinna ploga har jag varit med om uppåt 10 gånger. Mest hör i Norge men även både Heathrow å Gatwick. Man blir kompenserad för mat/ får hotell etc (plus försäkring på kreditkort) men tro att man ska få schablon av flygbolag ska man nog glömma om man inte kan trolla à la pacman
Det har väl hänt i London eller USA att de stänger en kort period om det är snöstorm eller risk kraftiga stormar men Arlanda som jag känner väl till stänger inte för snö, däremot kan det bli mindre förseningar pga snö men inga timmar inteZ Zodde skrev:Nja. Att flygplatser stänger ett antal timmar för att hinna ploga har jag varit med om uppåt 10 gånger. Mest hör i Norge men även både Heathrow å Gatwick. Man blir kompenserad för mat/ får hotell etc (plus försäkring på kreditkort) men tro att man ska få schablon av flygbolag ska man nog glömma om man inte kan trolla à la pacman
Jag har inte sagt att det är svårt, jag pratar också engelska hela dagarna. Det jag sa var att du uppenbarligen är beredd att lägga ner hur lång tid som helst för att få in en hundring. Det var ett samlat intryck från allt du skriver i flera trådar, inte bara denna.pacman42 skrev:Reklamerar med hänvisning till EU-reglerna, hittills har jag alltid fått ersättning.
Jag har behövt kämpa lite ett par gånger, den ena av dessa (London-resan jag nämnt tidigare) så genererade det ca 16000 kr (hela familjen) så det var värt tiden och alla samtalen till Spanien samtalen som krävdes (Lufthansa hade sin kundsupport i Spanien då, jag tror de har det fortfarande). Att ta denna typ av samtal på engelska (bättre än den dansksvenska som erbjöds) är inte trivialt, men jag pratar och skriver engelska hela dagarna.
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt, men jag har haft extrem tur alltså?
Redigerat:
Järnvägarna har byggts och underhållits med skattepengar i ryggen, vilket är nödvändigt i ett glesbefolkat land. De politiska viljan att upprätthålla dem verkar inte finnas längre. Så på ett sätt är de billigare, skattepengarna går till annat.K Kent Henell skrev:
Hundring? Vi pratar här om ca 3-4 tusen per person på resan. När jag sparar hundralappar så handlar det om hundralappar varje månad framöver, det blir fort tusenlappar.F fsn skrev:
”Att ta denna typ av samtal på engelska (bättre än den dansksvenska som erbjöds) är inte trivialt, men jag pratar och skriver engelska hela dagarna”pacman42 skrev:Reklamerar med hänvisning till EU-reglerna, hittills har jag alltid fått ersättning.
Jag har behövt kämpa lite ett par gånger, den ena av dessa (London-resan jag nämnt tidigare) så genererade det ca 16000 kr (hela familjen) så det var värt tiden och alla samtalen till Spanien samtalen som krävdes (Lufthansa hade sin kundsupport i Spanien då, jag tror de har det fortfarande). Att ta denna typ av samtal på engelska (bättre än den dansksvenska som erbjöds) är inte trivialt, men jag pratar och skriver engelska hela dagarna.
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt, men jag har haft extrem tur alltså?
Pratar du engelska varje dag är ett sånt samtal a piece of cake , fattar inte att du gör en poäng av det. Själv är engelska huvudspråk på jobb UTAN att det för den skull har hjälpt mig å claima schablonersättning vid snöfall…
En del flygbolag struntar i vad Allmänna reklamationsnämnden säger. Råd & Rön har en lista på bolag som inte har följt ARNs beslut.HJS skrev:
På listan finns bl.a. Lufthansa, Norwegian, Ryanair, British Airways, KLM, Qatar och Emirates.
https://www.radron.se/svarta-listan/?industry=10
Att ett flygbolag inte har följt ett ARN-beslut någon gång tidigare gör förstås inte att det nödvändigtvis kommer att trilskas även i framtiden, men det är nog bra att veta att ARN inte är en domstol.