B Baretta skrev:
Mätresultat 29/12-21 blinkningar Eonmätare landis gyr+

Jag har startat stoppuret på nallen på blink 0, och stannat stoppuret vid blinken som jag anger i listan.
Det borde ge ung rätt tidsperioder mellan blinken + reaktionstid i tumme :)
Försökt vara så nogrann jag kan men det blir ju lite fördröj både på start och stopp så det borde jämna ut sig.
Allt var avstängt utom router o switch o värmekabel till pumpen i källaren som jag kom på halvägs
men tror inte det spelar in så mycket när jag tittar på siffrorna
Jag testade både 1000w samt 2000w med värmefläkten i värmepumpsuttaget först
Sen bytade jag till ett uttag i köket som jag tror ligger på annan fas och körde samma runda
Kommer visa siffrorna som Blink/sekunder=wattuttag så hoppas jag alla förstår och jag räknat rätt

Kan tillägga att jag loggade eonmätaren i förrgår kl14 på 125,912
Nu kl13 dvs 47tim senare stod den på 125,957, alltså 44kwh på 47tim
Samtitigt hade min Classemätare reggat 21kwh imorse vid kl10, ung hälften av vad eonmätaren visade
Sen bröt jag strömmen för mätaren o backup batt var slut så tappade värdena men 21kwh på 40 tim stämmer rätt bra
vet inte vad jag ska tro eller göra med mina resultat men nåt är ju uppenbart fel om man ska gå på blinkningarna på Eons mätare, 1000IMP/KWH står det på den så kom med förslag

1000w värmefläkt i värmepumpsuttag
10/63=571
5/32=562
7/46=547
15/97=556
11/63=628
15/97=556
3/17=635
clasohlsonmätaren visar 987w under detta test pendlar ett par watt upp och ner.

2000w värmefläkt i värmepumpsuttag
10/32=1125
5/15=1199
7/22=1145
15/48=1125
11/36=1100
15/49=1102
3/9=1199
clasohlsonmätaren visar 1851w pendlar ett par watt upp och ner under detta test

Nytt test annat uttag---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1000w värmefläkt i köksuttag
10/65=553
5/33=545
7/46=547
15/97=556
11/71=557
15/97=556
3/19=568
clasohlsonmätaren visar 985w, pendlar ett par watt upp och ner under detta test

2000w värmefläkt i köksuttag
10/35=1028
5/17=1058
7/24=1050
15/52=1038
11/38=1042
15/51=1058
3/10=1080
clasohlsonmätaren visar 1830w under detta test, pendlar ett par watt upp och ner
Jag hittar inga fel på dina siffror. Det ser ut att vara en generös elmätare....
Kolla dina eluttag med endast en huvudsäkring i åt gången så du helt säkert får fram 3 stycken eluttag på 3 olika faser.
Är mycket nyfiken på ditt resultat.

B
Jag hoppas nån vill spekulera i varför blinkningarna i Eons mätare visar hälften av känd last nu när jag gjort testet, för visst ser det konstigt ut.
Om jag fick betala för blinkningarna så hade min förbrukning halverats och mina räkningar med!
Ska man anlita en egen el firma för att kolla detta?

B Baretta skrev:
Jag hoppas nån vill spekulera i varför blinkningarna i Eons mätare visar hälften av känd last nu när jag gjort testet, för visst ser det konstigt ut.
Om jag fick betala för blinkningarna så hade min förbrukning halverats och mina räkningar med!
Ska man anlita en egen el firma för att kolla detta?
Först tycker jag du ska vara 100% säker att du testat alla 3 faser.

MultiMan
Skaffa/låna en TrueRMS tångamperemeter och mät inkommande faser separat. Enda vettiga för att få några säkra svar. Räkna blink på detta sättet skulle jag inte lita särskilt mycket på, inte heller en gammal budgetmätare från Clas Ohlson.

B
B Bjober skrev:
Jag hittar inga fel på dina siffror. Det ser ut att vara en generös elmätare....
Kolla dina eluttag med endast en huvudsäkring i åt gången så du helt säkert får fram 3 stycken eluttag på 3 olika faser.
Är mycket nyfiken på ditt resultat.
:)
Den är ju inte så generös när räkneverket gjort sitt om du noterat mitt dilemma, att blinken inte stämmer mot registrerad förbrukning i räkneverket.
Jag har loggat räkneverket kl14 när det slog över till 958 och ska kolla den en gång i timmen mot pump/classemätare ett dygn, sen samma test med värmefläkt 1000w för att få känd last.
Jag är hyfsat säker på att jag har olika faser storarum kök men ska dubbelkolla, annars göra som du föreslår.

B
MultiMan MultiMan skrev:
Skaffa/låna en TrueRMS tångamperemeter och mät inkommande faser separat. Enda vettiga för att få några säkra svar. Räkna blink på detta sättet skulle jag inte lita särskilt mycket på, inte heller en gammal budgetmätare från Clas Ohlson.
GK100 tyckte jag skulle lita på blinkningarna men mitt test visar att de bara reggar hälften av känd last
Hur förklarar man det?
Eller du påstår min värmefäkt bara är på 500 respektive 1000watt fast det står 2000watt på den och min classemätare noterar just detta inom ca10% felmarginal.
Jag har biltemas tångampere mätare men hur mäter man förbrukning, antal amp konverterat till watt?

Hur ser det ut i appen om du tittar på en timme och jämför med vad grejerna du har inkopplade bör dra?

MultiMan
G GVR4 skrev:
Hur ser det ut i appen om du tittar på en timme och jämför med vad grejerna du har inkopplade bör dra?
Då måste ju iaf huvudsäkringar skruvas ur eftersom det kan ligga okända belastningar. Därför jag föredrar en pålitlig tångamperemeter och mäta direkt på ledningarna, och inte då något okänt från Biltema om den inte är konstaterat bra.

Elmätaren mäter ju allt som är anslutet och alla 3 faser. Därför måste det uteslutas att det inte ligger andra laster än just det som kontrollmäts.

Redigerat:
B
G GVR4 skrev:
Vet inte men jag har ju räkneverket framför mig så det är väl bästa källan o jämföra med.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan skrev:
Då måste ju iaf huvudsäkringar skruvas ur eftersom det kan ligga okända belastningar. Därför jag föredrar en pålitlig tångamperemeter och mäta direkt på ledningarna, och inte då något okänt från Biltema om den inte är konstaterat bra.

Elmätaren mäter ju allt som är anslutet och alla 3 faser. Därför måste det uteslutas att det inte ligger andra laster än just det som kontrollmäts.
Ja jag ska prova din metod med och se hur det ser ut, blir nog imorgon
Först måste jag lära mig hur man går tillväga med o mäta wattuttag med en tångmätare
Är du elektriker?

B Baretta skrev:
GK100 tyckte jag skulle lita på blinkningarna men mitt test visar att de bara reggar hälften av känd last
Hur förklarar man det?
Eller du påstår min värmefäkt bara är på 500 respektive 1000watt fast det står 2000watt på den och min classemätare noterar just detta inom ca10% felmarginal.
Jag har biltemas tångampere mätare men hur mäter man förbrukning, antal amp konverterat till watt?
Du ska lita på blinknigarna det som ev är okänt är skalfaktorn som ligger i måtaren. Har du strömtång gör som MultiMan skriver och mät strömmen direkt så tidigt i anläggningen som möjligt. Gör du dig omaket att som sagt bara ha säkring i för en fas åt gången och bara dina fläktar som last får du ett bra facit. När du vet relationen blink mot verklig last kan du göra bra kontroller sen med vilka belastningar som helst.

Har du spänningsmätning på din tång mät den också så kan du i värmefläktfallen ersätta effekten direkt som spänning x ström. Har du ingen uppmätt spänning sätt den till antaget 225 V.

• Gilla
Baretta
  • Laddar…
Har man huvudsäkringarna ur för lång tid får man se till att ha gevalia hemma

• Gilla
Baretta
  • Laddar…
MultiMan
Bor du i eget hus, särskilt ute på landet med luftledningar som rätt många där jag bor, kan åskan ställa till med mycket tråkigheter och även påverka elmätare på oförutsägbara sätt utan att gå helt sönder. Sommaren 2019 var det en del i byn som fick hela elcentralen sprängd från väggen pga brutal åska. En fick bildörren perforerad av en knytnävsstor sten som sprängdes loss när åskan slog ned i ett träd. Tack och lov brann inget ner denna gången, även om det hänt tidigare.

Så inget kan uteslutas, utom då Gevalia såklart. Gärna Ebony.

B
GK100 GK100 skrev:
Du ska lita på blinknigarna det som ev är okänt är skalfaktorn som ligger i måtaren. Har du strömtång gör som MultiMan skriver och mät strömmen direkt så tidigt i anläggningen som möjligt. Gör du dig omaket att som sagt bara ha säkring i för en fas åt gången och bara dina fläktar som last får du ett bra facit. När du vet relationen blink mot verklig last kan du göra bra kontroller sen med vilka belastningar som helst.

Har du spänningsmätning på din tång mät den också så kan du i värmefläktfallen ersätta effekten direkt som spänning x ström. Har du ingen uppmätt spänning sätt den till antaget 225 V.
Tack GK, vad tyckte om mina siffror, såg det inte lite underligt ut på en höft sådär?
Själv blev jag lite paff!
Ok, jag behåller bara en fas och en säk på det uttaget jag mäter på, resten av säk tas bort.

Min tång är biltemas förra modell dcm 1000P och den mäter true rms, den visar rätt i andra sammanhang när jag jämfört med mina uni-t 139A och 139C så det är det jag har i multimeterväg.
Ska läsa på lite mer om effektmätning så jag inte är helt ute o cyklar, är dock ingen elektriker.
Nu får det räcka med eljakt idag trött i päran, ska bli kul o se vad loggningen blir kommande dygn.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
B
MultiMan MultiMan skrev:
Bor du i eget hus, särskilt ute på landet med luftledningar som rätt många där jag bor, kan åskan ställa till med mycket tråkigheter och även påverka elmätare på oförutsägbara sätt utan att gå helt sönder. Sommaren 2019 var det en del i byn som fick hela elcentralen sprängd från väggen pga brutal åska. En fick bildörren perforerad av en knytnävsstor sten som sprängdes loss när åskan slog ned i ett träd. Tack och lov brann inget ner denna gången, även om det hänt tidigare.

Så inget kan uteslutas, utom då Gevalia såklart. Gärna Ebony.
Inga luftledningar hos mig, däremot körde bonden av huvudledningen i åkernTomtgräns där mitt elskåp står när han plogade nåt år
Påverkade alla hus på min sida vägen om jag minns rätt, det kom nån elkillar o skarvade ihop allt igen
Blev lite förvånad hur ytligt ledningarna låg så har tänkt att de åker nog av igen men det har klarat sig.

Sen hade jag oxid/rost på en bottenplatta på en fas nåt år så strömmen gick i tid o otid, efter 6-7 avbrott ringde jag eon och en elektriker kom öppnade skåpet o skrapade lite med sin skruvmejsel sen var det klart.Frågade om det inte var bäst o byta bottenplatta om den var svetsgropig o så men det var överkill tyckte han :)
Sen kan jag säga att jag har haft fler strömavbrott de senaste 2 åren jämfört med alla år tidigare
men det beror nog på alla förbättringar som Eon gjort i nätet senaste tid :)
Kom på att jag glömt gillaknappen, har haft fullt upp, men jag gillar alla som gjort inägg så vet ni det :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.