10 396 läst · 97 svar
10k läst
97 svar
Blinkningar elmätare EON?
Beroende på just vilken modell du har så brukar man kunna få displayen att rulla momentana värden, (vilket kan vara bra om du vill jmf med tångaperemeter) nu är det drygt 15 år sedan jag körde runt i halva skåne och bytte mätare men jag vill minnas att landis & gyr rullar efter avbrott, Aem Enerlux TLS (Metrima ME110) efter ett långt tryck på högra knappen..
För skojs skull mätte jag med en kalibrerad logger motsvarande den nätägarna använder om du åberopar fel. Slutade med en 1,75% felvisning till min fördel under testet.
För skojs skull mätte jag med en kalibrerad logger motsvarande den nätägarna använder om du åberopar fel. Slutade med en 1,75% felvisning till min fördel under testet.
Jag hittar inga knappar på min mätare annars hade jag nog rullat påC Casca skrev:Beroende på just vilken modell du har så brukar man kunna få displayen att rulla momentana värden, (vilket kan vara bra om du vill jmf med tångaperemeter) nu är det drygt 15 år sedan jag körde runt i halva skåne och bytte mätare men jag vill minnas att landis & gyr rullar efter avbrott, Aem Enerlux TLS (Metrima ME110) efter ett långt tryck på högra knappen..
Men har förberett för tångmätning imorgon.
Ev även genom mätare med sladd mellan fas/last, får se om jag hittar nåt bra sätt o koppla
Får även hoppas jag kan undvika få mig en pilla, det gör ju ont
Ja jag har sett att många gillar dessa, de lär gå åt på no time i dessa tiderD Dilato skrev:
Själv har jag bestämt mig för annan lösning men tack för tipset.
Gjort nya mätningar idag med amperemätare på fast last med bortplockade huvudfaser som inte mättes.
Resultat blev som innan typ men jag ska återkomma med siffror och lite bilder på mätupplägget.
Just nu är det milt 4-5+ och har bara min värmefläkt på 1000w igång och ska logga mot Eons räkneverk.
Det var ju dumt o logga mot värmepumpen som varierar så mycket i effekt, men man lär sig.
Får se vad det ger för resultat imorgon em.
Ja här kommer ett par bilder på upplägget o mätning idag, säkert inget o skryta om, gjorde så gott jag kunde och förstod.
Sladdstump (från 1936) kopplad direkt i skåpet ut i köket till min lilla mätstation och uttag till fläkten.
I mätstationen kunde jag mäta amp med mina uni-t true rms mätare o jämföra med biltematången.
Det slog inte på mycket tror jag, om bilteman visade 4,7amp så visade de andra lite mindre 4,6amp etc
En huvudfas i taget testades alla andra proppar borta till både central2 nere o övriga huset.
Har inte brytt mig räkna ut effekt/watt på alla blink, men det framgår nog, alla såg ung likadana ut, dvs hälften av vad mina mätare visade.
Spänningen varierade vilt både under last och obelastad och visade olika varje minut, men det kanske är normalt, den var lite högre om jag mätte direkt på fasskenorna, likadant med ampen.
Fas 1
Värmefläkt på 1000W
Amperetång mätt/4,7 amp/225V=1057W
Mätarimpulser
10/68=529W
5/35
7/48
Värmefläkt på 2000W
9 amp/223V=2007W
10/36=999W
10/18
7/25
Obelastad spänning ca232V gjord efter andra tester
Fas 2
Värmefläkt 1000W
4,9 amp/234V
10/64
5/32
7/45
Värmefläkt på 2000W
9,2 amp 230V
10/34
5/17
7/24
Obelastad spänning ca237V gjord efter andra tester
Fas 3
Värmefläkt 1000W
4,63 amp/223V
10/69
5/35
7/48
Värmefläkt på 2000W
9 amp 220V
10/37
5/18
7/26
Obelastad spänning ca227V gjord efter andra tester
Sladdstump (från 1936) kopplad direkt i skåpet ut i köket till min lilla mätstation och uttag till fläkten.
I mätstationen kunde jag mäta amp med mina uni-t true rms mätare o jämföra med biltematången.
Det slog inte på mycket tror jag, om bilteman visade 4,7amp så visade de andra lite mindre 4,6amp etc
En huvudfas i taget testades alla andra proppar borta till både central2 nere o övriga huset.
Har inte brytt mig räkna ut effekt/watt på alla blink, men det framgår nog, alla såg ung likadana ut, dvs hälften av vad mina mätare visade.
Spänningen varierade vilt både under last och obelastad och visade olika varje minut, men det kanske är normalt, den var lite högre om jag mätte direkt på fasskenorna, likadant med ampen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas 1
Värmefläkt på 1000W
Mätarimpulser
10/68=529W
5/35
7/48
Värmefläkt på 2000W
9 amp/223V=2007W
10/36=999W
10/18
7/25
Fas 2
Värmefläkt 1000W
4,9 amp/234V
10/64
5/32
7/45
Värmefläkt på 2000W
9,2 amp 230V
10/34
5/17
7/24
Fas 3
Värmefläkt 1000W
4,63 amp/223V
10/69
5/35
7/48
Värmefläkt på 2000W
9 amp 220V
10/37
5/18
7/26
Värmefläkten verkar dra enligt spec. och multimeter (och Classemätaren tidigare noterat), medan blinkningarna visar typ 50%. Jag skulle låtit 2kW värmefläkten gå några timmar och sedan titta hur mycket kWh-mätaren har ökat.B Baretta skrev:Ja här kommer ett par bilder på upplägget o mätning idag, säkert inget o skryta om, gjorde så gott jag kunde och förstod.
[bild]
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu har du ju konstaterat att mätaren är ok sett till blink och två olika belastningar för varje fas. Som du varit inne på tidigare är då den angivna konstanten inte 1000 imp/kWh det kan du lämna så länge. Fullfölj som Kane skrev med att kolla vad mätverket registrerar när du kör fläktarna och då behöver du inte bry dig om att de ligger på olika faser osv bättre att du får upp lasten lite så det blir tydligt resultat.B Baretta skrev:Ja här kommer ett par bilder på upplägget o mätning idag, säkert inget o skryta om, gjorde så gott jag kunde och förstod.
[bild]
[bild]
Fas 1
Värmefläkt på 1000W
Mätarimpulser
10/68=529W
5/35
7/48
Värmefläkt på 2000W
9 amp/223V=2007W
10/36=999W
10/18
7/25
Fas 2
Värmefläkt 1000W
4,9 amp/234V
10/64
5/32
7/45
Värmefläkt på 2000W
9,2 amp 230V
10/34
5/17
7/24
Fas 3
Värmefläkt 1000W
4,63 amp/223V
10/69
5/35
7/48
Värmefläkt på 2000W
9 amp 220V
10/37
5/18
7/26
Ja det har sett ut så sen jag köpte huset år2000 så det har iaf funkat 21år, men visst gammalt skit.MultiMan skrev:
De 3 till vänster om brytaren går ner till central nr2 i källaren, de 3 till höger går till en gammal spis med såna därna gamla järnplattor
Men vad tyckte du om min mätning Multiman, var det nåt liknande du tänkt?
Ja men jag kör på 1000w tills imorgon samma tid jag loggade idag, då har jag hyfsat facit tror jagK Kane skrev:
2000w hade blivit för varmt
Nja mätaren är väl egentligen inte ok om den inte visar 1000imp/kwh, men jag förstår vad du menar.GK100 skrev:Nu har du ju konstaterat att mätaren är ok sett till blink och två olika belastningar för varje fas. Som du varit inne på tidigare är då den angivna konstanten inte 1000 imp/kWh det kan du lämna så länge. Fullfölj som Kane skrev med att kolla vad mätverket registrerar när du kör fläktarna och då behöver du inte bry dig om att de ligger på olika faser osv bättre att du får upp lasten lite så det blir tydligt resultat.
Snackade med en trevlig tjej på Eon idag, hon menade på att man inte kunde se blinken eller ens hinna räkna dem, att vissa blink var osynliga osv, men mina är väldigt tydliga och konsekventa men visst det mina test bevisar är väl att man inte kan lita på blinken alls och ska helt bortse från dem då istället.
Ja jag kör på med fläkten till imorgon samma tid jag loggade räkneverket idag så får jag ett svar.
Sen får det nog vara bra, om inte annat har jag snappat upp lite mer kunskap om el o annat.
Och nu vet jag tom vilka faser alla uttag i huset går till så det är ju bra
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Spänningen ska inte variera så mycket om du har rätt dimensionerad anläggning och inte skyhög förimpedans, men detta får auktoriserade elinstallatörerna på Byggahus svara mer exakt på, då jag som svar på tidigare fråga inte är utbildad elektriker.
Hur mätte du? Bilden visar ju bara seriemätning för strömmen, spänningen kan inte mätas samtidigt med samma instrument..Annars ger billiga mätprobar ofta dålig kontakt som gör att spänningen svajar, varit med om det själv. Stor skillnad på vad som följer med en billig Uni-T eller Fluke, men det går ju att köpa till bättre.
Blinken verkar som sagt inte stämma med vad som det anges, så du får nog fokusera först på om räkneverket visar rätt.
Hur mätte du? Bilden visar ju bara seriemätning för strömmen, spänningen kan inte mätas samtidigt med samma instrument..Annars ger billiga mätprobar ofta dålig kontakt som gör att spänningen svajar, varit med om det själv. Stor skillnad på vad som följer med en billig Uni-T eller Fluke, men det går ju att köpa till bättre.
Blinken verkar som sagt inte stämma med vad som det anges, så du får nog fokusera först på om räkneverket visar rätt.