B
K Kane skrev:
Det finns möjlighet, beroende på mätarmodell, att se aktuell förbrukning i displayen. Bläddra med displayknappen om du har det.
Ska gå in o kolla i appen, har svårt o tro man kan se realtid men har ingen aning.

B Baretta skrev:
Ska gå in o kolla i appen, har svårt o tro man kan se realtid men har ingen aning.
Inte i appen, på elmätaren.

B
K Kane skrev:
Inte i appen, på elmätaren.
Aha trodde du menade appen, vet inte om jag vågar knappa direkt på mätaren får gå o titta på den
Inga knappar vad jag kunde se, gott om dam på ovansidan dock så du är den iaf städad :)
Det är en Landis gyr+ cl os 623f har nog 10 år på nacken

Redigerat:
B Baretta skrev:
Aha trodde du menade appen, vet inte om jag vågar knappa direkt på mätaren får gå o titta på den
Uppe till vänster brukar den sitta. Men gå och titta vilken modell du har och leta upp manualen på nätet.

B
K Kane skrev:
Uppe till vänster brukar den sitta. Men gå och titta vilken modell du har och leta upp manualen på nätet.
Inget o bläddra displayen med vad jag kunde se i manualen, den är nog för gammal.

B Baretta skrev:
Inget o bläddra displayen med vad jag kunde se i manualen, den är nog för gammal.
Använd du pulserna och räkna sen rätt så får du ett perfekt svar på vad mätaren också registrerar. Det är som sagt ytterst osannolikt att det skiljer mellan puls och register för energin. Teoretiskt på något sätt möjligt men praktiskt taget nära noll.

Däremot att en mätare kan mäta fel det inträffar men även det mycket sällan. Det kan du ju enkelt kolla grovt med någon känd last du kan koppla på en tid mer isolerat bara den med i leken.

B
GK100 GK100 skrev:
Använd du pulserna och räkna sen rätt så får du ett perfekt svar på vad mätaren också registrerar. Det är som sagt ytterst osannolikt att det skiljer mellan puls och register för energin. Teoretiskt på något sätt möjligt men praktiskt taget nära noll.

Däremot att en mätare kan mäta fel det inträffar men även det mycket sällan. Det kan du ju enkelt kolla grovt med någon känd last du kan koppla på en tid mer isolerat bara den med i leken.
Ja jag har räknat pulser hela dagen så tror jag fått kläm på det nu :)
Har funderat på nån känd last jag skulle kunna använda, men kan inte komma på nåt som jag säkert vet vad som förbrukas, förslag?
jag har lite värmefläktar på 1-2kw men vet inte hur till förlitligt det är?

Även funderat på att byta uttag/fas och se om nåt ändras, nån skrev de hade haft fel på 1 fas av 3, grasping for straws :))

Kör du med värmefläkt det bör komma inom 10% i sämre fall så det duger för en skattning och uteslutande av grövre fel i mätningen. Enkelt att få flyttat per fas också.

B
GK100 GK100 skrev:
Kör du med värmefläkt det bör komma inom 10% i sämre fall så det duger för en skattning och uteslutande av grövre fel i mätningen. Enkelt att få flyttat per fas också.
Tack GK100, då ska jag testa det, så får man lite värme under tiden med iaf, får nog bli imorgon dock, trött på eljakt nu
Ska leta upp annat uttag med o testa byta fas teorin så har man gjort vad man kan iaf
Får återkomma med resultat

EddieHansson
Glöm inte att när man räknar pulser är första pulsen 0. Så om man bara räknar få pulser blir lite fel.

B
EddieHansson EddieHansson skrev:
Glöm inte att när man räknar pulser är första pulsen 0. Så om man bara räknar få pulser blir lite fel.
Ja jag såg det i jagaeltjuvtråden så jag har försökt hålla det så
Ska knappa in resultaten av morgonens mödor nu, lär ta en stund,men blev ganska intressant :)

B
Mätresultat 29/12-21 blinkningar Eonmätare landis gyr+

Jag har startat stoppuret på nallen på blink 0, och stannat stoppuret vid blinken som jag anger i listan.
Det borde ge ung rätt tidsperioder mellan blinken + reaktionstid i tumme :)
Försökt vara så nogrann jag kan men det blir ju lite fördröj både på start och stopp så det borde jämna ut sig.
Allt var avstängt utom router o switch o värmekabel till pumpen i källaren som jag kom på halvägs
men tror inte det spelar in så mycket när jag tittar på siffrorna
Jag testade både 1000w samt 2000w med värmefläkten i värmepumpsuttaget först
Sen bytade jag till ett uttag i köket som jag tror ligger på annan fas och körde samma runda
Kommer visa siffrorna som Blink/sekunder=wattuttag så hoppas jag alla förstår och jag räknat rätt

Kan tillägga att jag loggade eonmätaren i förrgår kl14 på 125,912
Nu kl13 dvs 47tim senare stod den på 125,957, alltså 44kwh på 47tim
Samtitigt hade min Classemätare reggat 21kwh imorse vid kl10, ung hälften av vad eonmätaren visade
Sen bröt jag strömmen för mätaren o backup batt var slut så tappade värdena men 21kwh på 40 tim stämmer rätt bra
vet inte vad jag ska tro eller göra med mina resultat men nåt är ju uppenbart fel om man ska gå på blinkningarna på Eons mätare, 1000IMP/KWH står det på den så kom med förslag

1000w värmefläkt i värmepumpsuttag
10/63=571
5/32=562
7/46=547
15/97=556
11/63=628
15/97=556
3/17=635
clasohlsonmätaren visar 987w under detta test pendlar ett par watt upp och ner.

2000w värmefläkt i värmepumpsuttag
10/32=1125
5/15=1199
7/22=1145
15/48=1125
11/36=1100
15/49=1102
3/9=1199
clasohlsonmätaren visar 1851w pendlar ett par watt upp och ner under detta test

Nytt test annat uttag---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1000w värmefläkt i köksuttag
10/65=553
5/33=545
7/46=547
15/97=556
11/71=557
15/97=556
3/19=568
clasohlsonmätaren visar 985w, pendlar ett par watt upp och ner under detta test

2000w värmefläkt i köksuttag
10/35=1028
5/17=1058
7/24=1050
15/52=1038
11/38=1042
15/51=1058
3/10=1080
clasohlsonmätaren visar 1830w under detta test, pendlar ett par watt upp och ner

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är en "Classemätare"? Många värmepumpar är nog långt från en rent resistiv last så mätare som inte klarar av fasförskjutning mellan spänning och ström bra kommer visa mer eller mindre fel. Mätare som klarar av det brukar ha texten True RMS eller liknande.
Clas Ohlson köpt ampere och voltmeter tror jag

Silver78 Silver78 skrev:
Clas Ohlson köpt ampere och voltmeter tror jag
Måste väl vara en sådan här.
Elmätare för vägguttag med digital display och funktionsknappar, prisinformation och varukorgsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
K Kane skrev:
Måste väl vara en sådan här.
[bild]
Typ en sådan som du visar Kane, men min är äldre men bättre översikt i displayen PM300 heter min
Grå elanvändningsmätare PM300 med display från Clas Ohlson för mätning av elkonsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.