B
GK100 GK100 skrev:
Om du ger dig in på det glöm inte att komma igen med resultatet det kan vara intressant.
Jag ska återkomma, för ju mer jag gräver i detta desto konstigare ser det ut.

Som hur 1 pers med smålänskt arv kan få en förbrukning på 10Kwh per dygn på sommaren när båda pumpar är urkopplade och det enda som används är en dator/skärm 6-8 tim dygnet, en spisplatta 20 min dygn, micra kaffe10 min dygn, en 5min dusch varannan dag etc, allt sporadisk miniförbrukning.

10kwh motsvarar ju 500w konstant i 20tim.
Det enda som är/varit på konstant är ny kyl/frys och den drar nog inte ens 1kwh PER DYGN bara 0,7Kwh dygn enligt Anum!
Och jag hittade ju inga hönshus heller nu när jag kollat allt, så vad drog resterande 9Kwh dygn?

Det roliga är att när elen kostade 40-50örekwh funderade jag aldrig över det mer än att förbrukningen skulle gå ner över sommaren vilket den klart gjorde, men tänkte aldrig närmre tex på dessa 10kwh sommardygnen förräns nu, 300khw/månad såg ju så lite ut ändå jämfört med de kalla månaderna på 1500Kwh.
Jag hade inte ens timvisning innan nu dec2021, men det har jag nu, så detta året ska bli kul o se vad som drar 500w hela natten på sommaren när de stora förbrukarna är avslagna o man ligger o sover.

Så from nu ska allt loggas o kollas upp här, och så egen elmätare snart o jämföra allt med.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
EddieHansson
Hur mycket varmvatten går åt? Har ni router och WiFi?

• Gilla
Baretta
  • Laddar…
B
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur mycket varmvatten går åt? Har ni router och WiFi?
Bytte ut min50L vvb mot en 30L för 2 mån sen, ville ha en som värmdes upp snabbare, och 30L värms upp på en tim ca(1Kwh) till 55gr och stängs sen av.Sen duchar jag tills det blir svalt ,rinse and repeat nästa dusch var 3:e dag, har dragit ner på det med nu till var 4:e LOL! så 150 liter varmvatten nåt per mån kanske.
Den gamla drog 1kwh per dygn bara i standby läge samt man duschade längre, så där har man sparat in många kwh per mån. Till allt annat bara kallvatten morgontvätt, handtvätt, disk, osv
Är som att återuppleva fältövningar i lumpen, nostalgiskt :)

Har en st router med inbyggd wifi, inga nasar, inga wifipluggar eller annan modern elektronik, hade ett par ipkameror o sånt innan, men det är nerlagt nu.
Allt/förbrukare i huset har egen strömbrytare så inget står på o drar på stanby när det inte används.
2-3w ledlampor till allt osv osv, har verkligen gått över det mesta som kan sparas in på.
Nya förslag mottas gärna, flytta påläggskorven framför mig på mackan gör jag redan, ca 1000kr i matkostnader per månad.

Vi har i princip identiska förhållanden. Men min kyl och frys är äldre så den drar mer. Ungefär 2 kwh om dagen står den för. Kollar jag juni juli augusti så ligger jag på knappt 6kwh/dag i snitt

• Gilla
Baretta
  • Laddar…
B
G GVR4 skrev:
Vi har i princip identiska förhållanden. Men min kyl och frys är äldre så den drar mer. Ungefär 2 kwh om dagen står den för. Kollar jag juni juli augusti så ligger jag på knappt 6kwh/dag i snitt
Hej GVR4, ja jag har tänkt på det du skrev om din fh25 som stämde mycket bra, men också din låga årsförbrukning, kände typ att där borde jag fan också ligga, värmer du enbart med pump?
Mitt combikyl/frys är bara 2 år så väldigt snålt, 276kwh anum typ

När jag tittar nu på Eons timlogg för 30dec när jag enbart körde vp så visar den 0,5,0,4,0,4 en tim visade 0,3 under de 9-12 tim jag körde testet, och då var allt annat var avstängt.
Med +8 ute o pumpen på fisläge utan avfrost så skulle den legat på 0,25 som absolut högst, istället var det dubbelt på eons räkneverk, blir inte klok på det.

Idag gjorde jag effekttest på pumpen under ett par tim, och mätte med min egen tångmätare/tempmät mot Classemätaren o det är inget fel på flåset i gamla bettan, som en bastu efter 10 min.
Min tång mätte ungf samma amp som Classes ampmässigt och den visade tom lite mindre emellanåt
Så med det gjort känns det som Classemätaren kanske inte är så dum ändå

Filmade spektaklet men vet inte om man vågar visa den här, man ryser i märgen när man hör sig själv :)
Finns intresse så kanske jag lägger upp den.

Under sommarmånaderna borde vi ha ungefär samma ja. Jag har inte pumpen inkopplad då. Höst och vinter går inte jämföra för jag eldar främst med ved när det är minus ute. Min förbrukning för december i år var i snitt 13kwh/dag. Det lägsta min värmepump använder vid värme är 350-380W. Lägre går den inte. Då stannar den istället. Jag höll på precis som dig och mätte förbrukningar osv. I slutändan kom jag fram till att allt stämde och elmätaren visar rätt. Lärde mig också att om man stänger av strömmen till elmätaren för länge så skickar eon ut en kontrollant :rofl:
Men vad är det för dator du har? Gamingdatorer kan ju dra rätt mycket ström t.ex.

B
G GVR4 skrev:
Under sommarmånaderna borde vi ha ungefär samma ja. Jag har inte pumpen inkopplad då. Höst och vinter går inte jämföra för jag eldar främst med ved när det är minus ute. Min förbrukning för december i år var i snitt 13kwh/dag. Det lägsta min värmepump använder vid värme är 350-380W. Lägre går den inte. Då stannar den istället. Jag höll på precis som dig och mätte förbrukningar osv. I slutändan kom jag fram till att allt stämde och elmätaren visar rätt. Lärde mig också att om man stänger av strömmen till elmätaren för länge så skickar eon ut en kontrollant :rofl:
Men vad är det för dator du har? Gamingdatorer kan ju dra rätt mycket ström t.ex.
Jo jag förstod du hade antingen ved eller annan källa, 4000 var mest önsketänk här :) jag hoppade iaf ner under 8000kwh nu 2022 med ny taxa så tjänar en slant på de fasta utg då per månad, kommer inte ihåg riktigt men tror jag låg på 18000kwh när huset värmdes med elraddar i början, det är ett hyfsat kliv ner iaf.

Ja jag kan ju ha fel o tro min pump kan gå ner så lågt som står i spec men jag får se när min egen mätare blir installerad o jämföra, sen kommer ju ny mätare från Eon till hösten så om inte förr så kanske nåt ändras då?
De erbjöd sig byta tidigare för 1500kr men ska nog lägga det på egen mät då.
Har funderat på ny Toshiba pump som jag har i källaren de har väldigt låg lägsta effekt, men denna bara går o går så känns onödigt o byta då.

Min bruksdator är en gammal core2 quad med ssd/gt220 68w enligt classemät, 32tum led på 45w.spelar aldrig, ser film/youtube på kvällen med laptop o proj på resp 60/218w, men det är jag medveten om så inga elmonster precis.

:) Kan va bra o veta om man vill ha hit Eon lite snabbt:)
Det var faktiskt nån snubbe i såna där reflexarbetskläder o gjorde nåt i mitt elskåp i somras, men när jag gick ut o frågade om allt var som det skulle så sa han allt såg fint ut...då var han halvägs till bilen sen försvann han snabbt, märktes han inte ville stanna o snacka :) Jag frågade Eon nu när jag pratade med dem om de hade haft nån härute o kollat nåt i somras men det kände de inte till....så jag undrar fortf vem det var som var inne i skåpet o vad han gjorde där?

Redigerat:
B Baretta skrev:
Hej forumet.
Med svindyr rörlig el detta år så började jag dra ner på allt jag kunde här hemma redan i somras för att kunna förutse utgifterna bättre, bor själv i litet hus 80kvm så kan göra vad jag vill.Har minskat min förbrukning ett par snäpp till gentemot förra året, kanske blir 1000kwh mindre över detta år.Har haft egna classemätare på mina llvp sen 1/11 och nu är allt avstängt i huset utom en luftpump i storarummet och min combikyl/frys och klart datorn jag skriver detta på.Jag har kollat vad det mesta drar här hemma och har inga dolda eltjuvar, hönshus o liknande.

Efter att ha läst tråden jaga eltjuvar så gick jag all in o stängde allt här för att kolla elmätaren.
Det är en Landis gyr+ från Eon och det jag undrar över är blinkningarna jämfört med räkneverket.

Om jag förstod matten rätt i nån tråd här så är det antal Blink /antal Sek =x gånger 3600.
Så 10blink/60sek=0,1666666 gångat med 3600=600kwh
Det som förbryllar mig då är att den effekt jag får fram genom blinkningar vid stickprov på pumpen cyckler är ung hälften av det som räkneverket visar över tid.
Enligt min Classemätare på pumpen så visar den hälften av vad räkneverket visar i antalet förbrukade kwh.
Så på 22tim senste dygn visar Classemätaren 12kwh men Eonmätaren 23kwh förbrukat.
Jag har kontaktat Eon o frågat men de tycker nog mest jag är knäpp som bara undrar en sån grej.
Så vad är det som är fel tro?
Min mätare är ny sedan ett tag. Ser all förbrukning i Eons app. Det jag uppskattar är att det på ett ganska enkelt sätt går att se förbrukningen och jämföra årets förbrukning av kwh med åren innan.
Möjligheten med detta gör att man får lite bättre koll på sin förbrukning och kan på ett bra sätt få reda på ungefär vad räkningen landar på för aktuell månad.

Tidigare kunde jag kolla siffrorna på elmätaren (kan göra det fortfarande) och skrev då upp dem i ett häfte ca varje månad. Har 3 separata mätare, en i källaren för bergvärme, den mäter bara värmepumpen, en i garage som mäter totalförbrukningen i garaget samt totalmätaren som skickar rubbet av förbrukningsdata till Eon.

• Interaktiv graf som visar elförbrukning i kWh för april 2022 jämfört med april 2021, inklusive aktuell månadsförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.