10 396 läst · 97 svar
10k läst
97 svar
Blinkningar elmätare EON?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Jag har haft ner till 180V när grannen använde sin usla vedklyv som mer eller mindre kortslöt nätet, men EOn gjorde inget åt det trots tjat från mig (Sveriges näst högsta elnätsavgift hjälper tydligen inte trots alla löften). Nu är han hädangången och klyven står stilla, så problemet är ur världen. Bor sist på en luftledning med hög förimpedans.
Vet inget alls om dimensionering av min anläggning, trodde man fick den spänning som matas in från elskåpet på åkern.MultiMan skrev:Spänningen ska inte variera så mycket om du har rätt dimensionerad anläggning och inte skyhög förimpedans, men detta får auktoriserade elinstallatörerna på Byggahus svara mer exakt på, då jag som svar på tidigare fråga inte är utbildad elektriker.
Hur mätte du? Bilden visar ju bara seriemätning för strömmen, spänningen kan inte mätas samtidigt med samma instrument..Annars ger billiga mätprobar ofta dålig kontakt som gör att spänningen svajar, varit med om det själv. Stor skillnad på vad som följer med en billig Uni-T eller Fluke, men det går ju att köpa till bättre.
Blinken verkar som sagt inte stämma med vad som det anges, så du får nog fokusera först på om räkneverket visar rätt.
Min mätstationsbild visade bara sättet jag gått till väga på o mäta ström om man inte har tång, att jag mätt en fas genom uni-t mätaren, gjorde det mest som kontrollmätning mot tången.
Nä jag kunde inte mäta spänningen samtidigt så, så därav mätaren under skåpet o mäta på skenorna med medans tången satt runt fasen.
Mätprobarna är väl standard till billiga mätare och ok till det jag har dem till, det fungerade iaf.
Ja det är räkneverket som gäller nu, får se hur det ser ut imorgon
tack för svar multiman.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Som sagt har jag haft extremt svajande mätvärden pga billigare probar om man inte ansluter de fast på något sätt. Riktigt bra probar har speciallegering och är sylvassa, därför de ger mycket säkrare förbindelse.
Oj det var lågt, går inte grejer sönder då eller det är bara vid för höga spänningar?MultiMan skrev:Jag har haft ner till 180V när grannen använde sin usla vedklyv som mer eller mindre kortslöt nätet, men EOn gjorde inget åt det trots tjat från mig (Sveriges näst högsta elnätsavgift hjälper tydligen inte trots alla löften). Nu är han hädangången och klyven står stilla, så problemet är ur världen. Bor sist på en luftledning med hög förimpedans.
Nåt jag stört mig på är deras reklam, tillsammas bygger vi om nätet watt för watt eller nåt
Visst, med kundernas pengar
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Jag har UPS (batteribackup) på i stort sett allting pga kasst nät, sedan 15 år. Var tvungen till det eftersom EOn inte gjorde annat än tog betalt, mer för varje år dessutom. En 3000VA online, 2st 1000VA och 3st 500VA. Inte direkt gratis heller, men minskar huvudvärken.
Ja, hade inte alla pengar gått åt el, så hade en fin fluke funnits på önskelistanMultiMan skrev:
Fick nöja mig med en hembyggd ryggkliare i julklapp i år
Låter mekigt värre, då får man skatta sig lycklig man inte har såna problem iaf.MultiMan skrev:
Men du verkar ha koll på läget så du e förberedd iaf.
Nu är det dags för lite kall mat här, vågar inte använda spisen nu mitt i mätningarna
Ska återkomma imorgon med resultat.
inser inte riktigt på vilket sätt du använder UNI-T vid strömmätningarna – dom specar att man ska inte mäta på 5A i mer än i tio sekunder åt gången och därefter låta den vila (svalna) i 15 minuter, det sitter ju ett shuntmotstånd inuti den som blir varmt... (utvecklad effekt = R * I²)
Njae, nog inte helt korrekt om man ska lita på manualen
I min som är på engelska så står det fritt översatt om ämnet under punkt 8.3
"För säkerhetsskäl, om man mäter ström ÖVER 5amp så bör mättiden inte överstiga 10sek, sen låta mätaren vila 15min innan nästa mätning etc"
I specifikationen för "mätområden ström" står det också upp till 10amp för de 3 modellerna 139-/A/B/C
Sen står det även "Fuse, 10amp, max 10 sec, each 15min" vid mätsladdsporten man kopplar röd sladd till.
Jag visste jag skulle landa runt 9 amp så tänkte det borde gå bra, och det gjorde det som tur e
Men tack för input, kunde ju varit nåt galet man gjort.
I min som är på engelska så står det fritt översatt om ämnet under punkt 8.3
"För säkerhetsskäl, om man mäter ström ÖVER 5amp så bör mättiden inte överstiga 10sek, sen låta mätaren vila 15min innan nästa mätning etc"
I specifikationen för "mätområden ström" står det också upp till 10amp för de 3 modellerna 139-/A/B/C
Sen står det även "Fuse, 10amp, max 10 sec, each 15min" vid mätsladdsporten man kopplar röd sladd till.
Jag visste jag skulle landa runt 9 amp så tänkte det borde gå bra, och det gjorde det som tur e
Men tack för input, kunde ju varit nåt galet man gjort.
Istället för att låta värmefläkten gå på 1000w i 24 tim, så stängde jag av den efter 9 tim och gick över till värmepumpsdrift
hade då vid byte 17 gr i rummet, så satte pumpen på 17gr och fortsatte sen logga den istället 9 tim.
Resultat:
Efter 9 tim på 1000Wvärmefläkt visade räkneverket 11kwh förbrukning, hade dock lite grejer på under kvällen som kyl/frys,dator/skärm, micrade lite mat/kaffe, lite 2,5w ledlampor
Så om man drar bort x kwh för grejerna så landar vi på runt 1000w på fläkt med viss felmarginal.
Snitt:1,222 kwh 17gr i rum ca7gr ute
I morse, efter ytterliggare 9 tim med värmepumpen istället, så visade räkneverket 5kwh förbrukning, par grejer igång inatt kyl/frys, dator/skärm,lite micro osv till 04, läste om elmätare
Men ganska exakt hälften jämfört mot värmefläkten 17gr i rum
Snitt:0,555kwh 17gr i rum ca8gr ute
Som motpart då så visade min classemätare på pumpen då 2,1kwh för 9tim.
Snitt:0,222kwh 17gr i rum ca8gr ute
Så om man litar på siffrorna att man behöver iaf tillföra ungf 1kwh för att hålla tempen i rummet så då är ju frågan,
är min pump så dålig så den ger bara dubbelt ut av tillförd energi vid +7, eller har Eons mätare svårt o mäta låga varierande laster och mäter fel.
Själv tror jag klart pumpen går exakt som den ska
Just nu så ligger den på "absolut lägsta effekt" o är på gränsen o stänga av sig vilket den kanske också gjort/gör emellanåt, och inga avfrost körs heller nu
Jag bifogar spec för pumpen 123 så ser man att vid 250w effektupptagning så skulle den ge 0,9kw under värmeeffekt, om jag tolkar det rätt.
Dessa siffror stämmer helt klart mer med classemätaren än med Eons mätare.
Men, med det sagt har jag förstått hur svårt det är att få nåt 100% när det gäller energimätning på denna nivå så, who knows
Nu är det iaf dags o hålla nyår o jag önskar alla på forumet Gott Nytt År........med varmare väder o billigare el nästa år
hade då vid byte 17 gr i rummet, så satte pumpen på 17gr och fortsatte sen logga den istället 9 tim.
Resultat:
Efter 9 tim på 1000Wvärmefläkt visade räkneverket 11kwh förbrukning, hade dock lite grejer på under kvällen som kyl/frys,dator/skärm, micrade lite mat/kaffe, lite 2,5w ledlampor
Så om man drar bort x kwh för grejerna så landar vi på runt 1000w på fläkt med viss felmarginal.
Snitt:1,222 kwh 17gr i rum ca7gr ute
I morse, efter ytterliggare 9 tim med värmepumpen istället, så visade räkneverket 5kwh förbrukning, par grejer igång inatt kyl/frys, dator/skärm,lite micro osv till 04, läste om elmätare
Men ganska exakt hälften jämfört mot värmefläkten 17gr i rum
Snitt:0,555kwh 17gr i rum ca8gr ute
Som motpart då så visade min classemätare på pumpen då 2,1kwh för 9tim.
Snitt:0,222kwh 17gr i rum ca8gr ute
Så om man litar på siffrorna att man behöver iaf tillföra ungf 1kwh för att hålla tempen i rummet så då är ju frågan,
är min pump så dålig så den ger bara dubbelt ut av tillförd energi vid +7, eller har Eons mätare svårt o mäta låga varierande laster och mäter fel.
Själv tror jag klart pumpen går exakt som den ska
Just nu så ligger den på "absolut lägsta effekt" o är på gränsen o stänga av sig vilket den kanske också gjort/gör emellanåt, och inga avfrost körs heller nu
Jag bifogar spec för pumpen 123 så ser man att vid 250w effektupptagning så skulle den ge 0,9kw under värmeeffekt, om jag tolkar det rätt.
Dessa siffror stämmer helt klart mer med classemätaren än med Eons mätare.
Men, med det sagt har jag förstått hur svårt det är att få nåt 100% när det gäller energimätning på denna nivå så, who knows
Nu är det iaf dags o hålla nyår o jag önskar alla på forumet Gott Nytt År........med varmare väder o billigare el nästa år
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begär en kontroll av mätaren, är det fel på mätaren kostar det inget och dom justerar din fakturor. Är mätaren OK så får du betala vad mätningen kostar. Så är du säker så är det ett enkelt val, men jag vill varna lite för det är mycket ovanligt att nätägarnas mätare mäter fel MEN det händer.
Ps
Köp en billig elmätare typ https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare (och en kapsling) och sätt den i serie med nätägarens. Det är ett litet och snabbt jobb och du får veta säkert.
Ps
Köp en billig elmätare typ https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatare (och en kapsling) och sätt den i serie med nätägarens. Det är ett litet och snabbt jobb och du får veta säkert.
Redigerat:
Hej elmont!E elmont skrev:Begär en kontroll av mätaren, är det fel på mätaren kostar det inget och dom justerar din fakturor. Är mätaren OK så får du betala vad mätningen kostar. Så är du säker så är det ett enkelt val, men jag vill varna lite för det är mycket ovanligt att nätägarnas mätare mäter fel MEN det händer.
Ps
Köp en billig elmätare typ [länk] (och en kapsling) och sätt den i serie med nätägarens. Det är ett litet och snabbt jobb och du får veta säkert.
Jo jag frågade om de kunde kontrollmäta , men det var mycket motstånd mot detta med alla jag pratat med på EON, inget de gjorde lättvindigt om det inte var väldigt mycket det gick fel, och jag är ju inte 100% å hur mycket den går fel eller vid vilka laster etc etc så vad säger man?
Tack för länken, det fanns många modeller, de billigaste för 779kr såg jag inga strömspolar till men de kanske man ska undvika.
Duger denna tro https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/223-3-fas-elmatare-for-dinskena-sdm630-modbus-mid.html ?
Och sen 3 sep strömspolar https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/227-stromspolar-oppningsbara-200a-5a-esct-b23.html
Fanns ju kombiströmspolar med 3 i 1, vad är skillnaden förutom lätthet o flytta?
Kan man montera detta själv, och om inte, ungf kostnad elmontör ca?
Vid så pass små effekter fungerar direktmätare minst lika bra som med strömspolar (en felkälla mindre), oftast har man direktmätning upp till 63 A.
Dom är dessutom mycket enkla att montera tre faser samt nolla in och tre faser samt nolla ut.
Det matr man behöver utöver mätaren är någon meter MK6mm2 och en kapsling, själva arbetet tar kanske en timme samt om du lejer bort det lite resor och restid.
Jag skulle köpa den billigaste i alla fall om jag bara ville kolla förbrukningen.
Dom är dessutom mycket enkla att montera tre faser samt nolla in och tre faser samt nolla ut.
Det matr man behöver utöver mätaren är någon meter MK6mm2 och en kapsling, själva arbetet tar kanske en timme samt om du lejer bort det lite resor och restid.
Jag skulle köpa den billigaste i alla fall om jag bara ville kolla förbrukningen.
Tack elmont, antog bara att man skulle ha det till alla, men bra om man slipper det då klart.E elmont skrev:Vid så pass små effekter fungerar direktmätare minst lika bra som med strömspolar (en felkälla mindre), oftast har man direktmätning upp till 63 A.
Då blir det den billigaste då här https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/209-elmatare-3-fas-med-trippmatare.html
Såg kapslingen de rek med nu, såg inte den innan.
Får nog lejas ut, vill inte greja med sånt, ska kolla med elektriker här ute på vischan