B
G GVR4 skrev:
Min överföringsavgift är 62,4 öre hos eon. Har en förbrukning på under 4000kwh :thinking:
Det stämmer 16ampsäk under 8000kwh 62,40öre

B
K Kane skrev:
Det är viss skillnad på 0,6 kWh och 600 kWh........
Ja det stämmer, såg felet nu ska försöka ändra:)
Hur ändrar man sitt huvudinlägg, hittar ingen redigera knapp?

• Gilla
Masthugg
  • Laddar…
MrJay
B Baretta skrev:
Ja det stämmer, såg felet nu ska försöka ändra:)
Hur ändrar man sitt huvudinlägg, hittar ingen redigera knapp?
Det kan du inte, enbart administratörer.

B
MultiMan MultiMan skrev:
Moderna elmätare klarar normalt sett av mycket svåra laster, så om du inte har anledning att tro annat, så ska du i första hand lita på elmätaren. Blinkningarna mäter du väl vid mätaren? Om din uträkning skiljer mot vad som står på räkneverket, så vill jag påstå att du räknar fel. Högst osannolikt att dioden skulle få för sig att börja blinka fel för sig själv.
Jo du har en point, men att pumpen skulle dra mer än 24kwh på 24 tim har jag lite svårt att svälja.
Den går upp och ner i effekt i takt med innetempen och nu runt 0 +1 borde den ligga runt 5-600w genomsnitt som faktiskt blinkningarna visar :)

B
MrJay MrJay skrev:
Det kan du inte, enbart administratörer.
tack MrJay, det var ju dumt om man råkar skriva fel :)
Var hittar man en adm som kan ändra mina 600kwh till 0,6kwh

MrJay
B
MrJay MrJay skrev:
De listas på denna sida: [länk]

Lycka till (y)
Tack MrJay, har skickat pm till nån som verkade online, dumt man inte kan ändra själv som alla andra inlägg man skriver men det finns väl nån tanke bakom det.

B Baretta skrev:
Jo du har en point, men att pumpen skulle dra mer än 24kwh på 24 tim har jag lite svårt att svälja.
Den går upp och ner i effekt i takt med innetempen och nu runt 0 +1 borde den ligga runt 5-600w genomsnitt som faktiskt blinkningarna visar :)
Jag höll på och gjorde samma mätningar som du gör förra året. Och att pumpen dragit så mycket är nog inte helt orimligt. Och förbrukningen på min pump låg nog ungefär omkring 5-600w vid den temperaturen. Jag har en mitsubishi fh25. Problemet är när den avfrostar drar den betydligt mer. Och efter avfrostningen behöver den hämta igen värmen den tappade under tiden den avfrostade. Och under den stunden brukar min pump ligga runt 1500-2000w en stund.

B
G GVR4 skrev:
Kan du inte använda eons app istället för att titta på blinkningar?
De visar bara statistik från förr inte mätningar i realtid vilket behövs för detta.
Det kommer nya mätare snart från Eon som ska vara bättre om jag fattat rätt men man får nog själv skaffa nåt o mäta realtid ändå.

MultiMan
B Baretta skrev:
Jag har en Mitsubishi FH35 till 114m2. Igår när kylan låg runt -18-19C så förbrukade jag 84kWh, varav den största delen gick till värmepumpen. 13A-proppen var lagom ljummen. Har ett element på 1000W igång i det rum som är längst bort, men det går inte in förrän vid 15 grader, vilket det sällan blir. Använde i stort sett inget varmvatten igår och tvättade ett 40C kortprogram på tvättmaskinen som tog 1 timme.

Edit: Skriver detta enbart för ge olika perspektiv. Varför tror du din förbrukning inte kan gå över 24kWh för pumpen?

B Baretta skrev:
Tack MrJay, har skickat pm till nån som verkade online, dumt man inte kan ändra själv som alla andra inlägg man skriver men det finns väl nån tanke bakom det.
Du kan ändra ett inlägg men bara inom ett visst tidsfönster (1 timme?) efter inläggets skapande..

B
G GVR4 skrev:
Jag höll på och gjorde samma mätningar som du gör förra året. Och att pumpen dragit så mycket är nog inte helt orimligt. Och förbrukningen på min pump låg nog ungefär omkring 5-600w vid den temperaturen. Jag har en mitsubishi fh25. Problemet är när den avfrostar drar den betydligt mer. Och efter avfrostningen behöver den hämta igen värmen den tappade under tiden den avfrostade. Och under den stunden brukar min pump ligga runt 1500-2000w en stund.
Ja min pump beter sig liknande sanyo 123, upp o ner o avfrost emellan och håller med i allt du säger.
Det konstiga är just de där momentanblinkningarna som visar mindre än vad räkneverket visar.
När pumpen varvar upp som mest efter avfrosning så blinkar det ung 10blink på 49sek.
kan man inte lita på de blinkningarna alls, går de fel med ung hälften?

B Baretta skrev:
De visar bara statistik från förr inte mätningar i realtid vilket behövs för detta.
Det kommer nya mätare snart från Eon som ska vara bättre om jag fattat rätt men man får nog själv skaffa nåt o mäta realtid ändå.
Det finns möjlighet, beroende på mätarmodell, att se aktuell förbrukning i displayen. Bläddra med displayknappen om du har det.

B
K Kane skrev:
Du kan ändra ett inlägg men bara inom ett visst tidsfönster (1 timme?) efter inläggets skapande..
Tack Kane, har skickat pm till nån mod men får se hur det går, är inte här inne så ofta så har fullt upp med pekfingervalsen, och jag suger på matte och enheter så räknade med att skriva fel, trodde man kunde ändra själv dock :)

B
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har en Mitsubishi FH35 till 114m2. Igår när kylan låg runt -18-19C så förbrukade jag 84kWh, varav den största delen gick till värmepumpen. 13A-proppen var lagom ljummen. Har ett element på 1000W igång i det rum som är längst bort, men det går inte in förrän vid 15 grader, vilket det sällan blir. Använde i stort sett inget varmvatten igår och tvättade ett 40C kortprogram på tvättmaskinen som tog 1 timme.

Edit: Skriver detta enbart för ge olika perspektiv. Varför tror du din förbrukning inte kan gå över 24kWh för pumpen?
Kanon du delar med dig, jag har ju def inte så kallt här i skåne, ca 1+ idag och då borde den dra mindre än vid -5 tycker jag, dessutom så hör jag när den går ner i effekt och följer kurvan på min mätare
Jag har inget annat igång alls förutom en router/switch pc/skärm, fördel med att bo själv :)
Det är kallt inne10-12gr i huset 8gr källaren förutom just storarum där pumpen sitter med 18gr inställt
hade den på 16 ett tag men det blev för bra :) mössa, jacka, skor inne osv för dessa test
ja vad gör man inte för att spara el, dessutom skickade Eon en folder till mig där det stod DAGS ATT STÄLLA OM BARETTA i dessa nya tider, så det gjorde jag lol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.