78 599 läst · 219 svar
79k läst
219 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Har samma problem , dessutom har jag hörntomt och bilar står max 5 m från korsningen ( T korsning) så kan inte köra in med släp på min egen uppfart och bilar kan ej mötas för att man inte orkar gå några meter extra . Oftast nyinflyttade till lägenheter i området - så sätter en snäll lapp ibland. Samma jäkla bil dock..
Förstår ni är irriterade. Har problem att klippa häcken( både vi och grannen ) Finns ingen trottoar . Ställt skottkärran och några kvastar vid häck klippning för att blockera på sommaren när vi arbetar med häck och klippning.
Parkera din egen bil på platsen annars.
Förstår ni är irriterade. Har problem att klippa häcken( både vi och grannen ) Finns ingen trottoar . Ställt skottkärran och några kvastar vid häck klippning för att blockera på sommaren när vi arbetar med häck och klippning.
Parkera din egen bil på platsen annars.
Problemet är väl det vanliga att man ogillar att nån gör det svårare/krångligare för en med att parkera sådär..
Dock är det ju ofta helt lagligt att parkera sådär då ni ju bevisligen kommer in och ut från era parkeringar.
Finns det inga parkeringsregler på platsen, mer än dom allmänna reglerna så är det tyvärr lovligt att parkera sådär , att det blev svårare att köra in och ut gör det inte straffbart.. inte heller att det är svårare med sikten..
Vad man tycker moraliskt är nåt helt annat och kvittar egentligen.
Är det inte fel nog att ge en P bot så är det lagligt helt enkelt
kom ni förbi med bilen så är det inte en blockering av er infart. helt enkelt
Dock är det ju ofta helt lagligt att parkera sådär då ni ju bevisligen kommer in och ut från era parkeringar.
Finns det inga parkeringsregler på platsen, mer än dom allmänna reglerna så är det tyvärr lovligt att parkera sådär , att det blev svårare att köra in och ut gör det inte straffbart.. inte heller att det är svårare med sikten..
Lite off topic kanske, men hur det än går med parkeringsfrågan kan du ju i alla fall glädja dig åt att du har ett iögonfallande hus med en udda arkitektonisk lösning vars kraftfulla front mot gatan är ett spännande blickfång. Gick jag förbi där, skulle i alla fall jag stanna till lite extra och titta uppskattande på kåken. (Hoppas den är bra att bo i också! 😊)M Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Min granne parkerade en väldigt liten släpkärra 2-3 meter före hans brevlåda för att han inte ville att grannarna skulle parkera så att postis inte kunde nå den. Trots samtal med "syndarna" fortsatte de. Det är visserligen inte olagligt att blockera brevlådor (tror jag) men grannen tyckte att man kunde underlätta för postis. Kanske någon bekant har ett släp som denne kan tänka sig att avvara ett par veckor för parkering på den aktuella platsen?
Vi hade en liknande situation vid ett tidigare boende. Det var gratis parkering på gatan och i området på andra sidan vägen kostade det så många boende ställde sig i vårt område och då gärna utanför vårt hus som låg närmast. Jag lämnade en lapp på några gånger och bad folk tänka på vår infart. Det fungerade faktiskt väldigt väl. De flesta tänker nog inte på det, men respekterar det när någon påpekar det.M Mille17 skrev:
Sen hade vi en granne 2-3 hus bort som ställde en av sina bilar på gatan så det försvårade vår infart, trots att han hade gott om plats på sin tomt. Det var efter det blivit parkeringsförbud på gatan. Jag började med att ringa på, ingen öppnade. Då letade jag rätt på ett telefonnummer, ingen svarade så jag lämnade meddelande på svararen. Samma bil parkerades dagen efter på samma ställe så då skrev jag en lapp. När han dagen efter det återigen parkerade så ringde jag parkeringsvakterna så fort jag såg hans bil där. Tog väl 3 böter på en vecka, sen var problemet löst ...
Ring kommunen om problemet. Dom får bötfälla "syndaren" som försvårar er in och utfart.
I Trafikförordningen kan du läsa vad som gäller
https://lagen.nu/1998:1276#K3P55S1
I Trafikförordningen kan du läsa vad som gäller
https://lagen.nu/1998:1276#K3P55S1
Så om parkeringsvakter trots allt brukar åka på gatan och lappa bilar, men inte den bilen som står mellan era infarter, så gör dom väl bedömningen att dom får stå där?M Mille17 skrev:
Isf kan du ju bara be föraren att inte ställa bilen där och hoppas han/hon lyssnar...
Eller varför inte parkera en av era egna bilar där?
Nja, enligt Transportstyrelsens regler som nån klistrade in ovan så står det ju "En grundregel är att parkering i villaområden inte ska hindra framkomlighet för andra." Även om det är möjligt att komma in, om man måste stå och saxa för att komma runt så råder väl inga tvivel om att framkomligheten hindrats. Att hindra betyder att försvåra, inte att göra omöjligt.P polaris78 skrev:Problemet är väl det vanliga att man ogillar att nån gör det svårare/krångligare för en med att parkera sådär..
...
För övrigt vet man ju inte om boende ska in med en Smart eller en Suburban, så alla med folkvett lämnar väl lite mer marginal... Men det är väl för mycket att begära.
Jag tycker det verkar väldigt märkligt att det inte skulle finnas några regler om hur nära utfarter man får parkera, precis som det finns regler för hur nära korsningar osv man får stå.
Man kan ju börja med att sätta upp en vänlig och ödmjuk ”arg lapp”, en skylt där man undanber att man parkerar olämpligt. De flesta är nog ganska förstående och tillmötesgåendeM Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
det är ju det i lagtexten som gäller där står om vi ska vara petigalutorm skrev:
Nja, enligt Transportstyrelsens regler som nån klistrade in ovan så står det ju "En grundregel är att parkering i villaområden inte ska hindra framkomlighet för andra." Även om det är möjligt att komma in, om man måste stå och saxa för att komma runt så råder väl inga tvivel om att framkomligheten hindrats. Att hindra betyder att försvåra, inte att göra omöjligt.
För övrigt vet man ju inte om boende ska in med en Smart eller en Suburban, så alla med folkvett lämnar väl lite mer marginal... Men det är väl för mycket att begära.
Jag tycker det verkar väldigt märkligt att det inte skulle finnas några regler om hur nära utfarter man får parkera, precis som det finns regler för hur nära korsningar osv man får stå.
"framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,"
att det lämnar lite öppet för olika bedömningar gör att man istället får kolla på rättsfall på ämnet och där spretar det en del men det finns fall där man kommit förbi med nån extra liten backning har bedömts att inte vara tillräckligt för att vara väsentligen försvårat.. Att många är dåliga på att köra sin bil är inte medtaget utan går det att enkelt passera förbi så är det inte en felparkering
enligt bilden ser det rätt enkelt ut att passera den parkerade bilen och det låter som att ingen p vakt heller gjort bedömningen på plats att det skulle vara tillräckligt illa för att väsentligen försvåra
Skriv en liten snäll lapp och sätt på fönstret att denna val av parkering försvårar er in och ut körning då ni behöver ha sikt mm..M Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Bor du ute på landet och har en tomt på 317 000 ha så förstår jag din åsikt.F fribygg skrev:
Men det är aldrig fallet om vi pratar om större städer som exempelvis några mil utanför stockholm där bara en tomt på 800 kvm kostar 4-5 miljoner.
Det finns helt enkelt inte plats fört att ha stora vändplaner på tomten i de flesta fall.
Nej. Det där är inte lagligt på något sätt. Det är sant att lagen säger att du inte får parkera så att du avsevärt försvårar infart och utfart från en fastighet.P polaris78 skrev:Problemet är väl det vanliga att man ogillar att nån gör det svårare/krångligare för en med att parkera sådär..
Men det står också att man inte får parkera så att man helt eller delvis blockerar en utfart.
Dvs om bilen så bara blockerar 1 cm av utfarten så är det olagligt och kan bötfällas.
På samma sätt som du inte får parkera i en korsning även om det går att komma förbi.
Om man ska vara tydlig så finns det ett eller i lagtexten.
Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordons- trafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras (TrF 3 kap 55 § första stycket 2). Obs! På en smal gata kan detta även gälla på motsatt sida om infarten.
Dvs i TS fall där gatan är väldigt smal så kan det vara så att man inte ens får parkera på motsatt sida för nära utfarten.
Redigerat: