78 599 läst · 219 svar
79k läst
219 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Jag killgissar här att det är egentligen så att ni stör er på att bilen ställer sig just där? Du kommer både in och ut från fastigheterna, så jag gissar att det är fullt laglig parkering. Ställ bilen där själv ett tag så kan hen ju inte ställa sig där.
Pröva med att måla trottoarkanten gul framför ditt och grannens hus. Det är ju en vanlig markering på att det är parkeringsförbud. Kanske budskapet går fram till de som brukar parkera där. Fråga inte kommunen om det är ok utan måla en söndagkväll.M Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
be honom snällt att inte stå där. I praktiken skulle ju du och grannen kunna ha ett staket mellan era tomter istället för bred häck, och bredda era infarter så att han står framför dem?
Han kör BMW så han förstår förmodligen inte bättre bara
Han kör BMW så han förstår förmodligen inte bättre bara
Surt, sa räven...Davidbagare skrev:
Hur som. Det spelar ju ingen roll hur bred utfarten är. Man får inte avsevärt försvåra utfarten. Det spelar ju mindre roll om jag saknar staket alls, folk får ju parkera utanför mitt hus ändå.
Snarare tvärt om, med en bred utfart kan jag ta mig ut även om någon parkerar halvvägs över den.
Vet inte om bilden ljuger men det ser ut som han står 30 cm "in" på infarten sen att man ska kunna vända på sin tomt är ett lite nyare krav för att få en ny utfart godkänd i ett sånt område som detta så parkerar man inte framför en infart
M Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Gör plattluft tills han tröttnarM Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Jag förstår inte riktigt problemet.
Du vet inte vad du skall göra?
Har du försökt att prata med vederbörande eller sätta en enkel liten lapp på bilen där du förklarar att det ett dåligt ställe att parkera på?
Vad tror du att forumet här kan göra som inte en enkel kommunikation kan göra?
Du vet inte vad du skall göra?
Har du försökt att prata med vederbörande eller sätta en enkel liten lapp på bilen där du förklarar att det ett dåligt ställe att parkera på?
Vad tror du att forumet här kan göra som inte en enkel kommunikation kan göra?
Prata med ägaren av bilen och var trevlig och förklara varför bilägaren inte kan parkera där, kan du passa när personen ställer sig där eller åker så ta reg.nr. så kan du ringa personen och förklara att det inte är ok att parkera där. Var trevlig det kommer man längt med. Fattar bilägaren inte så kan du och grannen själva parkera där ett tag och kanske bilägaren hittar något annat ställe att parkera.M Mille17 skrev:För vägen är smal framför utfarten och nu togs bilden med utzoomat vinkel vilket får det att se större ut men bilarna är i princip packade som sardiner på våran parkering.
Just pga att vägen är smal så blir det svårt att svänga ordenltigt för att kunna köra iväg utan att backa och köra fram några gånger för att kunna komma ut ordentligt. Nu på bilden är det ju inga större problem då alla bilar hade åkt och då är det bara att svänga direkt. Men när alla andra bilar är parkerade på andra sidan av våran utfart/infart så blir det otroligt trånt att komma ut, vägen är så pass small att mötandes trafik inte kan åka genom samma passage samtidigt, vet inte riktigt hur mycket bättre jag kan förklara det.
Ja, okej då vet jag det, ville mest veta om det är felparkerat eller icke då jag själv är osäker.