78 599 läst · 219 svar
79k läst
219 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Bilen som parkerat på gatan får inte inkräkta på er utfart. Inte ens en några cm. Är det så skulle iofs en något kortare bil kunna parkera där som du säkert skulle störa dig på.
Om ni kan parkera två bilar bredvid varandra, långt in på uppfarten, förstår jag inte hur ni kan behöva backa 3-4 ggr för att komma ut.
Om ni kan parkera två bilar bredvid varandra, långt in på uppfarten, förstår jag inte hur ni kan behöva backa 3-4 ggr för att komma ut.
Kör med "Arga lappen" och sätt en lapp i bilrutan på bilarna som står där.
Upplys om "Du har parkerat på ett olämpligt ställe. Var vänligen och parkera inte här. Fortsätter detta kommer vi att att ringa kommunen och be de forsla bort er bil "
Eller nått motsvarande.
Behöver inte vara juridiskt korrekt.
Är det en vettig person så slutar de parkera annars tja ... har för mig att man inte får parkera så att man hindrar trafik , skymmer sikt eller i övrigt skapar risker. Kommer dock inte ihåg lagar etc för detta
Upplys om "Du har parkerat på ett olämpligt ställe. Var vänligen och parkera inte här. Fortsätter detta kommer vi att att ringa kommunen och be de forsla bort er bil "
Eller nått motsvarande.
Är det en vettig person så slutar de parkera annars tja ... har för mig att man inte får parkera så att man hindrar trafik , skymmer sikt eller i övrigt skapar risker. Kommer dock inte ihåg lagar etc för detta
För vägen är smal framför utfarten och nu togs bilden med utzoomat vinkel vilket får det att se större ut men bilarna är i princip packade som sardiner på våran parkering.P Pin skrev:Bilen som parkerat på gatan får inte inkräkta på er utfart. Inte ens en några cm. Är det så skulle iofs en något kortare bil kunna parkera där som du säkert skulle störa dig på.
Just pga att vägen är smal så blir det svårt att svänga ordenltigt för att kunna köra iväg utan att backa och köra fram några gånger för att kunna komma ut ordentligt. Nu på bilden är det ju inga större problem då alla bilar hade åkt och då är det bara att svänga direkt. Men när alla andra bilar är parkerade på andra sidan av våran utfart/infart så blir det otroligt trånt att komma ut, vägen är så pass small att mötandes trafik inte kan åka genom samma passage samtidigt, vet inte riktigt hur mycket bättre jag kan förklara det.
Ja, okej då vet jag det, ville mest veta om det är felparkerat eller icke då jag själv är osäker.
Ja, får ge detta ett försök innan jag tar och kontaktar kommunen och kollar vad som gäller.M MrDizzy skrev:Kör med "Arga lappen" och sätt en lapp i bilrutan på bilarna som står där.
Eller nått motsvarande.
Ställ dig då precis där "idioten" brukar stå så kanske han fattar vinken och söker sig till en annan plats.M Mille17 skrev:
Inga toppenråd, jag vet, men kommer inte på några bättre. Får du chansen kan du ju även prova att prata med personen.
Jag ska börja med och lämna en lapp så får vi se om det räcker eller icke, finns liksom gott om p platser 4 meter bakom bilen på samma väg där hen inte blockerar någons infart eller sikt, just därför det svider lite extra men men.Alfredo skrev:
Haha, om jag var i hens sits så hade jag själv uppskattat att få en lapp först, han vet förmodligen inte att hans parkering försvårar för oss, så ska börja med en lapp och ta det därifrånM MrDizzy skrev:
brott mot terrängkörningslagen bara ta biler och anmälaClaes Sörmland skrev:
Samtidigt finns ofta möjlighet till gatuparkering i villaområden även om lokalkulturen kanske är att inte ställa sig där. Men som sagt, kolla de lokala trafikföreskrifterna som kommunen har beslutat om!
(Hos oss älskar besökande hantverkare att parkera i terrängen vid sidan av vägarna. Men det är inte tillåtet. Men inte mycket att göra.)
bmw ägare älskar att parkera så dom inte får skador på bilenM Mille17 skrev:
Kantstenen är troligen fasad för att respektive utfart går till fastighetsgränsen. Sen har utfarterna blivit mindre av vegetation.
Postnord vägrade dela ut post till mig då någon idiot parkerade framför mitt hus..
Sen kom kommunen och fottade bilen och sa att dom skulle bötfälla den då den var avställd.
Då körde jag in min bil i mitt garage 🤪
Var är din grannes postlåda?
Sen kom kommunen och fottade bilen och sa att dom skulle bötfälla den då den var avställd.
Då körde jag in min bil i mitt garage 🤪
Var är din grannes postlåda?