84 403 läst · 1 428 svar
84k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Jag gillar gymmet. Men det är för jävla dyrt =) Så då köper jag hellre en cykel för 30 tusen som jag kan gå ut till garaget och hoppa på för att dra iväg ner till en favorit som i filmen. Vid slingan finns även andra roliga cykelstigar just för mtb, helt sjukt så funkar gående i harmoni med oss på cyklar förutom en och annan hundägare som trilskas.Anna_H skrev:
Och då är det upp till alla vuxna i denna tråden att försöka få den på rätt köl.Nötegårdsgubben skrev:Den här tråden är långt bortom konstruktivitet. Men det går bra att bläddra tillbaka ett tusental inlägg så kan du se att lagen inte är så entydig som du och vissa andra vill göra gällande.
Tvärtom har cyklister (och andra trafikanter) rätt stora frihetsgrader att använda sitt omdöme i hur de ska agera i trafiken. Och som du själv skrev, när det väl kommer till kritan gäller det att anpassa sig till andras (lagliga) beteende och försöka hitta lösningar. Det gäller inte minst oss som är bilister.
Lagen är väldigt entydlig vad det gäller att cykla i bredd, du får inte göra det när det orsakar olägenhet för övriga trafikanter, men du är inte den första som inte vet detta. Dessutom måste man hålla avstånd till framförvarande fordon, så det är dubbelfel med andra ord.
https://sverigesradio.se/artikel/6131875
Jag kan ge dig paragraferna med om du vill, du verkar inte ha läst dom nämligen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Ja, lägg gärna ut lagparagraferna på detta.M mackan_kal skrev:Och då är det upp till alla vuxna i denna tråden att försöka få den på rätt köl.
Lagen är väldigt entydlig vad det gäller att cykla i bredd, du får inte göra det när det orsakar olägenhet för övriga trafikanter, men du är inte den första som inte vet detta. Dessutom måste man hålla avstånd till framförvarande fordon, så det är dubbelfel med andra ord.
[länk]
Jag kan ge dig paragraferna med om du vill, du verkar inte ha läst dom nämligen.
Kul att försöka vara stöddig när man inte ens kan stava rätt.M mackan_kal skrev:Och då är det upp till alla vuxna i denna tråden att försöka få den på rätt köl.
[länk]
Lagen är inte entydig, eftersom själva formuleringen olägenhet för trafiken inte är det. Ingen har väl sagt att man inte ska hålla avstånd till framförvarande fordon?
Paragraferna finns ju i Trafikförordningen, det är inget konstigt i sig.[SKPG]Zamora skrev:
3 kap 2 §
Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
6 kap 1 §
Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Jo, men det var ju så självklart enligt skribenten innan, och det är det ju inteJetkokos skrev:Paragraferna finns ju i Trafikförordningen, det är inget konstigt i sig.
3 kap 2 §
Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
6 kap 1 §
Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
För många bilar på för liten yta kommer givetvis bli trångt och köer. En enda cyklist kan på sina ställen göra att det blir rätt långa köer, där det inte skulle blivit några köer alls om du bytte ut cyklisten mot en bil.Anna_H skrev:
Det finns rätt många smala landsvägar häromkring, vägar som dessutom har många kurvor och krön, dvs möjligheten till omkörningar är väldigt få, och då kan man ju alltid få möte också som hindrar. Med bilar som kan ligga i 70 km/h dessa sträckor blir det aldrig någonsin kö. Enda gångerna det blir kö på dessa sträckor är om det ligger en cykel, en traktor eller en A-traktor längst fram, eftersom dessa inte håller samma hastighet. I uppförsbackarna går det inte fort ens för de som träningscyklar i tajta träningskläder, 10-15 km/h, så där är faktiskt traktor etc bättre. Har man extremt otur så är det en buss som ligger närmast för omkörning av cykeln och då vet man att man kommer få köra så här en halvmil eller så.
Inte för att det stör mig så mycket, det är bara att slappna av och låta det ta den tid det tar, men det är onekligen så att en cykel stoppar upp rejält här. Byter du ut cykeln mot 50 bilar så rullar det bättre.
Sandlådenivå att kommentera stavning.Jetkokos skrev:
Olägenhet blir det eftersom det är svårare att köra om när du ligger i bredd, läste du inte min länk till sr.se?
Läs lagwn och min länk så ska ni se att ni med kommer inse att cykla i klunga inte är okej när det finns annan trafik omkring.
Och jo, dom som cyklar i klunga ligger med några meter mellan sig, inte är väl det ett korrekt avstånd i dom hastigheterna?? Eller du kanske kör så med bilen med? Problemet är när dom som ligger före tvärnitar för ett barn, då kommer resten fara rätt in i dom framförvarande. Och dessutom ska du hålla sånt avstånd tilö framförvarande att du underlättar omkörningar.
Som sagt, nu håller vi en högre nivå än tidigare inlägg och diskuterar sakligt. Denna saken har dessutom polisen redan kommenterat så förstår inte varför jag måste lära er när jag ger er länkar och fakta
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 119 inlägg