Isakare Isakare skrev:
Det handlar inte om att synas, en fast och blinkande lampa med samma effekt syns lika bra.
Det handlar som tidigare sagt flera gånger om att kunna fixera var cykeln är när man ska köra om.
Ögat kan fixera ett fast ljus som rör sig, men inte ett blinkande.
Bäst borde vara att ha både och.
De som inte ser en cykel oavsett lampa ska inte köra i mörker.
Det handlar om att påkalla uppmärksamhet i trafikens ouppmärksamhet där mobilen och annat är viktigare än körningen.

Brorson blev påkörd på blanka dagen när de fick stanna för en förvirrad gubbe irrade runt på riksvägen. De blir påkörda av en bil bakifrån i 70-90, kärringen sa att hon höll på med telefonen och riskerade livet på 3 personer.

Jag ringde upp en för 2 år sen som titta i mobilen när jag var på väg över med barnvagn på dagen, hon spelade oförstående.
Om det hade varit mörkt så tror jag mer på blinkande ljus än ett fast sken för att påkalla uppmärksamhet, gående som cyklande.
 
Nu är det möjligt att köpa led-slingor igen. Jag rekommenderar varmvitt till ram och gaffel, rött till pakethållare/ryggsäck och kallvitt till styret. Vill man spejsa ut lite extra kan man ha orange/gult i fälgarna och på hjälmen...
Men framförallt, se till att ha friska reflexer mina kära medcyklister! Från knäna och ner! Syns man inte finns man inte.
Fusktips: Stingpinne för att få 30 cm extra omkörningsmån i mörker.
 
A
S skogaliten skrev:
Var inte så inskränkt, och läs ordentligt, vad som skrivs.

Senast jag var där, så låg Las Vegas i Nevada.

Vi befinner oss i Sverige, och diskuterar hur samarbetet mellan olika trafikantgrupper fungerar under svenska förhållanden, och med svenska regler. Månne finns det goda, eller dåliga exempel att hitta utrikes, där man kan fundera över om dessa är applicerbara på svenska förhållanden.

Jag skrev explicit "där gatubelysning saknas eller är dålig".

Vilket alltså gäller på många landsvägar, eller i delar av städernas förortsområden.

Med den inställning du framför om dina medtrafikanter, får vi väl bara hoppas att du vare sig råkar ut för en olycka, eller blir vållande till en dylik.

När jag tog mitt första körkort i de tidiga tonåren (btw i SLC, Utah), så var det ett mantra man ville slå körkortseleverna:
"Be a courteous, educated driver".

Prova ett agera i trafiken efter den devisen.
Kollektivismen igen! Samarbeta i trafiken!
Det är en utopi för alla kommer inte att samarbeta. Det kommer aldrig att hända, måste man kallt räkna med. Därför är kollektivismen är kass ideologi som majoriteten av Sveriges befolkning gillar att rösta på. Märker de aldrig att alla inte är med i matchen? Även om själva grundtanken är god. Funkar kanske i en liten förening, men aldrig i hela samhället. Några kommer aldrig att samarbeta och man vet aldrig var man stöter på dem? Som gubben i lådan, tror jag man säger.


Lärde mig när jag tog
MC-körkort. Ungefär så här. . everybody don't work on their practical skills like they should do when drivning.
Alltså räkna med att alla är idioter.
Folk i allmänhet har för mycket på gång i bilen.
Inga mobiltelefoner alls i bilen, ingen surfplatta i panelen. Passagerare är också lite fokuserade på körningen och sitter inte och Facebookar. Bara det mest nödvändiga funktionerna i bilen.
Vore drömmen.

I ratten på min tjänstebil finns det 19 st knappar. Jag vet inte vad alla är till har försökt att lära mig, men klarar inte att förstå eller komma ihåg. Surfplattan på panelen har jag gått igenom, men det är nog ett 40 tal menyer i den och kommer inte ihåg hur man ställer in tiduret för värmen och annat om det har gått en vecka sedan sist. Instruktionsboken till bilen är på över 200 sidor.
Har kört Amazon en gång. I den fanns bara det mest nödvändiga så man hade fokus på trafiken. Bara några få knappar och hel-halvljus knappen på golvet. Tänk en sådan bil fast laddad och byggd med dagens säkerhetsfunktioner helt inbyggda. Inga onödiga knappar och surfplatta.
Man koncentrerar sig lättare på körningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
hsd
Folkabubblan hade väl bara 2 knappar på panelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.