A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är alltså för den amerikanska modellen och emot den svenska "ingen ska med"-modellen om det inte gick fram
Kul att du också är för USAs modell, tack!
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du flyttade från ett land med privat sjukvård till ett land där folk dör i vårdköer innan de får diagnos. Grattis och välkommen
Har privat sjukförsäkring via IF, via jobbet. Flrhandlade mig till det. Bara att ringa IF och jag har inbokad tid till dagen efter eller samma dag.
Kostar dock 400 kr per gång.
 
Magnus Filip skrev:
Har privat sjukförsäkring via IF, via jobbet. Flrhandlade mig till det. Bara att ringa IF och jag har inbokad tid till dagen efter eller samma dag.
Kostar dock 400 kr per gång.
Jag har via SEB via mitt företag. Men det är inte samma sak som en bra privat försäkring i USA eller Nederländerna.
 
Jag har mycket svårare för cyklister när jag promenerar än när jag kör bil. Jag gissar att det är för att gemene fotgängare är rädd för cyklister och alltid väntar vid övergångsställen över cykelbanor hellre än hamna i konflikt med eller bli påcyklad av någon som struntar i sin väjningsplikt.

Så när vi få som faktiskt förväntar oss att cyklister lämnar företräde när de ska på samma sätt som bilister gör det så blir det kaos, hastiga inbromsningar och svordomar.

Jag förstår att det är jobbigt att stanna och ta fart igen som cyklist, men det är ett skäl att planera sitt cyklande efter väjningsplikten, inte skita i den.

Så vad säger ni som är stadscyklister, finns det sätt att få samspelet mellan korsande gång- och cykeltrafik att fungera bättre, eller är gångtrafiken så olika och spretig att det som cyklist inte går att förutse den?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har mycket svårare för cyklister när jag promenerar än när jag kör bil. Jag gissar att det är för att gemene fotgängare är rädd för cyklister och alltid väntar vid övergångsställen över cykelbanor hellre än hamna i konflikt med eller bli påcyklad av någon som struntar i sin väjningsplikt.

Så när vi få som faktiskt förväntar oss att cyklister lämnar företräde när de ska på samma sätt som bilister gör det så blir det kaos, hastiga inbromsningar och svordomar.

Jag förstår att det är jobbigt att stanna och ta fart igen som cyklist, men det är ett skäl att planera sitt cyklande efter väjningsplikten, inte skita i den.

Så vad säger ni som är stadscyklister, finns det sätt att få samspelet mellan korsande gång- och cykeltrafik att fungera bättre, eller är gångtrafiken så olika och spretig att det som cyklist inte går att förutse den?
Man siktar på fotgängarens rumpa så hinner denna över och man cyklar bakom.
 
Absolut, men det bygger ju på att fotgängaren faktiskt går. Jag upplever att orimligt många cyklister inte förväntar sig att man alls vågar sig ut över en cykelbana som gående.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut, men det bygger ju på att fotgängaren faktiskt går. Jag upplever att orimligt många cyklister inte förväntar sig att man alls vågar sig ut över en cykelbana som gående.
Om fotgängaren inte börjat gå håller jag långt till vänster så denna inte hinner fram till mig innan jag passerat.

Bromsa gör man aldrig för det är psykiskt jobbigt att bromsa bort moment man byggt upp
 
Som sagt, jag förstår logiken, men vad är presumtionen när man ser gående närma sig ett övergångsställe, att de nog kommer stanna eller att man ska anpassa sin hastighet så att man enkelt kan lämna företräde?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, jag förstår logiken, men vad är presumtionen när man ser gående närma sig ett övergångsställe, att de nog kommer stanna eller att man ska anpassa sin hastighet så att man enkelt kan lämna företräde?
Räkna med att folk är idioter och inte visar hänsyn. Tyvärr är de flesta idioter.
 
Det passar inte min världsbild att utgå från att folk är idioter. Jag tror hellre att systemen är dysfunktionella.

Med bilar och övergångsställen skulle jag säga att det funkar bra nu 20–30 år efter zebralagens införande. Bilister stannar generellt för gående.

Detsamma kan dock inte sägas om cyklister. Naturligtvis ser de också gående, men gör ofta andra val, och lämnar generellt inte företräde.

Att få till trafiksituationer som passar även cyklister, så att de kan göra rätt med rimliga insatser även de behövs. Frågan är hur.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bilister stannar generellt för gående.
Detsamma kan dock inte sägas om cyklister. Naturligtvis ser de också gående, men gör ofta andra val, och lämnar generellt inte företräde.
Självklart stannar jag inte för en gående, jag anpassar riktning och hastighet så att jag kan passera cyklande. Att lämna företräde är inte samma sak som stopplikt. Det verkar många inte förstå. Att övergångsställen på cykelbanor är extremt ovanligt verkar gående inte heller förstå. Det är alltså olagligt att gå på cykelbana om gångbana finns. Och när gående ska korsa cykelbana ska det göras skyndsamt och under iakttagande av väjningsplikt mot cyklister.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Självklart stannar jag inte för en gående, jag anpassar riktning och hastighet så att jag kan passera cyklande.
Det tycker jag, för att vara övertydlig, är helt rätt sätt att tänka.

Anna_H Anna_H skrev:
Att lämna företräde är inte samma sak som stopplikt. Det verkar många inte förstå.
Enig.

Anna_H Anna_H skrev:
Att övergångsställen på cykelbanor är extremt ovanligt verkar gående inte heller förstå.
I Stockholm blir det vanligare och vanligare med separerade gång- och cykelbanor (alltså separerade från varandra), och då finns det ofta övergångsställen över cykelbanorna. Jag förstår att det huvudsakligen är ett storstadsfenomen, men cyklande är ju främst lokalt, så de härvarande cyklisterna är vana vid det.

Anna_H Anna_H skrev:
Och när gående ska korsa cykelbana ska det göras skyndsamt och under iakttagande av väjningsplikt mot cyklister.
Det är nog här skon klämmer. Många gående törs inte hävda sin rätt på de aktuella övergångsställena, och då blir det svårt även för cyklisterna. För situationen där vissa går och andra inte är förstås den svåraste att förhålla sig till om man samtidigt vill kunna hålla momentet uppe.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jo, just i diset och halvmörkret, så fixeras blicken mot blinkande lampan, och då riskerar man att missa någon/något annat, som man borde ha uppmärksammat.

Har du körkort?

Kör du bil?
Jag personligen stör mig inte mot blinkande lampor och är närsynt.

Jag har kört runt 200 000 mil i mitt halvunga liv, extremt mycket i mörker. Bil, mc, taxi, hjullastare. osv osv :p

Hur funkar du i vägarbeten på kvällstid?

På kvällsrundan så blev jag omcyklad av 2 herrar som var snabbare än mig mitt ute i bondeland, dvs totalt mörker. En hade blinkande bakljus och en fast sken. Faktiskt så syntes den blinkande lampan på längre avstånd =)
 
Det handlar inte om att synas, en fast och blinkande lampa med samma effekt syns lika bra.
Det handlar som tidigare sagt flera gånger om att kunna fixera var cykeln är när man ska köra om.
Ögat kan fixera ett fast ljus som rör sig, men inte ett blinkande.
Bäst borde vara att ha både och.
De som inte ser en cykel oavsett lampa ska inte köra i mörker.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Det är bara att göra som Vietnameserna. de e bara att gå

 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.