A
S skogaliten skrev:
Det är verkligen väldigt svårt, att få en bra avståndsbedömning till en cyklist med blinkande lampa.

Ju mindre ljus det finns runt omkring, desto svårare blir det. Är det i princip helt mörkt, alltså t.ex. när gatubelysning saknas, så är det väldigt svårt.

Det handlar inte om dålig syn, utan det handlar om att blinkandet distraherar och skapar en otydlighet, och dessutom så riskerar man att blicken hos den upphinnande bilföraren låser sig vid den blinkande lyktan, så att uppmärksamheten på resten av trafikmiljön reduceras.

En lampa med fast sken är mycket lättare för andra trafikanter att hantera.

Varför finns det så många cyklister, som högljutt propagerar för blinkande lampor, när andra trafikanter ser dessa blinkande lampor som "farligare" (svårare) än lampor med fast sken?
IQ! Varför har utryckningsfordon blinkande ljus? Varför blinkande ljus på vägarbeten?
"Oj då, nu låste någon blicken igen och körde ned i schaktet"

Bra att de låser fast blicken. Bra att det utstrålar fara.

Har after work här hemma med några grannar. De tycker detta är skitkul! Alla är cyklister.

Redigerat:
Idag höll jag på bli mördad av en raketkirurg på elscooter. Jag skulle svänga vänster från gamla Tunnelgatan in på holländargatan, en skåpbil står i mötande på gamla Tunnelgatan och blockerar mötande på Holländargatan. Mitt fält är fritt in på Holländargatan. Jag svänger vänster och då flyger det fram en elscooter bakom skåpbilen i full karriär. Jag tvärnitar så cykelställer sig på framhjulet och elscooterfören gör samma sak, han far dock över styret och missar mig med en hårsmån

Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Idag höll jag på bli mördad av en raketkirurg på elscooter. Jag skulle svänga vänster från gamla Tunnelgatan in på holländargatan, en skåpbil står i mötande på gamla Tunnelgatan och blockerar mötande på Holländargatan. Mitt fält är fritt in på Holländargatan. Jag svänger vänster och då flyger det fram en elscooter bakom skåpbilen i full karriär. Jag tvärnitar så cykelställer sig på framhjulet och elscooterfören gör samma sak, han far dock över styret och missar mig med en hårsmån
Och du tror förstås att alla i hela Sverige känner till gatorna i just din stad?

Kan bara vara någon från Stockholm som tror det… :crysmile:

• Gilla
1
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
IQ! Varför har utryckningsfordon blinkande ljus? Varför blinkande ljus på vägarbeten?
"Oj då, nu låste någon blicken igen och körde ned i schaktet"

Bra att de låser fast blicken. Bra att det utstrålar fara.

Har after work här hemma med några grannar. De tycker detta är skitkul! Alla är cyklister.
Utryckningsfordon har blinkande ljus, just för att bli särskilt uppmärksammade.

Tycker du att det det blir bra, om något slags incident eller olycka skulle inträffa, där t.ex. ett barn skadas, en hund eller katt blir påkörd, därför att en egotrippad cyklist, envisas med att ha en blinkande lampa, som gör att en bilists uppmärksamhet fokuseras för mycket den blinkande lampan?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
S skogaliten skrev:

Tycker du att det det blir bra, om något slags incident eller olycka skulle inträffa, där t.ex. ett barn skadas, en hund eller katt blir påkörd, därför att en egotrippad cyklist, envisas med att ha en blinkande lampa, som gör att en bilists uppmärksamhet fokuseras för mycket den blinkande lampan?
Jag tycker lite att du tramsar nu. Cyklar har rött ljus. Jag tycker att absolut om cyklisten drar mer uppmärksamhet i mörkret att det är bra.
Utryckning har blått, blandat rött om du misskött dig. Och arbetsfordon använder gult.

Så om någon skadas för att en cyklist har rött blinkande ljus (kan aldrig ha hänt) så behöver man nog som bilist lämna in sitt körkort.

Nissens Nissens skrev:
Och du tror förstås att alla i hela Sverige känner till gatorna i just din stad?

Det är mer än så. Han hittar också på egna låtsasnamn för att han inte kan hantera att vi har en gata namngiven efter en mördad statsminister.

• Gilla
  • Haha
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag tycker lite att du tramsar nu. Cyklar har rött ljus. Jag tycker att absolut om cyklisten drar mer uppmärksamhet i mörkret att det är bra.
Utryckning har blått, blandat rött om du misskött dig. Och arbetsfordon använder gult.

Så om någon skadas för att en cyklist har rött blinkande ljus (kan aldrig ha hänt) så behöver man nog som bilist lämna in sitt körkort.
Jag, tramsar?

Nej, de som tramsar är de egotrippade cyklister, som väljer att strunta i att fundera över hur deras beteende, inklusive att använda blinkande bakljus, påverkar trafikmiljön i det stora för alla andra ute i trafiken.

Trafikmiljön inkluderar alla som befinner sig på och runt vägen.

Gående, bl.a. tanter och farbröder som rastar hundar, ungdomar/barn som rör sig i halvmörkret på väg till eller från kompisar, mötande bilister, trafikanter på korsande gator, m.fl., en hel del oskyddade trafikanter..
Kloka människor förstår att man behöver ta hänsyn till helheten, och inte bara ska ta för sig av förmenta rättigheter.

Den här tråden visar hur självcentrerade en del trafikanter verkar vara. Väldigt mycket fokus på hur man själv ska korpa åt sig rättigheter, och väldigt få tankar, på hur man ska bidra till att skapa en god och säker miljö för alla.

harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är mer än så. Han hittar också på egna låtsasnamn för att han inte kan hantera att vi har en gata namngiven efter en mördad statsminister.
Det är patetiskt :crysmile:

harry73
Magnus Filip skrev:
I USA får man svänga höger vid rött ljus. Funkar perfekt. Varför uppfinns inte det i Sverige?
Det gör livet mycket farligare för cyklister och fotgängare.

A
S skogaliten skrev:

Klarar du dåligt av att köra bil utan att låsa blicken på något blinkande och missa allt runtomkring så har du inte bakom ratten att göra. Har du aldrig varit utanför bygränsen eller?
Asien, Las Vegas, Sun City, m.fl.
Det står nog varje dag i deras tidningar: Idag en olycka igen för att någon låste blicken på något blinkande!:rofl:

S skogaliten skrev:

Nissens Nissens skrev:

Magnus Filip skrev:
Högerregeln är Sveriges mest okända trafikregel.
Bredare och större väg går inte först. Är det inga skylar och ingen utfart så gäller högerregeln.
Varför funkar inte högerregeln i praktiken i Sverige?

I USA får man svänga höger vid rött ljus. Funkar perfekt. Varför uppfinns inte det i Sverige?
Största problemet är att så många bilister tror att högerregeln inte gäller cyklister, de tror att det är Zebralagen som gäller, dvs att cyklister alltid ska lämna företräde.

Vad gäller högersväng vid rött så är det ett förslag bland flera som utreds just nu, för cyklister. Jag har länkat information om det högre upp i tråden. Ett annat är "allgrönt" för cyklister, dvs en kort stund i växlingen mellan rött och grönt där det är rött på alla håll för motorfordon och grönt på alla håll för cyklister.

Magnus Filip skrev:
Klarar mig rätt bra ändå för jag har blinkande varselväst och rätt mycket olika belysning på cykel, dubbla kraftiga LED fram och ett stort LED baktill. Även ett mindre blinkande baktill. På båda sidorna har jag blinkande gult ljus. Ser ut som ett tivoli :) Men har lärt mig den hårda vägen och med så mkt belysning som jag har är det inga problem någonsin i trafiken, för jag syns riktigt bra. Bilarna håller sig undan.
Blinket bör du stänga av, det är olagligt av en anledning.

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Är det olagligt? det tror jag inte. Men det finns krav på att man i mörker har ett rött bakljus som inte blinkar.
Så det borde gå utmärkt att ha ett blinkande ljus och ett vanligt ljus.
Det är öht inte dumt att ha flera stycken bakljus om man vill synas

Anna_H Anna_H skrev:
Nix,
”En cykel ska ha:
  • en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.”
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/augusti/cykla-sakert-i-trafiken/

Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Största problemet är att så många bilister tror att högerregeln inte gäller cyklister, de tror att det är Zebralagen som gäller, dvs att cyklister alltid ska lämna företräde.

Vad gäller högersväng vid rött så är det ett förslag bland flera som utreds just nu, för cyklister. Jag har länkat information om det högre upp i tråden. Ett annat är "allgrönt" för cyklister, dvs en kort stund i växlingen mellan rött och grönt där det är rött på alla håll för motorfordon och grönt på alla håll för cyklister.
Nja, ett ännu större problem är att cyklister dels tror att man får cykla på övergångsställen, dels att de tror att de har samma rättigheter i trafiken som fotgängare. Det är helt galet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.