84 510 läst · 1 428 svar
85k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Känner så väl igen mig! Blir ofta väldigt förvirrat. Ofta anpassar man hastigheten och saktar in så att bilen lugnt ska hinna före, men så saktar de in och vinkar och man måste trampa på för att inte krångla till det. JätterörigtFario skrev:
Det gör den när cykelbana korsar cykelbana.kashieda skrev:
Fast inte när den möter en väg, då gäller i allmänhet utfartsregeln. Fast inte alltid. Men aldrig högerregeln när cykelbana och vägbana korsar.
Högerregeln är Sveriges mest okända trafikregel.
Bredare och större väg går inte först. Är det inga skylar och ingen utfart så gäller högerregeln.
Varför funkar inte högerregeln i praktiken i Sverige?
I USA får man svänga höger vid rött ljus. Funkar perfekt. Varför uppfinns inte det i Sverige?
Bredare och större väg går inte först. Är det inga skylar och ingen utfart så gäller högerregeln.
Varför funkar inte högerregeln i praktiken i Sverige?
I USA får man svänga höger vid rött ljus. Funkar perfekt. Varför uppfinns inte det i Sverige?
Det händer att motioner lämnas in om att man skall ändra till högersväng vid rödljus:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/hogersvang-vid-rodljus_H402414
Jag minns första gången jag gjorde det när jag bodde i Toronto, det kändes väldigt avigt. Där var regeln att man måste stanna helt innan man körde, stopplikt alltså.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/hogersvang-vid-rodljus_H402414
Jag minns första gången jag gjorde det när jag bodde i Toronto, det kändes väldigt avigt. Där var regeln att man måste stanna helt innan man körde, stopplikt alltså.
En anledning kan vara att vi har ljusstyrd vänstersväng, så trafik framifrån kan komma in på samma avtagsväg (din högersväng).Magnus Filip skrev:
Det mesta sånt går ju att hantera om vi lär alla trafikanter att samverka, och inte bara tycker att fotgängare och cyklister ska "samverka" (medan bilisterna inte behöver det, för de klarar ju sig bra vid en kollision med oskyddad trafikant). Och då är vi lite tillbaka till ursprunget i tråden - att inte alla klarar av det där svåra.
Få korsningar har ljusstyrd högersväng, de finns mest i centralaste delarna.kashieda skrev:En anledning kan vara att vi har ljusstyrd vänstersväng, så trafik framifrån kan komma in på samma avtagsväg (din högersväng).
Det mesta sånt går ju att hantera om vi lär alla trafikanter att samverka, och inte bara tycker att fotgängare och cyklister ska "samverka" (medan bilisterna inte behöver det, för de klarar ju sig bra vid en kollision med oskyddad trafikant). Och då är vi lite tillbaka till ursprunget i tråden - att inte alla klarar av det där svåra.
Inte lätt att samverka då cykelvägarna har dragits kors och tvärs över körbanorna. Det är ett enda gytter. Det är bara att bromsa och stanna om man är osäker, men få gör det ser jag varje dag.
Klarar mig rätt bra ändå för jag har blinkande varselväst och rätt mycket olika belysning på cykel, dubbla kraftiga LED fram och ett stort LED baktill. Även ett mindre blinkande baktill. På båda sidorna har jag blinkande gult ljus. Ser ut som ett tivoli Men har lärt mig den hårda vägen och med så mkt belysning som jag har är det inga problem någonsin i trafiken, för jag syns riktigt bra. Bilarna håller sig undan.
Idag i morse såg jag ett par i mörka gråa jackor, helt utan reflexer som korsade en väg med barnvagn. Också den utan reflexer. Jag sa till dem att de knappt syns och frågade om de var trötta på livet?
Varje dag ser jag massor av folk helt utan reflexer. Är det samma klientel som röker eller knarkar? Alltså de som gillar att skita i sitt eget liv. Jag bara undrar?
Mycket ljus och starkt ljus är bra. Jag har en ficklampa där fram som har rätt mycket Lumen
Men min erfarenhet är att blinkande bakljus inte gör att man syns bättre, har försökt hitta någon fakta om detta men icke så.
Det är i alla fall min -och en del andras- åsikt att en cykel med blinkande ljus inte uppmärksammas bättre.
Men min erfarenhet är att blinkande bakljus inte gör att man syns bättre, har försökt hitta någon fakta om detta men icke så.
Det är i alla fall min -och en del andras- åsikt att en cykel med blinkande ljus inte uppmärksammas bättre.
Blinkade bakljus. Inga fakta behövs. Jämför med utryckningsfordon.Fario skrev:Mycket ljus och starkt ljus är bra. Jag har en ficklampa där fram som har rätt mycket Lumen
Men min erfarenhet är att blinkande bakljus inte gör att man syns bättre, har försökt hitta någon fakta om detta men icke så.
Det är i alla fall min -och en del andras- åsikt att en cykel med blinkande ljus inte uppmärksammas bättre.
Några bilister blinkar på mig framifrån, rätt sällan. De vill väl säga att de ser mig väldigt väl? Bra tycker jag.
Dämpar på cykelbanor givetvis.
Blinkande ljus drar möjligen till sig uppmärksamheten, men gör det svårare att bedöma avstånd/hastighet och riktning. Plus att de är störande inslag i trafiken som inte bör finnas om det inte gäller t ex utryckningsfordon.
Batteriet håller dubbelt så länge om du blinkar Annars är det troligtvis skitsamma.Fario skrev:Mycket ljus och starkt ljus är bra. Jag har en ficklampa där fram som har rätt mycket Lumen
Men min erfarenhet är att blinkande bakljus inte gör att man syns bättre, har försökt hitta någon fakta om detta men icke så.
Det är i alla fall min -och en del andras- åsikt att en cykel med blinkande ljus inte uppmärksammas bättre.
tillägg till ovan:S Strontus skrev:
och om det inte gäller cyklister förstås. För där finns inga marginaler, man kan bara inte bli påkörd, riskera det.
PS. gör ett besök hos optikern om du har svårt att bedömma avstånd. Tror du behöver det.
Det är verkligen väldigt svårt, att få en bra avståndsbedömning till en cyklist med blinkande lampa.Magnus Filip skrev:
Ju mindre ljus det finns runt omkring, desto svårare blir det. Är det i princip helt mörkt, alltså t.ex. när gatubelysning saknas, så är det väldigt svårt.
Det handlar inte om dålig syn, utan det handlar om att blinkandet distraherar och skapar en otydlighet, och dessutom så riskerar man att blicken hos den upphinnande bilföraren låser sig vid den blinkande lyktan, så att uppmärksamheten på resten av trafikmiljön reduceras.
En lampa med fast sken är mycket lättare för andra trafikanter att hantera.
Varför finns det så många cyklister, som högljutt propagerar för blinkande lampor, när andra trafikanter ser dessa blinkande lampor som "farligare" (svårare) än lampor med fast sken?