Nissens
kashieda kashieda skrev:
Det är väldigt sällan det är "cykelövergångsställe" - det brukar vara övergångsställe med en del markerad som mindre olämplig att cykla på.

Titta på skyltningen: om det bara sitter en "här går man" så är det inte ett "cykelövergångsställe".

Edit: kollade upp terminologin - istället för "cykelövergångsställe" är den korrekta termen "cykelöverfart". Den ska skyltas med B8.
Det är väl olika på olika platser tänker jag.

Oavsett så skall cyklister väja för all annan trafik, (även fotgängare) vid övergångsställen. Det känner uppenbarligen inte många cyklister till. Gående har betydligt större rättigheter.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
harry73
kashieda kashieda skrev:
Titta på skyltningen: om det bara sitter en "här går man" så är det inte ett "cykelövergångsställe".
Jag tycker överlag att skyltningen är kass i Sverige. Ofta saknas det tydliga skyltar, t ex finns det stoppskylt eller hajtänser på korsande vägar, men saknas lämpligt skylt på huvuddelen. Ibland gäller högerregeringen, medan en bägge är utformad som huvudled. Varför inte skylta med varning för farlig korsning?
Angående herr gårman, är det en skylt för att varna bilister, och inte för att informera cyklister om vad som gäller. Hur ska en cyklist veta om det är cykelövergång eller inte om det inte skyltas tydligt?
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Klarar du dåligt av att köra bil utan att låsa blicken på något blinkande och missa allt runtomkring så har du inte bakom ratten att göra. Har du aldrig varit utanför bygränsen eller?
Asien, Las Vegas, Sun City, m.fl.
Det står nog varje dag i deras tidningar: Idag en olycka igen för att någon låste blicken på något blinkande!:rofl:
Var inte så inskränkt, och läs ordentligt, vad som skrivs.

Senast jag var där, så låg Las Vegas i Nevada.

Vi befinner oss i Sverige, och diskuterar hur samarbetet mellan olika trafikantgrupper fungerar under svenska förhållanden, och med svenska regler. Månne finns det goda, eller dåliga exempel att hitta utrikes, där man kan fundera över om dessa är applicerbara på svenska förhållanden.

Jag skrev explicit "där gatubelysning saknas eller är dålig".

Vilket alltså gäller på många landsvägar, eller i delar av städernas förortsområden.

Med den inställning du framför om dina medtrafikanter, får vi väl bara hoppas att du vare sig råkar ut för en olycka, eller blir vållande till en dylik.

När jag tog mitt första körkort i de tidiga tonåren (btw i SLC, Utah), så var det ett mantra man ville slå körkortseleverna:
"Be a courteous, educated driver".

Prova ett agera i trafiken efter den devisen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur ska en cyklist veta om det är cykelövergång eller inte om det inte skyltas tydligt?
Man får titta på vägmarkeringen.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är väl olika på olika platser tänker jag.

Oavsett så skall cyklister väja för all annan trafik, (även fotgängare) vid övergångsställen. Det känner uppenbarligen inte många cyklister till. Gående har betydligt större rättigheter.
Det känner alla cyklister väl till. Men bilister ska ju också anpassa hastigheten för att underlätta passage. Vi cyklister funkar så att vi följer de givna instruktionerna om att ta ögonkontakt. Dvs vi tittar på bilen och om vi ser att den saktar in förutsätter vi att det är för att lämna företräde och passerar. Om du inte tänker släppa fram cyklisten bör du istället gasa, blinka, tuta och hötta med näven. KOMMUNIKATION kallas det.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
harry73
Jetkokos Jetkokos skrev:
Man får titta på vägmarkeringen.
Är det rimligt?
Om vi nu tar följande exempel i Malmö. Gatan är inte huvudled och finns inte heller skyltat att korsande vägar har väjningsplikt. Det stämmer bra för de flesta korsningar, förutom för den ena på bilden. Där finns det stopplinje och stoppskylt på korsande vägen.
Gatuvy i Malmö med zebrastreger, stopplinje och stoppskylt på korsande väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På samma sätt är en cykelöverfart otydligt. Alla skyltar och vägmarkeringar är avsedda för biltrafiken, inte för cyklister.
Illustration av en korsning med stopplinje och skyltar, bil- och cykeltrafik, utan tydlig cykelöverfart.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Det känner alla cyklister väl till. Men bilister ska ju också anpassa hastigheten för att underlätta passage. Vi cyklister funkar så att vi följer de givna instruktionerna om att ta ögonkontakt. Dvs vi tittar på bilen och om vi ser att den saktar in förutsätter vi att det är för att lämna företräde och passerar. Om du inte tänker släppa fram cyklisten bör du istället gasa, blinka, tuta och hötta med näven. KOMMUNIKATION kallas det.
Alla cyklister känner absolut inte till att de skall hålla undan för ALL annan trafik på övergångsställen, många cyklister tror att de har samma rättigheter som fotgängare… det har man sett många gånger…
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla cyklister känner absolut inte till att de skall hålla undan för ALL annan trafik på övergångsställen, många cyklister tror att de har samma rättigheter som fotgängare… det har man sett många gånger…
Alltså, om du saktar in när du närmar dig övergångsstället så cyklar man ju över eftersom man räknar med att du följt uppmaningen att anpassa hastigheten så att cyklisten bereds möjlighet att passera.

Du verkar tro att den där väjningsplikten betyder att cyklister alltid ska stanna och vänta om en bil närmar sig. Men så är det ju inte. Om jag räknar med att hinna före om du bibehåller hastigheten, om någon går så att jag kan "hänga på" eller om du saktar in, så kör jag ju. Och det är både rätt och lagligt.

Om Övergångsstället är i en korsning och du svänger har du dessutom väjningsplikt mot ALLT och ALLA, även cyklister på övergångsställe.

Sedan får du också tänka på att om jag stannar och sätter ner fötterna är jag gående. Och då ska du stanna och släppa över mig. Det gäller även om jag då sätter upp fötterna på pedalerna och cyklar över. För då är jag på elelr på väg ut på övergångsstället, och du har väjningsplikt.

I praktiken är det alltså så att man ska göra det som är smidigast, dvs hinner du gott och väl före cyklisten kör du, kommer ni ungefär samtidigt och cyklisten rullar på släpper du gasen och släpper över cyklisten, om cyklisten stannar kör du. Om cyklisten stannat är det väldigt oartigt att stanna oh vinka över cyklisten, trots att det är det lagen säger eftersom cyklisten i det läget är gående.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är inte lagligt baktill. Eller rättare sagt, detta är vad som gäller:

"En cykel ska ha: en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut."

Det är inte troligt att dina lampor blinkar så snabbt.

Sett en massa raljerande om att utryckningsfordon minsann blinkar utan problem, men då missar du helt och hållet grejen. För problemet är ju just att du syns FÖR bra. Det blir säkrare för dig som individ, men ditt blinkande gör att de där två gråa som går bakom dig inte syns alls. det har inget att göra med att någon ser dåligt eller är ofokuserad, det är så hjärnan fungerar när det blinkar, och det är därför utryckningsfordon blinkar. Du ska ju se dem och stanna och släppa fram dem, då det gör inget att omgivningen fadear bort.
Är emot i princip allt vad kollektivismen står för. Kommer från USA. Funderar ofta varför jag stannar kvar här? Men släkt, familj osv väger tungt.
Jag kommer nog aldrig att vänja mig i Sverige. Men landet går långsamt åt rätt håll märker jag. Det blir mindre och mindre kolletivistiskt tänkande, skönt! Man märker det på tex att det krävs mer för att få socialbidrag, friskolor, lägre skatter, större valfrihet.

Vad vill jag med allt detta?
Det är viktigt att skydda sig själv. Väljer man att gå i gråa kläder och barnvagn helt utan reflexer eller ljus kl 7 en regnig morgon i mörkret så är det upp till var och en. "Din mamma håller dig inte i handen" är ett uttryck som jag har läst någonstans.
Hajar du sensmoralen? Vi tycker olika.
 
Magnus Filip skrev:
Är emot i princip allt vad kollektivismen står för. Kommer från USA. Funderar ofta varför jag stannar kvar här? Men släkt, familj osv väger tungt.
Jag kommer nog aldrig att vänja mig i Sverige.

Vad vill jag med allt detta?
Det är viktigt att skydda sig själv. Väljer man att gå i gråa kläder och barnvagn helt utan reflexer eller ljus kl 7 en regnig morgon i mörkret så är det upp till var och en. "Din mamma håller dig inte i handen" är ett uttryck som jag har läst någonstans.
Hajar du sensmoralen? Vi tycker olika.
Du flyttade från ett land med privat sjukvård till ett land där folk dör i vårdköer innan de får diagnos. Grattis och välkommen
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du flyttade från ett land med privat sjukvård till ett land där folk dör i vårdköer innan de får diagnos. Grattis och välkommen
Stämmer inte, fake news. Har bott i USA halva mitt liv. Finns även state sjukvård. Problemet är att en del i USA lallar runt och inte är aktiva med försäkring. Skiter man i allt så är det kört. Att knarka är ett bra sätt. Man väljer själv. Ger man fasen i att planera sitt liv så är det totalkört.
I Sverige hjälper kollektivismen till. Och alla som sköter sig får betala dyrt för det.
Välj själv!
 
Magnus Filip skrev:
Stämmer inte, fake news. Har bott i USA halva mitt liv. Finns även state sjukvård. Problemet är att en del i USA lallar runt och inte är aktiva med försäkring. Skiter man i allt så är det kört. Att knarka är ett bra sätt. Man väljer själv. Ger man fasen i att planera sitt liv så är det totalkört.
I Sverige hjälper kollektivismen till. Och alla som sköter sig får betala dyrt för det.
Välj själv!
Jag är alltså för den amerikanska modellen och emot den svenska "ingen ska med"-modellen om det inte gick fram
 
A
S skogaliten skrev:
Jag, tramsar?

Nej, de som tramsar är de egotrippade cyklister, som väljer att strunta i att fundera över hur deras beteende, inklusive att använda blinkande bakljus, påverkar trafikmiljön i det stora för alla andra ute i trafiken.

Trafikmiljön inkluderar alla som befinner sig på och runt vägen.

Gående, bl.a. tanter och farbröder som rastar hundar, ungdomar/barn som rör sig i halvmörkret på väg till eller från kompisar, mötande bilister, trafikanter på korsande gator, m.fl., en hel del oskyddade trafikanter..
Kloka människor förstår att man behöver ta hänsyn till helheten, och inte bara ska ta för sig av förmenta rättigheter.

Den här tråden visar hur självcentrerade en del trafikanter verkar vara. Väldigt mycket fokus på hur man själv ska korpa åt sig rättigheter, och väldigt få tankar, på hur man ska bidra till att skapa en god och säker miljö för alla.
Jo det tycker jag att du gör. I mörkret vid regnigt disigt väder så blir man som trafikant mer uppmärksammad på en blinkande lampa. Det stör inte dig som bilist.

Jag var minsann så busig att jag cyklade på trottoar i förrgår på genomfarten i byn i förrgår, för att jag INTE KAN cykla på anvisad plats för att 95% av alla som passerar ligger i 70 och upp, ofta ut i cykel"renen". Den respekten får man om man sköter sig.

Det jävliga är att om man som oskyddad trafikant gör enligt konstens alla regler så kommer egoistiska bilförare och försöker mörda en trots reflexer och lampor, varför tror du jag har slagit till en del bilar annars? Jo för att få de att vakna.

Nej jag kör inte med blinkande lampor, och jag bländar av mot mötande bilar, bilar som inte bländar av blir bländade.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Alla cyklister känner absolut inte till att de skall hålla undan för ALL annan trafik på övergångsställen, många cyklister tror att de har samma rättigheter som fotgängare… det har man sett många gånger…
Vi har luriga korsningar där det inte verkar som många bilister kan reglerna.
Det går cykelvägar på var sin sida av bilvägen, där är övergångställen på båda sidor om du svänger.
Det bilisterna glömt är att om du svänger in från "stora" vägen över övergångställen är att alla cyklar har företräde.
Hände en olycka i somras där många anklagade cyklisten, men i själva verket var det bilens fel till fullo. Den fick böter för det med.
Så allt är inte så enkelt som du skriver.
 
Rkarlsson skrev:
Jo det tycker jag att du gör. I mörkret vid regnigt disigt väder så blir man som trafikant mer uppmärksammad på en blinkande lampa. Det stör inte dig som bilist.

Jag var minsann så busig att jag cyklade på trottoar i förrgår på genomfarten i byn i förrgår, för att jag INTE KAN cykla på anvisad plats för att 95% av alla som passerar ligger i 70 och upp, ofta ut i cykel"renen". Den respekten får man om man sköter sig.

Det jävliga är att om man som oskyddad trafikant gör enligt konstens alla regler så kommer egoistiska bilförare och försöker mörda en trots reflexer och lampor, varför tror du jag har slagit till en del bilar annars? Jo för att få de att vakna.

Nej jag kör inte med blinkande lampor, och jag bländar av mot mötande bilar, bilar som inte bländar av blir bländade.
Jo, just i diset och halvmörkret, så fixeras blicken mot blinkande lampan, och då riskerar man att missa någon/något annat, som man borde ha uppmärksammat.

Har du körkort?

Kör du bil?
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.