84 386 läst · 1 428 svar
84k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Som jag skrev =) Alla är inte duktiga. Det var en trafikpolis som skulle skulle sätta körförbud på min bil ju. Han hade inte den blekaste aning om att den var fullt godkänd utan sidoblinkers, mittbälte bak och en del annat. Men det var den =)M mackan_kal skrev:
Jag håller helt med dig, och precis som du säger gör alla fel i sin profession ibland.R Rkarlsson skrev:
Men det finns som sagt flera olika artiklar om detta med olika poliser, så i detta fallet faller den tesen bort.
Sen som sagt, det faller ändå på avståndet mellan cyklisterna, vilket många andra här ikväll verkar ha väldigt svårt att ta till sig och istället komma med fåniga kommentarer om stavning och att jag är översittare etc, istället för att föra en sakligt diskussion.
Bananas. Helt klart bananas.
Folks inställningar till sina medtrafikanter alltså. Och en klar övertro på hur farligt det är med cyklister i klunga. Just nu är det ohyggligt att det är en omöjlighet att köra om cyklister som ligger tätt ihop och håller 40 knyck. Det är tydligen bra mycket bättre om de låg på ett långt pärlband på 100 meter i 30 knyck?
Och denna tilltro till att polisen är allvetande gällande lagstiftning? Varför har vi domstolar och ting i olika nivåer när polisen kan allt? De är vår ordningsmakt med uppdraget att tillse att lagar och förordningar efterlevs och vidarebefordra misstänkta olagligheter till rättsväsendet för prövning...
Sedan så såg jag en liten felskrivning i ett inlägg från Fairlane som är en klassisk mediegroda. Läs och begrunda:
"En enda cyklist kan på sina ställen göra att det blir rätt långa köer, där det inte skulle blivit några köer alls om du bytte ut cyklisten mot en bil."
Själv tror jag inte alls att det blir större framkomlighet om man placerar ut bilar ovanpå cyklar runtom på vägarna... Men vad vet jag?
Folks inställningar till sina medtrafikanter alltså. Och en klar övertro på hur farligt det är med cyklister i klunga. Just nu är det ohyggligt att det är en omöjlighet att köra om cyklister som ligger tätt ihop och håller 40 knyck. Det är tydligen bra mycket bättre om de låg på ett långt pärlband på 100 meter i 30 knyck?
Och denna tilltro till att polisen är allvetande gällande lagstiftning? Varför har vi domstolar och ting i olika nivåer när polisen kan allt? De är vår ordningsmakt med uppdraget att tillse att lagar och förordningar efterlevs och vidarebefordra misstänkta olagligheter till rättsväsendet för prövning...
Sedan så såg jag en liten felskrivning i ett inlägg från Fairlane som är en klassisk mediegroda. Läs och begrunda:
"En enda cyklist kan på sina ställen göra att det blir rätt långa köer, där det inte skulle blivit några köer alls om du bytte ut cyklisten mot en bil."
Själv tror jag inte alls att det blir större framkomlighet om man placerar ut bilar ovanpå cyklar runtom på vägarna... Men vad vet jag?
Jag tycker inget, jag förklarar lagen. Du får inte köra så nära varandra, det är både för deras egen skull och övriga trafikanterna.VidarH skrev:Bananas. Helt klart bananas.
Folks inställningar till sina medtrafikanter alltså. Och en klar övertro på hur farligt det är med cyklister i klunga. Just nu är det ohyggligt att det är en omöjlighet att köra om cyklister som ligger tätt ihop och håller 40 knyck. Det är tydligen bra mycket bättre om de låg på ett långt pärlband på 100 meter i 30 knyck?
Och denna tilltro till att polisen är allvetande gällande lagstiftning? Varför har vi domstolar och ting i olika nivåer när polisen kan allt? De är vår ordningsmakt med uppdraget att tillse att lagar och förordningar efterlevs och vidarebefordra misstänkta olagligheter till rättsväsendet för prövning...
Sedan så såg jag en liten felskrivning i ett inlägg från Fairlane som är en klassisk mediegroda. Läs och begrunda:
"En enda cyklist kan på sina ställen göra att det blir rätt långa köer, där det inte skulle blivit några köer alls om du bytte ut cyklisten mot en bil."
Själv tror jag inte alls att det blir större framkomlighet om man placerar ut bilar ovanpå cyklar runtom på vägarna... Men vad vet jag?
Sen får du tycka vad du vill.
Varför vi har domstolar är för att avgöra mål. Polisen ska se till att lagwn följs och ingripa där det behövs. Dom informerar även på akolor, i median m.m när t.ex sånna här frågor behöver förtydligas. Du måste ju själv inse att om ntf, sveriges radio, svt, flera ur polismyndigheten m.m skriver att det inte är ok, så är det nog större sannolikhet att det är sant än några gissningar på ett internetforum.
Men jag börjar få starka vibbar av faktaresistens liknande flat-earthers, vaccinmotståndare, global-uppvärmnings förnekare m.m. Det spelar liksom ingen roll att jag sakligt för fram argument, det kommer inga motargument utan bara massa trams om stavning, polisernas lön och därmed låga kunskap (what???), jag ska passa mig etc etc.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Nu tillhör jag ju inte de som har ett så stort problem med detta, men jag ser en cykelklubb ute på träning väldigt ofta och de ligger aldrig i 40 km/h i klunga. När tempot skruvas upp så blir det mer av ett långt pärlband. Det är när det går långsammare 10-30 km/h så blir det mer klungbildning.VidarH skrev:Bananas. Helt klart bananas.
Folks inställningar till sina medtrafikanter alltså. Och en klar övertro på hur farligt det är med cyklister i klunga. Just nu är det ohyggligt att det är en omöjlighet att köra om cyklister som ligger tätt ihop och håller 40 knyck. Det är tydligen bra mycket bättre om de låg på ett långt pärlband på 100 meter i 30 knyck?
Sen är det inte otänkbart att det är lättare att köra om ett långt pärlband än en klunga, det beror lite på hur smal vägen är. Man kan ju också tänka sig att man istället för att ha 25 cyklister i rad gör om det till 5 grupper med 5 cyklister i varje och så håller man lite avstånd mellan grupperna. Då går det lättare att köra om.
Där jag ser den lokala cykelklubben träna är det mycket tung trafik på vägar med hastighetsbegränsning 70 eller 80 km/h för det mesta (det finns korta delar med 60 km/h). Även om jag kan avvakta rätt läge och lätt komma förbi med bil så kommer inte långtradare en de långa bussarna förbi, så där bildas det kö som i princip inte lättar förrän cyklisterna har lämnat vägen.
Dock ser jag inga bra alternativ. Det finns inga bra ställen att träna på helt enkelt.
VidarH skrev:Sedan så såg jag en liten felskrivning i ett inlägg från Fairlane som är en klassisk mediegroda. Läs och begrunda:
Fint att du uppmärksammade den felskrivningen. Jag tror dock att du förstod vad jag menade.VidarH skrev:
Okej. Men i alla fall. Två landsvägscyklister är typ lika breda som en lådcykel. Två lådcyklar är lika breda som en liten bil. En liten bil är det ingen som tycker tar för stor plats. Kör om en cyklist som om den vore en liten bil så är vi nöjda.
Sedan verkar det vara en grej att citera lagtexter så visst.
Enligt trafikförordningen,
3 kap. §32 innebär att omkörning är förbjuden om den inte kan ske utan fara. Att köra om med liten marginal innebär fara.
§33 i samma förordning säger att den som ska köra om är skyldig att ge betryggande avstånd i sidled till det fordon som körs om.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd. (så om det inte är en olägenhet att köra om en liten bil så har jag väldigt svårt att se hur oöverstigligt svårt det är att köra om en klunga cyklister)
Dock så önskar jag att det finns prejudikat att tillgå. Men nope! Inga sådana...
Sedan verkar det vara en grej att citera lagtexter så visst.
Enligt trafikförordningen,
3 kap. §32 innebär att omkörning är förbjuden om den inte kan ske utan fara. Att köra om med liten marginal innebär fara.
§33 i samma förordning säger att den som ska köra om är skyldig att ge betryggande avstånd i sidled till det fordon som körs om.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd. (så om det inte är en olägenhet att köra om en liten bil så har jag väldigt svårt att se hur oöverstigligt svårt det är att köra om en klunga cyklister)
Dock så önskar jag att det finns prejudikat att tillgå. Men nope! Inga sådana...
VidarH skrev:Okej. Men i alla fall. Två landsvägscyklister är typ lika breda som en lådcykel. Två lådcyklar är lika breda som en liten bil. En liten bil är det ingen som tycker tar för stor plats. Kör om en cyklist som om den vore en liten bil så är vi nöjda.
Sedan verkar det vara en grej att citera lagtexter så visst.
Enligt trafikförordningen,
3 kap. §32 innebär att omkörning är förbjuden om den inte kan ske utan fara. Att köra om med liten marginal innebär fara.
§33 i samma förordning säger att den som ska köra om är skyldig att ge betryggande avstånd i sidled till det fordon som körs om.
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd. (så om det inte är en olägenhet att köra om en liten bil så har jag väldigt svårt att se hur oöverstigligt svårt det är att köra om en klunga cyklister)
Dock så önskar jag att det finns prejudikat att tillgå. Men nope! Inga sådana...
Tyvärr har du inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter, så det resonemanget faller att du skulle ha rätt att göra si och så pga det är så, sen spelar det som sagt ingen roll vad en enskild tycker för den delen. Med samma resonemang skulle man kunna köra flera bilar supertätt bakom varandra så länge de är kortare än en 24m lastbil (alla kan ju köra om en lastbil), men det är ju bara tramsigt att ens tänka i dom banorna. Det är ju inte så det funkar helt enkelt.
Vi har ju regler och lagar för att samhället ska funka och för att vi ska ta oss fram så säkert som möjligt i trafiken.
Det finns ju en till aspekt i att cykla två i bredd, när du blir omkörd så är du instängd mellan två fordon vilket du inte heller vill om det händer något i det ögonblicket. Du är rätt rökt helt enkelt. Vi fick testa just detta med reaktionstid på mc-utbildningen och du svänger snabbare runt ett väldigt plötsligt uppkommet hinder än vad du hinner bromsa, så det är bra att ha lite svängrum (vilket ni själva vill med, så förstår inte varför ni vill ha en cykel bredvid er riktigt, ni talar faktiskt emot er egen agenda)
Angående en klunga cyklister som du nämner som tränar så är det som sagt väldigt farligt med avstånden i mellan cyklisterna i längdled med, det finns ju otaliga videos på vad som händer när någon längre fram ramlar, det blir en serieolycka vilket såklart alla vill undvika!
De "skall" färdas efter varandra samtidigt som de "får lov" att färdas i bredd. Det är en paragraf för båda sidor att stödja sig på. Lite ironiskt tycker jag. Men i praktiken då? En cykel ska färdas i den högra delen av körbanan. Det innebär att den med lite vingelmån upptar 1 meter. Låter det mycket? Inte alls. Skulle hjulen slicka kantlinjen så befinner sig halva fordonet "cyklist" utanför i vägrenen. Så nej, 1 meter av körbanan är fysiskt upptagen. Sedan tillkommer den roliga delen med säkert avstånd vid omkörning. Det pratas mycket om 1,5 meter vid omkörning av oskyddade trafikanter så jag kör på det. Det innebär att det är en sträcka på 2,5 meter från kantlinjen som är fredad. Är det för mycket med 1,5 meter så kan man räkna med 1 meter och då är den fredade ytan 2 meter, vilket är måtten mellan backspeglar på en normal bil...
Så fixar alla motorfordonsförare omkörningar på säkert avstånd? Väldigt sällan tyvärr. Vissa klarar ju knappt av att köra om en bil eller lastbil på betryggande sätt...
Så fixar alla motorfordonsförare omkörningar på säkert avstånd? Väldigt sällan tyvärr. Vissa klarar ju knappt av att köra om en bil eller lastbil på betryggande sätt...
Smart, kommer att behövar många skyltar i Sverige, speciellt i Norrlands inland där mamma och barn man skall cykla till förskolan på landsvägarna i ur och skur och malmbilar passerar bredvid: Enligt vår Libtard- regering "främja cyklandet inom alla åldrar och socioekonomiska grupper"Kramla skrev:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/10/regeringen-vill-att-fler-ska-cykla/
Den här tråden har förstört mig.
I morse på väg till jobbet körde bussen om en cyklist i gult och svart på 70-vägen som leder till E-6.
Och jag gjorde något jag aldrig gjort innan, svor inombords och tänkte (hoppas jag inte sade det högt):
"Men vad f.n, varför cyklar du inte på cykelbanan bredvid?"
Cykeln var vid cirkeln och man ser cykelbanan bredvid
Jag förstår att cyklisten ville ha ett rejält träningspass på väg till jobbet(?), men trots att jag stöder cykelträning på landsväg så störde jag mig på detta. Cykelbanan är ganska tom vid den tiden och det går att hålla en hyfsad fart. Man får sakta in lite innan tunneln överst i bild och längre fram kommer en sådan där grind man brukar ta sig förbi på gräsmattan för att slippa krångla.
I morse på väg till jobbet körde bussen om en cyklist i gult och svart på 70-vägen som leder till E-6.
Och jag gjorde något jag aldrig gjort innan, svor inombords och tänkte (hoppas jag inte sade det högt):
"Men vad f.n, varför cyklar du inte på cykelbanan bredvid?"
Cykeln var vid cirkeln och man ser cykelbanan bredvid
Jag förstår att cyklisten ville ha ett rejält träningspass på väg till jobbet(?), men trots att jag stöder cykelträning på landsväg så störde jag mig på detta. Cykelbanan är ganska tom vid den tiden och det går att hålla en hyfsad fart. Man får sakta in lite innan tunneln överst i bild och längre fram kommer en sådan där grind man brukar ta sig förbi på gräsmattan för att slippa krångla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast du har inga rättighetrr alls i trafiken, bara skyldigheter, så dom är inte alls motsägelsefulla. Du skall göra så, det är din skyldighet, men du får cykla i bredd om det inte hindrar. Men allt i trafiken handlar om skyldigheter, du har inga rättigheter.VidarH skrev:De "skall" färdas efter varandra samtidigt som de "får lov" att färdas i bredd. Det är en paragraf för båda sidor att stödja sig på. Lite ironiskt tycker jag. Men i praktiken då? En cykel ska färdas i den högra delen av körbanan. Det innebär att den med lite vingelmån upptar 1 meter. Låter det mycket? Inte alls. Skulle hjulen slicka kantlinjen så befinner sig halva fordonet "cyklist" utanför i vägrenen. Så nej, 1 meter av körbanan är fysiskt upptagen. Sedan tillkommer den roliga delen med säkert avstånd vid omkörning. Det pratas mycket om 1,5 meter vid omkörning av oskyddade trafikanter så jag kör på det. Det innebär att det är en sträcka på 2,5 meter från kantlinjen som är fredad. Är det för mycket med 1,5 meter så kan man räkna med 1 meter och då är den fredade ytan 2 meter, vilket är måtten mellan backspeglar på en normal bil...
Så fixar alla motorfordonsförare omkörningar på säkert avstånd? Väldigt sällan tyvärr. Vissa klarar ju knappt av att köra om en bil eller lastbil på betryggande sätt...
Om du kör igenom en korsning och du ligger på huvudled och det ansluter en väg med stoppplikt så har du inte rätt att köra igenom den, utan den som kommer vid stoppskylten har skyldighet att stanna. (Blir det en olycka så blir du inte vållande för den andra gjorse fel, inte för du hade rätt)
Så är alla trafikregler uppbyggda, framförallt skulle ja tro för att man ska vara defensiv i trafiken och aldrig kunna hävda att jag har rätt.
Numera får man cykla på bilvägen även om det finns cykelbana bredvid om bilvägen har max hastighet skyltad till 50 km/h. Alltså om vägen har skyltad hastighet 60 km/h eller mer får man inte cykla där om det finns en cykelbana intill. Tror det är 1000 kr i böter på det.Fario skrev:Den här tråden har förstört mig.
I morse på väg till jobbet körde bussen om en cyklist i gult och svart på 70-vägen som leder till E-6.
Och jag gjorde något jag aldrig gjort innan, svor inombords och tänkte (hoppas jag inte sade det högt):
"Men vad f.n, varför cyklar du inte på cykelbanan bredvid?"
Cykeln var vid cirkeln och man ser cykelbanan bredvid
Jag förstår att cyklisten ville ha ett rejält träningspass på väg till jobbet(?), men trots att jag stöder cykelträning på landsväg så störde jag mig på detta. Cykelbanan är ganska tom vid den tiden och det går att hålla en hyfsad fart. Man får sakta in lite innan tunneln överst i bild och längre fram kommer en sådan där grind man brukar ta sig förbi på gräsmattan för att slippa krångla.
[bild]
Massor av cyklister gillar att cykla på en väg nära Gbg som jag ofta kör på. Det är en 70-väg. Ofta är det "träningscyklister". Jag cykeltränar också till jobbet med det är två enorma skillnader mellan dem och mig. Förutom att jag inte kör i onödan på bilvägar skulle jag aldrig förnedra mig så mycket att jag kränger på mig tighta trikå-byxor. Män i trikåer är jag fullständigt allergisk mot skojar lite nu
Jag brukar tuta på dem eftersom jag vill inte ha dem på mitt ansvar med lastbilen eller bilen om de skulle vingla till. Ibland lyckas de cykla ikapp mig vid en korsning och då skäller de och har sig mot mig.
Jag brukar fråga om de har barn och familj?
Va? säger de då
Sedan brukar jag fråga vilket det tror starkast på. Vill din familj att du skall komma hem som vanligt eller går det bra för dem att du kommer hem i träfrack?
Sedan brukar diskussionen vara över.
Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Om man pendlar på riktigt Mao att man blir svettig är det ju fräscht att ha träningskläder tycker jag. Mao cykeltrikå. Sedan cyklar man några mil är det skönt för rumpan med cykelbyxor.Magnus Filip skrev:Numera får man cykla på bilvägen även om det finns cykelbana bredvid om bilvägen har max hastighet skyltad till 50 km/h. Alltså om vägen har skyltad hastighet 60 km/h eller mer får man inte cykla där om det finns en cykelbana intill. Tror det är 1000 kr i böter på det.
Massor av cyklister gillar att cykla på en väg nära Gbg som jag ofta kör på. Det är en 70-väg. Ofta är det "träningscyklister". Jag cykeltränar också till jobbet med det är två enorma skillnader mellan dem och mig. Förutom att jag inte kör i onödan på bilvägar skulle jag aldrig förnedra mig så mycket att jag kränger på mig tighta trikå-byxor. Män i trikåer är jag fullständigt allergisk mot skojar lite nu
Jag brukar tuta på dem eftersom jag vill inte ha dem på mitt ansvar med lastbilen eller bilen om de skulle vingla till. Ibland lyckas de cykla ikapp mig vid en korsning och då skäller de och har sig mot mig.
Jag brukar fråga om de har barn och familj?
Va? säger de då
Sedan brukar jag fråga vilket det tror starkast på. Vill din familj att du skall komma hem som vanligt eller går det bra för dem att du kommer hem i träfrack?
Sedan brukar diskussionen vara över.
Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Dock förstår jag mig inte på folk som uträttar ärenden tex handlar i full mundering. Jag har sett exempel på folk som kommer på AW i full mundering inklusive SPD
SPD? Tyska partiet?AndersMalmgren skrev:Om man pendlar på riktigt Mao att man blir svettig är det ju fräscht att ha träningskläder tycker jag. Mao cykeltrikå. Sedan cyklar man några mil är det skönt för rumpan med cykelbyxor.
Dock förstår jag mig inte på folk som uträttar ärenden tex handlar i full mundering. Jag har sett exempel på folk som kommer på AW i full mundering inklusive SPD
Kör själv med cykelbyxor, men har dem under shortsen eller träningsbrallorna. Män i trikåer tycker jag är rätt motbjudande och cyklar de samtidigt i onödan på bilvägar är det dubbelt upp.