Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och trots att du tycker det behövde du alltså skriva det inlägg du skrev.

Jag förstår faktiskt inte ditt svar. Ja jag skrev mitt inlägg för ett lagen säger det och två det finns ingen anledning att cykla i klunga. Dessutom är det ju som jag skriver att dessa cyklister undviker GC-banor för då måste dom anpassa sig, vilket ju vore hemskt!

Svara konstruktivt och sakligt, annars bidrar du ju inte till någonting. Eller hur?
 
R Rkarlsson skrev:
Vad är det egentligen som gör bilen oss till vackrare och bättre?
Självbedrägeriet.
När man betalar 1/5 av sina inkomster, när man lägger 1/6 av sin vakna tid i den samtidigt som man odlar svåra välfärdssjukdomar i sin kropp och drömmer om reklambilderna som industrin sålt till en, där bilen är i exotiska naturmiljöer i motljus-solnedgång samtidigt som man sitter fast på Essingeleden kl 18.45 och vindrutetorkarna geggar runt med något fettigt på glaset.
Det.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Svara konstruktivt och sakligt, annars bidrar du ju inte till någonting. Eller hur?
Den här tråden är långt bortom konstruktivitet. Men det går bra att bläddra tillbaka ett tusental inlägg så kan du se att lagen inte är så entydig som du och vissa andra vill göra gällande.

Tvärtom har cyklister (och andra trafikanter) rätt stora frihetsgrader att använda sitt omdöme i hur de ska agera i trafiken. Och som du själv skrev, när det väl kommer till kritan gäller det att anpassa sig till andras (lagliga) beteende och försöka hitta lösningar. Det gäller inte minst oss som är bilister.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den här tråden är långt bortom konstruktivitet. Men det går bra att bläddra tillbaka ett tusental inlägg så kan du se att lagen inte är så entydig som du och vissa andra vill göra gällande.

Tvärtom har cyklister (och andra trafikanter) rätt stora frihetsgrader att använda sitt omdöme i hur de ska agera i trafiken. Och som du själv skrev, när det väl kommer till kritan gäller det att anpassa sig till andras (lagliga) beteende och försöka hitta lösningar. Det gäller inte minst oss som är bilister.
Visst, men det är väl just det som är problemet, cyklister som cyklar i klunga och stör övrig trafik visar dåligt omdöme. Det är sällan cyklister ligger i 50 eller 70…
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det är väl just det som är problemet, cyklister som cyklar i klunga och stör övrig trafik visar dåligt omdöme. Det är sällan cyklister ligger i 50 eller 70…
Är det verkligen problemet? Är inte problemet att det är så mycket bilar att det inte går att köra om? Ta Essingeleden på morgonen tex. Tänk om 90% av dessa tagit cykel istället? Då hade köerna varit ett minne blott. Det är bilister som är orsaken till att bilister har problem i trafiken.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Är det verkligen problemet? Är inte problemet att det är så mycket bilar att det inte går att köra om? Ta Essingeleden på morgonen tex. Tänk om 90% av dessa tagit cykel istället? Då hade köerna varit ett minne blott. Det är bilister som är orsaken till att bilister har problem i trafiken.
Du tar upp ett litet lokalt problem. Det är bara en liten minoritet om ca 10% av Sveriges befolkning som bor i Stockholm.
Generellt är det ett problem när cyklister cyklar i klunga bland bilarna, ja.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tar upp ett litet lokalt problem. Det är bara en liten minoritet om ca 10% av Sveriges befolkning som bor i Stockholm.
Generellt är det ett problem när cyklister cyklar i klunga bland bilarna, ja.
Nej, det är inget stort och generellt problem eftersom det inte är särskilt vanligt förekommande. Essingeleden är ju inte ensam, även Karlstad, Göteborg, Malmö, mfl orter har långa köer varje morgon.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tar upp ett litet lokalt problem. Det är bara en liten minoritet om ca 10% av Sveriges befolkning som bor i Stockholm.
Generellt är det ett problem när cyklister cyklar i klunga bland bilarna, ja.
Att göra ett problem av att cyklister cyklar i klunga är också ett lokalt problem.
Man kanske kunde gå så långt som att säga att problemet är lokaliserat till din bil och dess insida.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Råkade ut för en idiot en gång som slog näven i sidan på bilen en mörk kväll, högersväng och saktar in för att släppa förbi cyklisten av ren snällhet men som tack får jag en hård knytnäve i sidan på bilen för idioten tyckte att jag kom för nära honom, det var tacken man fick. Det roliga i det hela att det fanns en upplyst cykelväg vid sidan om, men nej en sådan kan man ju inte cykla på visst:thinking:

Körde efter cyklisten som fick sig en utskällning med råge efter att ha stannat honom.
Eftersom ingen annan frågat: Hur "stannade" du cyklisten? Jag har själv aldrig "stannat" någon medtrafikant, och alla sätt jag lyckas föreställa mig skulle göra mig förtjänt av tillmälet du använder i första meningen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ta Essingeleden på morgonen tex. Tänk om 90% av dessa tagit cykel istället? Då hade köerna varit ett minne blott. Det är bilister som är orsaken till att bilister har problem i trafiken.
Nej, där har du tyvärr fel. Det är Daniel Hellden, trafikborgarråd i stockholm som ensam ska bära den bördan. I den mån han kör bil så är det väl för att transportera stora stenar. Jättestora stenar.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, där har du tyvärr fel. Det är Daniel Hellden, trafikborgarråd i stockholm som ensam ska bära den bördan. I den mån han kör bil så är det väl för att transportera stora stenar. Jättestora stenar.
Daniel Helldén har många bra idéer och får oförtjänt mycket skäll av bilister. Det är ett faktum att biltrafiken måste minska.
 
  • Gilla
  • Arg
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Daniel Helldén har många bra idéer och får oförtjänt mycket skäll av bilister. Det är ett faktum att biltrafiken måste minska.
Det är ett faktum att fossil biltrafik måste minska. En solcellsladdad elbil ska det finnas plats för på vägarna och givet tiden det tar att bygga infrastruktur får man hitta andra medel för att begränsa fossilbilar. Man kan inte ta en paus med byggade under 20år och hoppas att man kommer ikapp senare. En väldigt enkel logik som det är märkligt att inte fler förstår.

EDIT: Många bra ideer? Jag kan inte påminna mig om att jag läst om EN ENDA bra ide från den tokstollen.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
EDIT: Många bra ideer? Jag kan inte påminna mig om att jag läst om EN ENDA bra ide från den tokstollen.
Jodå. Karl låg ju bakom den brillianta idén att skotta gångbanor före vägarna, så att alla som åkte buss skulle kunna komma fram till busshållplatsen. Sen att det inte kom någon buss.... Tänkte inte på det. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå. Karl låg ju bakom den brillianta idén att skotta gångbanor före vägarna, så att alla som åkte buss skulle kunna komma fram till busshållplatsen. Sen att det inte kom någon buss.... Tänkte inte på det. :thinking:
Först i prioritet var skottning av cykelvägar .......
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.