84 403 läst · 1 428 svar
84k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Berätta gärna var dessa anläggningar finns! Jag känner inte till en enda anläggning för att träna landsvägscykling i Sverige. Inte utomlands heller förresten.M mackan_kal skrev:
Nu kommer en välbehövlig utredning, men som vanligt kommer den väl att mynna ut i ingenting.
https://www.dn.se/sverige/regeringe...PxhoLiZ0qaqPpmjvgliCXwTtDWfOGobA-QMAcHGulm9Kc
https://www.dn.se/sverige/regeringe...PxhoLiZ0qaqPpmjvgliCXwTtDWfOGobA-QMAcHGulm9Kc
Har du provat att cykla på dem själv? Min erfarenhet är att GC-banor (rena cykelbanor är extremt ovanliga) utanför tätort ofta har dålig asfalt, vilket betyder att det är farligt att cykla snabbare än 15-20 kmh, dessutom är det som sagt blandtrafik, och det innebär att det rätt vad det är går en hundägare på ena sidan och en hund med flexikoppel på andra sidan, vilket är svårt att hinna reagera på om man kommer 15 personer i 40 kmh.Nissens skrev:
Jo, jag vet, man ska anpassa hastigheten efter omständigheterna, men ska man resonera så kan vi lägga ner cykel som sport i Sverige på en gång. Skrota Vätternrundan och förbjud deltagande i Tour de France och Giro d'Italia, med hänvisning till att man ska anpassa hastigheten till att svensk cykelbanor är skit och svenska bilister hatar cyklister.
En cyklistklunga är INTE svårare att köra om än en Epa eller en vanlig traktor och de bör av säkerhetsskäl använda landsvägen, inte GC-bana.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Det beror lite på storlek på klungan. Hamnade för ett tag sen bakom en sådan klunga på en landsväg, 70 km/h. Det var cirka 25 cyklister ute och tränade. 2-3 i bredd och cirka 10 rader med cyklar med lite mellanrum mellan raderna, 2-3 meter kanske. Klungan var alltså runt 40 meter lång. Så långa är inte EPA-traktorerna eller vanliga traktorer häromkring iallafall. Ska man köra om så är det alla på en gång, något alternativ finns inte.Anna_H skrev:
Inget som direkt störde mig. Det var bara att ligga bakom i 20 km/h och vänta på ett bra ställe. Med bil kommer man om förr eller senare, det är värre om det ligger en långtradare bakom cykelklungan (ja, det är rätt vanligt med långtradare på den sträckan).
Som sagt, inget som störde mig. Jag vet att lokala cykelklubben är ute och tränar på landsvägarna däromkring regelbundet. Det som stör mig mer är när de så här i mitten på oktober ger sig ut klockan 18 utan belysning på cyklarna. De kör på oupplysta landsvägar... Då anser jag att de cyklisterna är idioter. Övriga som har lite innanför pannbenet har jag inget problem med.
Jag körde bakom en bilklunga idag. Det var nog minst ett hundratal bilister som pendlade tillsammans. De körde inte ens efter varandra men ockuperade båda körfält. De körde även väldigt långsamt, som störde mig mycket.
Vill man pendla tillsammans, sätt dig då i samma bil istället för att köra efter och bredvid varandra
Vill man pendla tillsammans, sätt dig då i samma bil istället för att köra efter och bredvid varandra
Jag skrattar när jag läser denna tråd. Rundningsmärken diskuterar med andra rundningsmärken om vem som är dummast och mest i vägen. Jag kan avslöja att ni allihopa är i vägen. Bilar står i långa rader i köer som jag aldrig stannar i men tillslut är utrymmet mellan bilarna igenproppat av något biologiskt klet blandat med neongul trikå. Jag brukar vrida lite extra på rullen så flyttar det mesta på sig och jag kan fortsätta min färd ostörd, först, bäst och utan att störas av detta trafikens avskräden, iallafall inte innan jag kommer till nästa rödljus. Men, då brummar jag bara lite och seglar längst fram och åker först och bäst av alla igen.Unikt namn skrev:
Har monterat krockbågar på sidan och hasplåt under motorn så att rundningsmärkena inte repar lacken på mitt fordon. Funderar på lite grövre däck också så att jag inte slirar på trikåerna.
MathiasS skrev:
Får mig att tänka på Nobelvägen i Malmö där man brummar iväg vid varje rödljus och kan skratta åt cyklisterna som försvinner bakom en. Sedan stannar man vid nästa rödljus där cyklisterna kommer ikapp. Och bilisterna gasar gapskrattandes iväg till nästa rödljus där de stannar och cylisterna kommer ikapp.
Och nästa rödljus - och nästa rödljus - och nästa rödljus fram till Värnhem.
Varför ska ni ha en gräddfil när alla andra sporter för lösa sina uteymmesfrågor själva?Anna_H skrev:
Ni är cyklister. Det har funkat i alla tider, ni får väl med anpassa er utföra träning utefter vad lagen tillåter?
Ni (cyklister i olaglig klunga) vägrar cykla på GC-banor för då måste ni visa hänsyn, men på vägarna när det är tvärtom och bilar måste visa hänsyn går det bra.
Det hade blivit ett jävla liv om de gående gick 1m ut i GC-banan för att tvinga cyklisterna att sakta ner, det plingas satan så fort man sätter en tå för långt ut.
Sluta bryt mot lagen, cykla max två i rad eller nåt så ni underlättar omkörningar så är det ju inga problem.
Att inte försöka hitta lösningar när man är i trafiken är bara dumt
Vad är det egentligen som gör bilen oss till vackrare och bättre? 99% av all bilkörning är tråkig, tråkig och ännu mer tråkig.Unikt namn skrev:
Sen har man ju kört xx antal varv runt jorden så det gör det bara ännu tråkigare. Sen är det helg och då ska man tvätta fanskapet och städa den.
Sen varannan vecka måste man tanka den.
Tänk om man hade kunnat få åka kollektivt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 715 inlägg
Varför måste kommuner/våra skattepengar tillhandahålla en träningsplats för just cyklister, som tränar för tävling, där dessa blandas med annan trafik?Anna_H skrev:Det där är INTE en cykelbana som man kan träna i klunga på.
Den är ganska smal, och det är skymd sikt och utfarter här och där. Precis vid "google" mitt i bilden tex, en utfart bakom en häck. Kommer det en bil där så ställer den sig (olagligt) rakt på cykelbanan.
Pendlare, skolungdomar, hundägare, joggare håller sig på GC-banan. Men en cykelklubb ska i detta läge köra på vägen.
Är cykelträning viktigare än bussar och lastbilar?
Att välja att cykelpendla längre sträckor, istället för att åka med kollektivtrafik eller egen bil, är nyttig träning, som sker varje dag, men inte sjutton är det väl meningen att att vare sig cykelbanor, vägar eller trafikregler, ska anpassas efter ett litet fåtal som vill ägna sig år specialiserad träning, t.ex. klungträning.
Eller ska vi tillåta fri fart med bilar på vägarna, så att man kan träna rally också?