Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan någon duktig cyklist förklara för mig varför många cyklister ska cykla i vägbanan då det finns en jättebred cykelväg/trottoar som är välskött längs med vägen? Det är inget stort problem men skapar ibland köer och irritation då kommunen byggt den fina cykelbanan/trottoaren för dyra pengar.
Ofta ligger svaret i att man måste provcykla sträckan för att kontrollera om den verkligen är bra. Vad finns det för hinder på vägen? Hur börjar och slutar den? Hur lång är den i förhållande till vägbanan? Så kallade "svängfester" och farthinder där man i sin iver att stoppa bilar och mopeder tvingar cyklisterna att kliva av cykeln är inte ovanligt.

Jag blir tex tutad på nästan varje morgon när jag cyklar till jobbet och under en sträcka på 500 meter cyklar på vägbanan, då cykelbana och vägren saknas. Det finns en grusväg bredvid landsvägen, men den är krokig, backig, gropig och full av farlig byggtrafik, och har det regnat senaste veckan är den även lerig. Jag förlorar 3 minuter och riskerar livet på att ta den istället för landsvägen.

En annan spännande utmaning är att cykla mellan Hotell Bilan och Klaraborgs Herrgård i Karlstad. Drottninggatan börjar vid herrgården och slutar vid hotellet, så det låter ju oerhört enkelt. Det är det inte. Och inte blir man så mycket gladare av att välja parallellgatorna.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
För att hämnas på bilisterna är väl det enkla svaret.
Men det är även "trafiksäkert" och "bra för miljön" med bilköer.
Hämnas? För att bilisterna inte cyklar och röstar på MP eller vad?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan någon duktig cyklist förklara för mig varför många cyklister ska cykla i vägbanan då det finns en jättebred cykelväg/trottoar som är välskött längs med vägen? Det är inget stort problem men skapar ibland köer och irritation då kommunen byggt den fina cykelbanan/trottoaren för dyra pengar.
Här är de oftast dåligt skötta, speciellt nu när löv och grenar faller ner. Prova att cykla över en tjock gren med tunna däck =)
Vi har en som cyklar överallt hur långt eller kort det är, han är duktig på att ringa ut trafikverket när de ha såsat för mycket med cykelvägen.

Cyklar man vanlig "tantcykel" i slött tempo är det ju lugnt. Men om man tränar är de kanske inte så kul att riskera skit, gående, söligare cyklister. De ligger ju ofta i ganska höga hastigheter med.
Själv sölar jag på asfalt och cyklar snabbare i skogen.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag är inte en duktig cyklist.
På åttiotalet var jag det, då kunde jag släppa både pedaler och styre och köra i svängar nedför en backe med utsträckta armar och ben med enbart rumpan i kontakt med cykeln. Älskade att cykla utan anledning, glida fram och bara rulla medan jag kollade efter tjejer och utforskade gator. Problemet var så klart att tjejerna föredrog bilkillarna...

Jag tycker det är sällan jag själv ser cyklister köra på väg när det finns cykelbana.
Då är det vanligen träningscyklister och även om jag själv inte är en sådan förstår jag att man vill ha tempo och inte behöva sakta in hela tiden eller vika av för skräp, barnvagnar och cyklister med oklart rörelsemönster.
Eller så är det en gammal gubbe, vi hade en sådan i mitt lilla samhälle som alltid cyklade på vägen trots en cykelbana bredvid. Men jag har inte sett honom på flera år.

Finns så klart ungdomar som gör sin grej, jag har definitivt medvetet cyklat bredvid cykelbanor förr "bara för att"...

I stan är det en annan femma, där är det ibland snabbare och säkrare att köra på gatan. Kan låta märkligt men stadsplaneringen är inte alltid anpassad efter människor som cyklar. Man vill inte alltid köra en extra sväng eller plötsligt behöva korsa gångbanor i rusningstid.
Jag jobbar i Malmö och åker vanligtvis buss. Går först tio minuter till pendelbussen och sedan 19 minuter från Södervärn till jobbet. På promenadvägen byter cykelbana och gångbana sida två gånger i korsningar så jag som fotgängare måste plötsligt byta sida mitt i en korsning när det kommer cyklister. Och i Malmö cyklar många, även om de borde vara fler så klart.

Redigerat:
Nissens
Fario Fario skrev:
Jag är inte en duktig cyklist.
På åttiotalet var jag det, då kunde jag släppa både pedaler och styre och köra i svängar nedför en backe med utsträckta armar och ben med enbart rumpan i kontakt med cykeln. Älskade att cykla utan anledning, glida fram och bara rulla medan jag kollade efter tjejer och utforskade gator. Problemet var så klart att tjejerna föredrog bilkillarna...

Jag tycker det är sällan jag själv ser cyklister köra på väg när det finns cykelbana.
Då är det vanligen träningscyklister och även om jag själv inte är en sådan förstår jag att man vill ha tempo och inte behöva sakta in hela tiden eller vika av för skräp, barnvagnar och cyklister med oklart rörelsemönster.
Eller så är det en gammal gubbe, vi hade en sådan i mitt lilla samhälle som alltid cyklade på vägen trots en cykelbana bredvid. Men jag har inte sett honom på flera år.

Finns så klart ungdomar som gör sin grej, jag har definitivt medvetet cyklat bredvid cykelbanor förr "bara för att"...

I stan är det en annan femma, där är det ibland snabbare och säkrare att köra på gatan. Kan låta märkligt men stadsplaneringen är inte alltid anpassad efter människor som cyklar. Man vill inte alltid köra en extra sväng eller plötsligt behöva korsa cykelbanor i rusningstid.
Jag jobbar i Malmö och åker vanligtvis buss. Går först tio minuter till pendelbussen och sedan 19 minuter från Södervärn till jobbet. På promenadvägen byter cykelbana och gångbana sida två gånger i korsningar så jag som fotgängare måste plötsligt byta sida mitt i en korsning när det kommer cyklister. Och i Malmö cyklar många, även om de borde vara fler så klart.
Att träna med cykel ute i biltrafiken låter onödigt riskfyllt. Inte springer jag runt bland bilarna när jag löptränar… då väljer jag platser lämpade för det. Och skulle jag ändå springa på en vägbana så skulle jag definitivt inte springa i bredd…

Jag har en anekdot som inte är ett svar på Nissens inlägg, det fick mig bara att minnas när jag tog en cykelsväng förra vintern för att få lite luft och röra på benen.
Pumpade fram på den mörka cykel/gångbanan (ingen belysning) när jag plötsligt möter en som löptränar utan reflexer eller något vitt på sig. BADAM rakt ut från tomma intet möttes vi och jag fick bromsa åt sidan. Jag hade lampa men dock inte min vanliga starka ficklampa jag brukar ha på cykeln och trots att jag knappt orkar cykla fortare än 18 km/h så var det nära ögat. Jag träningscyklar aldrig, bara vill trampa runt lite i medioker fart

I det fallet hade det varit säkrare för alla om jag cyklat på vägen där både jag och bilar har lampor.
På bilden är cykel/gång-banan precis till höger om träden.

Satellitbild av en väg med angränsande cykel- och gångbana vid träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Råkade ut för en idiot en gång som slog näven i sidan på bilen en mörk kväll, högersväng och saktar in för att släppa förbi cyklisten av ren snällhet men som tack får jag en hård knytnäve i sidan på bilen för idioten tyckte att jag kom för nära honom, det var tacken man fick. Det roliga i det hela att det fanns en upplyst cykelväg vid sidan om, men nej en sådan kan man ju inte cykla på visst:thinking:

Körde efter cyklisten som fick sig en utskällning med råge efter att ha stannat honom.

Är förresten själv ute och cyklar på somrarna med min landsvägcykel men inte fan beter man sig som en idiot på vägarna.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att träna med cykel ute i biltrafiken låter onödigt riskfyllt. Inte springer jag runt bland bilarna när jag löptränar… då väljer jag platser lämpade för det. Och skulle jag ändå springa på en vägbana så skulle jag definitivt inte springa i bredd…
Du får tipsa kommunen du bor i att de ska bygga idrottsområde med cykelbana. Så som det finns för fotboll, hockey, friidrottsarenor, 2 miljoner padelhallar.

Mig veterligen finns ingen för landsvägscykling =)

När jag löptränar springer jag emellanåt på landsvägar där också, vem orkar med att se samma gator varje gång ;)

T tank77 skrev:
Råkade ut för en idiot en gång som slog näven i sidan på bilen en mörk kväll, högersväng och saktar in för att släppa förbi cyklisten av ren snällhet men som tack får jag en hård knytnäve i sidan på bilen för idioten tyckte att jag kom för nära honom, det var tacken man fick. Det roliga i det hela att det fanns en upplyst cykelväg vid sidan om, men nej en sådan kan man ju inte cykla på visst:thinking:

Körde efter cyklisten som fick sig en utskällning med råge efter att ha stannat honom.

Är förresten själv ute och cyklar på somrarna med min landsvägcykel men inte fan beter man sig som en idiot på vägarna.
Du menar att du av ren snällhet inte svängde höger rakt framför annan trafik på vägen? Det var ju synnerligen snällt av dig.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
T
A ajn82 skrev:
Du menar att du av ren snällhet inte svängde höger rakt framför annan trafik på vägen? Det var ju synnerligen snällt av dig.
Nja, jag var före cyklisten, mycket trafik, mörkt ute, cykeln hade inte ens lampa och kom som ett jehu rakt ut i korsningen men jag höll koll på denne hela tiden i sidospegeln.

Men, okej då det är jag som är boven i dramat:rolleyes:

Nej, du gjorde ju vad du skulle, men att säga att man är snäll för att man följer trafikreglerna är att ta i lite..

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är INTE en cykelbana som man kan träna i klunga på.
Den är ganska smal, och det är skymd sikt och utfarter här och där. Precis vid "google" mitt i bilden tex, en utfart bakom en häck. Kommer det en bil där så ställer den sig (olagligt) rakt på cykelbanan.

Pendlare, skolungdomar, hundägare, joggare håller sig på GC-banan. Men en cykelklubb ska i detta läge köra på vägen.
Du ska inte träna klunga på vägarna heller. Gör det på egen anläggning. Inte bland trafiken, varken på cykelbana eller vägbana.

• Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
... och ge fan i att framföra motorfordon den minsta sträcka som inte är absolut nödvändig. Glöm inte att anmäla när du kommer att köra och exakt färdväg minst en vecka i förväg.

Eller så lever vi tillsammans med att inte all trafik är strikt nödvändig, utan att vi får samsas med varandra.

• Gilla
  • Arg
Tubes och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
... och ge fan i att framföra motorfordon den minsta sträcka som inte är absolut nödvändig. Glöm inte att anmäla när du kommer att köra och exakt färdväg minst en vecka i förväg.

Eller så lever vi tillsammans med att inte all trafik är strikt nödvändig, utan att vi får samsas med varandra.
Nej.
Det står i lagen. Följ den.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
I lagen står också att alla fordon har plats på vägen, utom i vissa fall, så följ den.

• Gilla
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.