84 502 läst · 1 428 svar
85k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Jag tycker att alla vägar är så trånga att jag stannar bakom cykeln när det kommer mötande trafik, men oftast har jag tillräckligt mycket framförhållning att anpassa hastigheten i ett tidigt skede, så att det inte blir ett konflikt med mötande trafik.engs skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
99 % av cykelvägarna håller inte den klass de ska hålla.engs skrev:
https://bicycling.se/blogg/99-procent-ar-uselt/Inventeringen visar också att en mycket liten del av cykelvägarna uppfyller en grundläggande standard vad gäller utformningsprinciper av cykelvägar som ingår i ett huvudnät. En procent av det inventerade nätet uppfyller utformningsprinciperna med avseende på bl.a. bredd, separationsform, beläggning och belysning. Det är 72 stråk och 825 km. 1 procent uppnår en grundläggande standard
Vet inte vad du lägger i begreppt "de flesta" men för mig räcker 99 %.
Jag har varit ute för att bilspärrar står för nära varandra, eller att trafikfålla är för snäv så att man inte kan komma fram med tvilling-/syskonbarnvagn eller med cykelvagn.
Detta tvingar ut cyklister på bilvägarna istället för att använda GC-vägarna.
På ett ställe fick jag kommunen till att ta bort ena bilspärren, så nu går det att cykla den sträckan med cykelvagn.
Detta tvingar ut cyklister på bilvägarna istället för att använda GC-vägarna.
På ett ställe fick jag kommunen till att ta bort ena bilspärren, så nu går det att cykla den sträckan med cykelvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna gc-väg ser hyfsat bra ut, men det finns ingen tydlig separering, mellan gång och cykeltrafik, som gör den farligt för högre hastigheter. sikten från korsande vägen är dålig och framförallt försvinner gc-vägen efter korsningen plötsligt in i ett bostadsområde och avslutas vid en villagata.
På andra sidan avslutas den vid en cirkulationsplats och behöver man göra några 90-graderskurvor på en smal gc-väg för att fortsätta rakt fram.
GC-vägen används av fotgängare och barn, alla som cykelpendlar eller träningscyklar cyklar på bilvägen, och det känns bra så.
På andra sidan avslutas den vid en cirkulationsplats och behöver man göra några 90-graderskurvor på en smal gc-väg för att fortsätta rakt fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GC-vägen används av fotgängare och barn, alla som cykelpendlar eller träningscyklar cyklar på bilvägen, och det känns bra så.
Du pratade om framförhållning så man kan anpassa sin hastighet. Till t.ex. gående kontra mötande bilar. Har man under hundra meter fri sikt, kommer en gående och får möte med 4-6 bilar med lagom avstånd är det helt omöjligt att ”anpassa sin hastighet” på annat sätt än stanna helt. Vilket var vad jag sa.harry73 skrev:
Redigerat:
Visst kan det ibland hända att man behöver stanna, men det är ytterst sällan. Framförallt när det är fotgängare man möter, räcker det med att passera dom i låg hastighet (t ex 10 km/t) och då kan man köra rätt så nära. Sedan vinkar man vänligt och fortsätter resan. Här nere händer det att man möter häst och ryttare, framförallt på mindre vägar. Även då får man ibland stanna helt och låta ryttaren passera så att denne kan hålla kontroll över hästen. Jag fattar inte hur man kunde vinna krig mha hästar så rädda de kan vara, men det är en annan sak.engs skrev:
Några cykelvägar jag provat kan det vara en fin cykelväg fram till en planskild korsning. Då försvinner cykelvägen och det är bara gångväg och en trappa, sen kan man förvisso cykla en lång omväg. Nedanför trappan fortsätter cykelvägen. Det finns flera liknande exempel. Där jag bor nu har de byggt en cykelväg som är liknande detta, det är räcken ut mot vägen och på flera ställen där man skulle vilja ta av från cykelvägen går det inte utan man måste antingen cykla ut bland bilarna eller korsa vägen och fortsätta på gångväg antingen flera hundra meter före eller efter man egentligen vill svänga. Väl på cykelvägen är det staket på båda sidor. Ibland kombinerat med gångväg med målat streck. På nåt ställe bara försvinner cykelvägen i 10m för att det var för smalt att ha både gångväg och cykelväg, så cykelvägen avslutas rakt i en busskur från ena hållet och ett räcke åt andra hållet. Ska jag upp på cykelvägen måste jag släpa cykeln uppför en trappa eller korsa en stor väg. Turligt nog går en väg lämplig för cykel nåt hundratal meter bort på andra sidan vägen som jag inte förstår de rustade upp istället för att anlägga denna nya cykelväg. Kan det vara så att de är olika pengar som betalar olika cykelvägar?harry73 skrev:Denna gc-väg ser hyfsat bra ut, men det finns ingen tydlig separering, mellan gång och cykeltrafik, som gör den farligt för högre hastigheter. sikten från korsande vägen är dålig och framförallt försvinner gc-vägen efter korsningen plötsligt in i ett bostadsområde och avslutas vid en villagata.
På andra sidan avslutas den vid en cirkulationsplats och behöver man göra några 90-graderskurvor på en smal gc-väg för att fortsätta rakt fram.
engs skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma väg, men lite mer in i stan. Här syns det tydligt att gc-vägen är smal och att det inte finns en bra separering mellan fotgängare och cyklister. GC-vägen fungerar därmed dålig för cykelpendling, även om jag skulle cykla på gc-vägen
Det är inte närmare stan, tvärtom. Så lite folk det rör sig i Malmslätt så kan man lätt ha en gc-väg och undvika då få som promenerar. Tanken är väl inte att cylister ska kunna köra absolut helt obehindrat från A-B utan att riskera tvingas sänka farten eller se sig för?
Och om man nu cyklar på väg där kan man lätt åka över till cykelvägen när man lämnar malmslätt mot skägget.
Och om man nu cyklar på väg där kan man lätt åka över till cykelvägen när man lämnar malmslätt mot skägget.