engs
harry73 harry73 skrev:
Varför ska man då kräva att bilister kan göra det?
Var har jag skrivit det? Jag har skrivit att man bör hjälpas och och samarbeta i trafiken, alla trafikslag. Undvika cykelväg bara för att man ev. måste sakta ner när man möter en tant på promenad kan väl inte vara för mycket begärt? Att undvika cykla 2-3 i bredd på samma väg när det dessutom finns cykelväg som ovan precis bredvid är väl en fullt rimligt sätt att hjälpas åt i trafiken.

Precis som jag undviker köra om cyklisterna på 1/2m avstånd.
 
Det som förvånar mig när det gäller trafikplanering är att man fortfarande gör sådana tabbar(?) i planeringen.

Vid mitt köpcenter Center Syd har en del förändringar gjorts till det sämre.

Som på bilden nedan där man lagt parkeringsrutor mitt i vägen för cykelbanan som går under bron. De rutorna fanns inte där för ett par år sedan. Jättekul att komma med cykelvagn eller med dålig balans från eller till Bauhaus och cirkla sig förbi de parkerade bilarna vid McDonalds. Och det är inte så att köpcentrat MÅSTE ha de där fyra rutorna för att fungera, det finns mängder med P-rutor i området.
Eller att man numera inte kan komma åt baksidan där man hämtar Onlinebeställd mat utan att köra i bilvägen (som visserligen inte är fruktansvärd men ändå måste man ut bland bilarna). Idag har jag bilen till jobbet så jag hämtar maten med bilen efter jobbet men vanligen tar jag cykel med vagn,
Eller att man sedan några år måste cykla bland mötande bilar när man skall in på framsidan, förr var där en lastzon där man kunde cykla men när det skulle få in fler P-rutor så tvingas man nu cykla ut i parkeringsplatsen bland mötande bilar.

Och en del andra småsaker som påverkar en som cyklist negativt.

Flygbild över parkeringsplatser placerade olyckligt mitt på en cykelbana under en bro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
engs
Fario Fario skrev:
Det som förvånar mig när det gäller trafikplanering är att man fortfarande gör sådana tabbar(?) i planeringen.

Vid mitt köpcenter Center Syd har en del förändringar gjorts till det sämre.

Som på bilden nedan där man lagt parkeringsrutor mitt i vägen för cykelbanan som går under bron. De rutorna fanns inte där för ett par år sedan. Jättekul att komma med cykelvagn eller med dålig balans från eller till Bauhaus och cirkla sig förbi de parkerade bilarna vid McDonalds. Och det är inte så att köpcentrat MÅSTE ha de där fyra rutorna för att fungera, det finns mängder med P-rutor i området.
Eller att man numera inte kan komma åt baksidan där man hämtar Onlinebeställd mat utan att köra i bilvägen (som visserligen inte är fruktansvärd men ändå måste man ut bland bilarna). Idag har jag bilen till jobbet så jag hämtar maten med bilen efter jobbet men vanligen tar jag cykel med vagn,
Eller att man sedan några år måste cykla bland mötande bilar när man skall in på framsidan, förr var där en lastzon där man kunde cykla men när det skulle få in fler P-rutor så tvingas man nu cykla ut i parkeringsplatsen bland mötande bilar.

Och en del andra småsaker som påverkar en som cyklist negativt.

[bild]
Det där håller jag med om till 100%.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
engs engs skrev:
Jag ser cyklister även på dessa vägar, så för den gruppen cyklister torde det kvitta om de så får en hel motorväg.
Jag förstår att en som aldrig pendlingscyklat inte ser bristerna.
Redan på din bild ser jag dock flera brister som gör att man inte tycker att det är särskilt bra.

Den är absolut för smal för både gående och cyklister i dubbelriktad trafik. Ingen mittlinje som tydligt talar om att trafiken på platsen är dubbelriktad så fotgängare kommer garanterat yra omkring på hela ytan med sitt flexkoppel till hunden (på andra sidan).

Sedan kan man ana en korsning i slutet på buskaget. Typiskt för cykelbanor så har man ingen sikt utan kastas rakt ut i korsningen vilket gör att man som cyklande måste sakta ner i alla korsningar. Det behöver bilförare sällan göra, det är för det mesta ett minimum av sikt, särskilt på vägar som är tänkta att leda pendlare.

Det som inte framgår i bilden är ifall banan verkligen går emellan två målpunkter, eller om den som många cykelvägar bara är byggd för att det gick och faktiskt inte leder någonstans speciellt.

Ska man nu ta Linköping som exempel så har de betydligt bättre satsningar. Cykellänken som byggs ut nu håller mycket hög kvalitet och är sådant som behövs för att cyklande ska känna sig trygga och välja cykelbanan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykellänken
Kolla gärna filmen på kommunens hemsida
https://www.linkoping.se/stadsplane...mpanjsidor-cykel/cykellanken---en-battre-vag/

1920px-Sydv%C3%A4stra_cykell%C3%A4nken_%C3%85lerydsrondellen.jpg

Cykell-nken_stenbr-tsgatan.jpg
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Jag tar mig friheten att förtydliga problemet i mitt tidgare inlägg.

När man kommer cyklandes längs den prickade sträckan kunde man tidigare cykla rakt fram på bilfri asfaltyta vid det inringade området. Numera måste man svänga ut i P-området bland de mötande bilarna.
Inte så kul för mindre barn eller äldre med dålig balans eller arga medelålders män med cykelvagn

Flygbild över korsning med markerad cykelväg som leder in i parkeringsområde istället för tidigare asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag cyklar varje dag stort sett till och från jobbet.
Av respekt till bilförare håller jag mig på cykelvägar och måste det vara bilväg är jag ute på kanten. Jag lämnar företräde åt bilar och visar tydligt vart jag ska.
Aldrig blir det problem då, ofta stannar bilar även där dom inte behöver för att släppa fram mig.

Däremot när man kör bil själv stör man sig på många stollar på cykel.
Ett rejält störningsmoment är dessa herrar som tror dom är med i tour the France. Man har köpt nya cykelbyxor på xxl och man känner sig som ett cykelproffs.
Man cyklar på bilväg fast det är en cykelväg precis brevid. Man har ingen som helst respekt att man är i vägen och håller åt sidan nämnvärt.
Dom vill bli sedda "titta på mig och min tävlingscykel och ny cykel dress"

Andra är dessa som tror att dom är odödliga svänger ut och lämnar inte företräde är i vägen praktiskt taget med deras liv som insats. Dom ska vara glada att bilisterna är uppmärksamma.


Sen finns det dom som kanske är tävlingscyklister eller högre nivåer av motionscyklist men dessa brukar man inte se när biltrafiken är som värst.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Fabrikerna försvann knappast på 90-talet….

Att bilisterna skall bromsa in för dig funkar till den dagen någon förare har druckit lite, eller pillar med mobilen eller kanske GPS:en och missar att du är ute i vägbanan.

På gravstenen står det ”han hade rätt”.
Jo här försvann industrin på 90, sista försvann när saab kursade. Sen hade vi en mekanisk verkstad fram till för en 10 år sen men där arbetade kanske högst 10.

Jag har ingen annanstans att ta vägen på vägen där jag samsas med bilister så det blir lika illa vilket fall som. Jag kan inte kasta mig ut i skogen för varenda bil =)

En del bilister vet att jag har rätt och de har de antingen fått veta verbalt eller med att jag lappat till biljäveln. Dock gåendes =)

Men jag tänker ju inte låsa in mig i källaren för att du resonerar som du gör, jag hoppas att du personligen har trafikvett och inte är ett rövhål. Och då tillhör du ändå den goda sidan.
De korta sträckor jag beblandar mig är till och från stigarna i skogen, känns ju korkat att ta bilen till stigen när syftet är att träna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det kanske är så enkelt som att de här bilisterna hatar att vi som cyklar kommer fram snabbare, har mer pengar i plånboken, är mycket friskare och dessutom miljövänner. Det är inte helt ovanligt att de hatar miljöpartiet och platspåseskatten också ;)
Haha ja nu kör jag ju till jobbet för jag har inga alternativ alls =)

Men faktiskt så kommer samma gubbe varje morgon när jag sätter mig i bilen, jag har ca 2-3 km bort till byns yttergräns.
Han passerar mitt hus när jag startar bilen och kör ut ur garaget och nästa gång jag ser han är han en bit utanför byn så där går det snabbt.
Och även i stan har inte bilar en suck mot en cykel i tid.

Dock är näst cykel inte jättebillig för mig :) lite över 30 tusen(inte el), men man ska väl ha en hobby.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
De flesta gc-banor som finns är rena skämtet och fungerar inte ens bra som gångbana. Bygger man en bra gc-väg som är tillräckligt bred, rak, avskild från vägen och gångtrafikanter, och som har samma prioritet som resten av vägen, då kan det finnas en poäng med ett förbudsskylt för cyklister på bilvägen.
Om man bygger sådana cykelbanor (utan gående och hinder) så behövs inga förbudsskyltar.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
I övrigt får cyklister precis som alla andra trafikanter anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Jag kör inte 110 på motorvägen om det är blixthalka. Osv.

Är cykelbanan "för kurvig" får man lämpligen slå av lite på hastigheten.
Problemet är att cyklisters "motorväg" alltid har blixthalka, lyktstolpar mitt i vägen, parkerade långtradare. Det är liksom inte tillfälliga hinder utan permanenta. Att permanent tvingas köra 30 på motorvägen och kalla det "anpassa hastigheten efter rådande förhållanden", är det rimligt?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Jag ser cyklister även på dessa vägar, så för den gruppen cyklister torde det kvitta om de så får en hel motorväg.
[bild]
Det där är INTE en cykelbana som man kan träna i klunga på.
Den är ganska smal, och det är skymd sikt och utfarter här och där. Precis vid "google" mitt i bilden tex, en utfart bakom en häck. Kommer det en bil där så ställer den sig (olagligt) rakt på cykelbanan.

Pendlare, skolungdomar, hundägare, joggare håller sig på GC-banan. Men en cykelklubb ska i detta läge köra på vägen.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
engs engs skrev:
Tanken är väl inte att cylister ska kunna köra absolut helt obehindrat från A-B utan att riskera tvingas sänka farten eller se sig för?
Jo, det är det som är tanken. Syftet med det är att öka antalet cyklister och minska antalet bilister. Det ökar folkhälsan och minskar behovet av att bygga ut vägar. Infrastruktur för cyklister kostar en bråkdel av infrastruktur för samma antal bilister, så samhällsvinsten med bra cykelinfra är enorm, inte minst pga en åldrande befolkning.

Tänk vilken skillnad på antalet P-platser, köer i rusningstrafik mm om i stort sett alla som har mindre än 5 km till jobbet och en stor andel av de som har 5-10 km till jobbet tog cykel istälelt för bil.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Som på bilden nedan där man lagt parkeringsrutor mitt i vägen för cykelbanan som går under bron.
Det är helt klart P-förbud på de rutorna.
 
Kan någon duktig cyklist förklara för mig varför många cyklister ska cykla i vägbanan då det finns en jättebred cykelväg/trottoar som är välskött längs med vägen? Det är inget stort problem men skapar ibland köer och irritation då kommunen byggt den fina cykelbanan/trottoaren för dyra pengar.
 
Unikt namn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan någon duktig cyklist förklara för mig varför många cyklister ska cykla i vägbanan då det finns en jättebred cykelväg/trottoar som är välskött längs med vägen? Det är inget stort problem men skapar ibland köer och irritation då kommunen byggt den fina cykelbanan/trottoaren för dyra pengar.
För att hämnas på bilisterna är väl det enkla svaret.
Men det är även "trafiksäkert" och "bra för miljön" med bilköer.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade en you tube kanal: not just bikes

Där finns det många bra videor om hur man bygger ett trafiksystem som är bra för bilister, cyklister och fotgängare.
Kan rekommenderas
Kan också rekommendera skriften "Lugna Gatan". Kommer inte ihåg om den är från Kommunförbundet eller Trafikverket, men den är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.