Rkarlsson skrev:
Så något har ju blivit ganska snevridet när trafiken blivit mycket sämre och bilister tappat det och vill köra på oskyddade trafikanter vare sig de går cyklar eller rider.

Säkrast för en cyklist är ca en meter in från vägkanten. Och bilisten 1.5 meter till vänster om cyklisten.
Det kanske är så enkelt som att de här bilisterna hatar att vi som cyklar kommer fram snabbare, har mer pengar i plånboken, är mycket friskare och dessutom miljövänner. Det är inte helt ovanligt att de hatar miljöpartiet och platspåseskatten också ;)

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kanske har breda vägar där du bor, men visst tar två cyklister i bredd ofta upp hela vägbanan.
” Vägbana = Körbana och eventuella vägrenar och uppställningsfält och cykelfält.” (Sida 41)
https://www.trafikverket.se/content...1998c7c016/hela_begrepp_o_grundvarden_rev.pdf

Edit:
”Körbana = ’En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren.’ Uppställningsfält ingår inte heller i körbana.” (Sida 20)
”Körfält = ’Ett sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om någon vägmarkering inte finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon.’ På flerfältiga vägar numreras körfälten K1, K2 osv utifrån och inåt vägmitt.” (Sida 21).

Redigerat:
engs engs skrev:
Skulle gissa gubben först inte såg varför du bromsade, tutade av reflex, sen såg haren och inte ville erkänna att han hade fel...
Jag tror mer det var att han inte var uppmärksam, för tuta och hötta näve kom efter han fått panikbromsa för att han 1) inte var uppmärksam 2) höll för kort avstånd. Jag panikbromsade inte. Det var rödljus 200m längre fram. Men visst, han kom nog på att det var hans fel och skämdes.
Att man som två cyklister i bredd inte tar upp mer plats än en epa-traktor. Ser jag inte som ett vettigt argument. Bara för att det finns hinder på vägen behöver man väl inte skapa fler i onödan?
När jag cyklar med minstingen på vår lilla väg som är 30 så cyklar jag utanför. Jag vill att bilar bromsar in och inte kör förbi i 50. Tyvärr kör långt ifrån alla 30. Ibland när jag kör 30 så har folk kört om. Då är ca 20% av sträckan skola. På delar av vägen måste näst intill en bil stanna om man ska kunna mötas.

Om jag cyklar på en stor väg med trottoar så cyklar jag gärna en bit ut, jag vill inte riskera att en bil tänker att hen kan köra om närsomhelst, gör en missbedömning och prejar in mig mot trottoarkanten - risken är stor att man då trillar och antingen blir påkörd eller bara slår sig. Har man sett en cyklist bli påkörd av en bil så tänker man två gånger. Jag såg detta som barn.

Nissens Nissens skrev:
Du kanske har breda vägar där du bor, men visst tar två cyklister i bredd ofta upp hela vägbanan.

Och Epa traktorer är ofta trafikfarliga, speciellt när de inte släpper förbi övrig trafik och orsakar långa köer.
Fortfarande, det är den omkörande bilen som måste visa hänsyn. Cykeln eller a-traktorn har samma rätt att vara på vägen. Givetvis ska man (det långsammare fordonet) hålla till höger där det går, men inte så att cykeln eller a-traktorn riskerar sin egen säkerhet. Däremot, jordbrukstraktor eller a-traktor eller vad det nu än är tycker jag ska gå ut och släppa om bilarna om det är en längre sträcka än 2-3 km de kör och det bildats en kö på 5-10 bilar. Samma gäller träningscyklister eller om jag själv kör långsamt med en båttrailer eller liknande.

Om det är ett pärlband eller en klunga cyklister som gör att man inte kan köra om för att de inte lämnar tillräcklig lucka är det fel av dem. Man ska hålla avstånd så att en omkörande bil kan gå in mellan två fordon. Därav tycker jag dessa "klungor" är ett problem. Samma "klungor" fanns i min hemstad Uppsala, där studenterna gärna kommer i stor mängd till första föreläsning eller kring lunch. Men då får man som bilist helt enkelt falla in i ledet. Det går inte att köra om och det är ganska korta sträckor detta händer på. På landsväg är problemet ett annat, då måste man hålla avstånd så man kan gå in mellan...

harry73
J JohanLun skrev:
Samma "klungor" fanns i min hemstad Uppsala, där studenterna gärna kommer i stor mängd till första föreläsning eller kring lunch.
Det som många glömmer, är att det är cyklisterna som skapar utrymme på vägarna. Skulle alla cyklister börja köra bil, blir trafiken tätare och minskar framkomligheten. Skulle fler bilister ta cykeln, blir trafiken mindre tät ochökar framkomligheten.
Därför tycker jag att man ska prioritera framkomligheten för cyklister när man bygger om vägar. Bygg gärna en cykelväg i stället för att bredda vägen lite.

• Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
engs
J JohanLun skrev:
När jag cyklar med minstingen på vår lilla väg som är 30 så cyklar jag utanför. Jag vill att bilar bromsar in och inte kör förbi i 50. Tyvärr kör långt ifrån alla 30. Ibland när jag kör 30 så har folk kört om. Då är ca 20% av sträckan skola. På delar av vägen måste näst intill en bil stanna om man ska kunna mötas.
Barn är givetvis undantag, dvs har full förståelse för att man cyklar utanför då. Gör det själv vid behov när man är ute med barnen.

Men vuxna som är ute och cyklar i bredd, är en helt annan sak. Kunde vi som 12-åringar på vägarna ha koll bakåt och gå in när det kommer fordon så bör vuxna människor kunna ha samma uppmärksamhet och smidighet att hjälpas åt i trafiken.

engs
harry73 harry73 skrev:
Bygg gärna en cykelväg i stället för att bredda vägen lite.
Håller med, men återinför då också krav på att använda cykelväg när det finns, med hot om böter.

harry73
engs engs skrev:
Håller med, men återinför då också krav på att använda cykelväg när det finns, med hot om böter.
De flesta gc-banor som finns är rena skämtet och fungerar inte ens bra som gångbana. Bygger man en bra gc-väg som är tillräckligt bred, rak, avskild från vägen och gångtrafikanter, och som har samma prioritet som resten av vägen, då kan det finnas en poäng med ett förbudsskylt för cyklister på bilvägen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
De flesta gc-banor som finns är rena skämtet och fungerar inte ens bra som gångbana. Bygger man en bra gc-väg som är tillräckligt bred, rak, avskild från vägen och gångtrafikanter, och som har samma prioritet som resten av vägen, då kan det finnas en poäng med ett förbudsskylt för cyklister på bilvägen.
"De flesta" är nog en grov överdrift. Förbudet bör vara generellt och inga skyltar om cykelförbud ska behövas. Finns det en cykelväg parallellt ska den användas, punkt.

I övrigt får cyklister precis som alla andra trafikanter anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Jag kör inte 110 på motorvägen om det är blixthalka. Osv.

Är cykelbanan "för kurvig" får man lämpligen slå av lite på hastigheten.

Såg en cyklist som körde om på insidan av bilar nu i förra veckan. 30-väg utanför en skola. Gick för långsamt tydligen...

harry73
engs engs skrev:
"De flesta" är nog en grov överdrift.
nej det är inte en överdrift tyvärr

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
"De flesta" är nog en grov överdrift. Förbudet bör vara generellt och inga skyltar om cykelförbud ska behövas. Finns det en cykelväg parallellt ska den användas, punkt.
Men då ska vi ju också passa på och förbjuda all biltrafik på landsvägar när alternativ som är dedikerade för endast bilar finns. Förbudet bör vara generellt och inga skyltar om bilförbud ska behövas. Finns motorvägar och motortrafikled ska de användas, punkt.

• Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
"Om du måste bli övertalad, påmind, pressad, lurad, lockad med incitament, tvingad, mobbad, socialt utskämd, skuldbelagd, hotad, straffad och kriminaliserad...om allt detta anses nödvändigt i syfte att få ditt samtycke, då kan du vara helt säker på att det som förs fram inte är i ditt bästa intresse" - Ian Watson.

En till grej som irreterar mig är billister som tränga sig förbi fast det är rött 100 meter fram. Antingen har de kass framförhållning och inte ser det är rött 100 meter fram eller så är de assholes.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Egentligen får jag väl komma fram med sanningen. Jag är en inbiten bilist som tar bilen överallt. Visst har jag en träningscykel, men den har inte används på 20 år. Jag har också en vanlig cykel. Den används lite oftare, men ändå bara några få ggr per år.
Ibland kan jag låna en cykel på jobbet, men det är allt.

Trots detta stör jag mig oerhört på den cykelfientliga attityden hos vissa. Hur dumt får man vara.

Jag minskar gladeligen fart, när jag ser någon cykla på vägen, och väntar tills jag kan köra om säkert (oftast innebär det att jag kör helt på andra körfältet). Kan man köra bil, behöver man oftast inte ens bromsa. Det räcker att minska fart, så att andra väghalvan är fritt när man kommer fram vid cykeln.

Ser jag på min egen smala grusväg en häst eller fotgängare med eller utan hund, då styr jag bilen i vägkanten och antingen kör jag långsamt förbi eller stannar och vinkar personen förbi medan jag väntar. Är det dåligt väder, blir jag ännu givmildare. Det finns absolut ingen anledning att vara otrevligt mot oskyddade trafikanter.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 16 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Barn är givetvis undantag, dvs har full förståelse för att man cyklar utanför då. Gör det själv vid behov när man är ute med barnen.

Men vuxna som är ute och cyklar i bredd, är en helt annan sak. Kunde vi som 12-åringar på vägarna ha koll bakåt och gå in när det kommer fordon så bör vuxna människor kunna ha samma uppmärksamhet och smidighet att hjälpas åt i trafiken.
I princip håller jag med, vuxna ska tillämpa att hålla till höger och med det ingår att inte köra i bredd, man ska även ha tillräckigt avstånd, för annars är risken att vid en kraftig inbromsning så väjer cykeln bakom ut för att undvika att köra på cykeln framför. På 30 väg tycker jag att två cyklar i bredd inte är något praktiskt problem, sålänge man inte medvetet blockerar för bilarna...

Harry73, jag cyklar också sällan men tycker ditt sätt att resonera är bra, jag försöker leva på samma sätt. Vara rädd om de oskyddade trafikanterna. Många som cyklar är barn eller unga. De har inte samma vana och inte alltid samma omdöme och erfarenhet. Och i bostadsområden kan barn komma ut bakom en bil eller från en grind så de minuter man förlorar på att köra långsamt kan vara värt ett liv.

Jag tycker inte man ska pressa ut cyklister eller att de ska behöva köra jättenära kanten. Men finns en cykelbana så tycker jag inte att cyklisterna regelmässigt ska köra på vägen - det kan säkert finnas fall där det är motiverat - men i första hand ska cykelbanan användas.

Jag förväntar mig dock att cyklister (eller motorcyklar) inte vid trafikljus sicksackar fram i kön mellan bilarna. Eller genar genom korsningar. Jag har förståelse för att motorcyklister har jobbigt att stå stilla eller köra krypfart på essingeleden, men häromveckan så var det en motorcyklist som i skaplig fart touchade min backspegel. Det kan gå riktigt illa om man kör så. Samma gäller cyklar. Inte köra om mellan bilar eller i köer, gör man det ska det ske med mycket stor försiktighet. Bättre då att kliva av cykeln och leda den på gångbanan fram till korsningen.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Jag minskar gladeligen fart, när jag ser någon cykla på vägen, och väntar tills jag kan köra om säkert (oftast innebär det att ja kör helt på andra körfältet). Kan köra bil, behöver man oftast inte ens bromsa. Det räcker att minska fart, så att andra väghalvan är fritt när man kommer till cykeln.

Ser jag på min egen smala grusväg en häst eller fotgängare med eller utan hund, då styr jag bilen i vägkanten och antingen kör jag långsamt förbi eller stannar och vinkar personen förbi medan jag väntar. Är det dåligt väder, blir jag ännu givmildare. Det finns absolut ingen anledning att vara otrevligt mot oskyddade trafikanter.
Det är fullt möjligt att både minska fart och lämna gott (dock inte gladeligen) om plats t.o.m. när de cyklar i bredd. Och samtidigt vara förbannad på att den nya fina cykelbanan som kommunen plöjt ner skattepengar i stå oanvänd parallellt med vägen. (Därav att man bör "uppmuntra" användandet av cykelbanorna med hot om böter, bygga mer cykelväg som inte nyttjas är ju resursslöseri).

Vissa sektioner av vägar jag kör på är så trånga att jag stannar helt om det kommer någon, med eller utan cykel. Och får möte samtidigt. Det är inte bekymret.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.