harry73
Nissens Nissens skrev:
Men inte står det någonstans att det är ok att cykla i bredd ute bland bilarna, och visst skall cykelbana användas där det finns. Vem tror du cykelbanan är byggd för? Och varför är den byggd?
Det är faktiskt OK att cykla i bredd så länge man inte stör övriga trafiken. Frågan är då när man stör övriga trafiken.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Håller med om det mesta, men visst är två cyklister i bredd ett problem, de tar ju upp hela vägbanan. Helt livsfarligt.
Två cyklister i bredd tar inte upp mer plats än till exempel en personbil, A-traktor, traktor, lastbil, husvagn eller vad annat. Är dessa andra fordon också livsfarliga?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det är faktiskt OK att cykla i bredd så länge man inte stör övriga trafiken. Frågan är då när man stör övriga trafiken.
Jo, men det gör man väl när man inte följer trafikrytmen, och det gör cyklister sällan. Det är ju därför man kommer ikapp dem…

Följer de trafikrytmen så är det ju ett icke problem.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Håller med om det mesta, men visst är två cyklister i bredd ett problem, de tar ju upp hela vägbanan. Helt livsfarligt.
Två cyklar i bredd är inte bredare än en personbil eller epatraktor och mycket smalare än lastbil eller vanlig traktor.
Två cyklar i bredd tar inte heller upp hela vägbanan, snarare halva körfältet eller eventuellt hela körfältet. Och skulle vägen vara så smal att två cyklister blockerar hela vägbanan, blir det också problem med att passera en cyklist på ett säkert sätt, så då behöver man sänka hastigheten och passera cykeln när man ser att den gör plats åt dig.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Nissens
T tompaah7503 skrev:
Två cyklister i bredd tar inte upp mer plats än till exempel en personbil, A-traktor, traktor, lastbil, husvagn eller vad annat. Är dessa andra fordon också livsfarliga?
Öööh, av allt du räknar upp är det väl bara Traktorer som går långsamt. Och visst stör de trafiken också. Böndernas traktorer är ju nyttofordon så det är inte mycket att säga om det. Ungdomar i sina traktorer är med i många trafikolyckor, det talar för sig själv..
 
engs
J JohanLun skrev:
Jo, alla bedömer situationer olika... Vid vägbyggen (om det är byggarbetare på vägen) så brukar jag försöka köra långsamt av den anledningen att jag är rädd om vägarbetarna.

Vid 2+1 väg blir jag irriterad på de som kör 110 på 2 fältsvägen och 80 på enfältsvägen, då kan man inte köra om dem på 2 fält utan att bryta hastighetsgränsen. Jag tror de är "rädda" för att vägen är smal på 1 fältsvägen.

Men jag vet att vissa blir irriterade om man kör långsamt när man passerar tex en skola, en skolklass, cyklande barn, en katt, räv, igelkott etc.

Vissa blir även irriterade om man måste bromsa plötsligt. En gubbe började tuta och hötta näve på mig när jag fick bromsa för ett utspringande djur. I stadsmiljö (fast ett vilt djur, minns inte vad det var, kanske en hare). Jag vevade ned rutan när vi sen stod bredvid varandra i korsningen vid rött ljus 100 m senare för att undra vad han tyckte jag skulle gjort. Men han glodde bara rakt fram utan att titta på mig. Igår kom ett rådjur uthoppande rakt framför bilen. I stadsmiljö (eller, förort med 50 väg om man så vill) och då måste man bromsa. Om bilen bakom slickar stötfångaren så slutar det inte bra. På vissa vägar (typ 90 väg) kan det vara farligt att bromsa för tex en hare om man har någon bakom, men på 50 väg i ett samhälle tycker jag alla måste vara så beredda på att någon bromsar att man alltid ska kunna göra det.

Nu läser jag det som att det är ett område där vägen görs om, men att det inte pågick tex asfaltering just där och då...
Skulle gissa gubben först inte såg varför du bromsade, tutade av reflex, sen såg haren och inte ville erkänna att han hade fel...
Hade en i morse som slickade kofångaren, såg stressad ut på hur denna körde. Säkert sen till jobbet. Låg själv kanske 10+ så inte så jag var en stoppkloss.
Det irriterande var att det är nästan garanterat en som pendlar på vägen och vet precis var man kan köra om, så ingen anledning ligga strax bakom innan man kommer till det enda lämpligt omkörningstället, där h*n också körde om.
Att smyga upp bakom strax innan raksträckan för att förbereda omkörningen kan jag tycka är OK. Men ligga precis bak innan är så onödigt.

När vi som barn/ungdom cyklade, som rent transportmedel då. Cyklade man ofta i bredd för att kunna snacka. Men rutinen var alltid att när det kom ett fordon bakifrån så bromsade den till höger in så den till vänster kunde lägga sig på väggrenen snabbast möjligt.

Att man som två cyklister i bredd inte tar upp mer plats än en epa-traktor. Ser jag inte som ett vettigt argument. Bara för att det finns hinder på vägen behöver man väl inte skapa fler i onödan?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Två cyklar i bredd är inte bredare än en personbil eller epatraktor och mycket smalare än lastbil eller vanlig traktor.
Två cyklar i bredd tar inte heller upp hela vägbanan, snarare halva körfältet eller eventuellt hela körfältet. Och skulle vägen vara så smal att två cyklister blockerar hela vägbanan, blir det också problem med att passera en cyklist på ett säkert sätt, så då behöver man sänka hastigheten och passera cykeln när man ser att den gör plats åt dig.
Du kanske har breda vägar där du bor, men visst tar två cyklister i bredd ofta upp hela vägbanan.
Och Epa traktorer är ofta trafikfarliga, speciellt när de inte släpper förbi övrig trafik och orsakar långa köer.
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Det måste vara ett tag sedan du länkade till dem. Ser dem inte på senare tid i tråden.
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade en you tube kanal: not just bikes

Där finns det många bra videor om hur man bygger ett trafiksystem som är bra för bilister, cyklister och fotgängare.
Kan rekommenderas
harry73 harry73 skrev:
Rätt så dum kommentar. Börja fördjupa dig lite i samhällsplanering, då klarnar det.
Jag rekommenderar denna video + i princip alla andra från samma kanal [media]
 
harry73
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det gör man väl när man inte följer trafikrytmen, och det gör cyklister sällan. Det är ju därför man kommer ikapp dem…

Följer de trafikrytmen så är det ju ett icke problem.
Vem bestämmer trafikrytmen?
 
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Vem bestämmer trafikrytmen?
Trafiken
 
Nissens
Du verkar tro att alla bor i stan… men det är bara hälften av befolkningen som gör det….
 
[QUOTE="JohanLun, post: 4440859,

Nu läser jag det som att det är ett område där vägen görs om, men att det inte pågick tex asfaltering just där och då...[/QUOTE]

Det stämmer, nära nog hela sträckan är avskärmad med betongklumpar, men de arbetar bara på vissa delar, och där är det 50. Där det inte jobbas är det 70. Men en del åker 40 hela sträckan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Du verkar tro att alla bor i stan…
Nej då, samma tänk kan man tillämpa på landsvägar
 
Nissens Nissens skrev:
Helt livsfarligt att cykla mitt ute bland bilarna.
Nej, det är säkrare eftersom man syns när man cyklar mitt i filen.
 
Nissens Nissens skrev:
Trafiken
Vad är trafiken? Alla de trafikanter som är ute på vägarna.

Fan vilket gäng idioter vi har på BH.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.