Nissens
R Rkarlsson skrev:
Innan cyklister fick tag i trikåer så var det inga problem med bilister.
Då på den tiden var bilar i minoritet i byar som hade arbete och vägarna fylldes med cyklister morgon middag kväll. Och då fick bilister flytta på sig.

Så något har ju blivit ganska snevridet när trafiken blivit mycket sämre och bilister tappat det och vill köra på oskyddade trafikanter vare sig de går cyklar eller rider.

Säkrast för en cyklist är ca en meter in från vägkanten. Och bilisten 1.5 meter till vänster om cyklisten.
På den tiden du pratar om så var det häst och vagn som dominerade…
Japp, de gånger jag cyklar på bilvägar så håller jag definitivt till höger.

Det är ren självbevarelsedrift. Den verkar många sakna numera. Det spelar liksom ingen roll vem som har rätt eller fel, det är alltid cyklisten som råkar illa ut.

Det är väl snarast så att du inte förstår att de nya valen också är av självbevarelsedrift. Om en bilist inte tror sig kunna köra om en cyklist utan att gå över rejält i mötande körfäkt blir det sälkrare för cyklisten, då även bilisten måste använda sin självbevarelsedrift för att inte riskera en frontalkrock med mötande bilar.

Samtidigt blir då cyklisten skyddad från att bli prejad. Smart lösning säger jag.

• Gilla
Friskt kopplat och 10 till
  • Laddar…
Nissens ultimata hatobjekt:

Katt med hjälm och glasögon framför en cykel, utomhus med utsikt över landskapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Om man hatar cyklister så förbannat så kan man väl hålla sig till motorväg och motortrafikled

• Gilla
  • Älska
arneri68 och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På den tiden du pratar om så var det häst och vagn som dominerade…
Japp, de gånger jag cyklar på bilvägar så håller jag definitivt till höger.

Det är ren självbevarelsedrift. Den verkar många sakna numera. Det spelar liksom ingen roll vem som har rätt eller fel, det är alltid cyklisten som råkar illa ut.
Nej jag pratar om fram till 90 talet. Sen försvann alla fabriker och folk blev lata och körde 500 meter till ica.

Jag håller med till höger, en meter ca från dikeskanten. Om vi får möte på landsväg så får du snällt vänta tills du kan köra om mig säkert. Rent förnuft.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
Alltid bra att tuta innan omkörning så att cyklisterna har chans att flytta ut till höger så att de slipper skada sig i onödan..

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
Förb,,, cyklister, i går var en jävlel 2mm från att köra över hunden
Idag tar jag med en käpp så när det händer igen får hen käppen i hjulet

• Gilla
Hallerudsbo och 3 till
  • Laddar…
harry73
hsd hsd skrev:
Du som hundägaren har ett strikt ansvar och får se till att hunden inte kommer så nära cyklisten. Att sätta ett käpp i hjulet är ju helt bisart.

• Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Man skall gå med sin djur ute i skogen. Det är ren självbevarelsedrift. Det är troligen djuret och du som gör er mest illa om ni blir påkörda utav något.

Själv brukar jag sparka till djurhållaren i ryggen när jag ser att det är ett ouppfostrad djur som far åt flänger

• Gilla
  • Haha
jliljeha och 3 till
  • Laddar…
harry73
A atomlab skrev:
Själv brukar jag sparka till djurhållaren i ryggen när jag ser att det är ett ouppfostrad djur som far åt flänger
Jag har sparkat hunden när den kommer farandes från en tomt och försöker bita mig i benet

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
hehe på tal om hundar.
För ett gäng år sen var det nära jag fick sparka till en hund som var på väg att attackera mig när jag cyklade. Var alltså 30 meter ifrån den när den fick tuppjuck. Tur för den då att den fegade ur.

För några veckor sen höll en hund på att attackera en kompis när vi var ute i skogen, hundägaren var ju en korkad oförstående tölp som släppte den lös i ett område som är strikt förbudet med lösa hundar. Den blev distraherad när jag började skrika på den.

K
Tur att ingen haft anledning att sparka min hund. Skulle det hända så blir det väldigt synd om den som sparkade.käppar i hjulet vore milt

• Haha
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Tur att ingen haft anledning att sparka min hund. Skulle det hända så blir det väldigt synd om den som sparkade.käppar i hjulet vore milt
Släpp inte hunden lös om den springer mot folk så slipper du det från min sida =) Ömsesidig respekt helt enkelt.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
hsd
harry73 harry73 skrev:
Du som hundägaren har ett strikt ansvar och får se till att hunden inte kommer så nära cyklisten. Att sätta ett käpp i hjulet är ju helt bisart.
Skitsnack
Jag går på trottoaren och hundarna brevid när cykeljäv... svischar tvärs framför hundar och mig
Klart, jag har en startvev liggandes...

hsd
A atomlab skrev:
Man skall gå med sin djur ute i skogen. Det är ren självbevarelsedrift. Det är troligen djuret och du som gör er mest illa om ni blir påkörda utav något.

Det är lite väg på vägen till skogen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.